Gå til innhold

E8400 - dårlig batch?


Anbefalte innlegg

Droppa ned på endel volt nå, hadde full guffe på nord/sør bridge + mcp <->spp, 2,1 på ram og 1,38 på cpu. kjører 1,28 CPU, 1,8 ram, 1,4 SSP, 1,5 mcp , 1,35 spp <-> mcp nå, innstillinger som tidligere nektet å la meg boote over 3,4 ghz. merkelig opplegg igrunn. men temperaturene er fortsatt ikke så ulike som tidligere. core temp 43/57 - speedfan - 36/46.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ifølge Everest har jeg CPU-temp på 36/50 og Core-temp på 45/62 (Idle/Load). E8400 (Q804, pack date 03.05.08) med Vcore 1.28v (realt) som faller til 1.26v under load @4GHZ. Det kjører på luft.

 

Hva synes dere om spenningen og temperaturene?

 

Det er mer korrekt å kontre med:

 

Hva synes du selv? :)

 

Jeg "synes" det er veldig høye temperaturer for så lav volt... i forhold til min E8400.

Dersom jeg hadde trodd at man kan sammenlikne CPU'er, Bios'er, hk, ulike kjøleløsninger, hvem som har montert kjøler... etc...etc..

 

Selv om de er innenfor anbefalte grense, synes jeg at de er litt for høye.

 

CPU: E8400 (Q804, pack date 03.05.08) 1,3125V i BIOS (1,280V Everest)

BIOS: 1004

HK: Asus Maximus formula

Kjøleløsning: kasse: 5 x 120 vifter. CPUkjøler: Scythe Andy, Arctic Silvr 5 kjølpasta

Hvem har montert kjøleren: Når folk bommer sier de at en kamarat har gjort det. Vell, Som folk flest plaier å si, nabo dama har montert CPU-kjøleren.

 

Jeg har lave speninger, det må være noe i kassen som kan forbedres. Nå har jeg gitt deg all info, hva synes du må til for å få lavere temp?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Noen som har testet med eksternt termometer og skjekket temperaturer opp mot hva software sier?

 

Et lite triks for å tjene inn noen grader kan være å fjerne metallramma som holder CPU til sokkelen. Det gir nesten alltid resultater.

 

Veldig mange her snakker om 1,3V som veldig lav spenning. Av det jeg har lest skalerer 45nm CPUer på en helt annen måte mot spenning enn det 65nm CPUer gjør. Pga de mindre transistorene og tynnere lederne skal det minre spenning til for å gi utslag. 1.4V på 45nm sies å tilsvare 1.6V på 65mn CPU. Mao er ikke 1,3V så rent lite for en 45nm CPU, som også vil være mer utsatt for elektromigrasjon enn 65nm CUPer. Arrester meg om jeg er helt på jorde nå...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Noen som har testet med eksternt termometer og skjekket temperaturer opp mot hva software sier?

Ja.

Opptil flere.

Er en lang tråd på xs.org startet av han som har kodet/laget RealTemp.

Konklusjonen (kortversjonen) er at "temp" rapportert av "sensor" (Core) er retningsgivende. Som jeg har nevnt utallige ganger før.

Et lite triks for å tjene inn noen grader kan være å fjerne metallramma som holder CPU til sokkelen. Det gir nesten alltid resultater.

Som å tro på nøkken. :)

Veldig mange her snakker om 1,3V som veldig lav spenning. Av det jeg har lest skalerer 45nm CPUer på en helt annen måte mot spenning enn det 65nm CPUer gjør. Pga de mindre transistorene og tynnere lederne skal det minre spenning til for å gi utslag. 1.4V på 45nm sies å tilsvare 1.6V på 65mn CPU. Mao er ikke 1,3V så rent lite for en 45nm CPU, som også vil være mer utsatt for elektromigrasjon enn 65nm CUPer. Arrester meg om jeg er helt på jorde nå...

Enda mer synsing.

 

Ifølge disse uttalelsene skulle det meste av 45nm CPU'er brukt av benchere nå være steindøde.

Det er helt vanlig å fore disse med både 1.5 og 1.6 VCore.. "På luft" som de kaller det.

 

Når det er sagt er det selvsagt ingen ulempe å følge Intels anbefalinger/det som er merket på esken.

