Gå til innhold

Konkurranse: Pinholekonkurranse på Akam


Anbefalte innlegg

Vi har for øvrig små muligheter for å kontrollere når filpinholes er tatt, om bare de er skannet innenfor perioden. Ærlighet er stort sett opp til den enkelte... ;)

Dette er et svært dårlig argument. Med den fristen dere har satt så er det garantert at ingen av de som tilhører et etablert pinhole-miljø kommer til å delta. Vi er såpass ærlige at vi tar den internasjonale pinholedagen seriøst, og ser på den som et høydepunkt i året. Denne fristen tvinger oss til å levere arbeider som er eldre, i og med at det er umulig å fremkalle og scanne negativene til rett tid. Av den grunn så er denne konkurransen ikke i forbindelse med den internasjonale pinholedagen, men på tross av den internasjonale pinholedagen. Med andre ord: En konkurranse garantert fri for erfarne pinhole-fotografer, og garantert uten Bergens-baserte deltakere (der så og si alle er "organisert" i miljøet). Greit nok at en teknikk som vi har arbeidet med i lengre tid endelig blir populær, men det kan da ikke være meningen at vi som har drevet med dette en stund skal ekskluderes til fordel for totale nybegynnere uten noe forhold til mediet, og har digitalkamera og alu-folie som sine verktøy. Vi som har brukt timevis på å lage perfekte hull, og har slått sammen en trekasse til bruket, er altså ikke velkommen til å delta. I hvertfall ikke hvis bildet skal representere den internasjonale pinholedagen.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi har for øvrig små muligheter for å kontrollere når filpinholes er tatt, om bare de er skannet innenfor perioden. Ærlighet er stort sett opp til den enkelte... ;)

Dette er et svært dårlig argument. Med den fristen dere har satt så er det garantert at ingen av de som tilhører et etablert pinhole-miljø kommer til å delta. Vi er såpass ærlige at vi tar den internasjonale pinholedagen seriøst, og ser på den som et høydepunkt i året. Denne fristen tvinger oss til å levere arbeider som er eldre, i og med at det er umulig å fremkalle og scanne negativene til rett tid. Av den grunn så er denne konkurransen ikke i forbindelse med den internasjonale pinholedagen, men på tross av den internasjonale pinholedagen. Med andre ord: En konkurranse garantert fri for erfarne pinhole-fotografer, og garantert uten Bergens-baserte deltakere (der så og si alle er "organisert" i miljøet). Greit nok at en teknikk som vi har arbeidet med i lengre tid endelig blir populær, men det kan da ikke være meningen at vi som har drevet med dette en stund skal ekskluderes til fordel for totale nybegynnere uten noe forhold til mediet, og har digitalkamera og alu-folie som sine verktøy. Vi som har brukt timevis på å lage perfekte hull, og har slått sammen en trekasse til bruket, er altså ikke velkommen til å delta. I hvertfall ikke hvis bildet skal representere den internasjonale pinholedagen.

 

Jeg er veldig enig med deg, PM.

Selv regner jeg med å scanne mine bilder fra wpd inn imorgen. Blir spennende å se resultatet av søndagens tur ut :)

 

Når det gjelder dette med pinhole og popularitet merker jeg meg det at mange stort sett kun driver med pinhole rundt pinholedagen; så da er det vel dagen som er hauset opp og ikke pinholefotografering som er blitt populært...

Endret av Esp0r
Lenke til kommentar

Kunne selvsagt ikke blitt mer enig, konkuranse var en vits, ikke et stygt ord om vinnerbildet, men det var vel neppe et eneste av de bildene vi som var i Bergen på fredag som ville tapt mot det, om de hadde hvert med i konkuransen. Her bør Are ta selvkritikk mener jeg, i konkuransen er det stort sett bare de som har teipet Alufolie over sin body cap som har kunnet delta. Man kan få langt skarpere bilder selv fra et digitalkamera, hvis man gjør en skikkelig jobb, bildene jeg tok med 135mm er sylskarpe i forhold, for ikke snakke om det vi tok på storformat når vi får disse. Det hadde jo hvert interesant om konkuransen virkelig hadde fått bidrag som viser hvilke interesante effekter Pinhole faktisk kan gi.

 

Are kan unnskylde seg med at den var anonsert lenge på forhånd osv., men i og med at konkuransen var i forbindelse med den internasjonale pinhole dagen regner jeg med at det var tenkt innsendelse av bilder tatt den dagen. I såfall er fristen til å le av, jeg kjenner ikke til en eneste fotokonkuranse med en dags frist i forhold til den dagen det vil være mest aktuelt å ta bildene. I stede for å hevde at folk som driver seriøst med dette burde tatt bildene et par dager før pinhole dagen, kunne man heller laget en frist som gir folk muligheter til å klargjøre bildene sine. Dette vitner egentlig om at denne siden ikke er en side som er myntet på aktive fotoamatører, men rett og slett bare en forlengelse av Hardware nettverket for å melke "fotointeressen" som har utviklet seg hos teknologi intereserte unge menn. Dette er trist, da Are tidligere har vist seg som en fyr som tar foto på alvor.

