Gå til innhold

Biltema høyttalerkabel, er den så bra som folk sier?


Anbefalte innlegg

Men så kjøpte jeg meg et par høyttalere til 22K, og da var det ingen tvil lenger. Nå hørte jeg klart og tydelig forskjell på kabler. Jeg har også prøvd "grøftekabelen" og den ga meg et løft i bassen på mitt utstyr. Mellomtonen kom veldig langt fram i lydbildet og diskanten ble noe tilbaketrukket. Altså var jeg ikke helt fornøyd. Totalt sett var det likevel bedre enn et biwiresett fra Supra til 1000 spenn, og det må man jo være fornøyd med, når "grøftekabelen" koster en tiendedel.

 

Hei, jeg gjenkjenner den beskrevede lydgjengivelsen.. Når jeg koblet opp PFSP 4x4mm2 pr.pol på mitt stereoanlegg til 30k var jeg også misfornøyd en stund pga. veldig fremtredende mellomtone! Men JAGGU, det ordnet seg etterhvert :smile: Tør jeg anslå kanskje 200t+... dette bringer oss kanskje innpå temaet innspilling. Tror ikke jeg selv gidder å forklare hvorfor, men konstanterer AT det fungerer.

 

DavidLyd, kan du ikke bare kaste det håpløse forsøket ditt med å overbevise erfarne fagfolk med hva du påker?

 

Og til skeptikerne vil jeg gjerne si at dere bør slutte å dra frem deres 31337-fagfolk-som-egentlig-såvidt-besto-Elektro. Jeg må bare dra på smilebåndet når dere bruker elektrikere som referanse. Undertegnede fullført GK Elektro i fjor, og i elektrotimene lærer man bare å dekryptere NEK400, koble opp noen brytere og lyspærer med litt PR-kabel samt tegne koblingsskjemaer. Pluss at man lærer litt om sikkerhet, hvor farlig brennende PVC-plast er, hvor mange kilovolt en kabeltype tåler pluss mer regler og forskrifter. Og dere tror elektrikerne sitter med fasiten :lol:

 

Håper moren din (som er psykolog) hjelper deg med å få deg til å skjønne hva som er rett og galt her  :evil:

Ergo påberoper du deg å vite rett og galt.

Da kan du som bedreviter begrunne din påstand.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Undertegnede fullført GK Elektro i fjor, og i elektrotimene lærer man bare å dekryptere NEK400, koble opp noen brytere og lyspærer med litt PR-kabel samt tegne koblingsskjemaer. Pluss at man lærer litt om sikkerhet, hvor farlig brennende PVC-plast er, hvor mange kilovolt en kabeltype tåler pluss mer regler og forskrifter. Og dere tror elektrikerne sitter med fasiten :lol:

 

Må jammen si du har fattet mye på det grunnkurset ditt. Full av erfaring jo...

 

Skal ikke snakke for de andre her inne, men min bakgrunn er ihvertfall litt mer enn et grunnkurs. Kan plusse på 2år på automasjon, når det gjelder skole. Og 11år i arbeidslivet. Produksjonstekniker, elektromontør, tavlemontør og servicetekniker er stillingene.

Har da bygget forsterkere som jeg tviler på at noen av dere her inne har hatt råd til, også studioutstyr. Styrings- og komunikasjonssystemer til oljeplattformer, skip og marine.

 

I løpet av den tiden har jeg rukket å lære/prøve ut en del ting.

Mulig du har klart å kjøre fra meg på det grunnkurset ditt... Men da har du jammen stått på.

Lenke til kommentar

Må jammen si du har fattet mye på det grunnkurset ditt. Full av erfaring jo...

 

Skal ikke snakke for de andre her inne, men min bakgrunn er ihvertfall litt mer enn et grunnkurs. Kan plusse på 2år på automasjon, når det gjelder skole. Og 11år i arbeidslivet. Produksjonstekniker, elektromontør, tavlemontør og servicetekniker er stillingene.

