Gå til innhold

Asus U2E - den ideelle reisemaskinen?


edding

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter noe som først og fremst skal være en lett reisemaskin, men som samtidig bør ha "muskler" nok til å kunne dra noe annet enn bare standard Office-applikasjoner. Her tenker jeg eksempelvis på Adobe Lightroom, alternativt Photoshop.

 

Noen som har gjort seg noen erfaringer med hvordan Asus U2E (11,1' skjerm, 1,06Ghz prosessor, 3Gb RAM, 120Gb disk) fungerer i praksis? Er spesielt skeptisk til 120Gb-disken, som "bare" spinner med 4200rpm hastighet. Er Vista og 4200-disk noe man bør holde seg langt unna? Noen som vet om gode alternativer i samme størrelse/vektklasse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk min U2E i går. Førsteinntrykket er meget bra! Størrelsen og finishen er helt i toppklasse! Skjermen er super, tastaturet er bra, mousepad'en bedre enn forventet.

CPU og HDD er som du sier noe tregere enn på en vanlig PC, men bra nok til Office bruk, så det spørs jo litt hva forventningene er. Jeg bruker det som surfe/sekundær PC.

Kan vel kanskje byttet til en SSD disk når prisene blir mer normaliserte og lagringskapasiteten blir brukbar.

Eneste jeg har lagt merke til som er negativt er viftestøy. Ved mye last bråker den ganske mye. Ved normal bruk er det ikke så mye støy, men du hører vifta går.

Fyr løs hvis det er noen spørsmål.

Lenke til kommentar
Fikk min U2E i går. Førsteinntrykket er meget bra! Størrelsen og finishen er helt i toppklasse! Skjermen er super, tastaturet er bra, mousepad'en bedre enn forventet.

CPU og HDD er som du sier noe tregere enn på en vanlig PC, men bra nok til Office bruk, så det spørs jo litt hva forventningene er. Jeg bruker det som surfe/sekundær PC.

Kan vel kanskje byttet til en SSD disk når prisene blir mer normaliserte og lagringskapasiteten blir brukbar.

Eneste jeg har lagt merke til som er negativt er viftestøy. Ved mye last bråker den ganske mye. Ved normal bruk er det ikke så mye støy, men du hører vifta går.

Fyr løs hvis det er noen spørsmål.

Grattis med ny lekkerbisken! Synes størrelsen og vekten (ikke minst) er forlokkende, spesielt med tanke på at dette er maskinen jeg har tenkt å drasse med meg i veska hver dag.

 

Har også tenkt å bruke den som en slags sekundærlaptop (i tillegg til den spill-spekkede, blytunge Compal IF90-maskinen min)som også kan benyttes til enkel bildeprosessering. Tenker da på Adobe Lightroom. Tror du PCen har nok krutt til å dra denne appplikasjonen?

 

Er også litt skeptisk til diskens hastighet og hva denne vil ha å si for oppstartstid og normal bruk forøvrig. Hva mener du om Vista og en 4200 disk? Det har ikke gitt deg noen "sirup-fornemmelse" så langt, altså? :)?

Lenke til kommentar
Toshiba Portege R500 er vel eneste alternativ i nogenlunde samme vekt/størrelsesklasse med bra ytelse. Den kan nå også leveres med SSD-disk som vil gi betydelig bedre ytelse:

 

http://www.idg.no/pcworld/article94826.ece

 

R500 er en tanke større enn U2E, men veier mindre og er tynnere.

Heia!

Jeg har R500, og det er fantastisk å bruke denne "evighetsmaskinen" på forelesninger. Når det gjelder hastighet så er den antagelig litt kjappere en U2E (med forbehold om litt kjapp sjekk), men ingen av disse er noen resere akuratt. Jeg har ingen erfaring med de programmene trådstarter nevner, jeg kjører bare Office og litt web. Men, kjøre du "tyngre" programmer bare untaksvis, gjør konforten ved vekt og baterilevetid verd å offre hastighet.

 

Vil du derimot "slepe" rundt på 1,6 kg og samtidlig kjøre "muskelshow" kan du se på Asus U6S

http://www.idg.no/pcworld/article94336.ece

 

PS! Jeg kommer aldri mer til å "slepe" med meg noe på over 1 kg!