Lenke til kommentar

Jeg liker lite å bli tillagt holdninger jeg ikke har, da det her bedrives temmelig fri tolkning på særdeles lite og sviktende grunnlag. Vennligst slutt med det.

 

Når det er sagt, så er jeg enig i at fristen tydelig ble for kort for enkelte, og at det må tas lærdom av det til neste gang. Akam har ikke en sterk tradisjon for fotokonkurranser, noe jeg arbeider aktivt overfor ledelsen med å endre. Blant annet er vi tradisjonelt avhengige av sponsorer for å få til noenlunde skikkelige premier, men jeg arbeider med å få bevilget penger til dette formålet slik at vi kan avholde fotokonkurranser oftere, og med finere premier. Det er da ganske lite motiverende å motta surskap for det man faktisk klarer å få til av konkurranser, bare fordi enkelte blir snurt fordi de på grunn av sitt eget valg av utstyr og teknikk ikke klarte tidsfristen. Sorry, folkens, men such is life. Denne gangen var det dette som var reglene og da må man holde seg innenfor det eller la være å delta. Men: Vi ønsker selvsagt at flest mulig som ønsker å delta på konkurransene skal få mulighet til det, men av og til vil begrensninger som kan virke forhindrende på enkelte komme med i beregningen. Igjen, such is life.

 

Hva datoen angår, så var litt av poenget å presentere bildene på selve dagen, og ikke en uke etterpå, når mange har glemt hele greia. Derfor ble den datoen valgt, men vi kunne selvsagt annonsert konkurransen tidligere, eller godtatt bilder som var tatt tidligere. Grunnene til at det ikke skjedde var mange men dels var det kapasitetsproblemer - vi er faktisk bare to stykker i denne redaksjonen - og dels var det at vi anså det som mest sannsynlig at deltagerne ikke ville gå veien om film og skanner, og at de få som gjorde det ville fremkalle selv.

 

For å oppsummere så vil vi gjøre vårt beste i fremtiden for at flest mulig skal kunne delta på konkurransene våre, men da må også våre kjære brukere slutte å surmule og heller komme med konstruktiv kritikk. Vi ønsker å forbedre oss og tilby våre lesere og brukere best mulig tilbud, men det som har kommet frem her er på grensen til injurierende. Er det noe Erik og jeg er så er det idealistiske og så absolutt IKKE i lomma på ledelsen, og jeg liker dårlig at noen forsøker å fremstille det som om det motsatte er tilfelle.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg ikke at Are bør ta selvkritikk, han bør heller få litt ros, for å i det hele tatt fått gjennom en konkurranse. Som han skriver så føles det ut som det bare en han som tar initiativet til å starte en fotokonkurranse, og da bør han ikke få kritikk igjen, men heller tips til hva som kan gjøres bedre neste gang.

Lenke til kommentar

Det var litt av noen anklager, du kom med tror ikke det er mange angrep på deg som person der. Jeg vet utmerket godt at du er en av oss Are, derfor jeg også synes dette var rart. Du tar jo selv pinhole med storformat, og vet jo derfor at Pinhole med digitale kameraer er temmelig uinteresant, efekten er ikke stort mer enn en uskarphet som likegodt kunne hvert gjort i Photoshop. Storformat derimot, kan ta pinhole bilder som gir en vakker kunstnerisk effekt.

 

Som et eksempel på hvor skarpt pinhole kan bli selv på små formater kan jeg ta dette bildet fra bryggen, hvis størelse og teknikk er rett på hullet. dessverre er motivet og komposisjon temmelig uinteresant da det er tatt uten stativ så jeg måtte holde kameraet på en krakk. Men det forteller jo hvor skarpt pinhole faktisk kan bli.

post-88950-1209492873_thumb.jpg

Endret av modin
Lenke til kommentar
Pokker og at jeg ikke fant ut av denne konkurransen i tide. Hadde vært moro å være med.

Pinhole-fotografering er ganske fasinerende. Stilig å kunne ta bilder helt uten objektiv :)

 

Jeg skal se om jeg kan få til en pinhole-konkurranse til på ett eller annet punkt (:p) - men da med mye lenger tidsfrist. ;)

Lenke til kommentar
Pokker og at jeg ikke fant ut av denne konkurransen i tide. Hadde vært moro å være med.

