Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har en update på hvordan det gikk på fase 2?

 

Vi er nå 38 stykker igjen etter FOS, så vi er et veldig stort kull. 14 av oss drar rett til Bardufoss for å begynne uttaksflyvingen (befal og de som har gjennomført førstegangstjenesten) og resten begynner som vanlig med halvt år på befalskolen.

Lenke til kommentar

Folemonken, veldig spent på at de nå tar opp igjen befalskull, for 38 er fort for mange for et kull slik det ble driftet F1-11.

 

Men hva tenker de når de setter de som har førstegangstjeneste fra før til bardufoss allerede på høsten? Planlegger de GBK for de når de er ferdige med seleksjonsflygning?

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer at vi da får, om vi ikke ryker før den tid, får GBK etter jul. I år er det spesielt, det var 15 år siden de hadde så mange gode kvalifiserte kandidater og derfor er det et spesielt opplegg i år, som du kanskje skjønner. I fjor hadde de 31, med da GBK på høsten og deretter uttaksflyving. Dette ble veldig vanskelig, og som du kanskje skjønner, desto vanskeligere i år.

Lenke til kommentar

Må rette deg litt. Antallet som passerte rygge (+fos) ifjor var 36 stykker, 35 av disse møtte i bardufoss til seleksjonsflygningen.

 

Og med økende søkertall så blir det fler kvalifiserte kandidater, helt naturlig statistikk. Forsvaret har hatt noen gode rekrutteringskampanjer.

 

Gleder meg til å høre hvordan de har løst forskjellige administrative utfordringer som kommer opp i forhold til vanlige vår-kull.

 

Men uansett, lykkke til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til trådstarter.

 

Hei! Kom gjennom fase 2 i sommer og skal starte seleksjonflyging på Bardufoss i høst, noe som er ganske nytt tror jeg. I sommer snakket jeg med en kar som var på seleksjonsflyging i vår, men som røk ut. På spørsmål om han ville gjort noe annerledes svarte han at han ville tatt noen private flytimer før han startet seleksjonsflygingen. Så nå driver jeg å vurderer å gjøre det. Har du noen synspunkter på dette basert på erfaring fra Bardufoss?

Lenke til kommentar

Til trådstarter.

 

Hei! Kom gjennom fase 2 i sommer og skal starte seleksjonflyging på Bardufoss i høst, noe som er ganske nytt tror jeg. I sommer snakket jeg med en kar som var på seleksjonsflyging i vår, men som røk ut. På spørsmål om han ville gjort noe annerledes svarte han at han ville tatt noen private flytimer før han startet seleksjonsflygingen. Så nå driver jeg å vurderer å gjøre det. Har du noen synspunkter på dette basert på erfaring fra Bardufoss?

 

De fleste som passerer seleksjonsflygingen har aldri tatt i en stikke før de kommer til Bardufoss, og personer med PPL har røket ut til tross for tidligere erfaring. Jeg tror alle som kommer til Bardufoss opplever at de gjerne skulle hatt lengre tid til å bli komfortabel i cockpit, da det er naturlig å føle gjennom store deler av programmet at man henger etter. Men flyprogrammet er laget med tanke på akkurat dette, og personer med erfaring vil bli vurdert strengere enn de uten. En sterk motivasjon og innsatsvilje vil i min mening være det beste du kan stille med.

 

Edit: Er ikke trådstarter, men tenkte jeg kunne dele min erfaring anyways ;)

Endret av pedeasbj
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for gode innspill karer, det er til god hjelp. Har vært i tvil på om jeg skal ta timer hele tiden, men det her gjør meg sikker på at det er helt rett å ikke ta timer før jeg kommer til bardufoss :)

 

@pedeasbj selvfølgelig :)

Endret av aimhigh
Lenke til kommentar

Hei Turin :)

 

Jeg kom videre fra fase 2 og skal begynne på befalskolen på Kjevik på tirsdag, gleder meg!

 

Kom over videoer som klasser fra bl.a ENJJPT har laget, f eks:(artig fra 5:30)

 

 

Vet du om dette er vanlig blandt de avdelingene som trener norske piloter? Klassene består av miksede nasjonaliteter, men har ikke sett norske studenter i videoene.

