Gå til innhold

Biltema høyttalerkabel, er den så bra som folk sier?


Anbefalte innlegg

Da er det som jeg sier at tynne kabler topper de øverste frekvensene, og har problemer med å overføre de dypeste frekvensene.. Lyden blir ikke farget....

 

Akkurat det som kalles farging... :roll:

Ufarget lyd=nøytral=ingen topper.

 

Har du foresten prøvd ståltråd? Virker ikke slik, for det låter RÆVA! :grumpy:

Ellers vil jeg si at lampettledning låter dårlig.

Så lenge man ikke har high-high-end utstyr, er hjemmelagde kabler basert på "solid core" kobber best for penga. Koster under 30kr metern for rimelig høyt kvadrat. :)

 

Å bruke mer en 10% av budsjettet på kabler er bortkasta, det blir som å kjøpe en giagantisk svær og dyr vifte for å tyne en halv stakkerslig mhz ut av pc'en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har lest "Portrettet" i siste nummer av eyefi? (nå kalt "Dvd og hjemmekino " eller .no) Der har de portrett av en fyr som lager lyd til det meste i lydstudioet sitt. Han forteller at i alle lydstudio gjør de følgende.

 

Vis en av de billige kablene som de bruker (svakt ledd ja) får brudd, så gjør de følgende: kapp bort området hvor det er brudd. tvinn sammen og tape over det.

 

Altså. høytalerkablene er ikke det svakeste leddet.

Lenke til kommentar

En lydspesialist jeg jobbet sammen med for noen år siden, hadde som hobby å lese alle reklamer for kabler, for å få seg en god latter.

 

Retningsbestemte kabler... :o :-? :lol::p

Trippeskjerming... :o :-? :lol::p

Innbrenning av kabel... :o :-? :lol::p

Osv...

 

Det endte med at han kom på en "god" ide. Hvorfor ikke bare lage en boks, med en bryter, en grønn og en rød lysdiode. To tilkoblinger. Og kalle det en kabelkalibrator.

Du bare kobler hver ende inn på boksen, trykker på knappen, venter på at det røde lyset skal slutte å blinke. Og det grønne begynner å lyse. Da er kabelen kalibrert.

Da gjenstår det bare å betale en eller annen "høytstående" professor av noe slag, for å fortelle alle hvor bra dette er. Genialt tricks, som mange ville gått på.

 

Bare samvittigheten hans, som hindret ham i å gjøre det.

Lenke til kommentar

I mine øyne, bør musikken høres slik det låt da artisten faktisk spilte det inn. Foreløpig er det helt umulig... Men det bør gå an.

 

En PC, er nok nødvendig. En skikkelig hørselstest, så du får en nøyaktig graf på hørselskurven din. Dette blir så matet inn i PC'n, for å får korrigert signalet. Forsterket der det trengs, og dempet der det trengs.

Så må man kjøre et testsignal gjennom anlegget, som blir målt med mikrofon, og sammenlignet med utgangspunktet. Dette blir også korrigert av PC'n.

 

Da ville man i teorien kunne få musikken til å høres helt som den skulle... For akkurat deg da. Det samme måtte jo gjøres av andre som skulle lytte.

 

Kan man kjøpe kabler for uhorvelig mange tusen, så kan man kjøpe en PC, øremerket til å fikse lydkurvene.

Lenke til kommentar

Det er mange som har sterke meninger om kabler her, og mange hevder at det ikke er forskjeller på kabler fordi det ikke kan måles. Dette er en helt vanlig oppfatning blant alle som har gått elektro.

Men så er spørsmålet. Kan vi, med dagens metoder, måle alt? Mitt svar er nei. Jeg kan selvsagt ikke bevise det, men er det noe historien har vist oss, så er det at man ikke skal ta noe for gitt.

 

Kabeldebatter er ofte preget av 2 leire. De som mener at det ikke KAN finnes noen forskjell på kablene pga at det ikke kan måles, og de som faktisk har hørt forskjell på kabler. Selv var jeg svært skeptisk til at kabler har noe særlig å si for lyden. Jeg testet en del kabler hjemme, uten å høre noen spesiell forskjell.

Men så kjøpte jeg meg et par høyttalere til 22K, og da var det ingen tvil lenger. Nå hørte jeg klart og tydelig forskjell på kabler. Jeg har også prøvd "grøftekabelen" og den ga meg et løft i bassen på mitt utstyr. Mellomtonen kom veldig langt fram i lydbildet og diskanten ble noe tilbaketrukket. Altså var jeg ikke helt fornøyd. Totalt sett var det likevel bedre enn et biwiresett fra Supra til 1000 spenn, og det må man jo være fornøyd med, når "grøftekabelen" koster en tiendedel.

