kptpower Skrevet 10. april 2008 Skrevet 10. april 2008 En ting skal jeg si meg helt enig i. Stor konkurranse gagner forbrukerne. Ingenting er vel bedre enn billige spill! Men hver medalje har en bakside. Priskonkurransen skviser de små. Selvfølgelig er ikke dette et problem på de større stedene, men på de mindre tettstedene er det stadig færre som selger spill. Selvfølgelig er det mulig å bestille over postordre, internett, og ved å kjøre til en by i nærheten. Men er ikke dette med på å lang sikt skade spillmiljøet? Jeg jobber i en liten spillbutikk, og elkjøp ligger 3 mil unna. Skal jeg f.eks. ha spillene til Sony til release, og kjøpe inn f.eks. et "lite" spill der jeg kjøper under 4 eks, må vi betale 200 kr i porto for spillene. Dette må vi selvfølgelig ta igjen ved å prise spillene til veiledende priser. Det er fra før, IKKE gode marginer på spill, og man skal selge svært store kvanta for å kunne tjene gode penger. Greier vi ikke å selge alle kopiene må vi også ofte regne penge for tapt uansett. Så ned i postkassa dumper elkjøp reklamen. Nytt spill for 399 kr, 100 kr billigere enn oss. Internettbutikker er nesten alltid billigere. Selvfølgelig støtter endel oss, og kjøper for å beholde den lokale spillbutikken, mens andre nekter å kjøpe hvis de ikke får for "elkjøp" pris. Og det innebærer ikke at vi går fra å tjene mye til å tjene mindre, men rett og slett selge med tap. Er det ingen som lengre synes det er ålreit å kunne gå i butikken å se på spillene i hylla, lese bak coverene, kanskje teste de på en demo maskin, prate om spillet med betjeningen, eller holder det med artikler på f.eks gamer? Fortsetter det som i dag, vil mange butikker forsvinne, og kun noen store kjeder igjen, og internettbutikker uten reelle kostnader som oss Bokbransjen har slitt med det samme, der innførte de maksrabatt på 12.5 % rabatt fra veil pris på bøker som er innen ett år gamle. Etter ett år kan alle selge bøkene for like mye som de vil. Dette har ført til billigere bøker i butikkene, og ikke minst et mye større boksalg! En suksess med andre ord, slik at ingen kan skvise andre ut av markedet. Vet at innlegget ble litt langt, men håper noen kan ta seg til til å kommentere synspunkene mine, og komme med sine egne.
rulleguru Skrevet 10. april 2008 Skrevet 10. april 2008 Nei, jeg synes ikke det er verdt å betale 100kr ekstra for spill pga. man kan prate med betjening og lese bak på spillene. Man må bare innse at markedet forandrer seg, man får mye mer informasjon fra internett enn fra de som jobber i butikkene. Skal man prate om spill kan man prate med venner. Dette er akkurat samme diskusjon som da elektrokjeder og internettbutikker startet satse på kameraer. En del fotokjeder har da gått konkurs. Det er sånn markedet fungerer, folk trenger ikke en spillbutikk å gå til lenger, derfor vil de også forsvinne på mindre steder ihvertfall. Det er helt feil at de små butikkene skal "subsidieres" ved at andre butikker ikke får lov til å sette ned prisen. Dette tjener ikke forbrukerne noe på.
kptpower Skrevet 11. april 2008 Forfatter Skrevet 11. april 2008 Nei, jeg synes ikke det er verdt å betale 100kr ekstra for spill pga. man kan prate med betjening og lese bak på spillene. Man må bare innse at markedet forandrer seg, man får mye mer informasjon fra internett enn fra de som jobber i butikkene. Skal man prate om spill kan man prate med venner. Dette er akkurat samme diskusjon som da elektrokjeder og internettbutikker startet satse på kameraer. En del fotokjeder har da gått konkurs. Det er sånn markedet fungerer, folk trenger ikke en spillbutikk å gå til lenger, derfor vil de også forsvinne på mindre steder ihvertfall. Det er helt feil at de små butikkene skal "subsidieres" ved at andre butikker ikke får lov til å sette ned prisen. Dette tjener ikke forbrukerne noe på. Jeg mener ikke at små butikker skal subsidieres ved at det ikke er lov å sette ned prisen, men jeg mener at det burde være konkurranse på like vilkår! Altså med din tankegang er det faktisk de små butikkene som subsidierer det store. Hvorfor i all verden skal man skulle betale 200 kr i porto på noe som i realiteten koster 55 kr å sende? Det er jo for å dekke opp rabatten de store får. Om en butikk vil selge et spill billig med liten fortjeneste er jo det helt greit, og priskonkurranse vil vi jo ha! I forhold til fotobutikkene du nevner er jo grunnen i hovedsak at det er den høye fortjenesten på salget fotobutikken var avhengig av, og at elkjedene priset varen mindre, og da selvfølgelig tjente mindre per salg. Noe fotobutikkene ikke hadde råd til. Dette var priskonkurranse, ikke skvising.
