Gå til innhold

Amerikanere sterkere enn nordmenn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ein myte at det er dyrt å ete sunt.

 

Vel... du må måle antall kalorier i et måltid oppimot hverandre.

 

Mål kyllingfilet og fersk fiskefilet og salat i kalorier oppimot cheeseburgere og potetgull og sammenlign pris. Som tidligere student som forsøkte å leve sunt med begrensede midler kan jeg vitne om at usunn mat er helt klart langt billigere.

Lenke til kommentar

Om USA har stor forskjell på matvareprisar ifrå Norge veit eg ikkje. Et dei ikkje poteter, ris og brødskjever der borte?

 

Kylling og fisk skal gje deg proteinar. Ris er billegare enn chips. Maten treng ikkje vere filet. Den billegaste maten du får er graut. Fiskebollar får du på boks til 7 kroner, ca. tre porsjonar middagsmat om du legg til utgifter til potet og gulrot.

Lenke til kommentar
blackcurrant: det er langt billigere å spise fast food enn sunn mat i USA.

Ikke bare i USA, Norge også. Begge steder er det billigst å kjøpe mat som f.eks. ris, men mellom grønnsaker og fast food er det opplagt.

 

Problemet er egentlig ikke at amerikanere bare spiser fast food, men fordi at de slutter å trene når de blir voksne og spiser for mye. Det spiser også for mye kjøtt og for lite andre ting.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Da norske spesialstyrker fikk i oppdrag om å angripe den amerikanske basen på Island for å se etter smutthull og andre svakheter som skulle forsterkes ble de norske soldatene omtalt som 2 meter høye og livsfarlige. Så de ser jo på oss som rimelig store og barske karer :p

Lenke til kommentar
Ikke bare i USA, Norge også. Begge steder er det billigst å kjøpe mat som f.eks. ris, men mellom grønnsaker og fast food er det opplagt.

 

Problemet er egentlig ikke at amerikanere bare spiser fast food, men fordi at de slutter å trene når de blir voksne og spiser for mye. Det spiser også for mye kjøtt og for lite andre ting.

 

 

Prisundersøking på frukt og grønt

 

Er det så jævla dyrt å bruke 20 kroner i veka på ein pakke med gulrøtter og ein kålrot? For 15 kroner får du ein kiwi og ein klase bananer.

 

35 kroner og du har dekka heile grøntpakken i ei veke. Kva kostar ein pakke chips?

Lenke til kommentar
Ikke bare i USA, Norge også. Begge steder er det billigst å kjøpe mat som f.eks. ris, men mellom grønnsaker og fast food er det opplagt.

 

Problemet er egentlig ikke at amerikanere bare spiser fast food, men fordi at de slutter å trene når de blir voksne og spiser for mye. Det spiser også for mye kjøtt og for lite andre ting.

 

 

Prisundersøking på frukt og grønt

 

Er det så jævla dyrt å bruke 20 kroner i veka på ein pakke med gulrøtter og ein kålrot? For 15 kroner får du ein kiwi og ein klase bananer.

 

 

 

35 kroner og du har dekka heile grøntpakken i ei veke. Kva kostar ein pakke chips?

Du kjøper ikke chips hvis du ønsker å bli mett på fast food. Hvor mye koster f.eks. en kebab og hvor mye koster det med grønnsaker sånn at du blir mett.

 

Hvem i all verden kan leve på en pakke gulerøtter og en kålrot i en hel uke? De kommer til å dø etter noen uker fordi de ikke får nok mat og du trenger mye flere grønnsaker for å dekke de viktigste næringsfeltene.

 

Den billigste maten er verken grønnsaker eller fast food, men mat som havregryn, ris, etc.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Yess. Med grøntpakken meinar eg vitaminane.

 

Det er ein myte at det er dyrt å ete sunt. Burger, pizza, brus og chips kostar flesk. Gulrøtter, poteter, fisk, graut, ris og suppe kostar lite. Melka er ikkje dyrare enn juice.

Ja, men du kommer til å dø av sult når du lever på en pakke gulerøtter og en kålrot i uken. For det andre tviler jeg sterkt på at det dekker de nøvendigste næringsfeltene og tar ikke det du sa for god fisk.

Lenke til kommentar
Yess. Med grøntpakken meinar eg vitaminane.

 

Det er ein myte at det er dyrt å ete sunt. Burger, pizza, brus og chips kostar flesk. Gulrøtter, poteter, fisk, graut, ris og suppe kostar lite. Melka er ikkje dyrare enn juice.

Ja, men du kommer til å dø av sult når du lever på en pakke gulerøtter og en kålrot i uken. For det andre tviler jeg sterkt på at det dekker de nøvendigste næringsfeltene og tar ikke det du sa for god fisk.