Har da bygget forsterkere som jeg tviler på at noen av dere her inne har hatt råd til, også studioutstyr. Styrings- og komunikasjonssystemer til oljeplattformer, skip og marine.

 

I løpet av den tiden har jeg rukket å lære/prøve ut en del ting.

Mulig du har klart å kjøre fra meg på det grunnkurset ditt... Men da har du jammen stått på.

 

Jammen, er det så vanskelig å BYGGE bare fordi det er dyrt? Jeg tviler IKKE på at du er en jævel til å koble, tolke skjemaer, eller konstruere automatiserte anlegg for den saks skyld. Men det har liten relevans i denne sammenheng. Selv går jeg VK1 Elektronikk, og sto til blank sekser med 99% på forrige analog elnikk prøve, som vi har kanskje 4-5 av i skoleåret. Uansett vet jeg ikke store greiene om kabler, jeg heller. Men det er en uting å programmere hjernen. En bør være åpen for forskjeller, ikke fornekte dem. Og ta i betraktning at øret er uhyre følsomt for små forandringer!

Heldigvis trenger man ingen utdannelse for å høre forskjell på kabler! :smile:

 

Akkurat koser jeg meg med grøftekablene og Gary Moore :)

Hvor forskjellige høytalerkabler lyder er ikke diskusjonen her,

men jeg vil allikevel si at plassering av høytalere har langt mer å si.

Mao. står akustikken for stoore forskjeller.

Hadde vært morro å fått målt rommet!

Lenke til kommentar

Må bare få støttet Davidlyd litt.

 

Man hører forskjell på høytaler kabler/signal kabler. Men dette gjelder i

liten grad for ustyr under 10lapper. Tar du et Burmeister annlegg å kjører

inn et par lampett ledninger, vil en erfaren lytter høre forskjell.

Jeg som ikke er særlig "ekspert", men har en bror som har skrevet artikler både i "Audio" og "Lyd og Bilde" i flere år har til og med "ant" en forskjell.

Det er så utrolig mange faktorer som spiller inn på virkelig HIGH-END. F.eks om strømmen er "jevn" at spenning og slikt(jeg vet ikke nøytaktig) er konstant og strømmen er uten "forstyrrelser", materialene rommet er laget av, tepper på gulvet, takhøyde og hvor i rommet høytalerne er plassert.

 

Andre ting er at HIGH-END lyd blir som HIGH-END f.eks bil... Alt er relativt, har flere steder lest av 10% av det totale du bruker på anlegg burde gå til kabler...

 

En annen litt morsom sak er at min bror som tidligere har hatt store "sølv skinner" til titusner av kroner til sine 2 mono blokker fra DP kjører nå Kabler fra SILK... til rundt 3000... SILK kablene skal visstnok være ganske ekstreme i forhold til prisen.

 

btw, kom over noe her hos DP:

 

Kablenes lydforskjeller er i hovedsak betinget av:

 

- Isolasjons materiale, dielektriske tap (dielectric absorption, DA)

- Forholdet areal /overflate (skinneffekt), ledningsevne/frekvensområde

- Mekanisk oppbygning, antall ledere (runde, flate). Karakteristisk impedans

- Ledermateriale; sølv, kobber, og metallenes renhet

- Dersom det er signalkabler, vil kvaliteten på skjerming også ha stor betydning

 

 

men uansett, jeg har ikke så stor peiling, og min post er ikke særlig konkluderende. Men at kabler ikke spiller noen roller er helt feil. Det blir som at alle forskjellige metaller i alle forskjellige "kvaliteter" fører signaler uten forstyrrelser like bra...

Lenke til kommentar

Det finnast faktisk enkelte som påstår at ein kan merke forskjel på ein

bilmotor etter å ha skifta pluggleidningar.

Eg har aldri merka det på min bil, men har skifta nokre gongar med håp

om betring.

