Gå til innhold

– Windows har ingen fremtid


Anbefalte innlegg

Ok, vel jeg orker egentlig ikke å diskutere med noen som ikke er istand til å føre en sakelig diskusjon.
Stein i glasshus? Jeg ber deg bare om å være saklig.
Det jeg mente var at dll-hell problemet kanskje var relevant i Windows 95. Men ikke om man bruker Windows XP eller nyere. (Noe som jeg ville anta de fleste Windows brukere har idag)

 

Og som man ser har Microsoft gjort det så godt som umulig å kunne ha dette problemet lengre---du må altså programmere applikasjonen bestemt for det formål å skape dette problemet og dette tviler jeg sterkt på at IBM har gjort.

Jaja, det hender at folk tror jeg farer med tull og fanteri, men ytterst sjelden. Jeg anbefaler å bruke Google, du skjønner av en eller annen grunn er ikke mitt selvopplevde eksempel såvidt jeg kan se nevnt noe sted på Microsoft sine sider. Derimot antar jeg at det må være et viss sannsynlighet for at selv du erkjenner at jeg kanskje snakker sant etter å ha lest disse lenkene:

http://www-1.ibm.com/support/docview.wss?uid=swg21089331

http://www.experts-exchange.com/OS/Miscell...Q_21275657.html

http://windowsitpro.com/article/articleid/...us-notes-5.html

 

Om du skulle ha dette problemet skyldes det fullt og helt produsenten av programvaren da Windows har alle funksjoner for å unngå dette og er på ingen måte vanskelig å implementere.
Morsomt. Du benekter at problemet i det hele tatt kan eksistere, men hvis det nå skulle eksistere, så er du overbevist om at MS er helt skyldfri, det må bare være noen andre som har skylda, ikke sant?

 

Så dette er automatisk en microsoft feil, og ikke novell feil? Kanskje alle som crasher med bilene sine skal skylde på bilprodusenten, og ikke egne kjøreegenskaper/farlig veibane/dårlig sikt/osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
but open source has not kept up with proprietary software vendors when it comes to the development of professional and semi-professional video editing tools.

 

Let's face it: most video professionals who use Linux in conjunction with FOSS tools as their main platform for video editing do it because of:

 

* Cost

* Ability to customize raw performance

* Affection/Ethics

 

Hva er det du prøver og si her?

Denne artikkelen sier vel neppe noe annet enn det som var nevnt her, at frie verktøy for videoredigering ikke er alt for mye og skryte av?

Lenke til kommentar
Sukk dette har ikke noe med å gjøre med dll hell. Dette har med å gjøre at Windows XP ikke kan bruke mer enn en GINA fil om gangen og er er spesielt for påloggingen.
Jeg ser du redefinerer dll hell, som wikipedia artikkelen sier favner begrepet flere tematikker. At IBM Notes knekker remote dekstop i XP med en dll fil dekkes nok av de flestes forståelse.
Windows Vista tillater flere GINA filer og dette problemet er derfor ikke-eksiterende på dagens Windows systemer.
Dagens windows systemer er altoverveiende XP, og vil antagelig fortsatt være det til Vista avgår med døden. Skulle ikke forundre meg om dll'er fortsatt skaper problemer i Vista, men jeg har ingen erfaring med det.
Lenke til kommentar

Syns den artikkelen var litt latterlig, ikke at det de sier ikke stemmer, men blir jo litt Captain Obvious.

 

Det analytikerene sier er jo bare at Vista har ikke gjort det så bra, noe som stemmer, og deretter så begynner de å liste opp eksakte features som Windows 7 har. Hypervisor, backward compatibility via virtualization. Dette er jo ting som allerede er bekreftet at Windows 7 kommer med.

 

Så blir jo helt latterlig at de på en måte beskriver hvordan fremtidens OS burde være, når de bare lister opp features til Windows 7.

Lenke til kommentar

Stabiliteten og sikkerheten er for dårlig i Windows. Én driver eller et program er alt som skal til for at hele systemet stopper i enkelte tilfeller. Å komme rundt sikkerhetsfunksjonene i Windows er enkelt, det trengs omskriving på kjernenivå for å gjøre dette bedre. Registeret er et evig kaos, både for brukere og utviklere.