Dvs. holde VCore mellom 1.2 og 1.3 (eller "Auto"/ingen overklokk).

Det er helt klart "safe". Ihvertfall til daglig bruk.

 

De som ikke er så veldig nøye på slikt, og bytter CPU oftere enn underbukser, ja da betyr dette mindre.

"Dør" en CPU så er det å se på som svinn, og man kjøper en ny.

 

@Sam_Oslo:

Det eneste du kan gjøre er å returnere CPU'er på angrefrist (som f.eks. Iceman) til du får en CPU som "viser" de temperaturer ved en gitt klokk som du blir beroliget av.

Du har mer enn bra nok kjøling.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Veldig mange her snakker om 1,3V som veldig lav spenning. Av det jeg har lest skalerer 45nm CPUer på en helt annen måte mot spenning enn det 65nm CPUer gjør. Pga de mindre transistorene og tynnere lederne skal det minre spenning til for å gi utslag. 1.4V på 45nm sies å tilsvare 1.6V på 65mn CPU. Mao er ikke 1,3V så rent lite for en 45nm CPU, som også vil være mer utsatt for elektromigrasjon enn 65nm CUPer. Arrester meg om jeg er helt på jorde nå...

Enda mer synsing.

 

Ifølge disse uttalelsene skulle det meste av 45nm CPU'er brukt av benchere nå være steindøde.

Det er helt vanlig å fore disse med både 1.5 og 1.6 VCore.. "På luft" som de kaller det.

 

Når det er sagt er det selvsagt ingen ulempe å følge Intels anbefalinger/det som er merket på esken.

Dvs. holde VCore mellom 1.2 og 1.3 (eller "Auto"/ingen overklokk).

Det er helt klart "safe". Ihvertfall til daglig bruk.

 

De som ikke er så veldig nøye på slikt, og bytter CPU oftere enn underbukser, ja da betyr dette mindre.

"Dør" en CPU så er det å se på som svinn, og man kjøper en ny.

 

Som du sikkert vet er ikke elektromigrasjon noe bekymre seg for om du bruker 1,6 V noen timer i en uke for benching. Siden benchere skjelden kjører CPU hardt over lengre perioder blir det ikke noe særlig problem med mindre de går bananas med Vcore. Det er vel også slik at CPUer som har vert kjørt hardt av benchere ofte tar kvenden raskere enn vanlig. På 65nm CPUer er det heller ikke uvanlig at benchere går over 1,6 V. Med andre ord brukes det generelt mindre spenning på 45nm enn på 65nm CPU, som igjen vil si at 45nm CPU skalerer på en annen måte mot spenning. Dette er jo også veldig logisk siden en del ting har blitt kyrmpet, og det skal mindre spenning til for at logiske enheter skal reagere. (Det er jo derfor 45nm CPUer i utgangspunkter trenger mindre spenning og er mer effektgjerrige)

 

Når jeg snakket om elektromigrasjon tenkte jeg selvfølgelig på 24/7 klokk til en normal person som gjerne har én CPU som brukes daglig. Det er også sant som du sier, at det ikke er noe å tenke på for de som bytter CPU ofte.

 

Men jeg ser ikke at noe av det i posten din avkrefter noe av det jeg sier. Jeg har allerede sakt at jeg ikke vet hvor mye hold det er i det, men det virker nå hvertfall logisk. Jeg mente ikke si at 1,3 V var så veldig mye, men at det ikke er sammenlignbart med 65nm CPUer. Jeg kommer hvertfall ikke til å bruke over 1,4 V på mine E8400. :thumbup:

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Men jeg ser ikke at noe av det i posten din avkrefter noe av det jeg sier. Jeg har allerede sakt at jeg ikke vet hvor mye hold det er i det, men det virker nå hvertfall logisk. Jeg mente ikke si at 1,3 V var så veldig mye, men at det ikke er sammenlignbart med 65nm CPUer. Jeg kommer hvertfall ikke til å bruke over 1,4 V på mine E8400. :thumbup:

 

Helt greit det, men ikke "vær med" på det jeg vil kalle "ryktespredning" om at VCore > n.nn er "livsfarlig" for 45nm CPU'er.

Jeg er av den oppfatning at dette må man faktisk verifisere over tid med *mange* 45n-utgaver for å kunne konkludrere med noesomhelst.

