Gå til innhold

Biltema høyttalerkabel, er den så bra som folk sier?


Anbefalte innlegg

Lol! Det er jo ganske latterlig det ja.. :p Jeg har to partisjoner.. En for musikk der jeg bruker EWX 2496 kortet der jeg tar opp i 96 khz, 24 bit og ukomprimert wav.., men når jeg er på Spille partisjonen, ja da skal jeg inrømme at jeg bruker det integrerte 5.1 lydkortet på hovedkortet og hører på 128 kbps mp3er... :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

haha Davidlyd

 

David går til butikken og bruker flere tusen på suuupre kabler..David tenker: "oh oh..nå har jeg betalt flere tusen for noe, det sier seg jo selv at ytelsen øker betraktelig!"

 

Når han sitter hjemme og hører på musikk fra anlegget sitt, merker egentlig hjernen hans at det er 0 forskjell, men for å spare David's sinn og hjerte velger kroppen å utelukke dette for å slippe at David blir lei seg og skriker over at han har tapt alle pengene sine :cry:

 

Ergo: David har forsåvidt rett i at han "hører" at lyden er bedre, men den ER ikke det!

 

Poor little David :oops:

Lenke til kommentar
Til Davidlyd:

Jeg har bygget forsterkere for Adyton... Også spesialutgaven av Cordis 3B til Forsell. En forsterker som i utgangspunktet kostet 110.000,- den gang. Forsell snudde polariteten på den ene strømforsyninga, og satte på større kjøleribber. Og en egen front da, med navnet hans på. Og vips var det en forsterker til ca 200.000,- Hvor er logikken??? Men hadde du hatt penger, så hadde sikkert du kjøpt den. Og du hadde, som en hvilkensomhelst kjederøkende kar, funnet på en unnskylding som kunne forsvare kjøpet.

 

Har også lagd studioutstyr for Sony. Ingen kabler i din klasse der, nei.

...Men det veier kanskje opp, siden du bruker gode nok kabler for dere begge.  :lol:

 

Bare fordi sleipe Adyton omtrent kun spiller på navnet sitt betyr det ikke at det ikke finnes forskjell på høytalerkabler. Du framstiller det også som pris er eneste kvalitetsfaktor, noe som er helt på trynet. Ikke sant, audiofile forguder naturligvis Nordosts kabel toppmodell fordi den koster over 100.000kr. Det sier jo seg selv :p Jeg skal ikke en gang kommentere lakriskabel-studioet deres.

 

 

Jeg er elektriker. Har ikke stått noe i lærebøker fra videregående, teknisk fagskole eller ingeniørutdanning om emnet. Har regnet på resistans, induktans og kapasitans til kabler, men ikke denne mystiske skjulte faktoren du snakker om.

 

Vel, dielektrumet har en vesentlig rolle. Dielektrisk absorbsjon er vel nytt for deg antar jeg. Det er den graden isolasjonen opplades av elektronene i kabelen og slipper disse ut igjen.. som forårsaker smøring av signalet. PVC har dielektrisk absorbsjon på 0,43%, mens teflon 0,07% tror jeg det var.. bare for å prøve å forklare :) Ellers bør en ta hensyn til skin-effekt, maxwell-effekt m.fl. Dette er kanskje ikke så dum lesning --> http://www.tnt-audio.com/clinica/spkcbl_e.html

 

Det som slår meg er at du kjøper en supergod kabel til flere tusen.. mens høytaler og forsterker består av standardkomponenter, loddet sammen med tinn/bly. Ting blir ikke bedre en svakeste kjede..

 

Uansett, når man hører forskjell ved å bytte kablene beviser det at det HJELPER å forbedre ETT ledd, selvom det finnes rom for forbedringer i et annet. Det er jo det samme som å si at det ikke hjelper å kjøpe sportsdekk når man ikke har STCC-bil.