 

Konklusjonen min er at hvis man har billig/mellomklasse komponenter har det ikke så mye for seg å eksperimenetere med dyre kabler. Man bør uansett bruke noe annet enn sytråd, men å kjøpe eksotiske kabler i eksotiske prisklasser blir helt feil. Man må opp på et visst nivå på komponenetene før det er noen vits å prøve spesialkabler. Som nevnt kan man låne kabler fra de seriøse hifi-forretningene. Låter det bedre og du har råd til det, så kjøp kabelen. Hører du ikke forskjell, så leverer du den bare tilbake.

 

Til slutt må jeg si at forskjellene på kabler ikke er så enorme som enkelte kan gi inntrykk av. Det er snakk om nyanser som enkelte ikke bryr seg om, mens andre synes er helt avgjørende. Å bytte ut en komponent gir som regel mye større utslag enn å bytte en kabel.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er et paradoks at samtlige som har prøvd forskjellige kabler med et godt oppsett hører forskjell på kabler.

 

Mens samtlige som mener det ikke er forskjell, aldri har prøvd.

 

 

Og jonpet55, - hva vet du om hvilke høyTTalere (skriv det riktig...) jeg har? Har jeg sagt jeg er kunde hos Biltema? Nei.

 

Hjemme har vi B&W 801 og Magnat 350. Magnatene skal byttes snart.

 

Og du som mener akustikken har mye å si; Ja. Den har ALT å si.

Jeg har også et ok lytterom, 32kvadratm og litt akustisk regulert.

Ser man i profilen min ser man at akustikk er det jeg interesserer meg mest om i verden. Akustikken er viktig. Akustikk er gøy.

Lenke til kommentar

DavidLyd, kan du ikke bare kaste det håpløse forsøket ditt med å overbevise erfarne fagfolk med hva du påker?

 

UANSETT, hvilke elendige argumenter du kommer, vet jeg, så godt som alle andre at du tar feil.

 

Du fikk bekreftet av moren din at du led av placebo effekten ja?

 

Håper moren din (som er psykolog) hjelper deg med å få deg til å skjønne hva som er rett og galt her :evil:

Lenke til kommentar
DavidLyd, kan du ikke bare kaste det håpløse forsøket ditt med å overbevise erfarne fagfolk med hva du påker?

 

UANSETT, hvilke elendige argumenter du kommer, vet jeg, så godt som alle andre at du tar feil.

 

Du fikk bekreftet av moren din at du led av placebo effekten ja?

 

Håper moren din (som er psykolog) hjelper deg med å få deg til å skjønne hva som er rett og galt her  :evil:

 

De som har prøvd flere kabler trekker nok på smilebåndet når du sier "erfarne fagfolk". Jeg ville heller begynt som søppelkjører hvis jeg kalte meg det etter å ha sagt det ikke er forskjell.

 

Og det er da flere som sier de hører forskjell.

Lenke til kommentar

Er det noen som har en lenke til noen seriøse BLIND-tester på dette på nett? Har personlig ikke så stor tro på at kablene har så mye å si, men vet også erfaringmessig at mange av elektro-folka ikke er helt støe på hva de snakker om alltid ;).

 

Jeg har en mistanke om at resultatet blir det samme som med mp3, de audiophile sier at det er et hav av forskjell, men på en blindtest klarer de ikke å skille de to (snakker selvsagt om aps, apx eller tilsvarende kvalitet på mp3en).

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er ingenting som er rett eller galt når det gjelder lyd. Det handler om smak, eller subjektiv oppfattelse av lydbølger om du vil.

 

Hvilke erfarne fagfolk er det du sikter til?

Hvis det er folk som jobber med lyd på konserter og slikt, så er de stort sett interessert i to ting: frekvensrespons og lydstyrke. De bryr seg sjelden om oppløsning, romperspektiv og lignende.

Folk som jobber i lydstudio er heller ikke så opptatt av høy kvalitet på opptak. Det er bare å høre på Californication med RHCP for eksempel. Her overstyres vokalen i et sett.

 

Audiofile virker sikkert rare for vanlige mennesker, men ikke kom med sånne bombastiske uttalelser hvis du ikke har prøvd å hørt på forskjellige kabler i et godt sammensatt stereoanlegg.