 

Etter flere år som supporter ser jeg klart at dette er utbredte problem som folk flest sliter med, og det er ikke bare et fåtall. Likevel så klamrer folk seg til Windows, for det finnes da ikke alternativ? Om de har hørt om "Linux", så tror de gjerne det er vanskelig osv.

 

Når det gjelder spilling, så er det ikke alle det er første prioritet for. De fleste er ikke storspillere og har ikke monster-PCer. Om de får et system som er stabilt, sikkert, med alle nyttefunksjonene (nettsider, epost, IM, bildebehandling, video osv.) og mulighet for å kjøre noen Windows-spill gjennom Wine (eller lignende) på en enkel måte, så tror jeg de fleste ville valgt et slikt alternativ.

Lenke til kommentar
Så blir jo helt latterlig at de på en måte beskriver hvordan fremtidens OS burde være, når de bare lister opp features til Windows 7.

 

Heh? Kanskje det er avtalt spill. Redmond jobber på høygir med neste Windows, og vil fremstå som sin egen og alles frelser med løsninger på problemene. Alle strømmer til og kjøper ny windows ved release.

 

"Look anywhere long enough, and you're gonna find a god damn conspiracy." -Yello Biafra

Lenke til kommentar
Sukk dette har ikke noe med å gjøre med dll hell. Dette har med å gjøre at Windows XP ikke kan bruke mer enn en GINA fil om gangen og er er spesielt for påloggingen.
Jeg ser du redefinerer dll hell, som wikipedia artikkelen sier favner begrepet flere tematikker. At IBM Notes knekker remote dekstop i XP med en dll fil dekkes nok av de flestes forståelse.
Windows Vista tillater flere GINA filer og dette problemet er derfor ikke-eksiterende på dagens Windows systemer.
Dagens windows systemer er altoverveiende XP, og vil antagelig fortsatt være det til Vista avgår med døden. Skulle ikke forundre meg om dll'er fortsatt skaper problemer i Vista, men jeg har ingen erfaring med det.

 

Dll hell i windows er definert som at en dll fil blir overskrevet av en annen dll fil av annen versjon. Som sagt om du velger å bruke Wikipedia som kildeinformasjon er greit nok, men jeg foretrekker å holde meg til sikre kildeopplysninger fra fagfolk som vet hva de holder på med.

 

Om jeg feks skulle installere en Novell Klient på en Windows pc vil denne bruke nwgina for å samle brukerens kredentalier. Om jeg vil kan jeg fritt gå tilbake til Windows sin egen GINA implementering---msgina, når som helst. Den har mao ikke blitt overskrevet. Winlogon kan bare ikke bruke to aktive GINA filer om gangen og dette har ikke noe med å gjøre med dll-hell siden du kan fritt veksle mellom dem hvordan du selv vil.

 

Som sagt muligjør nå Windows Vista flere aktive GINA'er om gangen---uten at jeg ser helt poenget med dette for min egen del er vertfall muligheten der.

Lenke til kommentar

hvorfor er dere så sikker på at det er enten Microsoft eller tredjepart sin skyld alene som skaper problemer . det mest sannsynlige er at de har like stor skyld begge

 

visualisering:

det var neon som ønsket at Microsoft skule gå over til et virtuelt system. jeg prøvde ut Windows virtuell pc samme med en virtuell versjon av et program. tror det var vista . systemet var så tregt at det fungerte ikke

 

hva er det perfekte oset ?

det er et system som gjør at programmer fra de forskjelige operativsystemene kan kjøres samtidig uten noen form for endringer eller spesielle tillegg.

 

slikke os finnes ikke i dag . og det er tvilsomt om det noen gan vil komme

 

 

til dere som hater et bestem os , dere må forstå at det finnes folk som har bruk for det på en eller annen måte.

dette gjelder alle oser.

