Gå til innhold

Biltema høyttalerkabel, er den så bra som folk sier?


Anbefalte innlegg

Det snakkes mye om denne Biltema kabelen til 22,- pr. meter som fåes kjøpt på Biltema. Er den så bra som alle skal ha det til?

Skal opp til Biltema en dag, og tenkte kanskje jeg skulle prøve den ut, hvis de har den...

Er den i ferdige lengder, eller ligger den på rull?

Noen som har produkt nummer eller navn på denne, slik at jeg lett kan finne den i butikken?

Kjører Monster Xp kabler i dag, og er Biltema kabelen bedre?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det er forskjell på Monster også da...

Går jo liksom ikke ann å sammenlikne de billigste Monsterne som selges tilnærmet overalt med M-serien, f.eks.

 

Biltema-kablene er sikkert helt greie for mange, men det er jo forskjell på folk. Er du fornøyd med kablene og lyden i anlegget ditt slik det er i dag, vil jeg fraråde deg å skifte til Biltema.

Jeg tviler på du vil høre noen forskjell allikevel.

Lenke til kommentar

Har lest om endel folk som har testet "grøftekabelen".. eller "biltemakabelen" og det er ikke den kabelen som nå selges på biltema det er snakk om.. det er en solid core kabel som ikke det er lov til å selge mere i norge det er snakk om.. Og av de testene jeg har lest av den så er den testet mot langt dyrere kabler enn monster.. selv Z serien.. jeg selv har testet endel monster kabler og synes ikke disse er noe bra i det hele tatt... synes faktisk supra kablene er bedre.. selv om ikke disse er særlig bra heller..

Lenke til kommentar

Tar jeg ikke helt feil heter denne kabelen som skal være så bra "EKKJ".. og som han over sier tviler jeg nok egentlig på om du merker noe forskjell.. spørs selvfølgelig hvor dyrt anlegg du har.. men er det noe under 20000 tror jeg nok det er lite vits..

Lenke til kommentar

Ja, det er betinget at stereoanlegget har visse kvaliteter! Dvs. det koster vanligvis noen titalls tusen nytt, og fokuserer ikke på overdreven diskobass, men nøytral lyd (altså disko/PA-anlegg er utelukket). Kjører forøvrig grøftekabler på anlegget mitt til 30k, og er fornøyd.. har kjøpt inn deler til solidcore nettkabler også.. husk at BILTEMA ikke lenger fører EKKJ-kabelen fordi den ble ulovlig i Norge. Men den kan skaffes gjennom ELFA, art.nr. 55-617-33. Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Nei, kabelen har ingen ulovlige materialer. Men som alle andre kabler har den helseskadelige fy-fy materialer som PVC (som forøvrig også er litt fy-fy for lyden).. nei, og brukt som høytalerkabel mener jeg den er helt lovlig. Men ulovlig som nettkabel. Grunnen er nok at den er solidcore (som utgjør 'hele' den lydmessige fordelen) og blir disse utsatt for litt stress kan det gå galt! Til slutt kan lederen brekke av... men det første som skjer er at man kan strekke lederen hvis man lager bøy med for liten radius.. dette fører til dårlig ledningsevne hvor den er strekt, høyere motstand, og varmgang som resultat...

Baggateller! 8)

Lenke til kommentar

Må innrømme jeg tenker på å skaffe meg denne kabelen ja - perfekt for bi-wiring tross alt. Er det virkelig ikke mulig å få kjøpt denne noe sted i Norge altså? Skulle jo tro det var igjen noe etter det ble forbudt. Hvis noen vet om en plass som selger sånt i Trondheimsområdet så si ifra!

Lenke til kommentar

Effekten av høytalerkabel er sterkt overdrevet. Alt annet enn sytråd er stort sett bra nok i massevis.

 

Mange folk liker å skryte av de "fete"kablene sine... Men det er ytterst få som faktisk greier å høre noe forskjell. Så da forsvinner jo vitsen med å betale en formue. Mer fornuftig å øke et par tusen på andre komponenter istedenfor.

 

Kjenner ingen som har bestått en blindtest av høytalerkabler. Har til og med koblet opp sprengtråd, uten at det ble merket...

Lenke til kommentar

Absolutt enig med Bisarre!

 

Høytalerkabler har utrolig lite å si for lydkvaliteten sammenlignet med andre deler av anlegget.

 

Så lenge du kjøper kabler med større tverrsnitt enn en sytråd så skal det holde i lange baner. (Kabelen til 22kr/m hos biltema er veldig tykk (Hmm er det 6 eller 10 mm^2?) sammenlignet med sprengtråd som er på rundt 0,2mm^2) Dermed er ledningsevnen ca 30-50 ganger bedre enn for sprengtråd. Når folk har problemer/ikke kan skille mellom sprengtråd og dyre kabler, så må i hvertfall en kabel med 30-50 ganger så bra ledningsevne være nok i massevis for det aller meste.

 

Spar heller pengene til noe som faktisk har innvirkning. (f.eks sparekontoen for nye høytalere eller forsterker)

Lenke til kommentar
Effekten av høytalerkabel er sterkt overdrevet. Alt annet enn sytråd er stort sett bra nok i massevis.

 

Mange folk liker å skryte av de "fete"kablene sine... Men det er ytterst få som faktisk greier å høre noe forskjell. Så da forsvinner jo vitsen med å betale en formue. Mer fornuftig å øke et par tusen på andre komponenter istedenfor.

 

Kjenner ingen som har bestått en blindtest av høytalerkabler. Har til og med koblet opp sprengtråd, uten at det ble merket...

 

Fullstendig mulig det du sier der men nå må jeg jo få lov til å si at rundt 20 spenn metern er ikke noe snakke om - det er definitivt et eksperiment jeg kan ta meg råd til.

Lenke til kommentar

Det er klart man hører forskjell på forskjellige typer høyttalerkabler.

Kabler fra forskjellige produsenter "farver" lyden på hver sin måte, men om kabel x er bedre enn kabel y er en helt annen sak. At den høres annerledes ut, betyr ikke at den er bedre.

Men uansett, det er smak og behag, og det er ikke sikkert du synes den kabelen høres like bra ut som den jeg synes høres best ut.

Men å betale rundt 20,- for en grøftekabel, det er verdt forsøket :lol:

Lenke til kommentar
Det er klart man hører forskjell på forskjellige typer høyttalerkabler.

Kabler fra forskjellige produsenter "farver" lyden på hver sin måte, men om kabel x er bedre enn kabel y er en helt annen sak. At den høres annerledes ut, betyr ikke at den er bedre.

Men uansett, det er smak og behag, og det er ikke sikkert du synes den kabelen høres like bra ut som den jeg synes høres best ut.

Men å betale rundt 20,- for en grøftekabel, det er verdt forsøket :lol:

 

Fullstendig enig der. Det er helt utelukket å kjøpe kabler til tusenvis av kroner men når det blir sagt at denne kabelen er helt konge så er jeg villig til å prøve :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...