Book Skrevet 11. april 2008 Skrevet 11. april 2008 Dette har da ingenting med makspris å gjøre. Her er det snakk om store kjeder som presser ut mindre. Ikke aktører med markedsmakt som presser ut kundene. Men, for å være ærlig så har jeg egentlig ikke så mye til overs for de lokale butikkene som selger brukte spill for 500 spenn. Det er jo i alle fall ran.
kptpower Skrevet 11. april 2008 Forfatter Skrevet 11. april 2008 Dette har da ingenting med makspris å gjøre. Her er det snakk om store kjeder som presser ut mindre. Ikke aktører med markedsmakt som presser ut kundene. Men, for å være ærlig så har jeg egentlig ikke så mye til overs for de lokale butikkene som selger brukte spill for 500 spenn. Det er jo i alle fall ran. Er enig i at brukte spill til overpris kan være dårlig, men det har jo etterhvert blitt slik at veiledende pris = overpris. Jeg lanserte bare makspris som en tanke, siden da bokbransjen har hatt stor suksess med dette. Selvfølgelig trenger jo ikke dette være løsningen i spillbransjen, men det har i allefall resultert i generelt lavere pris på bøker, opprettholdelse av bokhandlere og større salg av bøker. Problemet med FOR lave priser vil til slutt gå utover mangfoldet også generelt i bransjen. Det vil være vanskelig for nye aktører å etablere seg med både produksjon og distribusjon. Det er jo ikke uten grunn at filmselskapene river seg i håret da de ser at deres nye stordvd er annonsert helt ned i 79 kr for å lokke kunder til butikkene. (selv om det på den akutelle tittelen genererer storsalg) I det lange løp medfører dette en viss prisblindhet der "normale" priser i lengden vil virke overpriset, og salget stagnerer eller synker. Man kan si det på en måte at det er de store rike som klager over mindre penger i kassa i en bransje som går så det suser, men jeg tror også dette går utover alle oss som er forbrukere.
Anech Skrevet 11. april 2008 Skrevet 11. april 2008 Jeg betaler gledlig litt ekstra for åkune stikke på en spillbutikk, snakke med betjeningen og se på coverene. Det er noe med bussturen hjem med et helt nytt spill, og det glatte coveret (L) Har ingenting i mot billige spill altså, men å kjøpe spill på koslige, små spillbutikker er jo som å gi pener til en god sak
Tharos. Skrevet 11. april 2008 Skrevet 11. april 2008 Mulig jeg skumleste litt kjapt her nå, men hvorfor koster det 200,- å sende 4 eksemplarer av et spill? Er det posten som har slike satser?
kilik Skrevet 11. april 2008 Skrevet 11. april 2008 (endret) Jeg handler der hvor det er billigst, enkelt og greit. Hvis prisforskjellen er over 100 kroner i forhold til f.eks. Elkjøp drar jeg på Elkjøp uansett hvor hyggelig og dyktig spesialbutikken er. Å snakke om spill gjør jeg nok av på nett. Jeg har ingen tro på priskontroll. Det vil bare føre til mer import og piratkopiering. Bokbransjen blir noe annerledes da den ikke har direkte konkurranse med utlandet fordi bøkene er på norsk. Veldig få spill er på norsk. Man får det samme produktet i Norge og Tyskland. Endret 11. april 2008 av kilik
oyvindhauge Skrevet 11. april 2008 Skrevet 11. april 2008 Beklageligvis har jeg alt for lite tid til spilling. Dette medfører at jeg sjelden eller aldri kjøper spill på impuls. De spillene jeg kjøper har jeg ofte gledet meg til i lengre tid. Jeg vet at de er bra basert på (p)reviews og hva andre har sagt. Siden jeg vet jeg vil ha spillet er jeg gjerrig og satser på laveste pris. Hva skal jeg med buikker når jeg har internett? Hva skal vi med en test i en butikk når vi har demoer, reviews, previews, videoer osv? Hva skal vi med en butikkansatt når vi har forum som dette? Det er beklagelig, men jeg tror dessverre en del slike butikker har gått ut på dato i forhold til folk som er spillinteressert. Det kan hende dere må satse på folk som normalt ikke følger så mye med i spillverdene og dermed har behov for deres kompetanse? Det er selvfølgelig koselig med spillbutikker og hyggelige ansatte i slike butikker. Dessverre priser en del av dem seg ut/blir utpriset av de store. Butikker som driver med ran gidder jeg ikke å handle hos. At feks Spaceworld selger spill/noe er for meg et under I tillegg har jeg blitt så lat at det ofte er lettere å bestille ting på nett og få det i posten et par dager etterpå.