Lenke til kommentar

Audiofile minner meg om folk som mener de er synske, kan helbrede folk over telefon, eller spå sikkert om framtiden. osv.

 

De er veldig påståelige men snakker hele tiden om X-faktoren som ikke er mulig å måle. (selv om det finnes instrumenter som måler frekvenser opp til GHz området, og spenninger med nøyaktigheter på over 24 bit, selv om 16 bit er CD-kvalitet og 24 bit er 256 ganger mer nøyaktig)

 

Audiofile sluker gjerne også rått alt som står i HiFi blader og som sies av andre audio-relgiøse. De bare overbeviser hverande om ting som ikke eksisterer og bruker gjerne titusner om ikke hundretusner på relgionen sin. De er også like lite interresert i å avmystifisere relgionen og bekrefte kilder som de som er like mye disipler av koranen eller bibelen.

 

(Hehe, nå blir det vel fart på tråden her... :lol: )

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk nå sittet her å lest hele denne tråden, og jeg må ærlig innrømme at mange her ikke har peiling på hva de snakker om, de har tydeligvis aldri eksperimentert med høyttalerkabler :D

 

Jeg går VK1 Elektro nå, og i den sammenheng bygde jeg en forsterker på grunnkurset, dette var et meget påkostet forsterker med ringkjernetrafo og gode greier, helt enkel forsterker uten noe mer tull.

 

Jeg kom hjem å testet på mine høytalere, det var jo allerede milevis med forskjell fra den gamle forsterkeren, men det beste kom da jeg begynte å eksperimentere med diverse kabler, både med tynne og tykke kordeller (ledere), og solid core!

 

Bassen er det området som tjente mest på skifting av kabler, den ble liksom mye fastere.

 

Men iallefall, noe som ikke er nevnt enda, er at renheten på kobberet spiller veldig stor rolle for kabelen. I vanlig elektrosammenheng (og derfor også lampeledninger) brukes det kobber med renhet på 96&, de resterende 4% vet jeg ikke hva er, men det er helt sikkert materialer med mer motstand enn kobber (siden kobber er en av de materialene med minst motstand).

 

Jeg vil også få poengtere at det er håpløst med mp3, da er allerede musikken ødelagt å du vil ikke høre så stor forskjell. Skaff deg en skikkelig orginal cd ;);)

 

Kablene spiller rolle! Men det forutsetter at du har en anlegg som det kan merkes på, altså en skikkelig forsterker og høytalere + signalkilde!

 

Lars OlaV

Lenke til kommentar
Jeg vil også få poengtere at det er håpløst med mp3, da er allerede musikken ødelagt å du vil ikke høre så stor forskjell. Skaff deg en skikkelig orginal cd ;);)

 

Prøv en blindtest med aps-mp3 og orginal-spor og bli overrasket (ut fra samme lydkilde såklart, fortrinnsvis begge fra cd-spilleren)

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg vil også få poengtere at det er håpløst med mp3, da er allerede musikken ødelagt å du vil ikke høre så stor forskjell. Skaff deg en skikkelig orginal cd ;);)

 

Prøv en blindtest med aps-mp3 og orginal-spor og bli overrasket (ut fra samme lydkilde såklart, fortrinnsvis begge fra cd-spilleren)

 

AtW

 

Det har vel litt å si hva du hører musikken på også da. Logitech høytalere hører du kanskje ikke så mye forskjell på, men du hører det nok hvis du har stereo til 20k.

 

Dessuten skal det jo sies at komprimerte lydformater har blitt bedre enn de var.

Lenke til kommentar
Det har vel litt å si hva du hører musikken på også da. Logitech høytalere hører du kanskje ikke så mye forskjell på, men du hører det nok hvis du har stereo til 20k.

 

Som sagt, prøv selv, har prøvd på utstyr til 40k uten å høre forsksjell, som du sa, det har vært endel framgang på feltet, problemet er at de mp3ene folkene sitter på ofte er 128kbs crap, det er ikke sammenlignbart med aps engang.

 

AtW

Lenke til kommentar

En mp3 fil kan faktisk ha bedre lydgjengivelse enn et spor på en cd plate..

 

Er snakk om tekniske begrensinger som en cd plate har. En cd plate har en sample rate som gjør at diskant lyder blir framtredene grunnet begrensinger under DA konvertingen. Neste gang du hører en på en cd plate, lytt etter lyder med "T" og "S", de kan dominere lydbildet. Spesielt framtredende når en dame synger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...