Gå til innhold

Hvor stort budsjett har du til din hobby og hvem betaler.


Anbefalte innlegg

Når man har foto til hobby så vet man at denne som mange andre hobbyer fort kan koste flesk.

Derfor spør jeg : Hvor mye bruker du på hobbyen og ikke minst, hvem betaler for hobbyen din.

Er du i arbeid eller er det mor og far som må svi for dette?

For en ser jo at folk helt ned i 15-16 årsalderen opererer med utstyr som andre bare kan drømme om,ja sogar ser en eksempler på at de ikke er fornøyde med det heller med skal ha enda dyrere/bedre utstyr og jeg tror neppe de tjener så fett om noe i det hele tatt .

Selv tar jeg et bestemt beløp hver måned av min inntekt som er øremerket ting jeg ønsker meg og så får jeg eventuelt spare dette beløpet i x antall mnd til jeg har nok for å kjøpe det jeg har lyst på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva jeg bruker på hobby kommer helt ann på hva slaks tider det er. Jeg er selv 21 år og for sjeldent sponset noe av foreldrene mine. Jeg begynte å jobbe med å gå med avisen som 13åring, da jeg var 15 år hadde jeg en rengjøringsjobb ved siden av vidregåenede. Etter vidregående begynte jeg som lærling elektrikker. Har jobbet et år som elektromontør, før jeg igjen begynte på skole for å studere videre. Da jeg begynte å studere merket jeg at penger var ikke akkuratt det jeg hadde mest av. SÅ den siste tiden har det gått lite med penger til hobby. Men de årene jeg jobbet har jeg stort sett hatt råd til å kjøpe det "jeg har hatt lyst på". Jeg har vent meg til å leve litt på fattig grensa, samtidig som jeg har hatt perioder med mye penger mellom henda. Nå som feriepengene kommer inn fra fjoråret da jeg jobbet, blir det nok mye penger på hobby.

Jeg har på en måte alltid klarte å punge ut penger hvis det er noe jeg virkelig har lyst på, men som sagt forbruk på hobby følger inntektskurven. Jeg har aldri vært noe flink til å øremerke penger til hobby, så noen ganger har jeg levd ganske fattig hvis det har vært noe jeg virkelig har hatt lyst på.

Lenke til kommentar

Jeg er blakk. :p

Jeg selger ting jeg ikke bruker o.l. for å få råd til fotoutstyr.

Skal f.eks nå selge PS3en som jeg kjøpte for jul/bursdagspenger for å få råd til makroobjektiv og 50mm F/1.8

 

Det første SLRet mitt (D40x) kjøpte jeg etter at jeg hadde malt huset til fattern, fikk såvidt råd :p

 

Edit: Men hvordan jeg har fått råd til alle tingene mine?

Hakke peil.

Snille foreldre kanskje? :p

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Budsjettet varierer. Nå er det en god stund siden siste det kom noe nytt ustyr i posten. Et par 4 GB kort er vel det eneste jeg har handlet i år.

Utstyret har jeg bygd opp over flere år (10-12). Kjøpt og solgt, kjøpt og solgt...Det har for det aller meste gått for seg på bruktmarkedet og de senere år fra USA.

 

Kjøpt inn for egen regning, men jeg har da selvsagt vært heldig å få noe i gave også! Her og nå kommer jeg vel bare på to slike , som er det jeg har vært så heldig å få i foto-relaterte gaver...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe budsjett, men kjøper det jeg har lyst på og klarer å grine meg til. (kona... vi har felles økonomi)

 

I 2007 var det Tokina 12-24, D200 og SB-800, men så langt i år har jeg klart meg med en AI 105/2.5, som var nesten gratis. Det er faktisk ingenting som står veldig høyt på ønskelisten for øyeblikket... Småfyser litt på en AI-s 35/1.4.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Har ikke noe budsjett. Er det noe jeg har lyst på så kjøper jeg det viss jeg har råd. Viss ikke så sparer jeg litt, eller lever på sparebluss en stund :)

 

Har ikke brukt mer enn 6500,- på kamera og objektiver enda, men det blir nok fort mer når jeg finner ut hva jeg egentlig har bruk for:)

 

Edit: Betaler forresten alt sammen av egen lomme av penger som jeg tjener selv :)

Endret av andefaen
Lenke til kommentar

Har selv heller ikke noe budsjett, tar ting som det kommer etter råd og hva man har lyst på. Er snakk om prioriteringer.

