Gå til innhold

E8400 - dårlig batch?


Anbefalte innlegg

Har det samme problemet som deg, men jeg kjører på X38 Asus Maximus forumula. Er klin umulig å klokke den over 3.4ghz.

Trudde det kunne være psu`en min det var noe feil på(gigabyte 800w), men den er i orden.

 

 

Når 2 stykker med "gigabyte odin 800w" har det samme problemet med å klokke E8400, kan det alikevel ha noe med PSU'n å gjøre?

Tja, jeg tipper de begge vasket hendene etter da var på toalettbesøk også...

Kan jo være det er såpen som er ukompatibel?

 

Da må du ta en titt på bildene som cmf_Tiger har lagt ut om sin gigabyte odin 800w . Det er altfor my uregmelssige i spenning på denne PSUen. Hvis dette er normale oppførslene for gigabyte odin 800w, da holder det ikke mål for overklokking på E8400.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har det samme problemet som deg, men jeg kjører på X38 Asus Maximus forumula. Er klin umulig å klokke den over 3.4ghz.

Trudde det kunne være psu`en min det var noe feil på(gigabyte 800w), men den er i orden.

 

 

Når 2 stykker med "gigabyte odin 800w" har det samme problemet med å klokke E8400, kan det alikevel ha noe med PSU'n å gjøre?

Tja, jeg tipper de begge vasket hendene etter da var på toalettbesøk også...

Kan jo være det er såpen som er ukompatibel?

 

Da må du ta en titt på bildene som cmf_Tiger har lagt ut om sin gigabyte odin 800w . Det er altfor my uregmelssige i spenning på denne PSUen. Hvis dette er normale oppførslene for gigabyte odin 800w, da holder det ikke mål for overklokking på E8400.

Ja, det er jo klart at ved en viss grense vil PSU spille stor rolle.

Dog. ved en liten OC og en CPU som er effektgjerrig, så vil man jo ha mindre issues m ed slikt.

 

De som vil clocke ekstremt, bør ha en singlerail PSU av god kvalitet, spesiellt om de også har effekthungrige gpu'er.

 

That beeing said, så fikk jeg clocket mer eller mindre _ingenting_ når jeg hev E2180 på NF650I SLI hk.

 

Jeg fikk bootet 1 eller 2 ganger på 1333fsb.

Alle volts ble testet innenfor rimelige grenser, etc.

 

Eneste konklusjonen jeg kan komme frem til, er at visse biosrevisjoner ikke liker lavere multipliers. (selv om e2180 kjører såpass høyt som 10x!).

 

Men, ja.. For å prøve å clocke, må man seff kjøre unlined på ram, man må disable speedstep greiene.. c1e eller hva det heter, etc. slå av spread spectrum på cpu og pci-e, låse pci-e til 100mhz, stille volts, etc.

 

Jeg byttet mitt nf650i mot P35 og der clocket jeg e2180 til 3ghz på første forsøk (den er 2ghz org...). Jeg bare økte VCORE til 1.43. Kan godt være jeg kan kjøre den lavere også, har vært for fint vær for å tweake.

 

P35 er en drøm å clocke i forhold til nforce.. Ingen minnehull er DIGG, samt å slippe å bale med clear cmos, er jo bare å reboote PC-en, så kommer den tilbake til stock settings.

 

Samt jeg kan jo save flere OC profiler! Kan også ha flere bioser lagret og hente de frem, etc. Flashesystem innebygget i bios, etc. så mye digge ting.

 

Kan godt være 780i eller 790i er bedre iht. clocking, men jeg savner ikke å bale med nforce sin bios :S

 

ps. jeg kjøpte Asus P5K-E - Et knallkort!

Om man vil bruke ca 100kr m er, så kan P5K Premium være hakket bedre (eneste forskjellen er vel 2 x wlan, tror jeg).

 

Abit IP35 PRO er også ok..

