Gå til innhold

DVD-R eller DVD+R brenner


Anbefalte innlegg

Apple støtter dvd-r fullt ut, dessuten gjør dvdforum (www.dvdforum.com) det også. (De som så og si setter standarene for dvd formatet, dvd+r har ikke betalt dvdforum.

Spiller ikke så stor rolle hva slags standard man kjøper nå uansett, man får tak i plater til dem, og man får brent. Sålenge de funker på de tingene du skal bruke har det jo ikke noe å si.

Bare fordi at Microsoft skal støtte dvd+r har ingen ting å si, dvd-r vil fremdeles virke. Dessuten er dette snakk om i nyere operativsystem, og det kommer jo ikke før om et år eller et par år...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kommer an på hva man skal bruke dvd'ene til.. jeg har ingen planer om å bruke dem til annet enn backup (og gidder liksom ikke et par hundre cdr-plater som ligger og slenger utover alt lengre), så for min del var dvd+r helt kurant.

 

Sikker på at DVD-R ikke hadde vert et bedre alternativ til ditt bruk? Med tanke på at du ikke skal bruke det til annet enn backup trenger du jo akkurat ikke alle de ekstra som ligger i +R, og -R har jo mye billigere plater... (tenker nå utifra prinsippet; "Less is more")

 

Forsåvidt ikke noe galt i å kjøpe det beste(hvis man har penger til det).

Lenke til kommentar

+ kommer til å bli billigere... 30% lavere produksjonskostnader.. så hvis du tenker litt fremover så vinner + også her :)

Prisen er det eneste jeg ser på som en positiv ting for - formatet nå.. når det endrer seg er det absolutt ingenting igjen etter min mening..

Lenke til kommentar
+ kommer til å bli billigere... 30% lavere produksjonskostnader.. så hvis du tenker litt fremover så vinner + også her :)

Prisen er det eneste jeg ser på som en positiv ting for - formatet nå.. når det endrer seg er det absolutt ingenting igjen etter min mening..

 

Vi er vel alle enige i at det positive med DVD-R er at; det er her , det er støtte for det og det er billig.

 

Men lavere produksjonskostnader ved DVD+R sier du? Nå har jeg ikke satt meg altfor godt inn i DVD-brenning, men kunne du opplyse meg ved å gi en bekreftelse(fra en pålitelig kilde) om at dette er tilfellet?

Lenke til kommentar

Finner dessverre ikke infoen om produksjonskostnadene.. men husker jeg leste dette da jeg leste side opp og side ned om dette når jeg bestemte meg for hvilket format jeg skulle bruke.. og jeg vil ikke si at det positive du ramser opp med - gjelder bare +.. + er også her nå, det er støtte for det nå, og for min del som ikke gidder å brenne på billige dvd plater så er prisen akkurat den samme... - formatet har vært på markedet i over 1 år lenger enn +, og + har falt mye fortere i pris enn det - gjorde..

Lenke til kommentar

Er det så farlig om man kjøper en brenner som bare har støtte for DVD+R/+RW da, som den de har som ukens tilbud på Komplett for eksempel. Det er jo bare å sørge for at man spiller av platene på en spiller som kan lese det formatet, og det skulle vel ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Vi er vel alle enige i at det positive med DVD-R er at; det er her , det er støtte for det og det er billig.

Kvalitets DVD'er koster stort sett det samme uansett type nå. Feks. fra Komplett: (3/3/03)

Verbatim DVD-R plate 120min, 2x - (Metal AZO) 1stk i Video Cover 36,- 33

Verbatim DVD+R plate 120min, 2.4x - (Metal AZO) 1stk i Video Cover 36,- 33,-

 

Men det må også legges til at Kompletts DVD priser har alltid vært helt jalla..

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det har noen stor betydning at Microsoft støtter + standarden. Hvor mange bruker Microsofts software til å brenne CDer?