 

Men tingene er selv finansiert. Har vanlig 8-16 jobb som er bra nok, samt jobber litt som ekstra hjelp for min samboer som er daglig ansvarlig for en liten butikk i Oslo. Det er henne + ei annen fast ansatt og så er det tilknyttet noen få ekstra hjelpere. Grunnet at hun fast ansatte er sykemeldt 50% nå så har det blit ekstra mye ekstra vakter for meg de siste to månedene. Blir fin ekstra inntekt som gir rom for å kjøpe "gadgets". ;)

 

EDIT - Vidvinkel står som neste kamera innkjøp. Canon 10-22mm, evt Tokina 12-24 står på vurderings listen. :)

Endret av Zimon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Budsjett: For øyeblikket 1500 kroner.

Hvor kommer det fra? Statens lånekasse.

Hvor finansieres utstyr? I for stor grad donasjoner fra de eldre. Noe som endrer seg etter jobbing fra mai og utover. Donasjoner på høytidsdager som fødselsdag og jul må kunne regnes som greit om man kan legge det i potten.

 

Ellers er alt mitt analoge utstyr donert av min far, med unntak av OMZ 100/2.8 som er kjøpt for 200 kroner.

Lenke til kommentar

Budsjett? Egentlig ikke. Nå har jeg kjøpt og solgt en del utstyr, og det ga meg muligheten til å anskaffe en Leica M8 (digital) og en Leica M6 (analog), samt et par objektiver (35mm Summilux ASPH, og noe Voigtlander). Det positive er at jeg har det jeg trenger for laaaaang tid fremover.

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke noe budsjett.

MEN, jeg har skrevet ned alt jeg har handlet de siste årene i et regneark og det er forbausende så mye det blir til slutt. Tror det har kommet oppunder 60.000,-.... Men, som handre er inne på, jeg har solgt unna noe også.

F.eks. så kjøpte jeg Canon EOS 300D når den kom (med 16 Mb kort...) til den nette sum av 11.400,-. Ble solgt til en myyye lavere pris (selvsagt).

Ellers så har kona og jeg gjort det slik at vi beholder 1.500,- hver som "lommepenger" synes det fungerer utmerket. Og av og til har jeg fått bonus på jobben, som også har gått til foto-utstyr.

I tillegg overfører vi 500,- til en egen Hobby-konto som begge skal ta fra. Kjekt å ha i bakhånd.

 

Mye er "kjekt å ha".

Lenke til kommentar

Kjøper utstyret for mine egne penger (bortsett fra blitsen som var en julegave fra gamlingene). Har ikke noe budsjett, det blir til at jeg kjøper ting hvis jeg har lyst på dem og føler jeg kan ta meg råd til dem. En av fordelene med å være singel: man slipper å krangle med noen om hva man skal bruke pengene til.

 

Tror ikke det blir noen store innkjøp fremover. Jeg har veldig lyst på en Tokina 11-16 f/2,8 og en Sigma 120-400 OS, men føler egentlig ikke jeg kan ta meg råd til dem akkurat nå.

Lenke til kommentar

Jeg har stort sett ikke noe budsjett, og når jeg kjøper noe så betaler jeg det selv. I år har jeg kjøpt en 28mm. I fjor og forfjor ingenting. Det blir nok litt mer bruk av film fremover, men til det trenger jeg ikke sette opp noe budsjett. Har en del film i fryseren, så det blir bare fremkallingen som kommer til å koste meg noe. Jeg kommer kanskje til å kjøpe noe mer senere i år (kanskje noe slik som Lens In A Cap?), men ingenting som er planlagt, eller krever et budsjett.

