Gå til innhold

Biltema høyttalerkabel, er den så bra som folk sier?


Anbefalte innlegg

Fullstendig mulig det du sier der men nå må jeg jo få lov til å si at rundt 20 spenn metern er ikke noe snakke om - det er definitivt et eksperiment jeg kan ta meg råd til.

 

Ikke missforstå... Det jeg sier, er at den kabelen er god nok i massevis. Du kommer sikkert til å bli en glad mann. :smile:

 

Noe av grunnen til at noen kabler er så inn i helvete dyre, er at det er så mye dilldall og krumspring i dem. Og at de lages i utrolig små serier.

Er neppe særlig bedre lyd i dem, men koster noe helt for jævlig å lage. Også skal alle mellomleddene ha sin fortjeneste.

 

Det er faktisk mye viktigere meg god kabel, når man kommer til datasignaler. For det er først ved ekstreme frekvenser at man begynner å få problemer. Og ekstreme frekvenser er det ikke i musikk. 20kHz er bare barnematen, i forhold til all den gigaHerz'en vi har i maskinene våre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at noen høyttaler- kabler/ledninger er så dyre er at folk er villig til å betale dyrt for et "tøft" navn.. :roll: I utgangspunktet er de fleste ledninger like "bra", det er for det meste dimensjonen som spiller en rolle avhengig av hvor mye effekt de skal tåle.

Vanlig lampett ledning pleier å holde for de fleste, faktisk noe av den bedre kvaliteten du får på kobber. De eneste gangene jeg anbefaler "kvalitets kabel" er når folk skal sette opp store PA anlegg, men da snakker vi om 1000w og mer.. Så ikke la dere lure av fine farger og fin prat! :)

 

PS. Jeg jobber med produksjon av studio høyttalere, så dette ser jeg eksempler på hver dag!

Lenke til kommentar
Helt enig. Forskjellige høyttalerkabler kan sikkert farge lyden litt på enkelte anlegg, men er i bunn smaken som avgjør for deg hva som er best.

 

Hvorfor kunne ikke alt vært optisk?

Fordi man ikke kan overføre noe effekt optisk. (eller har høytalere i milliwatt-klassen da)

 

Men om du ønsker rene signaler så er det bare å sende de digitalt (f.eks over kobberkabler). Effekten må likevel komme gjennom kraftige ledninger, og må på ett eller annet sted gjennom en DA-konverter og forsterker før det kan nå spolen i høytaleren. Om DA-konverteren og forsterkeren sitter i selve anlegget eller i høytaleren spiller egentlig ikke så stor rolle.

 

BTW. Til dere som sier at forskjellige høytalerkabler farger signalet forskjellig: Vet dere hva som gjør det? (ikke?)

Forskjellene mellom kabler er disse: motstand og kapistans. Vet dere hvor små forskjellene egentlig er på signalet som kommer ut i andre enden? og hvor bra selv de "dårligste" kablene er? Kanskje noen elektroteknikere kan forklare bra hvor lite resonans, signal forskyvning og faseforskjeller man får ved så lave frekvenser som 20kHz. Kort sagt: Det er ufattelig lite og spiller ikke en hundredel av forskjellene mellom to bra høytalere. Høytalere farger faktisk lyden ganske forskjellig pga resonans i kassa, forskjellige materialer, forskjellig tyngde og luftmotstand på de forskjellige membranene osv. Satt litt på spissen: Kjøp sprengtråd, men velg deg en bra høytaler.

 

Det skulle vært gjort blind-tester på alle som jobber på HiFiklubben og andre kjeder som trekker til seg audiofile, så skulle det vært sendt på TV som skult kamera, og vi kunne ledd rått. :lol:

Lenke til kommentar

Nei. Dette blir for dumt.

 

Det er forskjeller på kabler. Store forskjeller. Hadde det ikke vært det hadde jeg ikke byttet kabler så mange ganger som jeg har gjort. For hører man ikke forskjell de første gangene, så gidder man ikke fortsette.

 

Og du som jobber med å produsere studio monitorer; hvilket merke/firma er dette? - Jeg skal sannelig holde meg unna.

Lenke til kommentar

Davidlyd:

 

Virker som du har peiling på dette. Kan du utdype hvorfor du sier:

 

"Foregående setning vitner litt om at man ikke vet så mye om kabler, og at man ikke bryr seg om god lyd."

 

 

Liker ikke ubegrunnete påstander.. du har jo tydeligvis kompetanse og kunnskap til å uttale deg om dette ? Det er jo forskjeller som ikke engang er målbart noengangen.. folk hører jo det de vil høre :D ( ref. religion )

Lenke til kommentar
Nei. Dette blir for dumt.

 

Det er forskjeller på kabler. Store forskjeller. Hadde det ikke vært det hadde jeg ikke byttet kabler så mange ganger som jeg har gjort. For hører man ikke forskjell de første gangene, så gidder man ikke fortsette.