Samt Gigabyte sin q 6 et eller annet. De ligger alt fra 800-1200kr, jeg havnet på Asus pga den clocker best, samt den har bedre lydkort.

Lenke til kommentar
OT: noen tips til en solid, relativt stillegående og ikke ekstremt dyr PSU som takler skikkelig oc?

 

Jeg bruker OCZ 600w, den går for ca. 700 kr, og jeg er veldig fornøyd med stabile linjer på dette. Jeg bruker den til en moderat overklokket oppsett sammen med en 9800GTX uten noen problemer. Denne PSUen er ikke egnet til high-end SLI eller Crossfire systemer, men har veldig stabile linjer og kan brukes til overklokking av et enkel-GPU oppsett.

Lenke til kommentar
Trådstarter....har du funnet feilen?

 

nei, har ikke hatt tid til å styre med det. Driver med opgave på skolen for å programmere en tekstbasert Quake RPG, så er litt busy om dagen :D Men etter hva jeg har lest av andre fora mistenker jeg det for å være en degradert CPU jeg har mottatt. Har en i klassen som har kjøpt samme batchen som meg fra Amentio, så venter egentlig litt på rapport fra han om det er samme saken der, med rampage formula kort.

Lenke til kommentar

Mange slike problem med 680i chipsettet. Selv om A1 revisjonene har fjernet mange av FSB hullene og andre quirks så er det ikke helt vekke.

 

Jeg annbefaler:

 

- Oppdater BIOS (dog ikke nødvendigvis til den helt nyest. les litt på relevante forum på hvilken BIOS som annbefales om du har tid til det. Hvis ikke så flash til nyeste og håp at den er god).

 

- Øk FSB og SSP(northbridge) relativt høyt da disse vil påvirke maks-FSB veldig mye. Du kan heller senke disse ned senere for å finne balansepunktet.

 

- Mens du overklokker, ikke bruk mer enn 1 RAM-kanal (altså 2 brikker i sine respektive spor). Finn først hva som fungerer med 2 brikker, og test helelr etterpå om det også er stabilt med 4. bruk av bekke minnekanalene putter nemmelig mye mer stress på northbridge enn å bruke bare èn (men denne begrensningen pleier dog ikke å vise seg før man snakker om 1800+++ Mhz FSB, og mer spenning strekker begrensningen ytterligere.

 

Jeg kan ihvertfall si deg dette: Det er IKKE CPUen din som er begrensningen her, og ALLE 680i kort bryter med største letthet 400Mhz FSB. Problemet er bare å finne instillinger som ikke forårsaker problemer. jeg eier selv en Evga 680i A1 og har en Q6600 (quad er mye værre å klokke på 680i) på den som kjører på 4,275Ghz. Det er en flott kort (dog nylig releasede 790i er nå mye bedre), men det er quirky som bare det, så ikke forvent at ting bare fungerer av selg selv hehe. Fordel å lese en del på forumtråder om du er seriøs overklokker som bruker dette kortet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Det første du bør gjøre,er å teste cpuen på Asus Maximus kortet ditt.Er nærmest sikker på at du vil ha mer suksess med det.

 

Hvilken batch av E8400 har du kjøpt?

 

Vant selv en oem på eBay som har kommet i hus nå.Batch Q807A241.Primer på [email protected] på Maximus Formula nå.Grei pris også,fikk den for 1260 kr med frakt fra statene.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Jeg fikk også en fra Amentio her om dagen. Har ikke fått testet enda pga del mangel. Det er batch Q750Axxx

 

Jeg har Rampage Formula og skal kjøre OC på systemet. Kommer tilbake til dette i neste uke pga de siste delene kommer vel i slutten av uka her nå.

 

Sjekk gjerne denne tråden også.. gl hf!

Lenke til kommentar
Mange slike problem med 680i chipsettet. Selv om A1 revisjonene har fjernet mange av FSB hullene og andre quirks så er det ikke helt vekke.

