Gå til innhold

Hvor stort budsjett har du til din hobby og hvem betaler.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke noe budsjett her heller. Har stort sett råd til det jeg "trenger" og har lyst på. Men jeg er ganske displinert og gjør grundige forundersøkelser før jeg kjøper noe nytt, både når det gjelder pris og behov.

 

Men denne tråden inspirerte meg til å sette opp en oversikt over hva jeg har brukt det første året (ja jeg har bare hatt DSLR ca et år):

 

Kamera (D70s kit): 4500 kr

Objektiver (10-20, 50-150/2.8, 50/1.8): 8800 kr

Utstyr (blits, stativ, 3(!) vesker, CPL filter, div.): 5000 kr

 

Det vil si drøyt 1500 kr/mnd hittil. Ganske mye, men jeg regner med snittet går betraktelig nedover nå når jeg har det mest "nødvendige" på plass.

 

Jeg synes pengebruken bør stå litt i forhold til det man produserer.

Det kommer vel an på hva du legger i produksjon... For min del blir det stort sett familiebilder og feriebilder (samt et og annet forsøk på litt mer kreativ fotografering). Men når jeg ser hvor mye bedre bildene blir nå i forhold til de som ble tatt med den gamle ixus'en, er utstyret verdt hver eneste krone. Vanskelig å sette en prislapp på slikt. Så jeg ville heller ha sagt: Jeg synes pengebruken bør stå i forhold til hva man har råd til og hvor mye glede man får ut av fotograferingen.

Lenke til kommentar

Jeg benytter meg av et eget "prosjekt- og foto budsjett".

 

Når penger til husholdning, borettslag, bank, lånekassa og felles sparekonto med kona er fordelt setter jeg en liten sum i et eget "prosjektbudsjett".

 

Ut over dette forsøker jeg også å selge unna utstyr jeg har vokst i fra. Forhåpentlig bringer dette også glede og muligheter for andre til en OK pris.

 

Jeg har som mål å realisere det jeg kjøper for å kunne rettferdiggjøre utsyret. Dette skjer som regel gjennom salg av bilder.

Jeg bruker svært mye tid på å vurdere kvalitet opp mot pris/valuta før jeg går til ny anskaffelser.

 

De to siste årene har jeg stort sett handlet utstyr med verdensgaranti (og lokal norsk eller Europeisk støtte) fra USA.

Lenke til kommentar
Ikke noe budsjett her heller. Har stort sett råd til det jeg "trenger" og har lyst på. Men jeg er ganske displinert og gjør grundige forundersøkelser før jeg kjøper noe nytt, både når det gjelder pris og behov.

 

Men denne tråden inspirerte meg til å sette opp en oversikt over hva jeg har brukt det første året (ja jeg har bare hatt DSLR ca et år):

 

Kamera (D70s kit): 4500 kr

Objektiver (10-20, 50-150/2.8, 50/1.8): 8800 kr

Utstyr (blits, stativ, 3(!) vesker, CPL filter, div.): 5000 kr

 

Det vil si drøyt 1500 kr/mnd hittil. Ganske mye, men jeg regner med snittet går betraktelig nedover nå når jeg har det mest "nødvendige" på plass.

 

Jeg synes pengebruken bør stå litt i forhold til det man produserer.

Det kommer vel an på hva du legger i produksjon... For min del blir det stort sett familiebilder og feriebilder (samt et og annet forsøk på litt mer kreativ fotografering). Men når jeg ser hvor mye bedre bildene blir nå i forhold til de som ble tatt med den gamle ixus'en, er utstyret verdt hver eneste krone. Vanskelig å sette en prislapp på slikt. Så jeg ville heller ha sagt: Jeg synes pengebruken bør stå i forhold til hva man har råd til og hvor mye glede man får ut av fotograferingen.

Du har hatt en fornuftig bruk av penger, for jeg synes i hvertfall ikke du har over-investert. Når det gjelder Ixus vs SLR bør det jo være en menneskerett å få skifte, uansett hvor dårlig fotograf man er.