 

Og du som jobber med å produsere studio monitorer; hvilket merke/firma er dette? - Jeg skal sannelig holde meg unna.

 

Må nok si at dette er dummere, Davidlyd.

 

Med tanke på at det er ihvertfall like mye enkjernet kobber ledning i delefilteret i høytaleren din, som mellom forsterker og høytaler. Så håper jeg for ditt eget ego sin skyld, at du har verdensrekord i delefilter.

 

Folk som sverger til "gode" kostbare kabler, hver gang de skal toppe anlegget sitt, kan bare sammenlignes med hypokondere som får placebo av legen. Dvs: Alt er i hodet. Du trur du får bedre lyd, for du har akkurat svidd av x antall tusen kroner på noe som selgeren sa var et must.

Lenke til kommentar

Hondaen: Jeg skrev i det innlegget at jeg ikke er noen kabelekspert. Det så du.

 

Men jeg har opp igjennom årene, etter å ha lest på audioforum, hifisentralen og audiophile, fått med meg at det er mer ved en kabel enn dets induktans og kapasitans som har en innvirkning.

 

De som er elektrikere og mener en kabel er en kabel burde fortsette på utdanningen sin. Såpass kan jeg si med sikkerhet etter å ha vært hififreak siden jeg var 14.

Lenke til kommentar
Nei. Dette blir for dumt.

 

Det er forskjeller på kabler. Store forskjeller. Hadde det ikke vært det hadde jeg ikke byttet kabler så mange ganger som jeg har gjort. For hører man ikke forskjell de første gangene, så gidder man ikke fortsette.

 

Og du som jobber med å produsere studio monitorer; hvilket merke/firma er dette? - Jeg skal sannelig holde meg unna.

 

Må nok si at dette er dummere, Davidlyd.

 

Med tanke på at det er ihvertfall like mye enkjernet kobber ledning i delefilteret i høytaleren din, som mellom forsterker og høytaler. Så håper jeg for ditt eget ego sin skyld, at du har verdensrekord i delefilter.

 

Folk som sverger til "gode" kostbare kabler, hver gang de skal toppe anlegget sitt, kan bare sammenlignes med hypokondere som får placebo av legen. Dvs: Alt er i hodet. Du trur du får bedre lyd, for du har akkurat svidd av x antall tusen kroner på noe som selgeren sa var et must.

 

 

jammen herregud...man kjøper ikke en dårlig spade bare fordi man skal grave i dårlig jord...

 

Poenget med kabelen er å få signalet fra forsterkeren og til treminalene på HT - uten å klusse opp signalet på denne strekningen.

 

Høyttalernes eventuelt dårlige egenskaper får man ta etterpå.

Lenke til kommentar
Hondaen:  Jeg skrev i det innlegget at jeg ikke er noen kabelekspert. Det så du.

 

Men jeg har opp igjennom årene, etter å ha lest på audioforum, hifisentralen og audiophile,  fått med meg at det er mer ved en kabel enn dets induktans og kapasitans som har en innvirkning.  

 

De som er elektrikere og mener en kabel er en kabel burde fortsette på utdanningen sin. Såpass kan jeg si med sikkerhet etter å ha vært hififreak siden jeg var 14.

 

 

Javel. Da kan du fortelle meg hva som har innvirkning da ? Dette har du jo lest på audioforum, hifisentralen og audiophile.

 

 

Jeg er elektriker. Har ikke stått noe i lærebøker fra videregående, teknisk fagskole eller ingeniørutdanning om emnet. Har regnet på resistans, induktans og kapasitans til kabler, men ikke denne mystiske skjulte faktoren du snakker om.

 

Det som slår meg er at du kjøper en supergod kabel til flere tusen.. mens høytaler og forsterker består av standardkomponenter, loddet sammen med tinn/bly. Ting blir ikke bedre en svakeste kjede..

 

Det ultimate målet er vel å ha et system som gjenspeiler virkeligligheten ?

 

Isåfall så mener jeg arbeidet ligger i å lage signalkilde, forsterker og høytaler, ikke pirke på mikroskopiske forskjeller som ligger i korte høytaler kabler av tilnærmet samme oppbygning.

Lenke til kommentar
Helt enig. Forskjellige høyttalerkabler kan sikkert farge lyden litt på enkelte anlegg, men er i bunn smaken som avgjør for deg hva som er best.

 

Hvorfor kunne ikke alt vært optisk?

Fordi man ikke kan overføre noe effekt optisk. (eller har høytalere i milliwatt-klassen da)

 

 

rofl :lol: du er en skarping gitt...

Var en liten kommentar til bisarre ang signalene inne i maskinen som opererer på GHz...

Lenke til kommentar

Fordi man ikke kan overføre noe effekt optisk. (eller har høytalere i milliwatt-klassen da)

 

 

Var en liten kommentar til bisarre ang signalene inne i maskinen som opererer på GHz...

 

Mulig jeg er trøtt... Men hva har dette med GHz komentaren min å gjøre?

