Gå til innhold

Her er Nokias Iphone-utfordrer


Anbefalte innlegg

Så tragisk at Nokia går i den same fella som Apple. Eg får håpe dette berre er ein mote med telefonar utan knappar og at knappane vil komme tilbake. Den telefonen hadde vert så aktuell for meg viss den berre kunne skyve skjermen for å få eit fullt tastatur slik som er på HTC TyTn.

 

Da er vel Samsung F700 mobilen for deg? Den er dog ikke en smarttelefon..

 

Tja, tror SEx1 er midt i blinken ;)

 

Joda, jeg tenkte på den også, men Xperia er jo ikke lansert enda. Apropos F700, er det noen som vet om denne er i salg nå eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det finnes mange forholdsvis unike programmer til iPhone som enten ikke finnes på andre mobiler eller fungerer adskillig dårligere, og er man avhengig av disse programmene har eierskapet intet med mote å gjøre. Det er bare ett av flere argumenter man kan bruke mot det tåpelige "mote"-stempelet de som ikke kjenner telefonen så godt liker å vifte med.

 

Okay, da er jeg kanskje ikke så godt informert om hva som finnes nå. Hvilke programmer tenker du på? Jeg har fått med meg at nettleseren skal være bra.

 

Poenget mitt var bare at jeg er lei av at alt sammenliknes med iPhone. Jeg mente ikke at den ikke var bra for noen :)

Lenke til kommentar

At Apple har laget en mobil.......en mobil, og denne sammenlignes alt med, syntes jeg er imponerende av Apple.

 

Hypen kan diskuters, men i mine øyne er det multitouchen som er det viktigste med Iphone. Jeg har hatt touchscreens siden de kom, men etter å ha testet Iphone satt den ganske enkelt en ny standard for hvordan en touchscreen skal være. Jeg forstår ikke at det lanserer Iphone killers hele tiden med vanlige touchscreen. Hva er forskjellen? Skjermen er større og menyen penere. Brukevennligheten til Iphone har den ikke fått.

 

Nei folkens. Apple har gjort et godt stykke arbeid her, enten man vil eller ikke. Bare dumt at de har valg den minst kundevennlige og mest idiotiske måten å selge den på.

Endret av Dinsdale
Lenke til kommentar

I følge diverse mobil-nettsteder så vil jo Nokia Tube være, som vi da allerede vet, den aller første i en ny serie fra Nokia som benytter seg av full touch UI. Men det ryktes at den ikke kommer til å bli flaggskipet i serien. Det virkelige "touch-beistet" skal visstnok presenteres etter at Tube har kommet på markedet.

 

Edit: Etter å ha lest artikkelen i førstepost bedre så ser jeg jo at de samme opplysningene står i den...

Endret av elo_
Lenke til kommentar
Det finnes mange forholdsvis unike programmer til iPhone som enten ikke finnes på andre mobiler eller fungerer adskillig dårligere, og er man avhengig av disse programmene har eierskapet intet med mote å gjøre. Det er bare ett av flere argumenter man kan bruke mot det tåpelige "mote"-stempelet de som ikke kjenner telefonen så godt liker å vifte med.

 

Okay, da er jeg kanskje ikke så godt informert om hva som finnes nå. Hvilke programmer tenker du på? Jeg har fått med meg at nettleseren skal være bra.

 

Poenget mitt var bare at jeg er lei av at alt sammenliknes med iPhone. Jeg mente ikke at den ikke var bra for noen :)

 

Det ble ramset opp noen i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=936362&hl= :)

Lenke til kommentar
Det finnes da masse andre telefoner på markedet som er langt bedre for de som ikke bare er opptatt av fashion.

 

Feil. Det finnes mange forholdsvis unike programmer til iPhone som enten ikke finnes på andre mobiler eller fungerer adskillig dårligere, og er man avhengig av disse programmene har eierskapet intet med mote å gjøre. Det er bare ett av flere argumenter man kan bruke mot det tåpelige "mote"-stempelet de som ikke kjenner telefonen så godt liker å vifte med.

 

Feil. Apple har så enorme begrensniger på telefonen og hadde de fått det slik de ville hadde ingen kunnet innstallere noe som helst på iPhone til no. Man må sammenligne produkta ut fra hvordan produsentene har tiltenkt telefonen. Ikke etter hva man kan sveise på putte under skallet, ligger sjult, modifisere eller hacke seg fram til.

Jeg har hatt iPhone som hovedtelefon og ja det er en dårlig telefon men en kul leke.

 

Så lei av folk snakker om alt man kan gjøre med iPhone, du kan sikkert greie å mekke til 3g på den også er du flink nok, eller greie å rote det til slik at du får inn programmer på en SE eller Nokia som ikke er tiltenkt det.. Men det er utrolig uinntresangt. Fabrikkinstillinger er man sammenligner telefoner med

Endret av EldarH
Lenke til kommentar
Det finnes mange forholdsvis unike programmer til iPhone som enten ikke finnes på andre mobiler eller fungerer adskillig dårligere, og er man avhengig av disse programmene har eierskapet intet med mote å gjøre. Det er bare ett av flere argumenter man kan bruke mot det tåpelige "mote"-stempelet de som ikke kjenner telefonen så godt liker å vifte med.

 

Okay, da er jeg kanskje ikke så godt informert om hva som finnes nå. Hvilke programmer tenker du på? Jeg har fått med meg at nettleseren skal være bra.

 

Poenget mitt var bare at jeg er lei av at alt sammenliknes med iPhone. Jeg mente ikke at den ikke var bra for noen :)

 

Sammenligningen til iPhone og de siste TS telefonene går vel på at iPhone er beregnet og styre med fingeren og det er også blitt vanlig blant andre også i det siste. Dette er jo en positiv ting til en viss grad, så lenge man ikke dropper stylus'n helt. Det håper vertfall jeg at ikke Nokia gjør.

