Gå til innhold

Test: Apple Ipod Touch


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ikke sikker på om iphone "kjører" det samme systemet som touch;o men forsovdit så gjelder dette bare iphone?.. Men for meg har det aldri vært noe problem med å connecte få internett uansett hvor jeg befinner meg som har trådløsnett

 

 

Kompiser, skole, bedrifter, hjemme hos folk osv..

Endret av laffe
Lenke til kommentar

Uproff artikkel i mine øyne.

 

Verken menyer eller trådløs tilkobling oppfattets som ustabil av majoriteten virker det som og hvordan kan man gi minus for å ikke støtte blåtann headset?

 

Har touch 16GB selv og har aldri hatt noe problem med verken trådløs eller menyene.

 

Og hvordan i hulest er det mulig å skrive "iPod på boler" ? "iPod på bol" "bola iPod" "iPod på steroider" er vel ca. 100% mer riktig å skrive...

 

Liker egentlig ikke Apple, for hypa og overpriset i mine øyne men, iPod touch var så innoativ, hadde et så genialt grensesnitt og er veldig responsiv så den måtte jeg bare ha. :)

 

Bountyhunter

Lenke til kommentar
Det finnes ikke noen mulighet til å legge inn mapper, i stedet for at filene blir sortert etter filinformasjonen. Det skaper mye rot hvis jeg skal ha inn enkle sanger fra, forskjellige album.
Mulighetene er da vitterlig større med et filinfo-basert system enn med et mappebasert system. Importer filene en vil ha, finn de igjen under "dato lagt til" feltet, og legg til en spesifikk beskrivelse i feks "beskrivelse"-tagen. Du trenger ikke engang begynne å styre med spillelister. Greit at folk har preferanser for mapper, men jeg tror mange nekter å se på mulighetene man har med ID3-tags og lignende :)

Eg er veldig glad i ID3-tag-basert navigering, men vil gjerne ha mappestruktur som eit alternativ, der er Cowon D2 super, den kan navigere etter begge delar. Å legge inn musikk manuelt via mapper er eg veldig for, det gjer jobben kjapp og enkel, ikkje minst å flytte tilbake på PC. Med 3. parts programvare får du det til, men synest det er dårleg at Apple ikkje får det implementert i iPod.

 

Å kople ein mp3-spelar til ein PC utan noko som helst programvare og dra over musikken ser eg nesten på som ein selvfølge i dag. Alt skal gjerast så tungvint.

Lenke til kommentar
At det ikke blir satt trekk på miserabel lydkvalitet stiller jeg meg spørrende til da den omtalte lydkvaliteten til og med fikk tildelt en egen overskrift i selve artikkelen.

 

Tildelt overskrift: ja.

Omtalt som "miserabel": øh, nei.

 

Det er så flott at folk leser noe og så bare snur det til noe helt annet i sitt eget hode. :)

Lenke til kommentar
Ganske. Og i tillegg er ikke formatet særlig utbredt utenfor iBoblen heller. :)

Men så er jo denne iBoblen som du snakker om rimlig stor da. Synst det blir dumt å klage over format støtten til Touch. Det finnes utallige konverterings software på nettet som fikser en spillefilm på 5 minutter. Det er null stress.

 

Uansett hvilken spiller man har, så ender man mest sannsynlig opp med å måtte konvertere(med unntak av Archos spillere), og i det tilfelle er det en fordel med iPod.

Lenke til kommentar
Hva med FLAC og OGG?

 

FLAC og Ogg er nisje-formater som aldri kommer til og ta av kommersielt. Get over it.

 

Må i tillegg nevne at jeg aldri har hatt problemer med Wifi'en på de iPhone'ne jeg har hatt (tidligere 8GB, 1.1.1 OTB og nåværende 16GB 1.1.4 OTB).

Endret av bidz
Lenke til kommentar
i artikkelen står det at du _må_ bruke iTunes. Jeg har selv en iPod og bruker Winamp til å overføre film og musikk. enten har Apple lagt inn en sperre eller så må forfatteren omformulere seg litt.

 

Det stemmer. Winamp 5.x har hatt mulighet for og synce med iPod's og iPhone's i lang tid. I tillegg kan man bruke EphPod, MediaMonkey mf.l. Så det at man blir tvunget til og bruke iTunes er bare svada.

