Gå til innhold

Advarsel: Xbox Live kan svindle deg


Anbefalte innlegg

Min historie går som følger. Mitt 12 måneders XBOX Live Gold abbonement utgikk i februar mnd, men skulle automatisk fornyes. Problemet var bare at jeg i slutten av 2007 fikk nytt visakort, med tilhørende nytt kortnummer. Ergo, når Microsoft i Februar skulle trekke nye 499,- av meg, gikk ikke dette. Microsoft sier selv at de forsøker å trekke beløpet ved jevne mellom i de neste 60 dagene, før kontoen "sperres". Vel, 60 dager gikk, og de fikk ikke penger av meg da jeg hadde glemt å oppdatere mine kortopplysninger. Synd for meg, vil noen si, men det er sånt som sansynligvis kan skje de fleste. For 2 dager siden, når min Xbox Live konto ble suspendert grunnet denne manglende betalinga, reagerte jeg og gikk inn på mine kontopplysninger hos Microsoft for å sjekke hva som var feil.

Joda, jeg skjønte tidsnok at årsaken til problemet var et utgått visakort.

Jeg oppdaterte opplysningene med nytt kortnummer og ble trukket 499,-, og da trodde jeg alt var i orden.

Men nei, jeg sto fortsatt oppført med XBOX Live Silver medlemskap.

Ringte derfor Microsoft, og ble fortalt følgende:

Vi har låst kontoen min etter 60 dager på grunn av manglende betaling, og når du har betalt etter at disse 60 dagene har forløpt, er de pengene våre og du får ikke noe Gold medlemskap av oss.

Det betyr i praksis at jeg må tegne et nytt abbonement, og betale nye 499 for at jeg skal få XBOX Live Gold! Dette er i min oppfatning svindel, selv om Microsoft henviser til sitt regelverk og er rigide uten evne til å yte noe som helst kundeserivce. Arroganse på høyt nivå.

Jeg skjønner godt at jeg ikke skal få noe gratis, derfor er det uproblematisk for meg å betale de 118 kr (59x2) som jeg egentlig skylder Microsoft. Men at de skal stjele de resterende 381 kronene (499 - 118), det aksepterer jeg ikke uten videre.

Har forsøkt å forklare MS dette uten at de har evne, vilje eller lyst til å skjønne situasjonen min. Derfor forteller jeg dette til dere, og advarer dere mot å være litt glemske. Ikke videre imponert over Microsoft i dette tilfellet, men noe fra Microsoft sin side var vel heller ikke å vente?

 

Neida, jeg er bitter og går ikke til sak mot MS, jeg tenkte bare det kunne være greit å advare dere så det ikke skjer flere :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørtes merkelig ut med at du må betale et gullmedlemskap pga disse to gratis mnd.Var ute i lignende situasjon for ca ett år siden da jeg måtte sperre visa kortet pga et langfinget individ stjal lommeboka mi.Spiller ikke så mye på live,derfor hastet jeg ikke så mye med fornyelsen som gikk ut på den tiden tyveriet skjedde.Gikk vel 2-3 måneder før jeg fornyet den og betalte da 499kr.Er sikker på jeg ikke betalte noe extra.Mulig de har begynt med dette siste året?

Lenke til kommentar
Man betaler vel ikke før det har gått 12 mnd, og abonnementet forlenges, så hvordan kan du si de har svindlet deg for penger? Eneste de har gjort er vel å motta pengene du skylder dem, og har latt være å forlenge medlemsskapet ditt.

Selvsagt betaler man før det har gått 12 måneder, den dagen man tegner abbonementet trekkes pengene fra kontoen. Har man løpende avtale, trekkes pengene hver måned. I prinsippet skyldte jeg Microsoft 2 måneder med Live GOLD, dvs 118 kr, ikke de 499 som jeg betalte. Man betaler jo ikke for 12 måneder når man kun får 2, eller hva?

Lenke til kommentar

Hmm, jeg hadde faktisk fått for meg at man ikke betalte før de 12 månedene var utløpt, men når jeg tenker meg om virker jo det ganske ulogisk.

 

Er i såfall helt forbannet tragisk hele greien. De skal altså "straffe" deg som forbruker for å ha vært litt glemsk, og for å hatt tilgang til Live i to måneder uten å ha betalt, med å ta betalt for et helt år. Henger jo ikke på greip. De burde fikse opp i problemene med RROD, og inntil da gitt faen i den jævla pirkingen sin. Jeg har vært uten konsoll i månedsvis pga reparasjoner, og skulle jaggu meg likt å straffe dem på et sett jeg også.

