Gå til innhold

Test: Seks rutere for under femhundrelappen


Anbefalte innlegg

Så sant så sant, liker best DD-WRT selv. Men det er helt utrolig hvor mye bedre enn router kan bli når du får lagt inn skikkelig firmware DD-WRT / OpenWRT

DD-WRT var selvsagt det jeg mente. Har ikke en gang prøvd OpenWRT. :)

 

Lenge siden jeg har vært inne på routeren nå. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste kjøpet for en middels avansert eller avansert bruker vil være Buffalo Airstation G125. Savner denne eller den litt dyrere G54 i testen.

 

Installerer man DD-WRT på denne så er den en eksemplarisk ruter med god hastighet både på trådløst og mot nett. På WPA-PSK2 så klarer den 2,6-2,8 MB / s trådløst, noe som er svært bra for en router til 300,- ;)

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Buffalo kunder har eg vert i mangen år til og med tilbake til 11 Mb/s boksene og har opplevd at Buffalo levere det dei lover.

 

sjølvsagt var 10 Mb/s ruterne veldig mye meir ustabile en dagens modeler men for den tiden var dei enormt bra med stabilt på 3 til 4 ms mellom pc og ruter på grei belasting.

 

Har no oppdatert meg til N nettverk i huset og har 2 Ruterer (eit får gamle 11mbs og 54 mbs nettverk og eit får N-wirless)

 

Og det funker veldig bra. Einaste er at eg har ein D-link på N nettverket og gamle buffalo-en på gamle nettverket. Men eg opplever faktisk at N nettverket fra D-link er meir ustabilt en det gamle 54 Mb/s nettverket mit.

 

Så det vert vell at eg blir kvitt den d-link rutern og gå får ein Buffalo boks igjen :)

Lenke til kommentar
Så sant så sant, liker best DD-WRT selv. Men det er helt utrolig hvor mye bedre enn router kan bli når du får lagt inn skikkelig firmware DD-WRT / OpenWRT

DD-WRT var selvsagt det jeg mente. Har ikke en gang prøvd OpenWRT. :)

OpenWrt er knallbra, mange som burde gi den en prøverunde. Med web-interfacen X-Wrt er den suveren.

 

Silje, tredjeparts firmware er en gullgruve i dette segmentet, og burde i det minste bli nevnt. Her er OpenWrt, Tomato og DD-Wrt alle verdt å nevne. Alle tre er naturligvis linux ;), også må du se å få installert en anstendig nettleser, jeg blir smådårlig av å se skjermskudd med ie. Utover det var det en fin test.

Lenke til kommentar
Så sant så sant, liker best DD-WRT selv. Men det er helt utrolig hvor mye bedre enn router kan bli når du får lagt inn skikkelig firmware DD-WRT / OpenWRT

DD-WRT var selvsagt det jeg mente. Har ikke en gang prøvd OpenWRT. :)

OpenWrt er knallbra, mange som burde gi den en prøverunde. Med web-interfacen X-Wrt er den suveren.

 

Silje, tredjeparts firmware er en gullgruve i dette segmentet, og burde i det minste bli nevnt. Her er OpenWrt, Tomato og DD-Wrt alle verdt å nevne. Alle tre er naturligvis linux ;), også må du se å få installert en anstendig nettleser, jeg blir smådårlig av å se skjermskudd med ie. Utover det var det en fin test.

Ja tredjeparts firmware er jo ikke nevnt i testen en gang.

Lenke til kommentar

Enig - skulle gjerne hatt en sammenligning av f.eks. Linksys og Buffalo med og uten DD-WRT. Har selv opplevd forbløffende forbedringer jeg trodde ikke var mulig med software alene.

 

Grei test, passer fint hos IT-avisen eller noe - men her på hardware.no er vel folk litt mer enn gjennomsnitlig interessert i hva man kan få ut av hardwaren sin? ;) Synes også det er underlig at tredjeparts programmvare ikke blir nevnt en gang...

 

Ellers skal det sies at jeg elsker slike tester :)

Lenke til kommentar
Kunne tenke meg en lignende test av rutere i 1000-2000kr klassen.

 

Ja, testen er interessant og jeg liker de tester med mange tilkoblinger, alt for mage rutere blir jo helt på styr av mange tilkoblinger, særlig billige adsl-rutere som man får med nettlinja, ofte kan ting funke greit noen dager eller ukeer før det begynner å kollapse og man må omstarte. En sammenlikning om hvor gode routere i en litt drøyere prisklasse egentlig er i forhold til de billige hadde vært bra. Og som nevnt også 3dje-parts programvare. Men alt i alt en fin test.

 

AtW

Lenke til kommentar
De siste årene har jeg kjørt en ASUS Wl500g. Dette derimot må være den beste routeren jeg har vært borti! Minimalt med problemer. Men så kjører den på custom firmware og ;)

Nå er den kanskje litt gammel til å være med i en test, men kunne absolutt sett nærmere på en av de mer nyere modellene.

 

 

Jeg kjører også på en WL-500g med custom firmware og den er faktisk så funksjonell at det forhindrer meg fra å oppgradere nettverket :p Jeg kan aldri mer kjøre en ruter uten mulighet til å installere programpakker selv.

 

Dette gjør at sammenlignet med lukkede rutere så kan ikke vanlige rutere måle seg. Men det er naturligvis ikke bare WL-500g som har linuxbaserte/utskiftbare operativsystem, også de nevnte OpenWRT og DD-WRT er suverene sammenlignet med standardrutere.

 

De av dere som ønsker å åpne opp for mer avansert bruk av ruteren bør sjekke ut muligheten for custom firmware, og hva fordelene er, før dere kjøper ruter.

Lenke til kommentar

Konklusjonen er vel som den alltid har vært. Nesten brukbart som AP bak en bedre router mot laptop du bare surfer på.

 

Jeg savner også test av prioriteringssystemene. At du kan prioritere båndbredde er helt ubrukelig for de flestes del, det er latency som er viktig ikke båndbredde. Som eksempel bruker du under CS et par 4-12 kBps men går latency opp er det ingen vits å spille. Absolutt prioritering av UDP-trafikk over port X er det som trengs og bør testes.

 

I/O over fysisk tilkobling samtidig med trådløs er også et punkt å teste. En Zyxel router jeg har vært borti hadde ikke CPU til dette samtidig.

Lenke til kommentar

For øyeblikket har jeg en D-link DGL 4300 og en Netgear WGR614 v5. D-Linken har aldri knelt, har 9 stasjonære i tre subnet og 6 trådløse enheter, kjører Bit-torrent fra både stasjonære og bærbare maskiner. Den har vært helt suveren, selv om rekkevidden med orginal antenne ikke er noe å skryte av.

Netgear routeren er vel 3-4 år gammel, jeg bruker den på ferie og noen ganger på jobb, har aldri feilet, så jeg er godt fornøyd med den også.

 

Synes trådløse routere har blitt bra etterhvert, skal man ha lang rekkevidde må man investere i skikkelig antenne eller repeater.

 

Testen var utmerket synes jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...