Lenke til kommentar
Hva med FLAC og OGG?

 

FLAC og Ogg er nisje-formater som aldri kommer til og ta av kommersielt. Get over it.

 

 

Tja. Ogg kan jeg være enig med. Men FLAC er uansett et opplagt valg hvis man skal rippe CD-samlinga si. Å rippe den i MP3 eller AAC er et særdeles dårlig valg. Da er man litt fast-låst. Ripper man til FLAC så har man det liggende, og kan rekode til akkurat det som passer best.

 

-C-

Lenke til kommentar
Tildelt overskrift: ja.

Omtalt som "miserabel": øh, nei.

 

Det er så flott at folk leser noe og så bare snur det til noe helt annet i sitt eget hode. :)

Miserabel, dårlig, svak, halvhjerta, lusen ... kall det hva du vil, men dårlig er nøkkelordet.

 

FLAC og Ogg er nisje-formater som aldri kommer til og ta av kommersielt. Get over it.

Hva spiller det noen rolle? Ipod støtter flere formater som ikke har tatt av kommersielt, og da ser jeg ikke problemet om hvorfor de ikke kunne implementert det i spillerne sine og. Vi vet jo alt at decodinga ligger på software/firmware siden, så det gjenstår bare å slenge over en decoder, så er de i mål.

Lenke til kommentar
Ganske. Og i tillegg er ikke formatet særlig utbredt utenfor iBoblen heller. :)

Men så er jo denne iBoblen som du snakker om rimlig stor da. Synst det blir dumt å klage over format støtten til Touch. Det finnes utallige konverterings software på nettet som fikser en spillefilm på 5 minutter. Det er null stress.

 

Uansett hvilken spiller man har, så ender man mest sannsynlig opp med å måtte konvertere(med unntak av Archos spillere), og i det tilfelle er det en fordel med iPod.

 

5 minutter å konvertere en 2 timers film fra et format til et annet ? Det hørtes veldig raskt ut for meg.

 

Men uansett et lite scenario:

 

Jeg har et søskenbarn som går film og medieproduksjon, på denne linjen lager de en rekke filmer, mange som jeg også har lyst til å se. Så jeg tar med meg mitt i produkt til mitt søskenbarn for å overføre den siste filmen hans til min spiller.

1. Først må jeg innstallere et verktøy for å kunne overføre til min spiller, da den ikke automatisk oppdages som en flyttbar disk.

2. Så må jeg laste ned et verktøy for å konvertere filmformater.

3. Så må jeg konvertere filmen (tar tid), forhåpentligvis støtter konverteren det formatet som mitt søskenbarn har lagret filmen i.

4. Så overføre filmen til min spiller.

 

Kan vel ikke akkurat kalles brukervennlig og "plug and play"

 

Angående hva andre spillere støtter så finnes det en fin sammenligning her:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of...s#Video_formats

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
5 minutter å konvertere en 2 timers film fra et format til et annet ? Det hørtes veldig raskt ut for meg.

 

Men uansett et lite scenario:

 

Jeg har et søskenbarn som går film og medieproduksjon, på denne linjen lager de en rekke filmer, mange som jeg også har lyst til å se. Så jeg tar med meg mitt i produkt til mitt søskenbarn for å overføre den siste filmen hans til min spiller.

1. Først må jeg innstallere et verktøy for å kunne overføre til min spiller, da den ikke automatisk oppdages som en flyttbar disk.

2. Så må jeg laste ned et verktøy for å konvertere filmformater.

3. Så må jeg konvertere filmen (tar tid), forhåpentligvis støtter konverteren det formatet som mitt søskenbarn har lagret filmen i.

4. Så overføre filmen til min spiller.

 

Kan vel ikke akkurat kalles brukervennlig og "plug and play"

Nå skal det sies at med "brukervenlighet" så mener jeg på selve spilleren, og ikke med tilkobling og sånt.

 

Men skal innrømme att i et sånt scenario er ikke Touch'en heldig. MEN nå skal det sies att samtlige av dagens mp3 spillere måtte konvertert uansett. Det pga at de fleste spillerene ikke støtter video i VGA format eller større. Så sånn sett ville ikke det vert store forsjellen.