 

 

Jeg driver med musikk og faren min jobber som lydansvarlig i NRK og innkjøp av høyttalere.. Det er helt på trynet og si at kablene har så mye og si..  :) Dere som sier at kablene har så mye og si har ikke et eneste godt argument, bortsett fra at dere synes det er kult og ha et tøft navn på kablene.. Den effekten som går tapt i kabelen er ubetylig når kablene deres er på 10 meter... Har du kabler på 200 meter til et stort arrangemang hvor det står høyeffekts PA høyttalere langt unna, da kan kabelen ha noe og si, men det som kabelen vil gjøre forskjell da er ikke at den farger lyden annerledes, den vil bare bli litt svakere..(og kanskje litt tap på de dypeste (100 hz og nedover) og lyseste frekvensene over 15khz, dette skal jeg ikke si sikkert, men jeg tror dette stemmer)

 

Ja, for det eneste man må ta hensyn til når det gjelder en kabel er effekttapet. Hehehe, morsom du.

Lenke til kommentar

"Du er jaggu meg sta du Davidlyd.... Nå har alle konkrete og presise svar, mens du bare sier :Nei Nei, kablene gjør alt.... Hadde du kommet med noen onkli'e svar så kunne vi jo diskutert litt videre.... "

 

Altså..Må man være optiker for å kunne hevde at det er forskjell på brilleglass? Man ser vel forskjell på brilleglass selv om man ikke kan forklare hvorfor?

 

Jeg sier at "jeg hører forskjell på kabler. Det gjør de som prøver.Basta."

Men jeg forstår at dere ikke hører forskjell hvis man bruker Bose, Eltax, CV og Logitech høyttalere..

 

 

 

"HEr sitter vi å diskuterer hvor mye forskjell det er på høyttalerkabler, mens mange av oss sikkert hører på mp3'er med 128bitrate "

 

 

Jeg har ikke et bit med mp3 på pc-en. Bruker ikke pc-en til avspilling av musikk i det hele tatt.

 

Men igjen, hvis jeg diskuterer med folk som har cd-spillere kjøpt på Elkjøp, mp3/128kb.s og Logitech høyttalere.., da forstår jeg at dere aldri har hatt mulighet til å teste ut forskjellige kabler. Noe sier meg at dere ikke bryr dere så veldig heller..

 

 

"David går til butikken og bruker flere tusen på suuupre kabler..David tenker: "oh oh..nå har jeg betalt flere tusen for noe, det sier seg jo selv at ytelsen øker betraktelig!""

 

Jeg forstår at dere ikke har særlig interesse eller erfaring med hifi.

Dere kan ikke ha lufta nesa stort andre steder enn på Elkjøp.

 

På elkjøp er det ikke lov å låne kablene med hjem for å prøve lytte, men derimot i seriøse hifi-sjapper så låner man bort kablene slik at man kan bruke noen dager til å teste de ut.

 

 

"Når han sitter hjemme og hører på musikk fra anlegget sitt, merker egentlig hjernen hans at det er 0 forskjell, men for å spare David's sinn og hjerte velger kroppen å utelukke dette for å slippe at David blir lei seg og skriker over at han har tapt alle pengene sine"

 

De eneste gangene jeg skriker over tapte penger er når jeg har kjøpt en dårlig CD.

 

 

"Ergo: David har forsåvidt rett i at han "hører" at lyden er bedre, men den ER ikke det!

 

Poor little David"

 

 

Der minte du meg faktisk på noe. Moren min er psykolog ved Ullevaal sykehus og vet faktisk litt om slikt.

 

Jeg har spurt henne om å lytte sammen med meg før, for hun hadde ikke så stor tro på slikt, og hun mente det kunne være mye placebo inne i bildet. For å si det slik; hun mener ikke det lenger.

 

Forresten, voks opp litt.

 

 

 

"Intet nytt er godt nytt.. Har david gitt seg er det godt nytt.. Har han sagt noe i det siste? Nei.. "

 

Slutter jeg å legge inn innlegg her, så ser man jo grunnen til det på ditt innlegg. Voks opp.

 

 

"Mange forskjellige meninger her

Men nå har jeg iallefall svidd av hele 200,- penger på høyttalerkabler

Og det er faktisk mer trøkk i bassen med de nye kablene, Dere kan tro hva Dere vil..."

 

Dette er ikke altid positivt, det avhenger av situasjonen. Men uansett, grattis med kablene :smile:

 

 

Mvh, Davidlyd.

