Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Kjempetråd Turin Turabar! :thumbup:

 

MEN,

er det mulig å si noe om en typisk arbeidsdag for en pilot i forsvaret? Vet at dette selvfølgelig varier veldig fra fartøy til fartøy og fra skvadron til skvadron, men jeg har for eksempel hørt at hvis man flyr Sea-king redningshelikopter i 330-skvadronen så jobber man kun 7 døgn i måneden, men som til gjengjeld er beredskapsvakter på 24 timer. Vet noen om dette er sant? Og hvordan er det i såfall med de andre skvadronene? Kan vanskelig se for meg at egentlig noen av pilotene i forsvaret har en ni-til-fem jobb, selv om det blant annet på Viasat 4 sin nye serie framstilles at jagerpilotene møter opp hver morgen, får en værbriefing, tar en flytur og går hjem igjen klokken fem(Vet selvfølgelig at yrket består av mer enn dette også). Men hva skjer når de russiske bombeflyene kommer etter klokken fem, når alle pilotene har gått hjem?

 

Noen som har peiling? :hmm:

 

 

Jeg svarer best for 330 skvadronen, siden det kun er der jeg jobber.

At man kun jobber 7 døgn i måneden stemmer nok ikke helt, desverre :) Hvert besetningsmedlem har 95-110 vaktdøgn hvert år. De fleste har 110. Deler man dette på årets 12 måneder sitter man igjen med 9,16 vaktdøgn per måned. I praksis blir dette 7-10. I tillegg skal alle flygere 10 dager på simulatortrening hvert år. Andre besetningsmedlemer har også noe tid i simulator, men jeg tror ikke det er like mye. I tillegg kommer legesjekk, dunkertrening (helikoptervelting i basseng) og diverse andre kurs og aktiviteter. Totalt er man nok oppe i ca 110 vaktdøgn + 20 dager på jobb. Med andre ord 130 dager vekke fra hjemmet hvert år. Men så har man også helt fri de 226 andre dagene.

 

Bell 412-flygere har ikke samme turnusordning, men har i stede vanlig arbeidsuke. De fleste dager møter man til morgenbrief kl 0730 og går hjem 1530. I tillegg kommer selvsagt øvelser og kursvirksomhet. 412-miljøet har svært høy arbeidsmengde for tiden på grunn av deployeringen til Afghanistan.

Jager-, herkules-, og jet falcon-flygere har omtrent samme arbeidsordning som bell 412-flygere.

333skvadronen som flyr havovervåking med P3-orion har i utgangspunktet vanlig arbeidstid, men flyr så lange tokt at de opparbeider seg en del avspassering. Jeg vil antas at dette tas ut som langhelger eller friuker.

337 skvadronen og Lynx har også til en viss grad turn. De er gjerne 3 uker sammenhengende på skipstjeneste og opparbeider seg med det omtrent like lange friperioder.

 

Felles for alle i Forsvaret er selvsagt at dersom det blir behov for å forsvare Norge møter man på jobb uavhengig av hva klokken viser og hva arbeidsplanen sier.

 

Når det gjelder hvorvidt man har matte og fysikk fra videregående eller ikke har ikke det noe å si for om man er kvalifisert eller ikke. Har man dog litt matte- og fysikkunskaper utover grunnskolen er det en fordel for forståelsen av aerodynamikk og navigasjon.

 

 

Lykke til med søknadsskriving og opptak!

Endret av saver84
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok lurt å ha noe å drive med i friperiodene ja. Enten man drar på toppturer, studerer, jobber eller tar seg av familien.

Når det gjelder karrakterer er det ikke noe absolutt krav her, men karrakterer blir brukt som et mål på motivasjon til å alltid gjøre beste mulige innsats. Syn derimot er det absolutte og ganske strenge krav. Jeg har ikke oversikt over disse, men du finner dem kanskje på mil.no eller ved en telefon til flymedisinsk institutt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror det kommer til å bli rekordmange søkere på opptaket i år. Mye på grunn av profileringen til forsvaret, men også på grunn av stort fokus i media. Programmene 330-skvadronen og jagerpilotene tror jeg påvirker søkertallet i stor grad og folk får kanskje litt "øynene opp" for flygerutdanningen til forsvaret.

Jeg kan ikke huske at det har blitt satset så hardt i media som før nå. Relamer på spotify, facebook osv.

 

Om dette er en bra eller dårlig ting kan man jo diskutere. Bra for forsvaret, for man vil jo heve snittet på kanditatene, men kanskje litt negativ for hver individuelle søker. Kampen om de få plassene blir hardere og det vil naturligvis blir enda vanskeligere å komme gjennom nåløyet :)

 

Noen som vet noe om når man vil få svar på om man blir sendt til opptakstester eller ikke?

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Du har helt rett i at de har satset hardt på profilering. Noe som er veldig bra.

 

Trur derimot ikke dette er spiller så stor rolle for den individuelle søker.