 

Elektromigrasjon er også ett relativt teoretisk begrep(dog logisk som du skriver), men som få (om noen) har studert inngående.

Teorien bak er grei nok, men man behøver ikke "kjøpe" alt som skrives/sies på nettet.

 

Forøvrig var det samme historier rundet 65nm - "Presler".

Har selv opplevd at to stk D9nn "døde" uten noen god forklaring. Selv med VCore på under 1.45.

 

Er man veldig "redd" for hardware'en sin er det rett og slett en dårlig ide å klokke/"volte".

Man har faktisk ingen garanti for at hk/vregs holder en jevn VCore.

Det kan like gjerne være en "dødelig spike" som tar livet av en CPU, som om en jevn stabil spenning (relativt høy) gjør det.

 

PS/edit:

Har nå "kjørt" min E8400 på over 1.45 (idle ifølge BIos) i over 3 måneder uten å se noe symptom på "degradering":

Annet enn det som er rapport på xs.org at etter de første timer/dager med klokking/testing at man må øke med 0.05V for å ha samme stabile setting (klokk vs. VCore).

"Dør" min, så kjøper jeg en ny.

Verre er det ikke. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Mottok en E8400 fra Amentio igår og så frem til å krysee 4ghz grensen og leve lykkelig alle mine dager. tok frem mitt gamle 680i SLI A1 kort, siden jeg har hatt mer flaks med det enn mitt nye X38 Asus Maximus forumula SE overklokkingsmessig. Frem til nå kommer jeg kun til 3375mhz uansett hvordan jeg vrir og vender på det. Om jeg kjører alt på auto volt kommer jeg meg til 1500 QDR før LEDen viser - - og jeg må flytte på jumper capen. Uansett multiplier kommer jeg ikke over 1500QDR, dette selvom jeg setter volten til f.eks 1,45V, ram 2,1V, MCP 1,65V, FSB 1,5V etc. Kjører linked and synced som regel, men det samme problemet melder seg ved unlinked også. Underklokker ramen til 667mhz og 5-5-5-15 og jeg får fortsatt - - i LEDen om jeg våger meg over på 1501QDR. Noen andre som har hatt samme problem med E8400? Etter hva jeg hørte så skulle batchen som var hos Amentio nå var den klokkbare. Kjøpte den uten vifte,da jeg bruker Thermalright Ultra Extreme 120 + schyte 120mm.

 

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:10501510

edit-

 

glemte å nevne at A1 kortet jeg har nå er en RMA på et tidligere AR kort, så dette er knall nytt og ubrukt. Men tenker jo automatisk at A1 revisjonen er bedre enn AR siden mye er fikset siden den gang. har også prøvd å utelukke fsb hull ved å hoppe til 1550-1600-1650-1700QDR.

så snakker vi dårlig CPU eller er kanskje det knall nye hovedkortet skurken her? har også kjørt ny kjølepasta på nord/sør bridge og satt kjeramisk kjølepasta på mosfetene. har lite lyst til å dra ut alt igjen for å teste med X38 kortet med det første.

 

specs :

 

cpu - E8400

Ram - OCZ flexXcl pc9200 (også prøvd med geil ultra pc6400)

skjermkort - evga 8800gt ssc

psu - gigabyte odin gt 800w

lydkort - m audio audiophile 192

hovedkort - 680i sli A1

 

Håper det ikke er dårlig batch på amentio ass! Har akkurat bestillt en E8400 derfra og asmme kjøler fra netshop ^^

Lenke til kommentar

De fleste E8400 batchene klarer kraftig klokking på lave spenninger. Stortsett klarer de utmerket å kjøre 4-4.1GHZ på rundt 1.28v. Utover 4.1 GHZ må du fore med masse spenning med alle knskvensene sine, og det blir veldig lite ytelsesøkning. Hvorfor skal man gi masse volt da, bare for å brage og skryte om det?

 

Enhver overklokker med par dagers erfaring viet at ytelsen øker greit og fint til en viss grense, og utover det hjelper det veldig lite å fore med masse volt. Hos E8400 er denne grensen på 4.1GHZ og de fleste batchene klarer å kjøre dette på rundt 1.2v. Det er ingen vits å fore med 1.45v med mindre man er helt på bær tur.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Enhver overklokker med par dagers erfaring viet at ytelsen øker greit og fint til en viss grense, og utover det hjelper det veldig lite å fore med masse volt. Hos E8400 er denne grensen på 4.1GHZ og de fleste batchene klarer å kjøre dette på rundt 1.2v. Det er ingen vits å fore med 1.45v med mindre man er helt på bær tur.