 

Du dør om du lever på en pakke chips i uken også. Det han mener(tror jeg), er at du får mer frukt og grønt og sunn mat sett i forhold til hurtigmat/junk food. Og hvis en skal måle hvor mye energi maten har, ser man på hvor mange jouls maten er målt til. Ikke kalorier, som en her sa tidligere, som er en utfaset måleenhet.

Lenke til kommentar

Problemet med hele denne "sunn mat er billig" teorien er at alle varene dere nevner smaker stort sett pyton uten en masse tilberedningstid og andre ingredienser.

 

Ingen spiser en kålrot, et salathode eller en gulrot for seg selv, og ingen spiser bar havregrøt til hvert måltid.

 

Og fettstrippede proteiner er livsnødvendige for de alle fleste mennesker, jo fler jo bedre, særlig i det moderne kostholdet hvor folk sliter med vekta. Slike behov kan ikke dekkes opp ved å spise en masse raske karbohydrater. Da blir du både usunn, svak, sulten, og tjukk.

Lenke til kommentar
Problemet med hele denne "sunn mat er billig" teorien er at alle varene dere nevner smaker stort sett pyton uten en masse tilberedningstid og andre ingredienser.

Du trenger ikke noe lang tid eller mye ingredienser. Litt krydder, buljong, og\eller soyasaus er alltid bra, litt variasjon i grønnsakene, eventuelt litt linser, ris, eller poteter. Har man litt forskjellig rusk og rask så kan jeg garantert lære deg over 10 forskjellige retter med fra 5 til 10 minutter arbeid, og under 30 minutter steke\koketid. Ikke noe problem. Prisene skalerer ikke linjært, så å lage middag til 1 personer sikkert litt dyrere, men til 3 personer kan man lage utallige ting som vil være langt bedre på smak og billigere enn ferdigmat. I noen tilfeller halvparten så dyrt som ferdigmat.

 

Problemet er hovedsaklig at folk som ikke kan lage mat tror at det er vanskelig. Det er det enkelt og greit ikke.

 

Uansett... I USA så har nok priskrigen mellom de store fast-food kjedene og sunn mat noe å si på fedmen, særlig siden de med minstelønn må jobbe minst to jobber for å overleve i det hele tatt, og når man kanskje har en time på seg til å bringe barna mat, skifte, dusje, og komme seg til neste jobb, da er McDonalds en rimelig god løsning, særlig fordi alle barn liker den delikate blandingen av fett og salt(og noe som skal ligne kjøtt men smaker som papp) som all fast-food er basert på.

 

 

Men dette har lite å gjøre med muskler. Musklene kommer nok mest av alt av bruk av steroider. Og mens de ser veldig imponerende ut på film, så ser de ikke like imponerende ut i virkeligheten hvor mange av de største muskelbuntene er marginalt høyere enn dverger.

I visse strøk i USA, som i Greenwich Village, homsestrøket i New York, og visstnok deler av L.A, så er omtrent alle som bor unge, veltrente, og ser ut som de alltid spiller i en eller annen film. Alle man ser med rynker eller fett er turister. Men dette er snakk om relativt små områder, som er hippe i relativt korte perioder.

 

I Norge har man ikke stor nok plass eller mange nok folk til å ha lignende områder, men heldigvis går vår bruk av anabole steroider opp drastisk, så vi får fler og fler små muskelbunter. Men når man møter på dem er det sjelden like imponerende som på film, forbi de ikke er smørt inn med olje, ikke har flombelysning på seg, og virkeligheten sjelden filmer i nærbilder.

Lenke til kommentar
Yess. Med grøntpakken meinar eg vitaminane.

 

Det er ein myte at det er dyrt å ete sunt. Burger, pizza, brus og chips kostar flesk. Gulrøtter, poteter, fisk, graut, ris og suppe kostar lite. Melka er ikkje dyrare enn juice.

Ja, men du kommer til å dø av sult når du lever på en pakke gulerøtter og en kålrot i uken. For det andre tviler jeg sterkt på at det dekker de nøvendigste næringsfeltene og tar ikke det du sa for god fisk.

 

Du dør om du lever på en pakke chips i uken også. Det han mener(tror jeg), er at du får mer frukt og grønt og sunn mat sett i forhold til hurtigmat/junk food. Og hvis en skal måle hvor mye energi maten har, ser man på hvor mange jouls maten er målt til. Ikke kalorier, som en her sa tidligere, som er en utfaset måleenhet.

En calori er 4,2 joule. Om du regner i kWh, Joule, kalorier eller elektronvolt har da ingen verdens ting å si

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...