 

Angående hva andre spillere støtter så finnes det en fin sammenligning her:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of...s#Video_formats

Man må ikke la seg lure av sånne samenligninger. Som du ser så støtter Creative ZEN en god del formater, men den er allikevel svært begrenset på video når det gjelder størrelse og framerate og sånt. Så man ender opp med å konventere uansett. Så om man skal ha ny spiller burde man ikke se etter hvilke spillere som støtter mest formater men hvilke spiller som har det beste konverterings software.

 

Det finnes jo selvsagt unntak med spillere fra Cowon og Archos som spiller nesten alt.

Lenke til kommentar
Miserabel, dårlig, svak, halvhjerta, lusen ... kall det hva du vil, men dårlig er nøkkelordet.

Jaha? Men lyden er jo ikke dårlig. Anmelderen sier at den ikke er i toppklasse, det er riktig, men det nevnes aldri at lyden er "miserable, dårlig, svak, halvhjerta, lusen eller dårlig".

 

Her er et utdrag fra anmeldelsen:

 

"Utfordres spilleren med et mer krevende hodesett, som et Sennheisers HD 600, kommer Touch litt til kort. Lyden mangler noe fylde og bassen er for forsiktig. Diskanten er presis, og mellomregisteret godkjent. Vi savner magien – det lille ekstra, og Touch vil nok ikke levere tilstrekkelig for lyd-entusiastene."

 

Oi oi! Det høres jo helt ELENDIG ut! Styr unna alle mann - her høres det dritt ut!

 

Hva spiller det noen rolle? Ipod støtter flere formater som ikke har tatt av kommersielt, og da ser jeg ikke problemet om hvorfor de ikke kunne implementert det i spillerne sine og. Vi vet jo alt at decodinga ligger på software/firmware siden, så det gjenstår bare å slenge over en decoder, så er de i mål.

Hvilke formater er det iPod støtter som ikke har tatt av kommersielt? MP3? WAV? AAC? Alle disse er gigantiske suksesser, både kommersielt og i bruksmengde.

Endret av josh909
Lenke til kommentar
Nå skal det sies at med "brukervenlighet" så mener jeg på selve spilleren, og ikke med tilkobling og sånt.

 

Joda.. jeg kan være enig med at selve brukergrensesnittet sikkert er noe av det mest brukervennlige produsert til dags dato, men det betyr ikke at enheten som helhet er spesielt brukervennlig. På samme måte vil ikke en enhet som oppdages som flyttbar enhet heller være komplett brukervennlig dersom brukergrensesnittet er forferdelig dårlig.

Lenke til kommentar
Joda.. jeg kan være enig med at selve brukergrensesnittet sikkert er noe av det mest brukervennlige produsert til dags dato, men det betyr ikke at enheten som helhet er spesielt brukervennlig. På samme måte vil ikke en enhet som oppdages som flyttbar enhet heller være komplett brukervennlig dersom brukergrensesnittet er forferdelig dårlig.

Ja, sjønner hva du mener og jeg synst det er ren idioti at man ikke kan bruke Touchen som masselagring, men det er til gjenngjeld noe jeg kan leve med, selv om kansje andre ikke kan det :)

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt med at folk synes det er dårlig lyd. Det er ikke dårlig lyd, men du har kanskje propper eller headset som ikke gjengir lyden akkurat slik du liker å høre den.

 

Jeg kasta de medfølgende proppene uhørt. Utfordringen er å finne headset som passer. Det bør ikke være mer motstand enn 32Ohm i dem. Selv bruker jeg Sennheiser CX500 propper som gir vanvittig bra bass når du f.eks hører på f.eks Rihanna. For mer seriøs lytting bruker jeg BeyerDynamic DT770 i 32Ohm utgave.

 

Ikke glem at mye av musikken du hører på er komprimert og derfor gir redusert kvalitet. Da er det ikke nødvendigvis spilleren det er noe galt med. Mye musikk der ute som er komprimert med dårlige encodere og for lav bitrate.

 

Det seriøse What HiFi Magazine gir iPod Classic 5 av fem stjerner og iTouch i 16GB versjon får 4/5 mye fordi den bare har 16GB lagring.

 

Hva sier de om lyden: "Excellent sound" :-)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...