Gå til innhold

[Løst] 350D fremdeles et godt kjøp?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har snart konfirmasjon, og i den forbindelse skal jeg mest sannsynlig kjøpe meg et dSLR. Jeg ser at Japan Photo selger 350D med 18-55 mm for 3000, noe jeg synes er en veldig grei pris. Jeg har ikke ubegrenset med midler, og jeg regner med å legge noen tusen til i annet utstyr. Men, er dette et godt kjøp for en nybegynner, og til den prisen?

 

Edit: Når jeg først har en tråd: Er det noen som har en anbefaling av et godt vidvinkel-objektiv til Canon, pris 0-3000 elns.? Jeg tror at om jeg kjøper et kamera, så er det vidvinkel jeg vil bruke mest, og jeg regner med det medfølgende objektivet kanskje ikke er helt topp? Noe lavere enn 18 mm kunne sikkert vært greit også. Teleobjektiv har jeg egentlig tilgjengelig via min mor.'

 

Edit2: Da har jeg kjøpt meg kamera.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

350D er fortsatt et finfint kamera, og tar akkurat like gode bilder nå som da det ble lansert.

Og ser man kun på bildekvaliteten er det veldig liten forskjell opp til 450D, men på nyere modeller har man fått større skjerm og noen små forbedringer her og der.

 

Objektivet som følger med har litt variasjon i kvaliteten, og om du er heldig får du et som er skarpt og fint,

er du uheldig får du et ikke fullt så skarpt.

De to jeg har hatt har vært veldig bra.

 

 

Du bør ta en titt på bruktmarkedet til foto.no også, det ligger endel der til gode priser.

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt konfirmasjonen, og har oppdaget at budsjettet mitt ikke er så innskrenket som jeg hadde trodd. Men da lurer jeg på om noen kan bruke sin kompetanse til å finne noen passende objektiv for meg?

 

Til sammen (med objektiv og kamera, altså), tenker jeg rundt 10 000, men helst lavere. Kameraet jeg har tenkt på er altså 350D til 3000. Når det gjelder objektiv tenker jeg at jeg trenger en god normalzoom, og en god vidvinkel. Et dyrere objektiv som er en kombinasjon av disse er selfølgelig også en mulighet. Er det noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134
Den Sigma-en virket interessant. Noen som har noen innspill?

 

Hvordan er Sigma 10-20 i forhold til Tamron 11-18?

En helt åpenbar forskjell er jo at Sigma har et noe større brennviddeområde enn Tamron. Tamron er lettere, og koster 1000 kr mindre. Jeg tror ikke det er noen særlig forskjell i optisk ytelse mellom disse to. Men du kan jo sjekke ut noen tester og se hva andre mener. Selv har jeg Tamron og er veldig fornøyd med den.

 

Har du også vurdert en 50 mm (fast brennvidde)? Lyssterkt og billig!

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom 50 og 70mm er som oftest ikke mer enn at man kan kompensere for den med litt apostel-zoom. Skal du ha en skarp og samtidig ganske lyssterk normalzoom så er Tamron 17-50 f/2,8 eller Sigma 18-50 f/2,8 antagelig de alternativene som gir mest for pengene.

 

Et alternativ er selvsagt en (relativt) rimelig 35mm-normalzoom, f.eks. Sigma 24-70 f/2,8. Sammen med en vidvinkelzoom som f.eks. Sigma 10-20 så får du dekket et greit område, men avhengig av hvordan du pleier å ta bilder så kan det bli litt mange objektivbytter.

 

Tokina 11-16 f/2,8 er også en vidvinkelzoom som kan være verdt å se på. Den får ganske god omtale i denne tråden, og bør være tilgjengelig i Norge i løpet av juni.

Lenke til kommentar

Jeg er selv nybegynner på DSLR, og har hatt overnevnte Sigma 17-70 på mitt 30D nå i snart 3 måneder. Erfaringene jeg har gjort meg foreløpig, er at objektivet er skarpt og fint så vidt jeg kan se, men at det har veldig dårlig støvtetting (påskebildene spolert av støv... :( ), i tillegg til at jeg så godt som aldri bruker tele-enden. Hvis jeg skulle kjøpt igjen, hadde jeg derfor isteden gått for et mer lyssterkt og påkostet 17-50 objektiv, og heller investert i en dedikert telezoom på sikt.

Lenke til kommentar
Jeg er selv nybegynner på DSLR, og har hatt overnevnte Sigma 17-70 på mitt 30D nå i snart 3 måneder. Erfaringene jeg har gjort meg foreløpig, er at objektivet er skarpt og fint så vidt jeg kan se, men at det har veldig dårlig støvtetting (påskebildene spolert av støv... :( ), i tillegg til at jeg så godt som aldri bruker tele-enden. Hvis jeg skulle kjøpt igjen, hadde jeg derfor isteden gått for et mer lyssterkt og påkostet 17-50 objektiv, og heller investert i en dedikert telezoom på sikt.

Er påskebilde spolert av støv, så er det sensoren din som er møkkete. Støv i objektivet vil du ikke kunne se. En av forumbrukerene, anew , plasserte en liten lego-kloss foran på objektivet. Den var ikke synlig på bildet!

 

Møkkete sensor er det heldigvis lett å gjøre noe med.

 

Tom

Lenke til kommentar
Som andre har sagt, 350D er fortsatt et veldig bra kamera som nå selges for en veldig bra pris. Ulempen med 350D er at det som regel selges med gammelt standardobjektiv. Den nyeste versjonen har både bildestabilisator og bedre optisk kvalitet.

 

Går vell strengt tatt ann å kjøpe ett 350D hus, og kit-objektivet fra 450D, eller?

Lenke til kommentar
Er påskebilde spolert av støv, så er det sensoren din som er møkkete. Støv i objektivet vil du ikke kunne se. En av forumbrukerene, anew , plasserte en liten lego-kloss foran på objektivet. Den var ikke synlig på bildet!

 

Møkkete sensor er det heldigvis lett å gjøre noe med.

 

Tom

 

Beklager for off-topic, men bare kjapt spm: Støv på bildebrikken kommer vel inn gjennom objektivet/gjennom bajonettinfatningen? Var i alle fall det de sa til meg på JP..?

Lenke til kommentar
Beklager for off-topic, men bare kjapt spm: Støv på bildebrikken kommer vel inn gjennom objektivet/gjennom bajonettinfatningen? Var i alle fall det de sa til meg på JP..?
:huh:

 

I så fall er det snakk om et veldig rart objektiv, da støv som kommer inn i objektivet må på en eller annen måte bevege seg gjennom det bakerste linseelementet for å komme inn i kamerahuset.

 

Støv kommer inn i huset når du bytter objektiv. Det skal være en rimelig slarkete objektivfatning for at det skal komme støv inn mens objektivet sitter på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...