Gå til innhold

E8400 - dårlig batch?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
BIOS ID:16

Fixed the option in µGuru Utility can't be adjusted when Virtualization Technology is Disable.

Fixed CPU Multiplier can't adjust when EIST function is Disable.

Enhanced the compatibility with NVIDIA GeForce7950GX2.

Support Core2 Duo E8200 and E8400.

BIOS compiled date: 01/15/2008

 

abit

 

Mulig det er noen begrensninger i BIOS som gjør at minnet ikke vises korrekt i CPU-Z eller Everest men det har kommet BIOS som støtter E8400. Spørsmålet er om minnet fungerer optimalt så lenge det ikke vises som dual channel noen plasser?

 

Det er korrekt at diverse "tekniske" progs må være kodet til å støtte gitt hardware, men:

 

Noen ganger betyr "support <CPU>" ikke annet enn at korrekt ID-string vises ved boot.

 

Når du får slike symptomer som at CPU-Z (nyeste versjon) og tilsvarende program ikke klarer å vise sentral infor om f.eks. RAM, så betyr det muligens en inkompatibilitet.

Mellom CPU/Bios.

 

Selv om mitt P5N-E SLI skal støtte E8n00 (wolfdale) fullt ut er det symptomer på at det ikke gjør det.

I motsetning til E6420 og E6850 som jeg har testet grundig i samme hk.

 

Samme gjaldt det MSI P35 hk jeg testet E8400 i.

 

Skal sjekke Asus P5K nå i helgen (med E8400).

Lenke til kommentar

ja, fiksa det nå. var nye nlite som hadde en litt rar funksjon hvor mange kan velge multicpu etc som jeg ikke var klar over var ny. alltid pleid å gå på autopilot når jeg konfigurer ny install , så my bad. cpu er tilbake på 2 kjerner og alt fungerer som det skal igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Testet E8400'en i P5K hk'et.

 

Akkurat like "dårlig" som i P5N-E SLI hk'et. Så der røyk teorien min om at BIos ikke støttet CPU godt nok. :)

 

Så da er det definitivt en "dårlig batch" jeg har.

 

Temperaurene er bra da.

Ikke over 55 grader selv ved oppimot 1.4 VCore load. (3.85Ghz).

 

Som nevnt tidligere kan det se ut som CPU krever mer VCore etter en tids bruk(ref. laaang tråd om "E8n00 degradation..." på xs.org).

Om det har noen sammenheng med om man gir den (for) mye VCore til å begynne med (ved maxklokk-testing) er uklart.

Da må flere her i forumet teste over tid.

Jeg har jo hatt min E8400 i over 3 mndr.

Til å begynne med klarte den 4.1Ghz ved 1.4VCore load. Det klarer den defintitiv ikke nå, og selv jeg har en grense for hva jeg mener er forsvarlig.

Faktisk er jeg nokså restriktiv til tross hva noen later til å tro.

Så da får det bli 3.85Ghz til 24/7 klokk. I Asus P5K hk'et :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Nå har jeg kjørt OCCT for 1 time (Mix) stable @4GHZ med 1.29v(Idle/Load). Som det fremkommer av kurven på bilde, det beste med denne nye spenningen er at den er dønn stabel på 1.29v hele veien gjenomm hele testen.

 

Legger ut et bildeb av 1 time OCCT (Mix) Stable og setter pris på meninger og komenterer.

clipboard15mw3.th.jpg

Lenke til kommentar

Hadde jeg måttet byttet hovedkort pga. feilsøking skulle du fått det. men gidder ikke ta ut alle komponentene, og især den fantastisk fomlete thermaltake ultra extreme 120 bare for å finne batch nummer.Såfremt det ikke er noen andre måter å finne nr. på enn å se på selve CPUen. uansett, 9 timer orthos uten noe problem på 1,28V.

post-99764-1209721185_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Som nevnt i første post med link så kjøpte jeg vifteløst, dermed får man kun en pose med CPU uten noe videre info ved siden av.

 

Og uansett kan du vel be en vennlig moderator slette tråden.

Du hadde jo en god "batch". :)

Lenke til kommentar
Om ikke enn en litt kranglete en med litt store krav:) men det var vel en eller to til her som led av litt de samme barnesykdommene som kanskje ikke helt fikk de svarene de var ute etter. så et fett for meg om den blir stående eller ei.

 

Jeg kjøpte den samme CPUen fra Amentio for to uker siden, og har i likhet med deg slitt med å få den over 3300 på en Asus P5E. Jeg må si at jeg ble skeptisk da jeg i tillegg så denne tråden, fordi CPUen så brukt ut da jeg fikk den (bare innepakket i plast). Jeg har også forlest meg på andre som har samme systemet som meg og sliter med overklokking, men i går kveld klarte jeg å løse problemet, og i natt var den stabil i Prime sju timer på 3700 Ghz (412 fsb), idle temp på 33 og max temp på 61, stort sett ligger den mellom 54-56 på 1,24 Volt.