 

Det jeg mener er at hvis man ikke er noe særlig flink enda, bør man vente til man er blitt flinkere før mer utstyr kjøpes inn. I hvertfall hvis det er utstyr som dekker alle behov en fotograf kan ha. Jeg tror at en mindre flink fotograf får en for sprikende erfaring og forvirring, slik at læreprosessen i praksis går saktere. Jeg mener at hvis en person ikke forstår eksponering skikkelig så bør han/hun i alle fall ikke eie mer enn et dobbeltkit, om enn av skikkelig kvalitet. Jeg synes altså ikke det er galt å eie en 40D med 17-40/4 + 70-200/4, for eksempel. Kvalitet må man få lov til å kjøpe, selv om det er ens første kamera. Jeg ser bare ikke poenget i å kjøpe noe som helst annet før man i alle fall forstår hvordan eksponeringen fungerer. Et dobbeltkit er mer enn det man trenger for å lære seg å fotografere, og jeg vil absolutt ikke anbefale en nybegynner å starte med snevre genre som krever forståelse for de viktigste prinsippene - før man kan dem.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Før jeg fikk mitt første digitale speilreflekskamera hadde jeg ikke brukt en eneste krone på fotoutstyr på over 10 år, bortsett fra film, fremkalling osv. For tre år siden fikk jeg min første DSLR, en Nikon D50 i julegave fra mine foreldre. De siste to årene har jeg kjøpt tre nye hus, samt en god del objektiver, alt finansert av NAV (jeg går på attføring), Fogasa (lønnsgarantifondet i Spania) og diverse freelancejobber. Jeg har ingen familie å ta hensyn til, så da kan jeg bruke alt jeg har til overs etter at faste utgifter er betalt til å kjøpe fotoutstyr.

Lenke til kommentar

Alt jeg tjener på og ta bilder + litt til. Lånekassen begynte med og betale, men nå er det penger fra primær jobb + foto jobbing som betaler.

 

Min lille historie om noen er intereset:

 

Etter og ha fullført fagbrev og surret rundt i hjembyen min noen år flyttet jeg til Trondheim for og fortsette og studere, uten og vite noe særlig om foto, fant jeg ut at jeg hadde veldig lyst til og begynne og ta litt bilder. Dette for å dokumentere livet mitt i ny by, og får og ha en hobby som krevde at jeg var ute og gikk og fikk meg vekk fra dataen.

 

Foto må vel være og betrakte som en sund hobby.

 

Etter første stipende var på konto brukte jeg resterende penger på et Canon Eos 400D med kit objektiv. Ble bitt av basillen og fant fort ut at jeg trengte noe mer optikk. Når neste store stipend kom (neste semester) ble det EF 70-200 4.0 L USM, har med tiden skaffet meg litt kontaktet og har nå noen fotooppdrag her og der, ikke veldig mye penger i det, men noen kroner her og der blir det penger av til slutt.

 

Dette er nå en ond/god sirkel (alt etter hvordan man ser på det) føler nå at jeg trenger mer og bedre utstyr for og kunne levere den kvaliteten jeg føler kundene mine fortjener. Budsjettet går foreløpig i minus, men skal se om jeg ikke får pressa det til null når jeg får holdt på litt.

 

Går nå og vet jeg skal kjøpe meg EF 24-105mm L IS USM, er bare snakk om tid :D, skal også hive meg på neste bølge og kjøpe meg 5D mark II? Eller 50D? Trenger å ha 2 kamera med meg på jobb. Skulle det ene slutt og funke kan ikke hele jobben gå til helvete, det tør jeg ikke veldig mye lenger, så låner kamera av en kollega på viktige jobber så jeg ikke står på bar bakke om noe skulle skje.

 

Alt dette mens jeg går på skole og har en anen jobb. Det er ikke nok timer i døgnet.