kptpower Skrevet 11. april 2008 Forfatter Skrevet 11. april 2008 Mulig jeg skumleste litt kjapt her nå, men hvorfor koster det 200,- å sende 4 eksemplarer av et spill? Er det posten som har slike satser? Flere av de store levenradørene opererer med fraktgrenser. Er f.eks. innkjøpet på 1-4 spill blir ordresummen så liten at man får "småhandler" gebyr. Det er forresten store forskjeller på levenradørene av spill, f.eks. er Bergsala med nintendo best i klassen da det gjelder like innkjøpsbetingelser og greie vilkår, mens Nordisk Film og Sony er blandt de værre.
kptpower Skrevet 11. april 2008 Forfatter Skrevet 11. april 2008 Beklageligvis har jeg alt for lite tid til spilling. Dette medfører at jeg sjelden eller aldri kjøper spill på impuls. De spillene jeg kjøper har jeg ofte gledet meg til i lengre tid. Jeg vet at de er bra basert på (p)reviews og hva andre har sagt. Siden jeg vet jeg vil ha spillet er jeg gjerrig og satser på laveste pris. Hva skal jeg med buikker når jeg har internett? Hva skal vi med en test i en butikk når vi har demoer, reviews, previews, videoer osv? Hva skal vi med en butikkansatt når vi har forum som dette? Det er beklagelig, men jeg tror dessverre en del slike butikker har gått ut på dato i forhold til folk som er spillinteressert. Det kan hende dere må satse på folk som normalt ikke følger så mye med i spillverdene og dermed har behov for deres kompetanse? Det er selvfølgelig koselig med spillbutikker og hyggelige ansatte i slike butikker. Dessverre priser en del av dem seg ut/blir utpriset av de store. Butikker som driver med ran gidder jeg ikke å handle hos. At feks Spaceworld selger spill/noe er for meg et under I tillegg har jeg blitt så lat at det ofte er lettere å bestille ting på nett og få det i posten et par dager etterpå. Jeg ser helt klart poenget ditt, og prisbevisst er jeg jo egentlig selv. Og jeg skal si at jeg er neimenn ikke sikker på hva jeg hadde gjort selv, om jeg ikke hadde vært midt oppe i situasjonen. Men jeg synes likevel det er synd det internett gjør alikevel. I allefall da vår genereasjon blir fullt voksen. Mulig at det skal gå greit til slutt, men selv om jeg kanskje tenker ut av dimensjoner akkurat nå, ser jeg for meg en fremtid der vi blir feitere og feitere (er vel DER allerede), vi sitter hjemme og bestiller alt og hvor de fysiske butikkene forsvinner en etter en. Fy faen å kjedelig det vil bli.... Etter at Free Record Shop blir til Gamestop spås det at den fysiske handlen i butikkene vil bli Enda mindre.
