Gå til innhold

790i problemer, flere som har det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Takk for denne tråden Hifiking.

Og takk for innlegg Wheelman.

 

Dette forklarer nok problemene jeg har med mitt XFX 780i.

 

Blir vel retur/RMA er jeg redd.

 

Dersom det funker greit med ett skjermkort, men ikke med to er jo hele grunnlaget for innkjøp av hk'et borte! :ohmy:

(Eneste grunnen til å ville ha disse hk'a er jo pga SLI.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Disse problemene gjelder ikke med 780i, TL1000S.

Det eneste (primære, hvertfall) problemet med 780i er varme.. Masse varme, er nok det som er problemet hos deg vil jeg tro :)

 

Datakorrupsjon (HD'er) er vel spesifikt for 790i.

(Tråden til Sayaa).

Det Hifiking tar opp er generelt både for 780i og 790i slik jeg oppfattet det.

Symptomene beskrevet av ham i postene her er identiske med mitt XFX hk.

 

Varmeproblemet er løst. :)

 

Jeg har i underkant av 50 grader på MCP mot 62 tidligere, 32 på HK mot 42 tidligere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
den POSTer, men får bluescreen under windowns-loading.

 

EDIT: Sikkermodus fungerer..

 

Høres kjent ut. :(

 

Installerte du noe nTune/nForce tweak/mointor utlilities?

 

Kun klokket i Bios?

 

Jeg fikk samme feilsituasjon etter å ha installert nForce/nTune fra Nvidia's sites.

Mest for å bare teste/se på sw'en (bruker stort sett kun Bios).

 

Det ga ihvertfall BSOD ved load av Windows etter å ha endret noen parametre for overvåking av vifter/volts etc..

 

Avinstallering (i sikkerhetsmodus) ga restart OK.

 

Edit:

Litt mer info.

Kan nå verifisere Hifikings problemer til å gjelde 780i i samme grad.

Har nå endret settings til "Expert", 4-4-4-15 1T, DDR800 (isf "Auto" DDR750 5-5-5-18 2T).

OCCT kjører like greit på 3.6Ghz @ 1.29VCore.

Men!

Det "henger" i NVDisp.sys likefullt ved vanlig bruk. Helt random, men ser ut til å ha noe med flash/video å gjøre (dette "sliter" visse ATI skjermkort/drivere også med bare så det er klart)

Deaktiverte HW-aksellerasjon helt (dvs. "deaktivserte" NV skjermkort-drivere) og da er system stabilt.

Skal teste med en nyere driver. :hmm:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
TL1000S, Prøv å kjør sfc /scannow i CMD. Er de filene den sjekker der som failer.

 

Mnjaaa.. skeptisk. :)

 

Har jo nettopp lagt inn SP3, men skal "give it a try".

 

Uansett tror jeg at jeg legger inn Vista nå hvert øyeblikk.

 

Edit:

sfc /scannonw ga ingen feil (alt OK).

La inn ny (siste offisielle) skjermdriver.

Litt mer testing ser ut til å verifisere at problem(ene) ganske tydelig er relatert til skjermdriver/skjermkort/klokk(GPU/GPU-mem).

 

Edit-v.2:

Virker mer stabilt i Vista (Ultimate) atm. :hmm:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Begynner å like mitt 790i nå. Har ikke frosset i CoD4 på flere dager, SLI og overklokk på skjermkort.

 

Gjorde en liten test nå, og den kommer gjennom Aq3, 01 og 06 med minnet på 2000 8-7-7-20-1T, det er ikke værst. Blir nok en liten runde med benching i morgen :- )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Begynner å like mitt 790i nå. Har ikke frosset i CoD4 på flere dager, SLI og overklokk på skjermkort.

 

Gjorde en liten test nå, og den kommer gjennom Aq3, 01 og 06 med minnet på 2000 8-7-7-20-1T, det er ikke værst. Blir nok en liten runde med benching i morgen :- )

 

Og hva var resepten? :)

 

For min del ser det helt klart ut som det er driverproblem relatert til SLI + litt OC (av skjermkort).

Merkelig at det skal slå ut i 2D også (kan det han noe med GPU-mem klokk å gjøre? Ren gjetning foreløpig).

 

Takker nok en gang for tråden.

Det er slike tråder vi lærer av. :thumbup:

Lenke til kommentar

Etter den forrige bencherunden fungerer alt, skulle nesten tro den hadde godt av en liten periode med lit mye volt :-) Break in.

 

Men kjører gtlvref 0 og 1 på -30mv, minne på 1.925v, fsb på 1.2v

 

Vista 32bit, 175.16 drivere, nyeste nforce fra nvidia, alt av windows update, untatt SP1 (tok så lang tid å laste ned).

 

Lastet ned realtek sine drivere til lyden, da ble det mer volum.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har nå prøvd å lese meg opp på teorien rundt GTL(v)ref.

 

Når jeg setter denne til Auto på mit XFX 780i mener den at 000mv er fint for core 0, 2 og 3, men at 1 skal 110mv.

Det gir 78% iht til de Bios'er som oprerer med % av VTT/CPU FSB, dersom jeg har forstått dette rett.

(Bios setter VTT/CPUFSB til 1.4 på mitt XFX hk).

 

Har nå satt alle "lanes" manuelt til 110mv noe som for meg virker høyt, men det er jo pt stabilt på FSB400.

 

Å sette disse verdiene negativt kan jeg pt ikke forstå logikken bak. :)

Lenke til kommentar

Da er jeg ferdig med bennchingen, klarte 5175 på E8400 boot med xp.

 

Minnet kjørte fint på 2000 8-7-7-25-1T, men ytelsen var dårligere enn 1800 7-7-7-15-1T, msansynlighvis pga subtimings.

 

Legger nå vista inn på raid-0, to 37GB raptorer. Blir spennende å se hvor lenge det varer, skal bli 24/7 oppsettet mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...