Gå til innhold

E8400 - dårlig batch?


Anbefalte innlegg

Mottok en E8400 fra Amentio igår og så frem til å krysee 4ghz grensen og leve lykkelig alle mine dager. tok frem mitt gamle 680i SLI A1 kort, siden jeg har hatt mer flaks med det enn mitt nye X38 Asus Maximus forumula SE overklokkingsmessig. Frem til nå kommer jeg kun til 3375mhz uansett hvordan jeg vrir og vender på det. Om jeg kjører alt på auto volt kommer jeg meg til 1500 QDR før LEDen viser - - og jeg må flytte på jumper capen. Uansett multiplier kommer jeg ikke over 1500QDR, dette selvom jeg setter volten til f.eks 1,45V, ram 2,1V, MCP 1,65V, FSB 1,5V etc. Kjører linked and synced som regel, men det samme problemet melder seg ved unlinked også. Underklokker ramen til 667mhz og 5-5-5-15 og jeg får fortsatt - - i LEDen om jeg våger meg over på 1501QDR. Noen andre som har hatt samme problem med E8400? Etter hva jeg hørte så skulle batchen som var hos Amentio nå var den klokkbare. Kjøpte den uten vifte,da jeg bruker Thermalright Ultra Extreme 120 + schyte 120mm.

 

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:10501510

edit-

 

glemte å nevne at A1 kortet jeg har nå er en RMA på et tidligere AR kort, så dette er knall nytt og ubrukt. Men tenker jo automatisk at A1 revisjonen er bedre enn AR siden mye er fikset siden den gang. har også prøvd å utelukke fsb hull ved å hoppe til 1550-1600-1650-1700QDR.

så snakker vi dårlig CPU eller er kanskje det knall nye hovedkortet skurken her? har også kjørt ny kjølepasta på nord/sør bridge og satt kjeramisk kjølepasta på mosfetene. har lite lyst til å dra ut alt igjen for å teste med X38 kortet med det første.

 

specs :

 

cpu - E8400

Ram - OCZ flexXcl pc9200 (også prøvd med geil ultra pc6400)

skjermkort - evga 8800gt ssc

psu - gigabyte odin gt 800w

lydkort - m audio audiophile 192

hovedkort - 680i sli A1

Endret av bajsburk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Klin til med masse volt på nb og prøv 1800 fsb.

 

 

eeeh... hva skal det være godt for?

 

Dersom det ikke er en "ihjelklokket" og brukt E8400 som Amentio har solgt her, så skal den klare minst 3.6Ghz uten å stille på noe.

Gitt ett hk med en noenlunde vettug Bios.

Og der er vel kanskje ikke ett nForce Intel 680i hk ett førstevalg.? :)

 

Har selv ett MSI P35 Neo-F som går i "bosskorga" da hk'et/BIos'er ikke er særlig samarbeidsvillig med E8400.

Er bare selvplaging å holde på med klokking av hardware som ikke funker.

Uansett om problemet ligger i hardware eller Bios.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte også en av bulk E8400 som Amentio har inne. Kjører min på 3600 mhz på 1.26 volt (1.24 volt dip under load). Da er den OCCT stabil. Kommer ikke til å overvolte mer for å skvise mer ut av den, for man merker knapt en økning fra 3.6 til 4 ghz (11%), og jeg vil ikke risikere "degradation" for en 11% økning i hastighet.

 

Hovedkort er et "gammelt" P5B deluxe.

 

CD

Endret av CoolDuckie
Lenke til kommentar
P5B dlx kortet er vel noko av de beste til å klokke E8400 med... Var i alle fall det eg hadde fått med meg.

Nei, P5B Deluxe er det 3. beste kortet.

1: P5B-E Plus

2: Commando(varierer sterkt)

3: P5B DLX.

 

Men du skal være kry, du har et av de beste hovedkortene noen gang laget.

 

Meg eller trådstarter?

Lenke til kommentar
Har det samme problemet som deg, men jeg kjører på X38 Asus Maximus forumula. Er klin umulig å klokke den over 3.4ghz.

Trudde det kunne være psu`en min det var noe feil på(gigabyte 800w), men den er i orden.

 

 

Når 2 stykker med "gigabyte odin 800w" har det samme problemet med å klokke E8400, kan det alikevel ha noe med PSU'n å gjøre?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
680i liker ikke høy FSB uten litt ekstra NB volt.

 

Joda. :)

Men 1600 (400) FSB er *ikke* høy FSB.

Det klarer 650i, 680i på "strak arm" (vel.. 680i kan jo ha problem å boote stock, men det er annen sak). :D

 

På mitt P5N-E SLI (n650i) må jeg justere opp ett hakk (1.54) på NB-volt ved FSB > 1600 (400).

Hjelper ikke stort å gi "høyeste hakk" (1.7+). Mitt stopper rett før 2000 (500).

Greit nok for ett hk til ca 500-600 som kjører SLI "så det griner etter".

Billig morro. :)

 

PS/edit:

Eeeh.. forutsetter dual core og ikke quad, men det var kanskje selvforklarende (når vi snakker om nForce for Intel).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Har det samme problemet som deg, men jeg kjører på X38 Asus Maximus forumula. Er klin umulig å klokke den over 3.4ghz.

Trudde det kunne være psu`en min det var noe feil på(gigabyte 800w), men den er i orden.

 

 

Når 2 stykker med "gigabyte odin 800w" har det samme problemet med å klokke E8400, kan det alikevel ha noe med PSU'n å gjøre?

Du sier noe der.

Hvis du har tilgang til en annen psu og prøver den...vært utrolig fint om du kunne gi tilbakemelding.

Leverte min tilbake til komplett og fikk en ny en.

Må sies at det er utrolig bra av komplett å gi meg en ny vare, når det ser ut som det ikke var feil på den gamle.....får nesten litt dårlig samvitighet.

Er det noen som har gigabyte odin 800w og klarer å klokke dette oppsettet?

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar
Har det samme problemet som deg, men jeg kjører på X38 Asus Maximus forumula. Er klin umulig å klokke den over 3.4ghz.

Trudde det kunne være psu`en min det var noe feil på(gigabyte 800w), men den er i orden.

 

 

Når 2 stykker med "gigabyte odin 800w" har det samme problemet med å klokke E8400, kan det alikevel ha noe med PSU'n å gjøre?

Tja, jeg tipper de begge vasket hendene etter da var på toalettbesøk også...

Kan jo være det er såpen som er ukompatibel?

Lenke til kommentar

ja,som sagt byttet ut goopen på n/s bridgen med AS5, men har ikke funnet noe dugande after market vifte til noen av de. veldig heftige fsb hull isåfall, hvilket jeg trodde var ganske bra fikset i A1 revisjonen. kom jo til 3,75ghz med AR og E6600 ( steppingen før G0) uten å støte borti et eneste fsb hull. bare gøy å dra seg litt i håret å kaste ting i vegga vel!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...