Isbilen Skrevet 11. april 2008 Skrevet 11. april 2008 (endret) Det er ganske tydelig at mange ikke synes det er verdt den ekstra hundrelappen. Jeg tror et av problemene til de lokale entusiastsjappene er at folk tenker for mye på penger. Det er andre ting som også er verdt å betale for, blant annet pris og beliggenhet. De fleste med fast jobb vil nok være enige i at det er verdt pengene å kunne bruke ti minutter på å tasse ned til nærmeste butikk i stedet for å bruke halvannen time på å kjøre hele veien til stormarkedet. Dessverre for småbutikkene er en stor del av kundemassen ungdom som ikke har fast inntekt, eller i hvert fall ikke mye penger. Et annet problem er at spillmarkedet i antall tilgjengelige er forholdsvis lite, så det er ikke de samme mulighetene for å leve på å være en liten nisjebutikk med enorm dybde i et enkelt utvalg. Det er rett og slett en smal sak for kjedebutikkene å ha godt utvalg selv. Når det gjelder beliggenhet er det også et problem at den beste beliggenheten ofte er hjemme i godstolen, hvis man ikke er nødt til å ha produktet på røde rappen og kan vente på postgangen. I tillegg finnes det ufattelige mengder gratis stoff om spill på nett, og muligheten for diskusjon er også nærmest endeløse. Publikum er også av typen som bruker den slags mest av kanskje alle, og de har gjerne bedre greie på spill selv enn han som står bak disken. I likhet med platebransjen kunne nok spillbransjen ha godt av å gå i seg selv og komme frem til at de er tjent med å beholde småbutikkene. En likestilling av kulturprodukter som spill og musikk med bøker, høres ut som det kunne være en bra ide. Dette har imidlertid vært oppe før, og det er statens mening at disse bransjene er for "kyniske" til å tilgodeses med slik spesialbehandling. Dette er selvsagt fordi de ikke tør å si høyt at de mener at bøker er høykultur og spill og musikk er lavkultur, men vi skjønner jo hva de mener. Endret 11. april 2008 av Isbilen
Rookie_NO Skrevet 11. april 2008 Skrevet 11. april 2008 Bare et lite innspill: Finnes det virkelig noe som heter "småhandler gebyr"? Dette er jo ulovlig, konkurransevridende og konkurransetilsynet vil nok være veldig interessert i en slik praksis. De kan riktignok få rabatt ved store volum, men ikke pålegge mindre forhandlere å betale mer enn andre. Har dere kontaktet grossistene mtp å få til en samarbeidsavtale hvor dere får inn rabatter? Ellers så er det bare å innse at markedet forandrer seg og at det er markedet som bestemmer. Som mange andre har påpekt så er internett et mye bedre sted å snakke om spill enn butikken på hjørnet da du finner mange andre som har akkurat samme smak/spørsmål som deg. For å overleve bør du så fort som mulig endre strukturen din og markedstilpasse deg. Dinosaurer varer ikke lenge i dagens marked. Kanskje kutte ned på antall ansatte og begynne med web-shop? Sikkert ikke en tanke du liker, og ikke jeg heller men lykke til.
rulleguru Skrevet 11. april 2008 Skrevet 11. april 2008 Kanskje umulig, men hva med å møte elkjøp etc på de lave prisene? De kjører jo bare "veldig" lave priser på stortitler, mens prisene på andre spill er jevnt over litt lavere enne veiledende. Dere vil jo tjene mindre på å selge disse spillene, men kanskje kundemassen øker og folk kjøper andre spill enn stortitlene deres også? Omsetningen vil jo også øke og dere vil ikke lenger bli "småhandlere" og få bedre fraktvilkår. Om det er umulig å møte prisen må det da gå an å sette den på et nivå som gjør at det det er verdt det fremfor å reise til elkjøp eller handle på nett. Dette fungerer selvfølgelig ikke om den potensielle kundemassen deres er veldig lav i utgangspunktet. Når det gjelder veiledende pris er det jo ingenting annet som faktisk selges til veiledende pris annet enn kanskje bøker og klær. Det er heller ikke snakk om skvising i mine øyne, Elkjøp etc. tjener MASSE på spill, selv om de kanskje går i null på noen stortitler innemellom. Dette har vel også noe med lavere innkjøpspriser enn små butikker pga. de selger såpass mye. Husk at disse kjedene også står ovenfor en stor trussel i nettbutikkene, og derfor må de kjøre ganske hardt. Selger kjedene til veil. pris vil det være de som lider samme kjede som spesialbutikkene, og alt blir til slutt netthandel.
Isbilen Skrevet 11. april 2008 Skrevet 11. april 2008 Småbutikker er gjerne drevet på samme måte over lange perioder siden ledelsen er entusiaster og ikke økonomer, og hvis dere går gjennom regnskapene kan dere nok finne en del punkter dere kan korte inn kostnader og dermed bli mer konkurransedyktige.