 

Likevel vil eg ikkje påstå at kablar ikkje har noko å seie.

Det kan hende min veteranbil ikkje er så kresen, eller så er andre faktorar

såpass framtredande at kabelkvaliteten vert insignifikant.

 

Eg synast nesten at ekstra gode signalkablar til bilstereoen min tok betre

vare på signalstøyen frå cd-spelaren enn billige drit-kablar.

 

Og mine tjukke høgtalarkablar får kanskje med seg meir av støyen enn

nokre tynne leidningar frå eit ny-skote fjell.

Skyte-leidningar er rett nok "solid-core", men det eg hadde mest suksess

med slike leidningar til var som motstand mellom ein bil-batteri-ladar og

mitt 7.2Volts batteri til min fjernstyrte bil i hine hårde dagar.

 

Men til dei som er sikre på at det ikkje er forskjel vil eg seie at hjerna har

ein form for MPEG tendens innebygd. Markante forskjeller vert prioritert.

Ein må nok lytte til samme stereoanlegget og gjerne samme melodien

nokre gongar etter at alt anna er perfekt før ein legg merke til forskjellen

i høgtalarkablar.

 

Bent

Lenke til kommentar

Eh, virket som om alle (til og med pro-dyr-kabel-folka) ignorerte det mest saklige og seriøse innlegget i denne 5 sider lange tråden, noen som tok seg tid til å lese

 

http://www.tnt-audio.com/clinica/spkcbl_e.html

 

Her står det grundig forklart om hva som påvirker signalet i kabelen.

Tviler på om dere GK,VK1,VK2 elektro folk har så mye peil på Maxwelleffekt og lignende, det er vel primært matte- og fysikkstudenter ved universitet og høgskoler som holder på med slikt.

?

Lenke til kommentar

Her står det grundig forklart om hva som påvirker signalet i kabelen.

Tviler på om dere GK,VK1,VK2 elektro folk har så mye peil på Maxwelleffekt og lignende, det er vel primært matte- og fysikkstudenter ved universitet og høgskoler som holder på med slikt.

?

 

Kan faktisk ikke huske å ha regnet på maxwell-effekt personlig, har du en formel for det? Fort gjort å glemme hva de forskjellige tingene heter, eller at det har flere navn, men maxwells fire ligninger er ihvertfall populær kost på universitet, men vi driver med mye teoretiske bergninger, så du skal spesialisere deg ganske kraftig før du kan uttale deg om praktiske forskjeller i lyd, jeg føler meg ikke kvalifisert til det ihvertfall.

 

AtW

Stolt medlem av Maxwells Muntre Musikanter :)

http://www.nabla.ntnu.no/mmm/ (uferdig)

Lenke til kommentar

Kan faktisk ikke huske å ha regnet på maxwell-effekt personlig, har du en formel for det? Fort gjort å glemme hva de forskjellige tingene heter, eller at det har flere navn, men maxwells fire ligninger er ihvertfall populær kost på universitet, men vi driver med mye teoretiske bergninger, så du skal spesialisere deg ganske kraftig før du kan uttale deg om praktiske forskjeller i lyd, jeg føler meg ikke kvalifisert til det ihvertfall.  

 

http://www.nabla.ntnu.no/mmm/ (uferdig)

 

Nettopp. Antar at det er Maxwells ligninger man bruker, vet at det faktisk er en egen spesialisering her på Gløshaugen innen akustikk, regner med at de har litt mer peil.

Selv går jeg data og kan ikke mye om fysikk utover 2/3FY + sif4006, men poenget var at det finnes andre elementer som påvirker signalet i en ledning enn de grunnleggende (resistans, kapasitans, impedans osv.) man lærer om i elektro.

Lenke til kommentar
............ Til slutt må jeg si at forskjellene på kabler ikke er så enorme som enkelte kan gi inntrykk av. Det er snakk om nyanser som enkelte ikke bryr seg om, mens andre synes er helt avgjørende. Å bytte ut en komponent gir som regel mye større utslag enn å bytte en kabel.