 

Tobias

Endret av Tobias Abrahamsen
Lenke til kommentar
Toshiba Portege R500 er vel eneste alternativ i nogenlunde samme vekt/størrelsesklasse med bra ytelse. Den kan nå også leveres med SSD-disk som vil gi betydelig bedre ytelse:

 

http://www.idg.no/pcworld/article94826.ece

 

R500 er en tanke større enn U2E, men veier mindre og er tynnere.

Heia!

Jeg har R500, og det er fantastisk å bruke denne "evighetsmaskinen" på forelesninger. Når det gjelder hastighet så er den antagelig litt kjappere en U2E (med forbehold om litt kjapp sjekk), men ingen av disse er noen resere akuratt. Jeg har ingen erfaring med de programmene trådstarter nevner, jeg kjører bare Office og litt web. Men, kjøre du "tyngre" programmer bare untaksvis, gjør konforten ved vekt og baterilevetid verd å offre hastighet.

 

Vil du derimot "slepe" rundt på 1,6 kg og samtidlig kjøre "muskelshow" kan du se på Asus U6S

http://www.idg.no/pcworld/article94336.ece

 

PS! Jeg kommer aldri mer til å "slepe" med meg noe på over 1 kg!

 

Tobias

 

Har kikket på R500 i butikken, og vekten var jo så godt som ikke-eksisterende. Den letteste maskinen jeg noensinne har sett, uten tvil. Men den har én stor hake - prislappen. :( Hva mener du om Toshibaens byggekvalitet? Rimelig høy plastfaktor, spør du meg. Men det er vel ikke så lett å få i både pose og sekk.....

Lenke til kommentar
Har kikket på R500 i butikken, og vekten var jo så godt som ikke-eksisterende. Den letteste maskinen jeg noensinne har sett, uten tvil. Men den har én stor hake - prislappen. :( Hva mener du om Toshibaens byggekvalitet? Rimelig høy plastfaktor, spør du meg. Men det er vel ikke så lett å få i både pose og sekk.....

Tja ...

Slik som video'n noen poster over viser, så er R500 bygget over et litt annet prinsipp. Det er ikke stivhet som teller, men flesibilitet og absorbering (slik som i biler). I testen til PC World var konstruksjonen et tema, det samme er den også i dagens test på DinSide. Jeg vet ikke jeg, jeg har min R500 liggende i en PC-veske tilpasset 12", og som ser ut som en liten streskofert i skin. La meg si det slik at maskinen har det godt der, men etter at jeg leste artikkeln i PC World legger jeg av og til pusseskinnet (som følger med) mellom tastaturet og skjermen, når jeg går til skolen.

 

Etter å har brukt den hver dag siden i høst, har jeg ingen riper. Kanskje jeg er forsiktig? Jeg vet ikke annet enn at klarer jeg det, burde alle andre klare det også.

 

Tobias

Lenke til kommentar
Har kikket på R500 i butikken, og vekten var jo så godt som ikke-eksisterende. Den letteste maskinen jeg noensinne har sett, uten tvil. Men den har én stor hake - prislappen. :( Hva mener du om Toshibaens byggekvalitet? Rimelig høy plastfaktor, spør du meg. Men det er vel ikke så lett å få i både pose og sekk.....

Tja ...

Slik som video'n noen poster over viser, så er R500 bygget over et litt annet prinsipp. Det er ikke stivhet som teller, men flesibilitet og absorbering (slik som i biler). I testen til PC World var konstruksjonen et tema, det samme er den også i dagens test på DinSide. Jeg vet ikke jeg, jeg har min R500 liggende i en PC-veske tilpasset 12", og som ser ut som en liten streskofert i skin. La meg si det slik at maskinen har det godt der, men etter at jeg leste artikkeln i PC World legger jeg av og til pusseskinnet (som følger med) mellom tastaturet og skjermen, når jeg går til skolen.

 

Etter å har brukt den hver dag siden i høst, har jeg ingen riper. Kanskje jeg er forsiktig? Jeg vet ikke annet enn at klarer jeg det, burde alle andre klare det også.