 

Jeg annbefaler:

 

- Oppdater BIOS (dog ikke nødvendigvis til den helt nyest. les litt på relevante forum på hvilken BIOS som annbefales om du har tid til det. Hvis ikke så flash til nyeste og håp at den er god).

 

- Øk FSB og SSP(northbridge) relativt høyt da disse vil påvirke maks-FSB veldig mye. Du kan heller senke disse ned senere for å finne balansepunktet.

 

- Mens du overklokker, ikke bruk mer enn 1 RAM-kanal (altså 2 brikker i sine respektive spor). Finn først hva som fungerer med 2 brikker, og test helelr etterpå om det også er stabilt med 4. bruk av bekke minnekanalene putter nemmelig mye mer stress på northbridge enn å bruke bare èn (men denne begrensningen pleier dog ikke å vise seg før man snakker om 1800+++ Mhz FSB, og mer spenning strekker begrensningen ytterligere.

 

Jeg kan ihvertfall si deg dette: Det er IKKE CPUen din som er begrensningen her, og ALLE 680i kort bryter med største letthet 400Mhz FSB. Problemet er bare å finne instillinger som ikke forårsaker problemer. jeg eier selv en Evga 680i A1 og har en Q6600 (quad er mye værre å klokke på 680i) på den som kjører på 4,275Ghz. Det er en flott kort (dog nylig releasede 790i er nå mye bedre), men det er quirky som bare det, så ikke forvent at ting bare fungerer av selg selv hehe. Fordel å lese en del på forumtråder om du er seriøs overklokker som bruker dette kortet.

 

-Stigma

 

 

Kan kun bruke siste BIOSen , P32 , for 45nm CPUer, så den er grei skuring. Kjørte volten på nordbrua i bunn, bootet opp på 1800QDR - 4,05ghz med 1,4V på cpu, 1,5V på FSB. Lite stabilt, så jeg justerte fsb ned til 4ghz og slakket av litt på ram timings og fikk ned tempen til 35 idle, men maskinen bare fryste ved stresstesting. Etter hva jeg har lest om degradation har jeg lite lyst til å kjøre noe særlig over 1,35V på cpu, og det virket som det var veldig med vdroop da jeg fikk 1,01V i CPU-z(vet den ikke er helt riktig) kontra 1,4V i bios. etter et par restarter og volt tweaking fikk jeg bare beskjed om at OS ikke ville starte, så da er det på`n igjen, og flott at man har et par unattended skiver liggende. Men ser jaffal ut til at jeg må legge meg litt 4ghz om dette skal bli stabilt.

Lenke til kommentar

Hah, enda en windows reinstall. er nok for lave timings som spiser opp OSet ja. Over 4ghz på Prime95 så får jeg alltid beskjed om at windows failer i oppstarten. 4-3-3-8 (tras 14)T2@800mhz er nok kjeltringen i dette regnestykket. godt med litt motgang noen ganger,så lenge det er litt fremgang også :D

Lenke til kommentar

Kommer meg opp til 4ghz i det minste nå. Alt over resulterer i BSOD, men vil ikke ta sjansen på volt over 1,35-1,38 etter hva jeg har lest om degredation av disse nye 45nm CPUene. Idle så ligger den nesten på 50C i core temp/ 41C i speedfan, så kanskje på tide å skaffe seg en lasermåler, for jeg blir aldri helt klok på disse software målerne. med skjermkort på 760/2050/1780 havner jeg på 14125 i 3dmark06 i motsetning til 12500 på stock , så syns det er litt rart at det er såpass liten forskjell iforhold til andre systemer jeg har sett med samme specs. men men, fikk nå fikset det som i utgangspunktet var problemet. takk for innspill folkens :)

 

 

post-99764-1209299002_thumb.jpg

 

 

Fiksa litt mer på Ram timings, og måtte lire litt på skjermkortkravene etter for mye ustødige utslag. Ender i en ok superPi på 11,375 og bittelitt opp i 3DMark06. Regner med neste investering blir SLI, gitt.