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet som trådstarter, bare at jeg hadde månedlige trekk på mitt Gold medlemskap. Så gik visakortet mitt ut den 2 februar og jeg har ikke brukt X-Boxen siden Desember intil sist uke så det har gått noen måneder. Skrudde 360`en etter noen måneder i dvale og så at jeg ikke kom inn på Live i det hele tatt. Fikk beskjed at kontoen var sperret. Fikk heller ikke legge inn nytt VISA kort på nytt. Ringte inn MS og fikk besked om at jeg skyldte dem penger, Herigud da man, kan ikke skylde penger for en tjeneste jeg ikke har benyttet på noen måneder siden VISA kortet har utgått. Har det utgått så har det utgått og da har jeg betalt for de månedene jeg benyttet meg av Gold. Ferdig med det. Men neida MS skulel ha 119,- for å aktivere kontoen min på nytt. Dette er råttent spill fra MS sin side.

Lenke til kommentar

Hvorfor i POKKER er dette råttent spill??

Dette er standard praksis på alle abonnementer i Norge i dag. Har man et løpende abonnement (det defineres i avtalen mellom tilbyder og kjøper), så plikter man selv å si opp, ellers løper abonnementet inntil oppsigelse foreligger. I praksis stoppes det etter en viss periode og man vil motta en purring.

 

Har man abonnement på en avis, mottar en regning men unnlater å betale denne eller si opp avisen, så vil man fortsette å motta avisen i 2-3 uker etter periodens utløp (mao man mottar 15-20 utgaver utover det man har betalt for), for avisen kan ikke vite om man bare er treg med å betale eller om man ikke gidder/vil ha avisen mer. Dette er selvsagt utgaver man i ettertid får en purring på, ettersom man selv ikke ba om en stopp.

 

Hvorfor skal så dette være annerledes for en abonnementstjeneste som xbox live? Det er akkurat samme sak, man har bestilt en løpende tjeneste som man selv må si opp, ellers fortsetter den å løpe og man skylder penger. Problemet her tror jeg er umodne gamere som faktisk ikke er klar over at i den virkelige verden så nytter det ikke å stille opp med skylapper å mene at "de burde jo fortstått jeg ikke ville ha det lengre siden jeg ikke hadde brukt live på 2 måneder/ikke orket betalte/legge inn nytt visakort". Skal avisen vite at du ikke gidda hente avisen i postkassen de siste 2 månedene du hadde den, og dermed faktisk ikke leste den selv om du hadde abonnement?

 

Når det gjelder å ha betalt for mye så er det en selvfølge at man får tilbake det overskytende, om trådstarter hevder at han har fått beskjed om noe annet så vil jeg tørre påstå at det enten bare er en missforståelse, eller at det er litt ekstra dramatikk for å få flama support litt ekstra (underbygge egen sak). Om nå mot formodning Microsoft virkelig mener de har krav på det overskytende beløpet, så ville jeg kontaktet banken min for å kreve pengene tilbakeført fra Visa, ettersom man har betalt for en tjeneste man ikke får (de siste 10 månedene med Live). Dette vil så og si være en proforma sak og vil løse seg svært kjapt ettersom fakta er temmelig rett fram.

 

Arlendius

Lenke til kommentar

Helt sant det du sier der! (Minnet meg på å si opp abonnement på pondus til og med! Takk!)Men, det de burde ha gjort er å gjøre det lettere å avbestille live. Det finnes vel ingen muligheter for å gjøre det rett fra 360'n?

 

Og, når man kjøper live, så står det jo 1 måned 3 eller 12.. Da er det vel fort gjort at man tror man kjøper kun det ene året.. Jeg tenkte ikke på det som ett vanlig abonnement som du sier det er, men noe du kjøper èn gang. Det er jo ikke slik når man kjøper kort, så hvorfor skulle det være noe annerledes når man bruker visa?

Lenke til kommentar
Helt sant det du sier der! (Minnet meg på å si opp abonnement på pondus til og med! Takk!)Men, det de burde ha gjort er å gjøre det lettere å avbestille live. Det finnes vel ingen muligheter for å gjøre det rett fra 360'n?

 

Og, når man kjøper live, så står det jo 1 måned 3 eller 12.. Da er det vel fort gjort at man tror man kjøper kun det ene året.. Jeg tenkte ikke på det som ett vanlig abonnement som du sier det er, men noe du kjøper èn gang. Det er jo ikke slik når man kjøper kort, så hvorfor skulle det være noe annerledes når man bruker visa?

 

Jeg er helt enig i at det burde være like lett å avbestille noe som det er å bestille noe, men slik er det dessverre sjelden. Selger av abonnement er i interesse av å gjøre terskelen for å kvitte seg med abonnementet større en terskelen for å inngå det, og på den måten beholde flere kunder lengre. Eksempler på dette kan være abonnementer som kan startes ved å sende en sms, men som man må sende skriftlig varsel pr post(! ja det forekommer, men blir heldigvis sjeldnere og sjeldnere) for å si opp.

 

Grunnen til at det er forskjell på Visa og pre-paid er enkelt og greit at det er differensierte produkter. De under 18 har ikke visa-kort og kan dermed ikke få live på den måten. Samtidig kan de heller ikke sette seg i gjeld (feks ved å la et løpende abonnement løpe over tiden). Mens en person over 18 gjerne har Visa, og uten problemer kan sette seg i gjeld om han ikke passer på å si opp det han abonnerer på. Det hele koker ned til at alle som selger abonnementer vil tjene mest mulig penger, samt at man selv godtar akkurat det når man tegner et abonnement.