 

Det siste først: Størst innvirkning på lyden har høyttalerne og høyttalerplasseringen. Større enn enhver bytte av komponenter. Med høyttalerplasseringen kan en til en viss grad korrigere for f.eks. manglende bass i anlegget.

 

Min erfaring: Man må skille mellom signalkabler (interconnect) og høyttalerkabler. Det er større lydmessig forskjell på signalkabler enn høyttalerkabler.

 

Har høyttaler med separat delefilter til hhv bass og mellomtone/diskant. konstruksjon med separate terminaler. Det gjør at jeg kan bruke to forskjellige kabler til hhv bass og mellomtone/diskant. Forsterkeren har to sett HT utganger A+B. Bass er koblet til A og mellomtone diskant koblet til B. Kan kjøre A+B samtidig. Til bassen bruker jeg 6 kvmm Oehlbach kobberkabler og til diskant/mellomtone 2,5kvmm Monitor PC silver studioline (sølvbelagte kobberkabler). Med å koble sammen terminalene bak på høyttalerne (bass sammen med mellomtone/diskant, dvs. på samme kabel) kan jeg enkelt switche mellom kablene for å finne ut om det er forskjell.

 

Resultat: Det er etter mitt syn ganske liten forskjell mellom kablene, men kablene har forskjellig karakteristika. MP kablene låter "fremoverlent - lysere og med litt slankere bass og mindre dypbass (altså: mer diskant og mindre bass), mens Oehlbach kablene manger en del "luft i toppen" men har tilgjengjeld mere og dypere bass (altså: mindre diskant). Samlet sett låter det ganske bra (skal eksperimentere med Cat5 eller grøftekabler senere). Vil si at det er større forskjell mellom komponentene i anlegget og enda større forskjell når det gjelder høyttalerplassering.

 

Når det gjelder signalkabler fikk jeg virkelig hakeslepp. Har/hadde Monitor PC signalkabler. Disse kablene fikk i sin tid gode tester (høy ytelse i forhold til pris). De låt bedre enn "gratis" kablene som oftest er bundlet og prakket på med en hifi komponent. Var fornøyd med disse og innbilte meg at det ikke ville bli så mye bedre lyd med dyrere og mer eksklusive kabler. Innbillningen kom fra alle de som hevdet eller fremdeles hevder at alle kabler låter likt og at det bare er nyanseforskjeller - at man må ha svindyre komponenter for å høre forskjell (hørt den før?)

 

Men så en dag kom jeg over et tilbud som jeg ikke kunne si nei til. Kjøpte meg brukte Tara Labs RSC reference signalkabel til kr 1.000 for paret. Må si jeg fikk hakeslepp (de luxe). At signalkabler kunne filtrere så mye god lyd bort, lå utenfor min tidligere fatteevne (og innbildning) :o . CD spilleren låter nå som en tre-ganger dyrere spiller og nesten på høyde som min analog spiller (i mellomtone og diskant området). Dvs. at forskjellen ble større enn det ville blitt med å bytte CD-spiller i samme prisklasse.

 

På den annen side: Selvsagt er man arg :evil: på alle de som fikk meg til å innbille meg at det ikke kom til å bli noen lydmessige forbedringer med å skifte ut signalkablene.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Satt og bladde gjennom gamle inlegg og temaer her, inntil jeg fant frem dette. Nå er jeg tross alt 15 år og var 13 når jeg skrev inleggene. Det er først nå jeg driver forholdsvis seriøst med musikk og har 10 ganger så stor kunnskap som jeg hadde da. Menmen, jeg ville nok svart det samme nå som da (nesten :wink:) ...Jeg må si det er morsomt og se gjennom inleggene. Diskusjoner som dette burde vi hatt fler av!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...