Lenke til kommentar
Og som jeg ser er Linux brukere også flinke til å påpeke feil i Windows men det at de også er ute av stand til å kunne se at det faktisk finnes en del smarte funksjoner i Windows også sær jeg på som litt faretruende og litt ignorant.

 

Gjør alle i denne tråden en tjeneste og informer oss om hvilke løsninger du mener er betydelig smartere i Windows enn i *nix?

 

EDIT: liiten omformulering.

Personlig erfarer jeg at hovedgrunnen til at jeg fortsatt bruker windows er helt og holdent pga applikasjoner og ikke operativsysmet i seg selv.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Angående Dll-hell

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

A problem that has long plagued Windows users is "DLL hell." You enter DLL hell when you install an application that replaces one or more core system DLLs, such as those for common controls, the Microsoft Visual Basic runtime, or MFC. Application installation programs make these replacements to ensure that the application runs properly, but at the same time, updated DLLs might have incompatibilities with other already-installed applications.

Windows 2000 partly addressed DLL hell by preventing the modification of core system DLLs with the Windows File Protection feature, and by allowing applications to use private copies of these core DLLs. To use a private copy of a DLL instead of the one in the system directory, an application's installation must include a file named Application.exe.local (where Application is the name of the application's executable), which directs the loader to first look for DLLs in that directory. This type of DLL redirection avoids application/DLL incompatibility problems, but it does so at the expense of sharing DLLs, which is one of the points of DLLs in the first place. In addition, any DLLs that are loaded from the list of KnownDLLs (DLLs that are permanently mapped into memory) or that are loaded by those DLLs cannot be redirected using this mechanism.

To further address application and DLL compatibility while allowing sharing, Windows XP introduces shared assemblies. An assembly consists of a group of resources, including DLLs, and an XML manifest file that describes the assembly and its contents. An application references an assembly through the existence of its own XML manifest. The manifest can be a file in the application's installation directory that has the same name as the application with ".manifest" appended (for example, application.exe.manifest), or it can be linked into the application as a resource. The manifest describes the application and its dependence on assemblies.

There are two types of assemblies: private and shared. The difference between the two is that shared assemblies are digitally signed so that corruption or modification of their contents can be detected. In addition, shared assemblies are stored under the \Windows\Winsxs directory, whereas private assemblies are stored in an application's installation directory. Thus, shared assemblies also have an associated catalog file (.cat) that contains its digital signature information. Shared assemblies can be "side-by-side" assemblies because multiple versions of a DLL can reside on a system simultaneously, with applications dependent on a particular version of a DLL always using that particular version.

An assembly's manifest file typically has a name that includes the name of the assembly, version information, some text that represents a unique signature, and the extension ".manifest". The manifests are stored in \Windows\Winsxs\Manifests, and the rest of the assembly's resources are stored in subdirectories of \Windows\Winsxs that have the same name as the corresponding manifest files, with the exception of the trailing .manifest extension.

Dette er da tatt ifra boken Microsoft Windows Internals skrevet av de ledende Windows ekspertene i verden. Ser du har gitt wikipedia som kildereferanse men jeg stoler liksom mere på disse folkene jeg da.

Det står ingenting der om status for DLL-hell pr XP, Vista eller per 2008.

 

Windows er for min del det beste operativsystemet (Og jeg håper da jeg ikke er alene om dette ;) )

 

Linux er det beste operativsystemet for Linux brukere. (Fortrinnsvis avanserte brukere)

 

Og OSX er det beste operativsystemet for nybegynnere. (Synes jeg da)

 

Så slik som jeg ser det OSX og mac for nybegynnere. Windows og PC for middels avanserte og Linux og PC for avanserte brukere.

 

Og jeg betviler heller ikke at det kommer til å bli flere og flere som kommer til å bruke Linux men jeg tror det er en god stund til Windows går under.

Windows er for de som ikke kan gi avkall på noen spill.

Linux er for nybegynnere, ("middels") og avanserte brukere.

OSX er for... ja si det... kanskje de som har kjøpt en Mac og ikke vet om Linux.

 

"Synes jeg da."