Polafilteret jeg bruker fikk jeg av Antonio for et par uker side.

 

Null i budsjett, altså. Men jeg som legger ut hvis det skulle være noe jeg trenger.

 

Jeg synes pengebruken bør stå litt i forhold til det man produserer.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Jeg har budsjett over utgiftene mine og pleier å sette 1000kr på diverse utgifter hver måned. Har jeg noe igjen i slutten av måneden settes de inn på sparekonto som jeg finansierer hobbiene mine med (foto er kun en av dem).

 

I 2007 kjøpte jeg D80 med 18-70mm og en 50mm f/1.8 + litt småting som filter og en SB600 til 200kr. Jeg regner med at jeg brukte rundt 12000 i det kalenderåret på digital foto. I tillegg til dette brukte jeg rundt 1000kr på film og fremkalling.

 

I 2008 har jeg til nå kjøpt en Nikkor 70-210 f/4-5.6 for ca 1000 + tilhørende UV filter (som beskyttelse) og solblender, samt en step up ring slik at jeg kan bruke close-up filterne mine og pola filteret som er kjøpt til 18-70mm objektivet mitt. Min nyeste investering dette året er et gradert ND filter som ikke har kommet enda.

På øskelisten for 2008 står det en 35mm f/2, en 16mm f/2.8 fisheye samt en 24-70 f/2.8. Jeg leker også med tanken på å kjøpe meg en F5 slik at jeg kan bruke de samme objektivene mine til analog og digital fotografering.

Noen legger kanskje merke til at alle objektivene jeg ønsker meg er FX kompatible - jeg ønsker ikke å investere penger i DX formatet, ettersom jeg regner med at jeg før eller siden kommer til å kjøpe et kamera med FX sensor.

Jeg vet at ønskelisten min er urealistisk, så det blir spennende å se i utgangen av 2008 hvor mye jeg har klart å skaffe meg ;)

 

Det analoge utstyret jeg har har jeg fått av mine foreldre, et Pentax ME Super, Pentax P30, 50mm f/1.7, 28mm f/2, 28mm f/2.8 og en elendig 70-210.

Jeg er spesielt glad i ME Super paret med 50mm f/1.7. Jeg satser på å få brukt dette kameraet mer utover sommeren.

 

Alt sammen finansieres vha deltidsjobb og statens lånekasse.

 

Francis

Lenke til kommentar

Jeg finansierer mine kjøp helt på egenhånd. Nå kjøper jeg riktignok ikke så mye men det blir nå en og annen ting. Det siste året ca 6000 kr på fotoutstyr. Derimot har ikke brukt så mye på PC. Det siste jeg kjøpte der var et par harddisker og en skjerm for 1,5 år siden. Totalt ca 7000 kr. Alt i alt vil jeg estimere at jeg bruker rundt 10000 kr/år på data og foto til sammen.

 

Neste innkjøp blir trolig et vidvinkelobjektiv og et Nikon-kamera. Kanskje også ny innmat til PCen. Regner med å brukte bortimot 10000 på foto og PC ganske snart. Salg av eldre utstyr sper på økonomien litt så det blir vel reelt sett litt billigere.

 

Jeg har ikke noe fast budsjett å forholde meg til fordi behovet for nytt utstyr og taktiske kjøpstidspunkter ikke dukker opp jevnt. Jeg kjøper når noe frister nok. Jeg har en økonomisk buffer som gjør meg mer fleksibel til å handle når det lønner seg og jeg vil handle.

 

Siden jeg synes at minst halve moroa er å gjøre forundersøkelser og finne ut hva jeg skal kjøpe så gjør jeg sjeldent bomkjøp eller impulskjøp jeg ikke burde.

 

Jeg er sterkt i mot at barn skal penger av foreldrene. De bør gjøre noe for pengene. F.eks vaske huset en gang i uka, klippe plenen, måkke snø og få lønn for det. Evt. ta seg jobb som avisbud eller lignende. Det gir et helt annet forhold til økonomi senere i livet enn å leve gratis på sikkerhetsnettet foreldrene er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...