vikingkylling Skrevet 11. april 2008 Skrevet 11. april 2008 Ikke ta dette ille opp, kptpower, men zzzzzz....... Vi hadde akkurat samme diskusjon for en del år siden når det gjaldt den lokale kolonialbutikken vs store kjeder. I stedet for en liten butikk på hjørnet med en hygglig fyr bak disken man kunne snakke med ville vi få en anonym, sjelløs kjede og alt ville gå til helvete. I dag er kolonialbutikkene stort sett borte og erstattet av kjeder som Rema og Rimi, og de fleste ser det som en bra ting. Store kjeder betyr bedre utvalg og lavere priser. Elkjøp er for eksempel en kjede som driver med blandt annet spill til PC og konsoll, og du sier selv at de har lavere priser en små butikker. For deg som driver en liten butikk er det selvsagt kjedelig, men for de fleste av oss andre er det en bra ting. Vi får stort utvalg, lave priser og relativt kort vei til butikken. Selv har jeg en nesten en times kjøring til nærmeste kjedebutikk, men det gjør meng ingenting da jeg har internett. Det er svært sjelden den lokale spillbutikken får inn noen nye spill, og spesielt spill jeg er interessert i. Sist jeg sjekket hadde de ennå Age Of Mythology Gold til 500 spenn, og det sier jo sitt. Ikke misforstå, jeg mener ikke at alle de små butikkene må fjernes og erstattes med kjeder, men jeg ville ha satt stor pris på om flere av dere endrer varebeholdningen litt og går på nettet. I stedet for å prøve å konkurrere med store kjeder og tape kan dere jo for eksempel spesialisere dere på litt eldre spill og litt obskure spill og kanskje bruktspill? Det er for eksempel mange som gikk glipp av spill som Psychonauts, Beyond Black And White og Grim Fandango, og alle tre er nesten umulig å få tak i med mindre man bor i en stor by og har flaks eller leter på nettet. Eller se på South Park. En episode handlet om at en kjede ville erstatte den lokale kaffeebutikken, og hele byen var sterkt imot det. Problemet var bare at kaffeen til kjeden faktisk smakte bedre enn kaffen til den lille lokalbutikken og var mye billigere.
Tharos. Skrevet 11. april 2008 Skrevet 11. april 2008 Har ikke Absoluttspill startet opp fysisk butikk? Har dem samme prisene og service i butikken som på webshopen hadde i alle fall jeg tatt meg noen turer dit, om den hadde ligget i nærheten.
bjeil Skrevet 11. april 2008 Skrevet 11. april 2008 Jeg er 100% for digital distribusjon. Det gjelder både musikk, film og spill. Hvorfor holde på noe utdatert når det er tydelig at folket ikke er interessert i det? Om man skulle innført makspris (minimumspris) på spill i norske butikker ville dere raskt blitt utkonkurrert av utenlandske nettbutikker uansett. Eller skulle det kanskje blitt ulovlig for nordmenn å handle på Play.com? Det er kanskje noe nostalgisk over en lokal, liten spillbutikk, men at det går dårlig er jo i seg selv bevis på at folket ikke ønsker det. Synd å si, men sant.
Xander^ Skrevet 11. april 2008 Skrevet 11. april 2008 Støtter løsninger ala Steam der jeg kan spille spill hvor som helst i verden. Slipper å bekymre meg for at DVD-platene ripes opp og blir ubrukbar. Slipper å risikere at jeg får en "warn" (på et ikke navngitt forum) for at jeg spør hvordan jeg lettest mulig kan spille Battlefield 2 etter at jeg har knekt DVD`n. Billigere, mindre søppel, sikrere, enklere etc etc etc Det er bemerkelsverdig at folk faktisk tror de trenger en fysisk butikk for å kjøpe et digitalt medium. Når det gjelder hjelpsom betjening i små spillbutikker.. Hvilken erfaring/kunnskap har de som jeg ikke kan finne på nettet på under 10 minutter? Det er bedre med 10 spillanmeldelser på nett enn èn selgers mening om et spill.
V5R1X Skrevet 13. april 2008 Skrevet 13. april 2008 (endret) Den lille spillbutikken kan godt være et koselig sted hvor man kan få kunnskap og meninger om et spill, men nå har det seg sånn at storkonsumenter av spill (gamere) faktisk har mye peiling på spill og er i stand til å tilegne seg relevant kunnskap på egenhånd (hvis det skulle behøves). Når selve produktet, spillet, ikke endrer seg mtp. hvor mye det koster så er det jo selvsagt at man ønsker lavest mulig pris. Da får heller den lille koselige butikken med litt dyrere spill lide. Man driver da tross alt ikke veldedighet som kunde. Sånn jeg ser det er det eneste de gammeldagse, fysiske og små spillbutikkene gjør godt for er å "svindle" folk som ikke har peiling på spill, og som ikke er klar over hvilke alternativer de har. Siden dagens generasjoner vokser opp med spill/internett forsvinner denne uvitenheten og dermed lider de små spillbutikkene. Evolusjon... Endret 13. april 2008 av J-Core
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå