Gå til innhold

Konkurranse: Pinholekonkurranse på Akam


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hadde planar om å delta i denne konkuransen, men etter at eg såg resultat slo eg det fra meg.

*bilde*

(whelp, trur det er på tide med en sensorrens gitt.)

 

:!:

Der fikk jeg litt god følelse inni meg, for jeg har laaangt ifra så mye støv på sensoren, og jeg syntes at det hastet å få renseutstyr :p

Lenke til kommentar
hadde planar om å delta i denne konkuransen, men etter at eg såg resultat slo eg det fra meg.

*bilde*

(whelp, trur det er på tide med en sensorrens gitt.)

 

:!:

Der fikk jeg litt god følelse inni meg, for jeg har laaangt ifra så mye støv på sensoren, og jeg syntes at det hastet å få renseutstyr :p

 

det er ikkje på LANGT nært så gale til vanlig, men sidan eg nå bruke eit pinholde-objektiv der blenderen er uhorveleg liten så viser den sjølv det minste fnugg.

Lenke til kommentar
At det kom en pinholekonkurranse har vært offentlig i en måneds tid nå, og det sier vel seg selv at vi ikke kunne la folk bidra med alle pinholes de noensinne har tatt, uansett dato. Det blir urettferdig overfor de som ikke har prøvd seg før.

 

Det var ikke det jeg siktet til, kravet om at man skal ha bildene i morgen, fungerer fint for dem som tar Pinhole med digitalt eller 35mm film hvis man fremkaller selv. Mens vi som tar bilder med storformat har ikke kjangs til å få noen bilder klare på godt over en uke, i hvertfall når vi knipset hos Antonio, og disse skal skannes fremkalles osv. Sånn sett synes jeg det kunne hvert greit med en innleveringsfrist som var godt over en uke etter selve dagen, pinhole med digitale speilrefleks er jo egentlig svært lite interesant. Der mister man jo alle grunnen til at folk tar Pinhole bilder, slik som de ekstreme forvrengningsfrie perspektivet osv.

Lenke til kommentar
Kan det hende at dere lager hullet for lite? Jo mindre hullet er jo mer diffraksjonsuskarphet får man. Blir det for stort så blir det uskarpt av andre grunner. Det gjelder å finne et kompromiss.

 

For det første er ikke Pinhole i så små formater noe særlig. For det, kan man bare glemme gode resultater hvis man bare stikker en nål gjennom et en plate, uten å slipe å jobbe seg frem og tilbake fra begge sider. I tillegg bør man ha tilgang til et mikroskop, mine 135mm pinhole ble skarpe og fine, får dessverre ikke vist dem her fordi skanneren er litt vrien.

Lenke til kommentar
Kan det hende at dere lager hullet for lite? Jo mindre hullet er jo mer diffraksjonsuskarphet får man. Blir det for stort så blir det uskarpt av andre grunner. Det gjelder å finne et kompromiss.

 

Eg laga to hull av ulik størrelse, og det minste hullet var det skarpaste. Men trur forma på hullet har mykje meir å seie for bildekvaliteten,

Lenke til kommentar

Skulle egentlig delta jeg og, men hunden spiste leksene mine (jeg la igjen fyrstikkeskekameraet da jeg besøkte mine foreldre fredag, og har ikke hatt tid til å gjøre krav på det siden)..

 

Synes også fristen var litt streng, men så har jeg kanskje vanket litt for mye på filmofile forum der en til to uker for "fremkalling, forstørring og skanning" er daglig kost..

Lenke til kommentar

Dette må vel være en av konkurransene med den absolutt største sjansen til å vinne?

Tenker da på det lille antallet innsendte bidrag.

Hadde egentlig tenkt å være med på dette selv, men regnet med at det ville bli så mange med at jeg ikke gadd streve med det, angrer litt nå ja.

Lykke til dere som var litt mer optimistiske!

Lenke til kommentar

Takk! :) "Herderlig omtale" er jo noe det også... Dette frister til gjentakelse.

 

På tross av at det vistnok har vært kjent en stund at det kom en konkurranse, så tror jeg nok man med fordel kunne lagd litt mer publisitet mye tidligere. Håper redaksjonen tar det med seg til neste år, for dette var et bra initiativ som fikk ufortjent liten oppslutning.

Lenke til kommentar

Tusen takk k-ryeng, Anew og Pirja! Takk også til Aetius og Akam, synd at deltagelsen var litt laber denne gangen. Det motiverer med slike konkurranser, jeg hadde neppe prøvd meg på pinhole ellers, så håper ikke antall deltagere skremmer dere fra å prøve på nytt. Det trenger ikke være store premien for min del, en forstørrelse eller kanskje en fotobok :)

Endret av abraxa
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...