 

post-99764-1209301365_thumb.jpg

Endret av bajsburk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Slutter aldri å forbause meg over disse "temperaturene" som rapporteres. :)

 

Min 1.gen E8400 ligger på ca. 20 idle og 45 load ved 1.28VCore.

For å få den stabil på 4Ghz må den "fores" med 1.42 (load) og "temps" er da hhv 35 - 65 (idle/load).

Dvs. "min" CPU er altså langt kjøligere enn "basjburks" ved samme VCore.

 

Dette er "simpel" vannkjøl dvs. omtrent som high-end luftkjøl (muligens dårligere faktisk).

 

"Degradering" er muligens en myte. Dvs. det er ikke noe mer "farlig" å gi 45nm "høy" volt enn det har vært for andre versjoner (av både Intel og AMD CPU'er). Man må regne med litt "svinn". :)

Det kan se ut som om mange E8n00 må ha ca. 0.05v økning etter uker/måneders bruk/testing/benching for å være like stabil ved en gitt klokk som til å begynne med.

(Har nevnt det før. Det er en lengre tråd i Intel Support delen av forumet på xstremesystems.org om "degradering").

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ifølge Everest har jeg CPU-temp på 36/50 og Core-temp på 45/62 (Idle/Load). E8400 (Q804, pack date 03.05.08) med Vcore 1.28v (realt) som faller til 1.26v under load @4GHZ. Det kjører på luft.

 

Hva synes dere om spenningen og temperaturene?

 

Det er mer korrekt å kontre med:

 

Hva synes du selv? :)

 

Jeg "synes" det er veldig høye temperaturer for så lav volt... i forhold til min E8400.

Dersom jeg hadde trodd at man kan sammenlikne CPU'er, Bios'er, hk, ulike kjøleløsninger, hvem som har montert kjøler... etc...etc..

Lenke til kommentar

På mitt Asus P5K Premium kort får jeg lett E8400 til 4230 MHz (470 FSB) (har ikke testet høyere enda).

På 4 GHz trenger den 1,3125V i BIOS (1,280V CPU-Z) og har da temperaturene:

Idle 10 min Vista: 30 grader (47 på core)

Load Prime95: 53 grader (68 på core)

 

Temperaturer fra Everest. Luftkjølt av Thermalright Ultra 120 Extreme med 800 RPM Noctua vifte.

 

Når dere oppgir temperaturer, er det IHS temp eller core?

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Når dere oppgir temperaturer, er det IHS temp eller core?

 

Det er bare "tull" å oppgi "CPU-temp" (eller IHS som noen kaller det).

Dette er jo ofte helt forskjellig fra hk til hk er min erfaring.

("CPU/IHS" sensor kan godt være en sensor i/omkring sokkel og ikke i CPU).

 

Coretemp er det man *eventuelt* kan sammenlikne, selv om jeg ikke tror det heller.

 

Det er fint om noen av dere som fortsetter å poste om temperaturer *prøver* å få med dere budskapet over.

 

Når min E8400 viser rundt 30 / 60 (idle / load) ved ca. 0.2V over andre her som viser til (omtrent) samme temp så sier det seg vel selv at dette bare "er tall".

Evt. at disse "tallene" ("temperaturer") ofte kun er relevante for sin egen CPU.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at temp sensorene på E8xxx serien er helt avhengig av batch.Ser ut som cpuer fra den samme batchen viser noenlunde lik temp i det minste.

 

Jeg nekter å tro at temperaturen i core på E8400 feks oppnår 65-70 grader på [email protected] fornuft tilsier defekt sensor.

 

Min 8400 målt med Realtemp under load viser 47 grader på kjernene med [email protected] temperaturen er etter min mening mer troverdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...