 

Problemet løste seg da jeg disabled "Loadline Calibration" i BIOS. De fleste anbefaler å sette den fra Auto til Enable, men for P5E var altså løsningen å disable den. Jeg måtte også disable CPU spread og PCIE spread for å få det stabilt. Kanskje det finnes lignende instillinger i din bios?

 

PS! PSUen min er bare på 430 watt!

 

System:

Asus P5E m/nyeste bios

E8400 (kjøpt fra Amentio, bulk edition)

Thermaltake mini typhoon

Arctic silver 5

MSI Geforce 8800 GTS

PSU: Seasonic S12, 430 W

2 eldre western digital IDE- disker 7200 RPM

Gammelt slitt Chieftec silverkabinett fra 2002 med masse 80mm vifter

Lenke til kommentar

Jeg fikk nå min på samme måte, altså bulk, fra Amentio. Stor mulighet for at det er batch 750A det er snakk om.

 

Den virker greit hos meg, smøyg seg fint opp i 3750mhz med FSB 500x7,5. Vcore 1,28 100% load. Så får vi se om jeg ikke prøver meg videre ved en senere anledning.

Lenke til kommentar

@TL1000S

 

Enig i det meste av det du sier, men jeg kommer med noen kommentarer.

 

Alle uttalelser om hvilken spenning forskjellige cpu-er tåler, må bli synsing.

Det finnes ikke to like prosessorer, så noen vil tåle betydelig høyere spenning enn andre.

Akkurat det samme med annen elektronikk.

 

Når man kommer med anbefalinger, må det baseres på hva man mener er akseptabel risiko.

At en 45 nm cpu skal tåle mindre spenning enn en 65 nm er basert på tidligere erfaringer.

Men det forutsetter også at oppbygning ellers er lik.

Det er den ikke i dette tilfellet.

 

Derfor kan man ikke regne seg fram til et nøyaktig tall, basert på hva forrige generasjon tålte.

Uansett ville dette bare blitt en gjennomsnittlig verdi, selv om det kun var krympingen som var forskjellen.

 

Elektromigrasjon er for komplisert til at man kan gi en generell trygg spenning.

All elektronikk blir utsatt for EM, men den øker eksponentielt med spenning/strømstyrke og øker når tykkelse på lederen reduseres.

Som om ikke det er nok, er den også temperaturavhengig.

At kvantemekanikk i stor grad er basert på sannsynlighetsberegninger, gjør det ikke lettere. :)

 

Hvis man kunne doblet spenning, ville også strømstyrke dobles og effekt x4.

Under forutsetning av at alle andre faktorer er tilnærmet like.

 

Så har man også variasjoner i hovedkort/brikkesett og mange innstillinger som drive strength FSB Term. Voltage etc., som direkte eller indirekte påvirker EM.

 

Dessuten har vi ustabile spenninger som du nevner.

"Spikes"/ustabile spenninger tar nok livet av mye mer hardware enn overklokking.

 

Jeg kan jo ikke påstå at jeg holder meg til trygge spenninger hele tiden, men har bare tatt livet av 1 cpu og 0 rambrikker (ihvertfall DDR2) til nå. :cool:

Men det kommer vel flere dødsfall før eller senere.

 

Jeg skjønner ikke at noen på død og liv skal presse ut kanskje 5% ekstra (tilsvarer 200MHz ved 4GHz) eller enda mindre, når risiko for fremtidig ustabilitet øker ekstremt, mens ytelsforskjellen knapt er målbar.

PC-en kan godt være 100% stabil når du tester den, men økt romtemperatur/støv etc. kan føre til dårligere kjøling.

I tillegg til EM, om du skulle ligge helt på grensen av det forsvarlige.

Grensen som vi selvfølgelig ikke vet helt hvor ligger. :D

 

Da snakker jeg om 24/7.

Ikke benching/testing.

 

Ble kanskje litt langt og off topic? :innocent:

 

Tillegg:

Har jo allerede skrevet så mye, så da kan jeg jo tilføye litt.

Hvis man dobler spenning, er det jo for at man skal øke frekvensen.

Så total effekt vil da være P2=P1*(CPU F2)/(CPU F1)*((CPU V2)*(CPU V2))/((CPU V1)*(CPU V1))

F er frekvens og V er spenning, P er effekt.

Dobling av både frekvens og spenning blir alstå 8*effekt.

Nå er det kun et teoretisk eksempel, men i praksis er vel 100-300% økning i effekt ikke uvanlig ved overklokking av Core 2.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Loke_h:

 

Meget bra innlegg. :)

Til tross for at jeg eventuelt har virket noe krass tidligere (dårlig dag sikkert) så er jeg enig med deg.

 

Det som er viktig med 45nm, og som jeg har konstantert selv, er at den "degraderes" mtp klokk vs. VCOre over tid.

Noe jeg ikke kan si jeg har sett i like stor grad med tidligere versjoner av Core 2 Duo/Quad CPU'er.

 

Jeg tror derfor rådet om å være konservativ mtp 24/7-klokk i "jakten på 4Ghz++" er lurt.

For de som har tenkt å ha CPU'en lenge da. :)

 

PS.

Har bestilt både en E8200 og E8400 for å teste litt mer (feripenger kommer snart). :p

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...