Lenke til kommentar
Hondaen:  Jeg skrev i det innlegget at jeg ikke er noen kabelekspert. Det så du.

 

Men jeg har opp igjennom årene, etter å ha lest på audioforum, hifisentralen og audiophile,  fått med meg at det er mer ved en kabel enn dets induktans og kapasitans som har en innvirkning.  

 

De som er elektrikere og mener en kabel er en kabel burde fortsette på utdanningen sin. Såpass kan jeg si med sikkerhet etter å ha vært hififreak siden jeg var 14.

 

 

Javel. Da kan du fortelle meg hva som har innvirkning da ? Dette har du jo lest på audioforum, hifisentralen og audiophile.

 

 

Jeg er elektriker. Har ikke stått noe i lærebøker fra videregående, teknisk fagskole eller ingeniørutdanning om emnet. Har regnet på resistans, induktans og kapasitans til kabler, men ikke denne mystiske skjulte faktoren du snakker om.

 

Nei. Men det er forskjell på kabler.

 

Det som slår meg er at du kjøper en supergod kabel til flere tusen.. mens høytaler og forsterker består av standardkomponenter, loddet sammen med tinn/bly. Ting blir ikke bedre en svakeste kjede..

 

Aha, så fordi man har brukt materialer som må brukes for å i det hele tatt få signal ut av ampen, så er det ikke vits i å bevare det signalet som kommer ut av ampen/cd osv.

 

Ting er ikke bedre enn det svakeste leddet, nei, derfor må jeg bruke skikkelige kabler. Å kjøpe bedre forsterker ville blitt en dyr affære.

 

 

Det ultimate målet er vel å ha et system som gjenspeiler virkeligligheten ?

 

Ja.

 

Isåfall så mener jeg arbeidet ligger i å lage signalkilde, forsterker og høytaler, ikke pirke på mikroskopiske forskjeller som ligger i korte høytaler kabler av tilnærmet samme oppbygning.

 

Du mener det ja, ok. Du vil aldri få skikkelig lyd før du bruker ordentlige kabler. Og etter hva jeg tror vil du aldri prøve bedre kabler, og dermed sitte fast. Men lykke til.

 

Men jeg må spørre; har du noen gang satt deg ned og seriøst lyttet på flere kabler?

Og hvis så, hvilket utstyr brukte du?

 

Mvh

Lenke til kommentar

Til Davidlyd:

Jeg har bygget forsterkere for Adyton... Også spesialutgaven av Cordis 3B til Forsell. En forsterker som i utgangspunktet kostet 110.000,- den gang. Forsell snudde polariteten på den ene strømforsyninga, og satte på større kjøleribber. Og en egen front da, med navnet hans på. Og vips var det en forsterker til ca 200.000,- Hvor er logikken??? Men hadde du hatt penger, så hadde sikkert du kjøpt den. Og du hadde, som en hvilkensomhelst kjederøkende kar, funnet på en unnskylding som kunne forsvare kjøpet.

 

Har også lagd studioutstyr for Sony. Ingen kabler i din klasse der, nei.

...Men det veier kanskje opp, siden du bruker gode nok kabler for dere begge. :lol:

Lenke til kommentar

Jeg driver med musikk og faren min jobber som lydansvarlig i NRK og innkjøp av høyttalere.. Det er helt på trynet og si at kablene har så mye og si.. :) Dere som sier at kablene har så mye og si har ikke et eneste godt argument, bortsett fra at dere synes det er kult og ha et tøft navn på kablene.. Den effekten som går tapt i kabelen er ubetylig når kablene deres er på 10 meter... Har du kabler på 200 meter til et stort arrangemang hvor det står høyeffekts PA høyttalere langt unna, da kan kabelen ha noe og si, men det som kabelen vil gjøre forskjell da er ikke at den farger lyden annerledes, den vil bare bli litt svakere..(og kanskje litt tap på de dypeste (100 hz og nedover) og lyseste frekvensene over 15khz, dette skal jeg ikke si sikkert, men jeg tror dette stemmer)

Lenke til kommentar

Jeg driver med halvproffesjonell musikk og lydredigering, slik som mange andre her... Faren min har diskutert dette med Genelec sine ansatte og andre høytaler eksperter...her har alle blitt enige på null tid... De er iallefall helproffesjonelle i høyeste grad.... Jeg hører enorm forskjell på høytalere... Du vet det kanskje ikke men det at du synes det er stor forskjell på kablene kommer av det psykiske... Du innbiller deg det fordi du er så sta...

Lenke til kommentar

Det er jo igrunnen best å bruke penger på forsterker osv istedenfor høyttalerkabler. Til hjemmeskino Bruker jeg Bose høyttalersett, og de medfølgende kablene er ikke noe særlig tykke, selv om det gir genial lyd i forhold til størrelsen som tilsynelatende har høy konefaktor :lol: . HEr sitter vi å diskuterer hvor mye forskjell det er på høyttalerkabler, mens mange av oss sikkert hører på mp3'er med 128bitrate :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...