Pinhole-fotografering er ganske fasinerende. Stilig å kunne ta bilder helt uten objektiv :)

 

Jeg skal se om jeg kan få til en pinhole-konkurranse til på ett eller annet punkt (:p) - men da med mye lenger tidsfrist. ;)

 

Det hadde vært gøy, Aetius :)

Lenke til kommentar

Jeg begynner å føle et sterkt behov for å gi ros til Aetius for initiativet! Makan til surmuling og klaging har jeg ikke hørt på lenge. Jeg oppfattet konkurransen som en oppfordring for den gjengse forumdeltaker til å prøve pinhole og ikke et vindu for erfarne pinholefotografer til å eksponere sine fantastiske ferdigheter. Mine pinholebilder er verken skarpe eller spesielt interessante, men det var faktisk ganske gøy å ta dem. Merker også at både Bergensbasert og pinholemiljø gir meg en flau smak i munnen etter denne tråden. Og siden jeg gikk forbi dere mens dere pusset og gnidde inne hos herr Stasi, med en unge på ryggen og mitt spede forsøk på pinholedslr hengende rundt halsen, kan du godt trekke garantien om at det ikke var noen Bergensbaserte deltagere i konkurransen, PM. Dog er jeg glad for at jeg slipper å lenkes til noe miljø.

 

Jeg tror også at jeg vil legge til at jeg er en teknologiinteressert ung mann.

 

Gleder meg til å se massevis av storformat pinhole i bildekritikken fremover, for som jeg har kommentert i en annen tråd er potensialet for disse mye større enn for de som var med i konkurransen.

Lenke til kommentar

Som deltager og vinner av pinholekonkurransen burde jeg selvfølgelig unnlatt å kommentere denne diskusjonen, men jeg klarer faktisk ikke å la være.

 

Først vil jeg si at jeg er enig i noen av argumentene som er trukket fram her angående innleveringsfrist, og at dette blir ekskluderende for de som bruker film. På den andre siden forstår jeg motivasjonen for å ha innleveringsfristen slik den var. Det har Aetius redgjort for, og jeg trenger ikke å gjenta dette.

 

Det som virkelig gjør meg uvel, er den selvhøytideligheten enkelte klarer å oppvise i sin "kritikk" av konkurransen. Det er tydelig at jorden roterte om en svært spesifikk akse nå på søndag. Sist jeg sjekket var det ingen menneskerett å kunne delta i fotokonkurransene på Akam? Direkte pinling lesning, spør du meg.

Endret av abraxa
Lenke til kommentar
Jeg begynner å føle et sterkt behov for å gi ros til Aetius for initiativet! Makan til surmuling og klaging har jeg ikke hørt på lenge. Jeg oppfattet konkurransen som en oppfordring for den gjengse forumdeltaker til å prøve pinhole og ikke et vindu for erfarne pinholefotografer til å eksponere sine fantastiske ferdigheter. Mine pinholebilder er verken skarpe eller spesielt interessante, men det var faktisk ganske gøy å ta dem. Merker også at både Bergensbasert og pinholemiljø gir meg en flau smak i munnen etter denne tråden. Og siden jeg gikk forbi dere mens dere pusset og gnidde inne hos herr Stasi, med en unge på ryggen og mitt spede forsøk på pinholedslr hengende rundt halsen, kan du godt trekke garantien om at det ikke var noen Bergensbaserte deltagere i konkurransen, PM. Dog er jeg glad for at jeg slipper å lenkes til noe miljø.

 

Jeg tror også at jeg vil legge til at jeg er en teknologiinteressert ung mann.

 

Gleder meg til å se massevis av storformat pinhole i bildekritikken fremover, for som jeg har kommentert i en annen tråd er potensialet for disse mye større enn for de som var med i konkurransen.

 

Heisann

Jeg legger meg herved flat for eventuelle holdninger jeg har gitt tidligere i tråden.

Har selv tatt mye pinholebilder med dslr før i tiden; og endel av dem ble faktisk veldig bra. Jeg synes at Ares initiativ var veldig bra. For meg ble det bare slik at jeg ikke ville hatt sjanse til å rekke tidsfristen.

Lenke til kommentar

Det er klart at Ares initiativ er prisverdig, men det er litt klossete å arrangere en pinhole-konkurranse for alle andre enn de som faktisk har pinhole som hobby. Det finnes mange flinke pinholefotografer i miljøet i Bergen, og det er ikke surmuling når vi blir effektivt ekskludert fra konkurransen. På grunn av de høye kostnadene med pinhole så er vi ikke så ofte i felten, og fotograferingen krever stor konsentrasjon. Det er noe av poenget med pinhole for mange av oss. Det kan da ikke ha vært Ares opprinnelige mening å gjøre det slik, så det ser jeg på som en beklagelig glipp, og ikke en kritikk av Ares initiativ som sådan. De som driver med slik, og har gjort det i flere år, bør i alle fall gis muligheten til å delta. Vi tar bildene våre på den internasjonale dagen, og vi er alle representert på den offisiell, internasjonale hjemmesiden. Vi er ikke proffer, så det er ingen grunn til å ekskludere oss i praksis. Vi tar bildene den siste søndagen i april, som vi har gjort tidligere år. Alt annet er "juks", hvis man skal bruke den internasjonale pinholedagen som anledning for å ha en slik konkurranse. Det er også lite sannsynlig at folket kommer til å glemme hele saken hvis fristen ble satt til en uke etter den nevnte søndagen. Vi husker jo passordet vårt på forumet, så helt dørslag er ikke hjernene til våre medlemmer.