Forsvaret trenger ufattelig mange piloter, i alle ledd av luftforsvaret. De tar alle de syns er gode nok. Dette kan jo gjenspeile seg litt i at det er 37 flyaspiranter som begynner på LFS til januar, i forhold til rundt 30 tidligere år. Var også en økning i søkertallet til årets kull.

 

Før i tiden hadde de to kull i året, istedet for ett for å få selektert alle, noe jeg regner med at de går tilbake til hvis de må.

 

Usikker på når man får svar, men er hvertfall ikke før søknadsfristen er over ^^,

Uansett lykke til Mantoius.

Lenke til kommentar

Jeg vil bli helikopterpilot, men jeg er ikke interessert i å skyte bomber eller dreping generelt. Er forsvaret utelukket for meg?

 

Jeg vil si ja. I den forstand at du for det første ikke kan velge hvilket fartøy du skal styre, forsvaret velger deg til det de trenger. På den andre siden er man i tillegg til å være pilot også en soldat, og det er viktig å tenke på.

Forsvaret er vel generelt ikke et sted for folk som ikke liker "å skyte bomber eller dreping generelt", selv om det så klart finnes alternative tjenestemuligheter.

Lenke til kommentar

Det du egentlig mener er at du vil ha en utdanning der du er "garantert" 700k+ i årslønn, helt gratis, hos luftforsvaret som driver med å "skyte bomber og drepe generellt". Men vil ikke være med på å være soldat?

 

Da får du betale pilotutdannelsen selv, da.

 

Det er jo på ingen måte helt gratis når du er pliktig til å dedikere 12 år av livet ditt til forsvaret etterpå. Hva om en ombestemmer seg, eller er dritt lei etter fem år? Nei, har ikke lyst å være soldat rett og slett. De rundt meg kan gjerne være det, og så kan jeg fly. Hehe.

Lenke til kommentar

Tror det kommer til å bli rekordmange søkere på opptaket i år. Mye på grunn av profileringen til forsvaret, men også på grunn av stort fokus i media. Programmene 330-skvadronen og jagerpilotene tror jeg påvirker søkertallet i stor grad og folk får kanskje litt "øynene opp" for flygerutdanningen til forsvaret.

Jeg kan ikke huske at det har blitt satset så hardt i media som før nå. Relamer på spotify, facebook osv.

 

Om dette er en bra eller dårlig ting kan man jo diskutere. Bra for forsvaret, for man vil jo heve snittet på kanditatene, men kanskje litt negativ for hver individuelle søker. Kampen om de få plassene blir hardere og det vil naturligvis blir enda vanskeligere å komme gjennom nåløyet :)

 

Noen som vet noe om når man vil få svar på om man blir sendt til opptakstester eller ikke?

 

Jeg fikk svar sånn ca. midt i januar.

Lenke til kommentar

Plikttjeneste for flygere er per i dag 12 år. Kravene for å bli kalt inn til opptak er som følger:

Norsk statsborger

18-24 år

Fullført og bestått Generell studiekompetanse, eller dokumentert at utdanningen pågår

Plettfri vandel

God helse

Godt syn (bruk av linser, briller eller laserkorrigert syn godtas ikke)

Minstehøyde 163 cm

(kilde: mil.no)

I tillegg må man bestå de fysiske testen for befalskoleopptak. Mener det er 3000m løping på 14min, 16 push ups, 20 sit ups og 4 hang ups. Det er overkommelig for alle om man bare vil!

 

Når det gjelder lønn er man nok desverre ikke garantert 700k+. Man er garantert grunnlønn som er i overkant av 300.000kr per i dag. I tillegg kommer overtid, øvelser osv. Tilsammen vil nok dette ligger rundt 500.000kr/år for de fleste flygere i Luftforsvaret. Det kommer litt an på hvilken stilling man får.

 

 

Saver84

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Plikttjeneste for flygere er per i dag 12 år. Kravene for å bli kalt inn til opptak er som følger:

Norsk statsborger

18-24 år

Fullført og bestått Generell studiekompetanse, eller dokumentert at utdanningen pågår

Plettfri vandel

God helse

Godt syn (bruk av linser, briller eller laserkorrigert syn godtas ikke)

Minstehøyde 163 cm

(kilde: mil.no)

I tillegg må man bestå de fysiske testen for befalskoleopptak. Mener det er 3000m løping på 14min, 16 push ups, 20 sit ups og 4 hang ups. Det er overkommelig for alle om man bare vil!

 

Når det gjelder lønn er man nok desverre ikke garantert 700k+. Man er garantert grunnlønn som er i overkant av 300.000kr per i dag. I tillegg kommer overtid, øvelser osv. Tilsammen vil nok dette ligger rundt 500.000kr/år for de fleste flygere i Luftforsvaret. Det kommer litt an på hvilken stilling man får.

 

 

Saver84

 

 

Man må også ha god hørsel. Faktisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...