Lenke til kommentar

Jeg har ikke en fullstendig oversikt over Linux kjernen til å kunne gi en god sammeligning av Windows vs Linux kjernen så orker derfor ikke å begynne å diskutere dette. Men synes feks WHEA og det nye I/0 systemet virker sterkt. Driver Verifier er også et smart program.

 

Godt mulig dette eksisterer allerde i Linux, hva vet jeg, men min generelle opplevelse har bestandig vært at Linux har fungert en god del dårligere enn et Windows system og synes fremdeles det er for tungvint. Men på tross av dette er jeg fremdeles i stand til å se det positive i operativsystemet---og synes strengt tatt det hadde vært merkelig om en objektiv Linux bruker ikke hadde funnet noe som ikke hadde vært bedre i Windows.

Lenke til kommentar
Du har da tydeligvis ikke forstått innholdet, det forklarer hvordan Windows implementerer dll filer på en ny måte slik at problemet blir ikke-eksisterende.
Det står ikke noe der om hvorvidt problemet fortsatt "eksisterer" eller ikke. Det står bare om ulike tiltak MS har forsøkt for å adressere problemet i hhv. win2000 og winxp. Hvorfor trengs det tiltak for å adressere et problem som "ikke eksisterer"?

 

Jeg har ingen Pc-spill installert på min Windows maskin, så Windows er tydeligvis ikke BARE for folk som spiller spill.
Som du selv sa, det «synes jeg da.» Altså har vi forskjellige meninger om akkurat det.
Lenke til kommentar

det trenger en ikke å være analytiker eller noe annet for å kunne si at microsoft og windows ikke har noe fremtid. Ikke bare er windows veldig tungtvint men alle disse problemene med omprogrammering og SP pakker osv. Alltid mangler et eller annet. Et system basert på logisk tenkning kunne ha vært tingen akkurat nå.

Lenke til kommentar
Du har da tydeligvis ikke forstått innholdet, det forklarer hvordan Windows implementerer dll filer på en ny måte slik at problemet blir ikke-eksisterende.
Det står ikke noe der om hvorvidt problemet fortsatt "eksisterer" eller ikke. Det står bare om ulike tiltak MS har forsøkt for å adressere problemet i hhv. win2000 og winxp. Hvorfor trengs det tiltak for å adressere et problem som "ikke eksisterer"?

 

Disse tiltakene er jo nettopp det som gjør at problemet ikke eksisterer lengre.

 

Jeg har ingen Pc-spill installert på min Windows maskin, så Windows er tydeligvis ikke BARE for folk som spiller spill.
Som du selv sa, det «synes jeg da.» Altså har vi forskjellige meninger om akkurat det.

 

Du kan synes at Linux er bedre enn Windows-Dette er en mening.

Jeg synes OSX er best for nybegynnere-Dette er en mening.

 

Men du kan ikke si at Windows er bare for folk som spiller PC-spill når fakta sier noe annet. Du kan mao ikke "mene" noe som ikke overenstemmer med fakta. (Vel du kan jo det, men det blir MENINGSløst ;) )

Lenke til kommentar

DLL helvetet har jo Linux hatt noko tilsvarandes med RPM dependices :)

 

Uansett så er stabilitet og sikkerheit ca like bra på begge to, eg vil påstå Linux er hakket sikrare enn Windows grunnet at folk for kjøre white box tester som gjer det lettare å finne feil.

 

Det Linux er overlegent på er pakkehånderingssystemet, enkelhet ved bruk, krever ikkje altfor mykje ressurser og enkel tilgang til mange fantastiske programmer. Rett og slett på brukarvennlegheit så har Linux blitt fantastisk mykje betre dei siste 5 åra.

 

Den einaste ulempen er nokre hardware produsenter som ikkje lager skikkelege drivere eller nekter å utgi noko spesifikasjon om korleis hardwaren fungerer.

 

Men når ein kjøper PC idag så bør ein være obs å velgja hardware som fungerer i Linux ;)

 

Og når det gjelder IO håndtering så er BSD og Solaris kongen på haugen. Linux og Windows henger langt etter. Linux henger etter grunnet lisenstrøbbel som ikkje gjer at dei kan bruke den teknologien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...