 

Selskapene som står bak - standarden er tungvektere de også, f.eks. Panasonic, Toshiba, Samsung, Pioneer, etc. Dette er tilfeldigvis de samme selskapene som har de fleste patentene på DVD teknologien (og selskapene som fronter + standarden er de selskapene som tapte når DVD standarden ble laget, Philips og Sony)

 

Men jeg tror likevel at + standarden vil vinne tilslutt, grunnen er at den vil vise seg å være billigere. Bl.a. på grunn av lavere lisensavgifter til DVD forum. Kombispillere vil vise seg å være for dyre. Neppe mer enn noen hundrelapper, men det vil Likevel være litt for mye.

 

Men det er ikke noen stor risiko å kjøpe en brenner som bare takler den ene standarden, begge vil helt sikkert være her en stund til.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det har noen stor betydning at Microsoft støtter + standarden. Hvor mange bruker Microsofts software til å brenne CDer?

 

Selvsagt har det noe å si hvilken side Microsoft velger i formatkriger. Ikke nødvendigvis fordi at så mange bruker Microsoft sin software til å brenne, men det gir jo et klart signal til markedet hva Microsoft mener vil og bør vinne. Den signaleffekten er selvsagt relevant (men ikke avgjørende).

Lenke til kommentar
så mye skriging om det sama då.. kjøp noge sjokkeligt ;)

Sony DRU500   :D  

 

Ikke alle som kan ta seg råd til å betale 1500kr mer for et produkt som ikke vil være noe bedre enn det billige alternativet

 

men så viser det seg i det uendelige at den som vil får ordnet seg..

måle drikke/røyke/sjokkolade/kino forbruket på en mnd..

Man må ofre seg for å få det "beste"

 

men derigjen.. data er ikke alt 8)

Lenke til kommentar

 

men så viser det seg i det uendelige at den som vil får ordnet seg..  

måle drikke/røyke/sjokkolade/kino forbruket på en mnd..  

Man må ofre seg for å få det "beste"

 

men derigjen..  data er ikke alt  8)

 

Tror du missforstod meg litt. Om vi tar priser fra Komplett ser vi at Sony brenneren koster over 3000kr og for ca halvparten av den prisen får du en NEC brenner som brenner like fort og dermed vil den være akkurat like god. De ekstra pengene Sony'en koster er altså IMO bortkasta. Er ikke alltid slik at det dyreste er det beste :)

Lenke til kommentar
så mye skriging om det sama då.. kjøp noge sjokkeligt ;)

Sony DRU500   :D  

 

Ikke alle som kan ta seg råd til å betale 1500kr mer for et produkt som ikke vil være noe bedre enn det billige alternativet

 

Så vent litt på Nec's +/- løsning til rett over 2000 da Nec ND-1300

 

fysjom... O nai O nai..

Ikje Burnproof eingang.. det e BÆD når det e snakk om DVD brenning..

DVD brenning på foreks 4 x beveger seg ganske høgt opp på CD-brenner skalaen ass.

såg heller ingen ting om buffer på den i farten..

dette kan vel ikke stemme for en DVD brenner ?????

 

Føle meg rimelig trygge på Sony DRU500A eg..

der har du heile pakken +++ .. føle eg sånn ca

Lenke til kommentar

Har hatt DRU-500A i en måneds tid nå. Mine praktiske erfaringer er...

 

-Så langt, et lite helvete å finne 4x plater..

 

-DVD+R platerne fra Packard Bell (2.4x) fungerer helt utmerket og er greit prisa... 125,- for 5 (konge-pris du fikk der insomnis.. måtte ut med 95 for pakka med litt avslag)

 

-DVD+R platene er ca 8MB mindre enn DVD-R platene (Verbatim 2x) I teorien ubetydelig forskjell... men i praksis får jeg ikke plass til noen image som er ment på håret for en dvd-r plate...

 

-eproformance DVD-RW 1x plater fungerer ikke på denne brenneren...

 

-Noen butikker selger 1x plater i god tro om at disse er 2x...

 

-Har ikke fått den sonefri enda... :( tips??

 

Skal teste Smart-Buy's 2x dvd-r plater snart (forhåpentligvis)

 

I bunn og grunn fornøyd med brenner'n. Som de andre har nevnt tidligere.. se på hva du skal bruke den til.. kan du stramme beltet så er det greit å ikke begrense seg enda..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...