Lenke til kommentar

Nå tror jeg ikke at jeg gidder og diskutere dette mer.. Du er og blir så sta at det er helt sykt... Alle jallashopper reklamerer for kabler.. Drar du til en proffesjonell butikk hvor de selger studiomonitorer i en litt høyere prisklasse enn jallahøytalerne dine, ja da får du et litt annet svar, for de er ikke opptatt av og tjene penger på og selge kable, men og selge gode høyttalere, som faktisk har en mening.. Jeg tror faktisk ikke at det fins en eneste bra høyttaler på biltema....

Lenke til kommentar

Audiophile hører helt annerledes til musikk enn andre. De sitter å tenker at de er på konsert. Så mens vanlige folk sitter å digger musikken, sitter de audiophile og "ser" (med hørselen) rundt i lydbildet. De "ser": der sitter de som spiller x, der sitter de som spiller y, osv.

 

De audiophile streber etter mest mulig perfekt gjenngivelse og betaler ekstreme summer for det.

 

Mye status ute og går også, noen har faktisk innrømmet å ha kjøpt noe som var skrytt opp i skyene, for så å ikke høre noen forskjell. De andre litt fattigere audiophile vennene ble på sin side helt i hundre når de kjente noen som hadde et så bra(dyrt) produkt at de som hadde kjøpt beholdt det.

Du kan si at det er samme som med et maleri av en kjent kunstner. Tror ikke akkurat det er mange som hadde merka det hvis man erstattet det med en (god) kopi. Så hvorfor kjøper de ikke bare en kopi? Fordi: selv om man ikke ser/hører forskjell vil man gjerne ha noe man kan skryte av. :D

 

Selv hører jeg god forskjell på kabler når jeg "hører på riktig måte" (dette må læres). Når jeg derimot hører til musikk på "vanlig måte", kunne dere derimot erstatta kablene med binders, hadde ikke merka forskjell.

Lenke til kommentar

Har et anlegg til ca 30k. hadde 'tynn lyd' i forhold til hva jeg burde forvente. Dette ble påpekt av flere andre og. Lånte litt kabler nå og da for å teste. Hadde ikke noe tro på at de skulle utgjøre mye, men hadde hørt litt forskjell tidligere så jeg ville i allefall prøve. Jeg hadde prøvt ulike hjemmemekk pluss et par mer kjente med en prislapp. Forskjellen var i allefall ikke stor nok til å bruke noe penger på. Leste så om denne solidcore kabelen. Kjøpte noen meter PFSP (som tilsvarer EKKJ)og koblet i vei. PANG! Nei ikke kortslutning, men en "ny" bass. Dette hadde like stor effekt som det hadde å koble til en subwoofer jeg engang testet. Det var ikke noe problem for noen å høre forskjellen. Ingen tvil i dette tilfellet.

 

Er allikevel forsiktig med å anbefale dette. Har nemlig prøvd det samme hos andre uten antydning til forskjell. I mitt tilfelle var mangel på bass. Kan hende det kun er i slike tilfeller at disse kablene har noe å tilføre. Det er veldig situasjonbetinget dette.

 

Men til dere som hevder at kabler ikke kan utgjøre forskjell i lyden: Dere tar feil 8)

Lenke til kommentar

I det tilfellet der, kan du ha rett.. Høyttalerne dine var både gode, og antageligvis kraftige.. Da er det viktig og ha forholdsvis tykke kabler, men det behøver ikke være noen spesielle kabler. Du kunne flettet ståltråd.. Bare du hadde det tykt nok så ville det virket. Og som du sier, ble bassen bedre.. Da er det som jeg sier at tynne kabler topper de øverste frekvensene, og har problemer med å overføre de dypeste frekvensene.. Lyden blir ikke farget....

Lenke til kommentar

Etter min oppfatning er kabel noe av det siste man bør bruke pengene på. Først må man ha gode komponenter, deretter må man ha et riktig konstruert rom å ha anlegget i, deretter kan man begynne å tenke på høytalerkabler, gode strømforsynering etc.

