Gå til innhold

Advarsel: Xbox Live kan svindle deg


Anbefalte innlegg

Det står ganske greit forklart her:

Alternativ 1 – Betaling pr. år

 

 

Dette betalingsalternativet velges automatisk som standard, så du behøver ikke gjøre noe for å fortsette abonnementet. Dette er en engangsbetaling på 499 , og blir trukket fra kredittkortet du oppga da du tegnet abonnementet. Hvis du ønsker å gå over til månedlig betaling eller kjøpe en startpakke (Starter Kit), kan du bruke alternativ 2 eller 3 under.

http://www.xbox.com/nb-NO/support/xbox/accounts/renewals.htm

 

MS har sitt på det reine sidan det står i avtalevilkårene, men eg syenst det er for dårleg informasjon om akkurat det der. Det er ikkje noko ukjend fenomen at folk ikkje les vilkåra, dette kan kanskje hjelpe til at folk gjer det, men eg synest det bør stå i klartekst utanfor avtalevilkåra at dette er eit løpande abonnement.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor i POKKER er dette råttent spill??

Dette er standard praksis på alle abonnementer i Norge i dag. Har man et løpende abonnement (det defineres i avtalen mellom tilbyder og kjøper), så plikter man selv å si opp, ellers løper abonnementet inntil oppsigelse foreligger. I praksis stoppes det etter en viss periode og man vil motta en purring.

 

Har man abonnement på en avis, mottar en regning men unnlater å betale denne eller si opp avisen, så vil man fortsette å motta avisen i 2-3 uker etter periodens utløp (mao man mottar 15-20 utgaver utover det man har betalt for), for avisen kan ikke vite om man bare er treg med å betale eller om man ikke gidder/vil ha avisen mer. Dette er selvsagt utgaver man i ettertid får en purring på, ettersom man selv ikke ba om en stopp.

 

Hvorfor skal så dette være annerledes for en abonnementstjeneste som xbox live? Det er akkurat samme sak, man har bestilt en løpende tjeneste som man selv må si opp, ellers fortsetter den å løpe og man skylder penger. Problemet her tror jeg er umodne gamere som faktisk ikke er klar over at i den virkelige verden så nytter det ikke å stille opp med skylapper å mene at "de burde jo fortstått jeg ikke ville ha det lengre siden jeg ikke hadde brukt live på 2 måneder/ikke orket betalte/legge inn nytt visakort". Skal avisen vite at du ikke gidda hente avisen i postkassen de siste 2 månedene du hadde den, og dermed faktisk ikke leste den selv om du hadde abonnement?

 

Når det gjelder å ha betalt for mye så er det en selvfølge at man får tilbake det overskytende, om trådstarter hevder at han har fått beskjed om noe annet så vil jeg tørre påstå at det enten bare er en missforståelse, eller at det er litt ekstra dramatikk for å få flama support litt ekstra (underbygge egen sak). Om nå mot formodning Microsoft virkelig mener de har krav på det overskytende beløpet, så ville jeg kontaktet banken min for å kreve pengene tilbakeført fra Visa, ettersom man har betalt for en tjeneste man ikke får (de siste 10 månedene med Live). Dette vil så og si være en proforma sak og vil løse seg svært kjapt ettersom fakta er temmelig rett fram.

 

Arlendius

Veldig bra skrevet!

+1 :thumbup:

Lenke til kommentar

Latterlig av Microsoft og nei, dette er IKKE vanlig praksis for løpende abonnement hvor betaling foregår med kredittkort. Det er ikke noe problem for hverken brukeren eller Microsoft å stoppe tilgangen til xbox live umiddelbart når eventuelle trekk misslyktes. Brukeren får opp melding av dette, endrer betalingsinformasjonen og spiller videre sekunder senere. Slik fungerer samtlige online spill jeg har prøvd og kan ikke skjønne hvorfor ikke Microsoft kan gjøre det samme.

 

Sammenligning med faktura ordninger blir litt feil siden det er naturlige forsinkelser ved slike ordninger og det hadde blitt upraktisk for både kjøper/selger med umiddelbar stenging.

 

Til trådstarter; det at Microsoft forlanger at du skal kjøpe nytt abonnement hørtes helt på trynet ut og jeg håper virkelig at det er en misforståelse som har oppstått. Synes ikke du skal la det ligge, men ta kontakt per epost og krev tilbakeført den summen de har tatt for mye.

 

Jeg bruker xbox live selv og er fornøyd med tjenesten, men skjønner ikke at Microsoft skal gjøre betaling/abonemmentsendringer så voldsomt forbrukerfiendtlig. Tjenesten er så god at den står godt på egne ben og slike unødvendige elementer skaper bare misnøye og dårlig reklame.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...