Gå til innhold

Hvordan beskytte Pc, Telefon og Tv mot lyn nedslag?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal snart flytte og da tenkte jeg at jeg skulle få litt orden i ledninger til Pc systemet osv. Det er et kaos nå, men jeg har hørt at det finnes kontakter(Ikke sånne i veggen, men sånne du kobler i vanlig stikk kontakt og så får du fks 5 stikk kontakkter, husker ikke hva det heter) som kan beskytte mot lyn nedslag, og at noen av dem har sånn Ethernett kontakt som beskyter fks PC-en når den er kobla til Internett ingangen i veggen. Hvor får man kjøpt sånne kontakter? Vill helst ha sånne som beskyter internett og telefon greiene og tv. Har opplevd en gang at lynet slå ned hjemme og hele internett dritten ble herpa. Modemet ble herpa, nettverks kortet på pc,n ble herpa. Telenor måtte sende nytt modem og bytte Internett kontakten i veggen, og komplett måtte sende nytt nettverkskort.

På forhånd takk... og beklager alle skrive feilene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånt får du kjøpt stort sett over alt hvor det selges elektronikk. De finnes i alle typer og fasonger, og i alle prisklasser - hver med sine egenskaper.

 

Komplett selger flere forskjellige slike. Ta en titt her.

 

Selv har jeg en slik til TV, lydanlegg og MediaCenter PC, og er kjempefornøyd med den. Følger med merkelapper til hver enkelt kabel, slik at man har orden i sakene.

Lenke til kommentar

Heihei

 

For at de overnevnte produktene skal fungere optimalt trenger man et grovvern i tavlen. Dette er et overspenningsvern som står i sikringskapet.

 

Forutenom det trenger man en jordet stikkontakt og god jording i tavlen. Mangler du disse 3 tingene vil du slite ved direkte lynnedslag.

 

Har du ikke en jordet stikkontakt har du ikke bruk for et slikt overspenningsvern i det heletatt. Da fungerer de rett og slett ikke. Sjekk ut dette først. Et overspenningsvern kan bli montert av en elektroentrepenør for noe over 1000 lappen. Dette forutsetter da at man har god jording.

 

Har du kun overspenningsvern i tavlen trenger du et finvern ( en slik padde / forgrener som de andre har vist ).. Denne tar de farlige etterspenningene som dreper elektronikk.

Lenke til kommentar

Vær fortsatt obs på at du ikke er 100% SIKRET mot lynnedslag.

Du er bare bedre sikret.. Treffer lynnedslaget nærme nok huset ditt,

så er eneste mulighet for å være sikret, å ikke ha noe elektronikk

tilkoblet stikkkontaktene..

 

Uten å ha veldige kunnskapet om dette, så vil jeg tørre å påstå at

ved direkte lynnedslag, f.eks i stolpen rett før inntaksikringen din,

så vil nok ikke noe av dette være til hjelp.

Lenke til kommentar

Nei, men det gir jo bare en falsk trygghet da..?

 

Byttet nettopp strømmåler hjemme hos meg selv da jeg la om fra 1-fase inntakk,

til 3-fase. I den forbinnelse fikk jeg "pålegg" fra LOS, som leverer måleren,

om å sette inn overspenningsvern. Noe jeg gjorde, men ikke derfor..

Når jeg da spurte LOS hvorfor, så svarte de at det skulle beskytte elektronikken i målern deres.. (Måler med fjernavlesning..)

 

Ble da sittende i telefonen med en tekniker hos LOS,

som villig diskuterte dette emne opp og ned i mente..

Etter litt diskusjon, og 2 personer til i samtalen, dvs telefonmøte.

Så ble vi "enige" om at overspenningsvernet nok ikke vil sikre ved direkte lynnedslag.

 

Men vist lynet slå ned ett godt stykke borte, så vil det nok fungere.

Men du er alikavel tross alt sikrere MED et overspenningsvern, enn uten.

Men man må ikke se seg blind på at nå kommer ALDRI noe til å gå galt.

Det overspenningsvernet er best egnet til er å ta bort må overspenninger i nettet, noe som i og for seg er bra da.. :)

 

Innser når at jeg kanskje snakker meg selv midt i mot..

Men det jeg prøver å få frem er at man ALDRI er sikret mot lyn...

 

Har du en PC som er SÅ viktig, så ville nok en UPS gjort mer susen..

Samt WLAN i stedet for kablet nettverk. Samme med TV, finnes MANGE trådløse fullgode løsninger der og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...