 

Arlendius

Lenke til kommentar
------

Når det gjelder å ha betalt for mye så er det en selvfølge at man får tilbake det overskytende, om trådstarter hevder at han har fått beskjed om noe annet så vil jeg tørre påstå at det enten bare er en missforståelse, eller at det er litt ekstra dramatikk for å få flama support litt ekstra (underbygge egen sak). Om nå mot formodning Microsoft virkelig mener de har krav på det overskytende beløpet, så ville jeg kontaktet banken min for å kreve pengene tilbakeført fra Visa, ettersom man har betalt for en tjeneste man ikke får (de siste 10 månedene med Live). Dette vil så og si være en proforma sak og vil løse seg svært kjapt ettersom fakta er temmelig rett fram.

 

Arlendius

Det er nettop dette som er kjernen i problemet her. De pengene får jeg IKKE igjen av Microsoft. Jeg har fått beskjed at jeg må anse de pengene som tapt. Det er faktisk beskjeden jeg har fått av 2 stk konsulenter på Xbox Live Support. Når jeg spør hvorfor jeg ikke får igjen de pengene de faktisk skylder meg, så henviser de til sitt regelverk uten noen videre forklaring på hvorfor.

 

Nei, de pengene får jeg faktisk ikke igjen av banken min. Har allerede vært i kontakt med dem, og så lenge det er en transaksjon autorisert av meg, noe den var da jeg la inn nytt kort på min konto, så er det en sak jeg må ta med Microsoft, og ikke banken. Der står saken, og det er derfor jeg har valgt å fortelle den. Microsoft betaler ikke tilbake mine penger, banken gjør det ikke. Så enkelt, eller vanskelig, er det.

 

Alt det andre du skriver derimot, det er jeg helt enig i. Selvsagt skal jeg betale for en tjeneste jeg bruker, når jeg har brukt den på overtid. I dette tilfellet to måneder av 59 kr, men de resterende 381 er betaling for en tjeneste jeg ikke får brukt, ergo er de pengene tapt.

Endret av Ligaya
Lenke til kommentar
Ja, då blir det trukket kvar månad eller kvar 3. månad.

 

hvis jeg kjøper 3.mnd, blir det trukket for en måned når de 3mnd. er ferdige eller hele nye 3mnd.? på forhånd takk

 

Løpende abonnement trekkes for samme periode hele veien, MAO når du startet med 3 måneder så fortsetter det med det ved neste trekk også.

Lenke til kommentar
Ja, då blir det trukket kvar månad eller kvar 3. månad.

 

hvis jeg kjøper 3.mnd, blir det trukket for en måned når de 3mnd. er ferdige eller hele nye 3mnd.? på forhånd takk

 

Løpende abonnement trekkes for samme periode hele veien, MAO når du startet med 3 måneder så fortsetter det med det ved neste trekk også.

 

Det er feil!

 

Har du valgt et abonoment som er på 3 måneder eller 1 år og det går ut så vil MS trekke deg automatisk hver måned for 59 kroner for et abonoment du egentlig ikke har.

Lenke til kommentar
Ja, då blir det trukket kvar månad eller kvar 3. månad.

 

hvis jeg kjøper 3.mnd, blir det trukket for en måned når de 3mnd. er ferdige eller hele nye 3mnd.? på forhånd takk

 

Løpende abonnement trekkes for samme periode hele veien, MAO når du startet med 3 måneder så fortsetter det med det ved neste trekk også.

 

Det er feil!

 

Har du valgt et abonoment som er på 3 måneder eller 1 år og det går ut så vil MS trekke deg automatisk hver måned for 59 kroner for et abonoment du egentlig ikke har.

 

Nå er jeg 110% sikker på at du tøver. Ettersom jeg har 1 års abonnement selv med autotrekk hvert år, som automatisk fornyer det med 12 nye måneder. Det du henviser til har vi allerede tatt opp i tråden, nemlig at umodne gamere ikke skjønner at et abonnement er løpende når det er beskrevet i avtalevilkårene, og selv om VISA kortet er utløpt eller tomt for penger, så vil abonnementet løpe inntil man sier det opp selv eller Microsoft stopper det etter 2(?) mnd, og man er skyldig de for de 2 månedene (helt uavhengig av om man har brukt Live eller ikke).

 

Arlendius

 

Edit: Kan vi nå la debatten "Buhuhu stakkars lille meg har blitt svindlet av Microsoft, som har latt Live løpe 2 måneder etter at jeg IKKE sa det opp, enda det står i avtalevilkårene at jeg selv må si det opp og er standard praksis for alt og alle som selger abonnement i Norges land, om det så være aviser, ukeblader, undertøy eller slankeklubb på nett" ligge?

Endret av Arlendius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...