 

Sam_Oslo:

Det kan virke litt "eplekjekt" å komme med slike utsagn gitt fartstid/postcount. :)

Bortsett fra det har du (nesten) helt rett.

Legg forøvrig merke til det som "Todda/Torstein" skriver over her.

 

Er man opptatt av "maxklokk"/seriøs overklokking (med ditto kjøling) er 1.8VCore heller normen enn unntaket.

For 45Nm. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Etter endel frem og tilbake med load defaults og flytting på jumper capen pga. feilslått tweaking, så får jeg ikke lov til å enable kjerne nr.2 i CPUen min. Under CPU Configuration er det kun en kjerne enablet (nr 1, ) mens kjerne 0 er blået ut , altså en opsjon jeg ikke får trykket på. samme går for kjerne 2 og 3. Noen erfaringer med dette? Flashe BIOS igjen? Ta ut CMOS batteriet i et par timer?

Lenke til kommentar

Du mener det? maks volt har vært på 1,4 for å sjekke om jeg kom forbi 4ghz muren, til ingen nytte. uansett har det ikke vært noen uforsvarlige temperaturer ute å gått. maks har vært 60 og det har vært i meget korte perioder,så skjønner ikke helt hva dette skulle komme av. tatt ut batteriet nå og lar det ligge et par timer. hvis ingen reaksjon så sjekker jeg med maximus formula kortet og eventuelt prøver meg på en reklamasjon. styyyyr!

Lenke til kommentar

Symptomen tilsesier det, men ikke mist motet. Jeg kan ikke noe sikkert om det, fordi jeg vet veldige lite om detaline. Bla, vet ikke hva du har gojrt når du har "flytett jumperne". Å flytte på diss kan godt resultere i litt av hvert.

 

Hvid du har anen HK, prøv det, det kan godt være noe feil setting her eller der på HK.

 

Men hvis du oppdager at den har død på 1.4 volt, ikke si det høyet i dennne tråden, da vil de som prater om 1.45v hoppe på deg og arrestere deg.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ganske vanlig symptom på mislykket overklokking at en kjerne "faller ut".

 

I dette tilfellet løser deg seg sikkert ved å demontere/remontere CPU, helst i ett annet hk.

 

Å ta ut CMOS-batteri i flere timer hjelper akkurat like mye som å "shorte" de pins som er til formålet å "cleare CMOS".

 

Tror hovedproblemet her er hk'et kombinert med litt for liten erfaring med slike hk/bios'er (i680 nForce Intel).

Ikke det enkleste selv for erfarne klokkere.

(Ikke mange av "toppklokkere" som gidder bruke verdifull tid på å tukle med i680-hk. Ta det som et *klart* hint om å styre unna slike hk dersom klokking er tema)

 

@Sam_Oslo/mr.Eplekjekk. :)

Hva er detaline? Er det en omskriving av detaljene?

(ikke bli fornærmet, jeg bare lurer).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Ja, skal sjekke det ut mrf asus kortet mitt. Som sagt, har hatt bedre hell med 680I kortet enn formula, så det ble førstevalget av den grunn og pga. mer erfaring med det kortet. Men har lest om tilfeller av dette og 680i tidligere ja. Bare kjipt å rigge opp og ned som det har blitt endel av i det siste bare for å sjekke, så ville bare vite om det var noen andre nødløsninger der ute før jeg gikk til siste steget.

Lenke til kommentar

Nødløsningen er reste BIOSen til default og prøve det, da holder det med å ta ut battriet for noen sekunder. + alle juprer må være på samme instilling som da dette fungerte.

 

Hvis dette ikke går, da har du 2 valg: enten bruke en annen E8400, eller annen HK for å teste. Fordi dette syptomet kan ha 2 årsaker, enten CPUen er død, eller HKen tuller.

 

Med det du har beskrevet, mest sannsynlig CPUen er død. Men det vet du ikke for sikkert før du vet alt på HKen er i orden.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...