 

Det er tydelig at Are har forstått problemet, og at han ønsker å arrangere noe lignende en gang i fremtiden. Da håper jeg at det også den gangen blir i slutten av april, og at fristen settes slik at det kommer "seriøse" bidrag, ikke bare bidrag fra medlemmer som har snust på mediet i det siste. Jeg foreslår heller at neste lavteknologiske konkurranse er en toycam-konkurranse i steden. Det hadde vært utrolig artig. Hva sier du til det, Are?

 

Jeg beklager at det føltes som et personangrep på vår kjære redaktør. Slik var det naturligvis ikke ment fra hverken Modin, espOr eller meg. Vi blir bare litt indignert over formen konkurransen ble gitt, men vi kan nok også være hårsåre nok (av og til) slik at vi forstår din reaksjon. Vi får håpe på at fremtiden har mer i vente for oss. Selv er jeg egentlig prinsipielt motstander av konkurranser i kunst, slik jeg i sin tid nektet å gi terningkast i mine anmeldelser. Dette var i så måte den eneste konkurransen jeg har vært interessert i å delta i, og det er litt derfor jeg ble så irritert. Vanlige konkurranser blir for begrensende og fjerne fra min litt sære innstilling til fotografering, så det føltes litt trist når det endelig var min tur til å delta i noe slik.

 

Vel vel, bedre lykke neste gang. Takk for sist søndag, Modin. Det var kjekt å endelig knytte et ansikt til ordene. Kaffe på Lille Kaffekompaniet en lørdag ettermiddag?

 

Edit: Jeg glemte fullstendig å gratulere abraxa med seieren. Det var gode bilder. Jeg glemte også å nevne at det med skarphet ikke nødvendigvis er et kjennetegn på pinhole. De som har vært innom Lille Øvregate og sett Ole Strønens gigantbilde av hans Alfa vet at et skikkelig godt laget hull gir meget skarpe bilder, så uskarphet er ingen selvfølge. Nå var det bildet tatt med 8"x10", men stort skarpere skal man slite for å få det med et vanlig dSLR, faktisk. Vel verdt et besøk til den lille gatestubben i Bergen alene, for det er et bilde som viser hvor godt hull Antonio lager. Det er en stadig evolusjon i konstruksjonene som lages der i gaten, og hullene er åpenbart perfekte når bildene kan bli like skarpe som de tatt med glass.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Fikk sett bildene fra i år nå i dag gikk forbi butikken med en kammerat når Antonio ropte, du har tatt et nydelig bilde Stian du må komme inn i å se. Var mye bra i år, og det kan ikke måle seg med den type bilder vi får på 35mm pinhole kamera. Spent på å få sett igjenon alle bildene med tid å stunder, dette blir veldig interesant...

Lenke til kommentar

Jeg er dessverre ikke i Bergen denne uken, så jeg får ikke sjekket det før neste uke. Jeg er spent på om jeg fikk noe frem i det hele tatt. Det er jo alltid spennende med det i og med at faren for lyslekkasje alltid er tilstede. Det er det som er så gøy med å kun ha en kassett med kun to bilder å gjøre det på. Man er ikke garantert noe som helst resultat.

Lenke til kommentar
Det er synd at begrensningen på pinholeday.org er såpass knallhard på filstørrelse. Jeg får vondt i magen når jeg må komprimere ned et bilde på 500x500 pixler og velge komprimeringsgrad 6 på et jpeg-bilde

Det er jeg enig i. Selv var jeg veldig skuffet i fjor, så i år lar jeg meg ikke påvirke av det. De disponerer nok ikke verdens største servere.

 

Edit: Apropos den som irriterte seg over at Bergen blir fremstilt som Norges pinhole-hovedstad. Resultatet på hjemmesiden til organisasjonen som arrangerer den internasjonale pinholedagen ligger det 29 bidrag fra Bergen, 2 fra Oslo. Bergen er fremdeles Norges udiskutable pinhole-hovedstad. Kanskje det forandrer seg til neste år, men da må dere virkelig stå på med organiseringen. Sannsynligvis klarer ikke Oslo-folket å organsiere noen skikkelig gruppe før 2009, så dere får satse på å ta opp konkurransen i 2010 :p

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...