 

Tobias

 

Hei Tobias.

 

Har absolutt vurdert en R500 selv, men jeg ble litt skeptisk da jeg så og tok på den i butikken. Virket litt "pinglete" rent byggmessing, men det er jo ikke sikkert dette betyr så mye. Kjører du XP eller Vista? Har du 1Gb RAM? Hvordan opplever du da respons og hurtigheten på maskinen?

Lenke til kommentar
Hei Tobias.

 

Har absolutt vurdert en R500 selv, men jeg ble litt skeptisk da jeg så og tok på den i butikken. Virket litt "pinglete" rent byggmessing, men det er jo ikke sikkert dette betyr så mye. Kjører du XP eller Vista? Har du 1Gb RAM? Hvordan opplever du da respons og hurtigheten på maskinen?

 

Vista

Jeg kjører Vista og 1,5 GB RAM (se signaturen). Jeg brukte litt tid til å rydde opp i en del "Toshiba-ware" og dill som kjørte i bakgrunnen. Etter dette oppleves respons og hurtighet helt greit. Det er aldri noen problem i Office, men om jeg klører på sparemodus, og derved lavere prosessorhastighet, lagger nettbruk litt, men det er ikke noe stort problem.

 

Jeg kjører konstant noen widgets og minnebruken min når jeg surfer er skjeldent over 50%.

 

Joa, den virker pinglete og plastic. Den kunne med fordel ha vært laget i sort materiale, det hadde hjulpet litt. Samtidlig er WOW faktoren stor når folk ser den, og ikke minst får "løfte" på den ..!

 

Tobias

Lenke til kommentar
Har også tenkt å bruke den som en slags sekundærlaptop (i tillegg til den spill-spekkede, blytunge Compal IF90-maskinen min)som også kan benyttes til enkel bildeprosessering. Tenker da på Adobe Lightroom. Tror du PCen har nok krutt til å dra denne appplikasjonen?

 

Er også litt skeptisk til diskens hastighet og hva denne vil ha å si for oppstartstid og normal bruk forøvrig. Hva mener du om Vista og en 4200 disk? Det har ikke gitt deg noen "sirup-fornemmelse" så langt, altså? :)?

Har testet photoshop CS3, og er veldig imponert. Hadde ingen problemer med å redigere et bilde på litt over 5MB (skalering, rotering, filtre etc.). Mulig at photoshop funker bra så lenge det er dualcore og mye RAM.

Skal installere Visual Studio 2008. Det er vel en av de mer krevende applikasjonene jeg kjenner til, spesielt mtp. I/O. Tar noen timer å installere :)

 

Eneste som er veldig uvant er høyre shift-tast. Den er rett til høyre for piltastene, og ikke der den pleier å være :) Dessuten er Home/End/PgDn/PgUp styrt av piltaster + fn.

Lenke til kommentar
Er også litt skeptisk til diskens hastighet og hva denne vil ha å si for oppstartstid og normal bruk forøvrig. Hva mener du om Vista og en 4200 disk? Det har ikke gitt deg noen "sirup-fornemmelse" så langt, altså? :)?

Har testet photoshop CS3, og er veldig imponert. Hadde ingen problemer med å redigere et bilde på litt over 5MB (skalering, rotering, filtre etc.). Mulig at photoshop funker bra så lenge det er dualcore og mye RAM.

Skal installere Visual Studio 2008. Det er vel en av de mer krevende applikasjonene jeg kjenner til, spesielt mtp. I/O. Tar noen timer å installere :)

 

Eneste som er veldig uvant er høyre shift-tast. Den er rett til høyre for piltastene, og ikke der den pleier å være :) Dessuten er Home/End/PgDn/PgUp styrt av piltaster + fn.

 

 

Artig å se at maskinen ser ut til å takle CS3 på en grei måte. Hvordan gikk det med Visual-installasjonen?

 

La også merke til den krøkkete høyre shift-knappen. Klarer du å venne deg til det?

Lenke til kommentar
Er også litt skeptisk til diskens hastighet og hva denne vil ha å si for oppstartstid og normal bruk forøvrig. Hva mener du om Vista og en 4200 disk? Det har ikke gitt deg noen "sirup-fornemmelse" så langt, altså? :)?