 

Jeg vil anta at de færreste har anledning til å dedikere et eget rom til anlegget og atpåtill har anledning til å gjøre akustikkanalyser til å gi rommet tilstrekkelige egenskaper til den type lyd man ønsker å frembringe (og ikke minst å fjerne andre uønskede lydelementer, vibrasjoner etc. fra resten av huset).

Lenke til kommentar

Jeg hadde selv lampettledninger til stereoanlegget for noen år tilbake i tid, "de skulle jo tåle flere tusen watt", sa forhandleren.

 

Det var først etter å ha blitt overtalt av en kamerat at jeg prøvde noe annet, noen relativt rimelige høyttalerekabler. Selv min kone merket stor forskjell den gangen.

 

Senere har det meste av stereoen blitt byttet ut. I fjor kjøpte jeg nye høyttalere, JM Lab Elektra 926, og i den forbindelse hørte vi på flere sett med kabler. Vi byttet fram og tilbake, også med blindtester. Den følelsen man får når man ikke lenger hører direkte hvor høyttalerne står, men føler bara at musikken fylkler rommet, altå en slag 3D følelse, den kom ikke med mine gamle og dårlige kabler.

 

Jeg prøvde tre forskjellige kabler, en i "pervers" klassen, en til over tusenlappen og mine gamle til 40 kr meteren. Jeg endte opp med mellomløsningen, for på mitt anlegg kunne jeg ikke høre noe særlig forsjell på de to dyreste.

 

Jeg har ikke noe fasitsvar på dette, annet enn at det er gratis i seriøse butikker å låne med seg kabler. Ta med deg minst to par og prøv ut hjemme. Etter at dere har prøvd ut dette, så kan dere komme tilbake med testrapport.

Lenke til kommentar
Bare du hadde det tykt nok så ville det virket. Og som du sier, ble bassen bedre.. Da er det som jeg sier at tynne kabler topper de øverste frekvensene, og har problemer med å overføre de dypeste frekvensene.. Lyden blir ikke farget....

 

Impedansen i en høytaler svinger i takt med frekvensen. Høye frekvenser = høyere motstand. Lave frekvenser = lavere motstand. Lavere motstand gir større effekt, OG mindre forskjell mellom kabelens motstand og impedans i høytaleren. Noe som igjen vil gjøre at mer av effekten legger seg over kabelen, i forhold til på høyere frekvenser.

 

Altså du får et større effekttap i kabel ved lave frekvenser. Da vil det lønne seg å ha tykkere kabler, for å minske motstanden i kabelen og bedre ytelsen i bassen.

 

Men dette er jo veldig marginalt alikevel...

 

 

Og angående tidligere innlegg om 100.000,- kabler.... Kjøper man noe sånt, så håper jeg for guds skyld, at man allerede har det beste av det beste, i alle komponentene. Og at man faktisk har råd til alt sammen, uten å måtte bo bak en stein i skogen.

Lenke til kommentar
Hmm, lurer på hvordan det hadde gått med høyspentkabler :lol:

Det ville virket fint, men hvis det er den typen man har i master (tenker da mer enn 22kV'en) så har ikke de isolasjon, og må isoleres før du kan bruke de. Et annet problem kan være at de blir for tykke og stive til at det blir særlig praktisk. Bruk heller billige myke og tykke kobberkabler. Det holder i massevis.

 

PS. Til den som nevnte skin-effekten: I kobber er intrengningsdybden ca 1mm ved 20KHz (og ca 2cm ved 50Hz). Dvs. at kun den ytterste millimeteren av kobberet leder strøm, mens den innerste delen ikke vil lede strøm pga denne effekten. Dette er bare en faktor som spiller inn når man beregner motstanden i lederen, men den "farger" ikke lyden nevneverdig, særlig ikke hvis kabelen er så tynn som 2mm i diameter. (dvs at det er utrolig mange andre faktorer spiller mye større rolle når man skal ha bra lyd.)

 

PPS. Hva med den myten om at kabler MÅ kobles riktig vei for å få bra lyd? :lol: Eller den at enkelte kabler er såkalt enkrystall - altså at metallet har en og samme ubrutte krystallstruktur gjennom hele kabelen. LOL :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...