 

Snart et år med foto og jeg elsker det.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Vet at knisten i denne tråden egentlig sluknet for et halvt år siden, men pytt pytt, jeg vil også være med på leken :p

 

Jeg begynte å kjøpe fotoutstyr i april 2008. Dette gjorde jeg etter å ha bygd en liten grunnmur å¨kunnskapssiden. Deretter ble jeg tent på litt utstyr. Hittil har jeg vel brukt omlag 25'000,- på hobbyen. Jeg har ikke fast inntekt, og betaler ALT som er foto-relatert selv. Derimot skal det sies at jeg har veldig snille foreldre, som har fòret meg hele livet og betalt min egentlige lidenskap; nemlig golf.

Eneste grunnen til at jeg har hatt rå til det jeg har kjøpt, skyldes at jeg er enormt flink til å spare. Dersom jeg får penger til jul og bursdag settes de inn på høyrentekonto.

Evaluering av hva jeg skal kjøpe meg tar ofte ørten uker, til tross for at jeg nesten er sikker på hva jeg skal ha ;) Dette skyldes nok at jeg er EKSTREMT redd for å bli stående igjen med skjegget i postkassa etter et kjøp.

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Er 22 år og betaler alt utstyret selv. Og selv om "inntekten" ikke er så stor for øyeblikkets (vernepliktig) så har jeg heller ikke så store utgifter. Er snakk om prioritering, holde utgiftene nede, sparing og om å ofre andre ting.

Brukt rett under 20 000 til nå(siden oktober) og planlegger å bruke mer på opptikk, stativ, blitz og programvare ++.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg kjøper stort sett det jeg har lyst på og behov??? for. Eneste prinsippet jeg har er at hobbyen ikke skal belastes husholdningsøkonomien, dvs jeg bruker gaver og det jeg tjener på små, enkle foto-oppdrag for mine to arbeidsgivere til å kjøpe fotoutstyr for.

 

Kjøper all optikk brukt, evnt importerer fra USA/Hong Kong hvis dollarkursen er gunstig. Tror ikke jeg har tapt penger på mine mange kjøp/salg opp gjennom årene. Bortsett fra på kamerahus da :-)

Lenke til kommentar

Har ikke noe budsjett. Det blir heller til at når jeg har mye penger, bruker jeg litt på foto. :p

 

Regna meg frem til at jeg har brukt litt over 25,000 på foto siden jeg begynte med det i 2007, men mesteparten ble svidd av i 2008. Bruker omtrent 22,000 av dem daglig, så jeg kan vel skryte på meg gode investeringer. ^^

 

Neste på lista er 5D MK2, må bare bli rik først. ;)

 

Jeg betaler absolutt alt selv, har ikke fått noen slags støtte på noe kamerarelatert i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Har i likhet med mange her ikke noe budsjett.. Tar det etterhvert som jeg får råd og har en arbeidsplass der jeg kan jobbe overtid om det skulle være noe spesielt.. Etter mine siste innkjøp så kommer jeg til å kjøpe brukt så langt det går.. Har lagt til side noen kroner så jeg kan handle kjapt om det kommer noen godbiter på bruktmarkedet..

Endret av saturnia
Lenke til kommentar

Har vel ikke noe budsjett, men er det noe jeg trenger/har lyst på så nedprioritetes alt annet på flekken. Hobbyen er musikk, og når jeg fant ut at jeg trengte en ny mikser ble det null byturer den måneden. Men angrer jo ikke ett sekund. Før kom penger fra månedlige bidrag fra de eldre, og til dels stipend, men nå er det fete lønninger som betaler for meg :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Budsjett: Sparegrisen (eller apekatten som det egentlig er). Når den er full så blir det satt inn på kontoen og spart til enda mer. I går gikk det med en del til stativ. Lønningen rekker så vidt til neste lønning, men noe overskudd blir det da vettu. Blir sikkert år til jeg får kjøpt 11-22mm objektivet som jeg sånn smått drømmer om foreløpig :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...