 

Noen lignende videoer som har "Track select" i tittelen, betyr det at flytype velges etter T-6 Texan fasen er gjennomført?

 

Får inntrykk av at det er mye som skal læres på kort tid på ENJJPT, ca når pleier dere å ta kvelden/stå opp? Regner med at dere studerer hele dagen? :)

Endret av Berner
Lenke til kommentar

Hey hey, takker Berner! Hadde ikke sett den kullfilmen før... Den klassen var bare noen måneder foran oss i løpet faktisk.

 

Bare for å ha sagt det med en gang, den standupen, der han skal "løse" en nødsituasjon er bare for moro, ingen ville gjort det så dårlig. Forhåpentligvis.

 

Det er rett som du sier; de vanlige landene på Shepppard er USA, Tyskland, Nederland, Italia og Norge. De siste årene har nordmenn kun vært i klasse med amerikanere. Jeg tror endel av treningsbasene i USA har track select; altså tildeling på flytype, etter T-&. På Sheppard gjøres dette etter T-38. For du mer uinnvidde er propellflyet i filmen T-6, jetflyet er T-38.

 

Ja, det er mye som skal læres! Når man står opp varierer, fordi hver "klasse" roterer på når de har take-off på flygnignene sine i løpet av dagen. Men jeg har begynt på skolen alt fra før fem om morgenen til 1/2-tiden på etttermiddagen. Mye av tiden er man på skolen i 12 timer (de har ikke lov til å holde deg lengre), og så er det hjem og lese etter det, så det er busy. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-awWb2dC

Hei Turin!

 

Dette er min først post, men har lest igjennom mange av dine tilbakemeldinger på denne tråden.

Svært mye og nyttig informasjon

 

Vil først og fremst bruke anledningen til å gratulere deg med at du har kommet så langt!

Kan ærlig innrømme at jeg ser opptil deg, og særlig fordi du lever det livet som er min største drøm.

Jeg ønsker ingenting annet enn å bli jagerpilot, og det har vært målet mitt i mange, mange år!

Jeg satser 100% uten tvil, og vet at man med motivasjon og innsatsvilje kommer langt.

 

Skal søke luftforsvarets flygeskole i desember 2011, så satser på at vi møtes engang om noen år.

 

Hvordan opplever du det å studere i USA? Er det mye pensum, er alt like interessant, eller er det mye "tørt" stoff?

Hvor mange flytimer og teoritimer har du nå per uke? Hva slags prøver har du, både med tanke på teoretiske, og praktiske?

 

På forhånd takk for svar,

 

Mvh, fremtidig jagerpilot

Lenke til kommentar

@ Mitder

Jeg er ikke lenger i USA, akkurat nå har jeg ferie, med null teori og null flyging :tease: Det blir litt feil å si studere i USA, er jo ganske forskjellig fra en sivil utdannelse, selv en sivil flygerutdannelse. Må si at all teorien ikke er like morsom. Mye er meget tørt. Som regel er det masse teori når man begynner på en ny flytype, for å lære systemer på det flyet. Etter det dabber det gjerne litt av, og så er det teori for den typen flyging man til envher tid gjør. I tillegg kommer generell teori som gjelder alle piloter og alle flytyper; ting som omhandler instrumentflyging for eksempel.

 

Typisk avsluttes alle teorideler med en prøve som er multiple choice. I tillegg er det en checkride for hver fase i flygingen, som er som en eksamensflytur. Man kan også stryke alle de vanlige turene, alle blir gradert. Så i motsetning til en sivil utdannelse er det press hele tiden, med ekstra press til checkrides og lignende. De har man ikke lyst til å stryke. Er nå ferdig med USA, og totalt ble det vel ganske nøyaktig 300 flytimer, og kanskje 150 timer i simulator. Teori har jeg ikke telling på, men endel hundre timer :)

 

@ Berner og Goraw

Ja, det var en veldig bra klasse. Første på lenge som ikke fikk noen UAV-er, og vi hadde mange jagerfly. Undertegnede gikk forøvrig under callsign "Sunshine" i T38-fasen :ph34r:

Endret av -Turin_Turambar-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...