Har testet photoshop CS3, og er veldig imponert. Hadde ingen problemer med å redigere et bilde på litt over 5MB (skalering, rotering, filtre etc.). Mulig at photoshop funker bra så lenge det er dualcore og mye RAM.

Skal installere Visual Studio 2008. Det er vel en av de mer krevende applikasjonene jeg kjenner til, spesielt mtp. I/O. Tar noen timer å installere :)

 

Eneste som er veldig uvant er høyre shift-tast. Den er rett til høyre for piltastene, og ikke der den pleier å være :) Dessuten er Home/End/PgDn/PgUp styrt av piltaster + fn.

 

 

Artig å se at maskinen ser ut til å takle CS3 på en grei måte. Hvordan gikk det med Visual-installasjonen?

 

La også merke til den krøkkete høyre shift-knappen. Klarer du å venne deg til det?

Tastaturet må jeg venne meg til. Det er så og si ulikt på alle laptoppene jeg har testet, noe som er ganske irriterende. Spesielt fn og ctrl tasten bytter jo plass hele tiden.

 

Visual Studio tok sykt lang tid å installere. Tror vi snakker om 3 timer ++ her. Tror nok at det er disken som lider litt av dette. Men, igjen så virker VS2008 responsivt, mye takket være mye minne. Tror ikke jeg kommer til å bruke denne laptoppen som utvikler pc, spesielt ikke uten ekstern skjerm. 768 pixler i høyden er nok litt for lite for det. Derimot kan den være svært hendig for å kjøre programmer og gjøre enkle endringer i koden etc. når man er på tur.

 

Testet også digitale TV opptak (SD) fra Media Centeret mitt. Funker helt fint, men får ikke satt frekvensen til 50Hz på skjermen, så man opplever frekvens hakking.

 

Så alt i alt er jeg meget positivt overrasket over ytelsen. Med tiden kan det være fornuftig å bytte disken til SSD, når kapasiteten og prisene blir mer normale.

 

Folk blir overrasket over designet og størrelsen når jeg har den med. Spesielt finishen med lær og metall er helt i egen klasse. :)

Lenke til kommentar
Så alt i alt er jeg meget positivt overrasket over ytelsen. Med tiden kan det være fornuftig å bytte disken til SSD, når kapasiteten og prisene blir mer normale.

 

Folk blir overrasket over designet og størrelsen når jeg har den med. Spesielt finishen med lær og metall er helt i egen klasse. :)

 

Høres bra ut. Er det mye pes å skfite ut disken med en SSD når den tid kommer, tror du?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg hatt min u2e i hele 2 døgn, så langt må jeg si meg godt fornøyd. Tastaturet er mye bedre å skrive på en jeg hadde fryktet, og skjermen er nais. Størrelsen og designet sier seg vel litt av seg selv.

Kastet umiddelbart ubuntu på boksen, og det fungerer bra bortsett fra at jeg enda ikke har klart å fikse lyd i det store og hele, litt trøbblete lydkort. Men det har jo ikke noe med maskinen å gjøre.

 

Skal måle batterilevetid og sånt etterhvert. Totalt sett virker den som en ganske ultimat reiselaptop ja, og det at den ser snasen ut er jo bare genialt. Stil betyr noe.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Vurderer å kjøpe denne selv nå. Jeg har store hender, PCen blir ikke for liten da? Vil ha en portabel PC, vurderte U6S, men falt for denne... Er bare redd denne blir LITT for liten.

 

Tenker å bruke denne til mp3, nett, skolearbeid etc. Virker den godt til det?

Definitivt. Den er ikke for liten, og overraskende nok er tastaturet godt å skrive på og jeg klarer å opprettholde rundt 80-90% effektivitet når det kommer til å skrive vanlig tekst (litt lavere for kode).

Etter jeg har blitt vant med den føles bare alle 15,4" og større som gigantiske ekle monster. De er tunge og vanskelige å ha i fanget fordi de er så store.

Hvordan den fungerer med vista aner jeg dog ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...