Lenke til kommentar
Det finnes da masse andre telefoner på markedet som er langt bedre for de som ikke bare er opptatt av fashion.

 

Feil. Det finnes mange forholdsvis unike programmer til iPhone som enten ikke finnes på andre mobiler eller fungerer adskillig dårligere, og er man avhengig av disse programmene har eierskapet intet med mote å gjøre. Det er bare ett av flere argumenter man kan bruke mot det tåpelige "mote"-stempelet de som ikke kjenner telefonen så godt liker å vifte med.

 

Feil. Apple har så enorme begrensniger på telefonen og hadde de fått det slik de ville hadde ingen kunnet innstallere noe som helst på iPhone til no. Man må sammenligne produkta ut fra hvordan produsentene har tiltenkt telefonen. Ikke etter hva man kan sveise på putte under skallet, ligger sjult, modifisere eller hacke seg fram til.

Jeg har hatt iPhone som hovedtelefon og ja det er en dårlig telefon men en kul leke.

 

Så lei av folk snakker om alt man kan gjøre med iPhone, du kan sikkert greie å mekke til 3g på den også er du flink nok, eller greie å rote det til slik at du får inn programmer på en SE eller Nokia som ikke er tiltenkt det.. Men det er utrolig uinntresangt. Fabrikkinstillinger er man sammenligner telefoner med

 

Hvordan telefonen er tiltenkt brukt fra produsent blir forholdsvis irrelevant i praksis når ALLE som eier telefonen, i alle fall i Norge, åpner den slik at de får installert programmer på den. Man må gjerne kritisere Apple for alle de tåpelige og unødvendige begrensningene de forsøker å påtvinge kunden, men det endrer ikke det faktum at en iPhone i praksis er langt mer enn hva Apple har ment at den skal være. Ville det være riktig å bedømme en Opel som en Opel om alle som kjøpte Opelen kunne oppgradere den til en Ferrari uten kostnad eller videre bry? Ville ikke bilmagasiner trukket fram muligheten for Ferrari-oppgradering som noe ekstremt positivt? Jeg tror i alle fall at de som ikke liker merket Opel, ville hevdet at Opelen måtte bedømmes som Opel fordi det er slik den kommer fra fabrikk :)

Lenke til kommentar
Jeg har enda ikke forstått hypen rundt Apples første telefon. Ok, den ser fantastisk bra ut, og har dritfett brukergrensesnitt, men spesifikasjonene er jo ikke akkurat imponerende. (edit: glemte den fine skjermen :) )

Ja, nettopp. Den ser fantastisk bra ut, har et dritfett GUI og en lekker skjerm. Hva mer trenger man, strengt tatt? :) Det er jo disse kvalitetene som gjør at den har blitt så hypet som den faktisk har blitt. I likhet med andre Apple-produkt.

 

Og sammenligningen med iPhone når det gjelder Nokia "Tube" er forståelig. Var det ikke noen i Nokia som gikk ut og sa at det var nettopp iPhone de brukte som målestokk?

Lenke til kommentar

Nokia Tube basererer seg på stylus-input. ALLE "normale" brukere HATER stylus! Det er INGEN som vil ha stylus! gah...

 

Ingen multi-touch.

ganske sikkert ingen solid glassplate over selve skjermen, slik at den er ordentlig motstandsdyktig mot riper.

 

Skriftgjenkjenning basert på stylus input? Jadda... det var fantastisk på min P800 en gang i tiden, men jeg ble fort LEI av å bruke stylus der også, aldri mer!

 

Tekniske spesifikasjoner satt til side, men bruksopplevelse og brukervennlighet satt i sentrum, så kan jeg aldri se for meg at denne Tube vil vippe iPhone av tronen. iPhone er så lett og bruke for ALLE at den kommer ikke med en manual engang (og det er INGEN som etterlyser det!).

 

Fordelen med Tube er jo at den forhåpentligvis er i 1.6:9 aspect ratio, mot iPhone's 1.5:1 (ikke ordentlig widescreen) og at den har høyere oppløsning.

 

Bakdelen er at jeg kan se for meg at dette blir den nye N95, som trenger mange oppgraderinger for og bli perfekt, og som kommer med et alt for dårlig batteri i utgangspunktet. Men håper altså på at Nokia ikke gjør den tabben igjen.

 

For at Nokia skal matche iPhone så må de også levere et kvalitetsprodukt som kjennes ut som det er ordentlig bygd. iPhone satte ny standard for byggekvalitet av mobiler, uansett merke og prisklasse. Nokia er kjent for plastikk-aktige mobiler som ikke kjennes særlig solide ut, og som gjerne ser ordentlig brukt ut etter 1-2 måneds bruk, og som begynner og knirke her og der... Gi oss et kvalitetsprodukt!

Lenke til kommentar

Ikke skjønt poenget helt med touch screen hysteriet, mobilene er bla vanskeligere å navigere med en hånd, værre å skrive sms om man eks er ute og går, da man ikke kan føle seg frem på tastene, og touch screen skjermer er ikke noe særlig å ha når det er litt sol ute, da er alt svart stortsett

Lenke til kommentar

Lurer på hvordan denne blir ja :)

 

Kan man ikke lage usynlige "knapper" på touch skjermen, som man kunne følt seg frem på. f.eks små "rugler" der tastaturet kommer opp på skjermen. Kanskje litt vibrering for litt feedback når man trykker. Hadde man fått følelsen av taster men samtidig utnytter plassen med skjerm over hele telefon.

Nesten litt som Optimus Maximus tastaturet som har små LCD skjermer på vær eneste tast.

oled-keyboard.jpg

(bare tenker høyt..) :p

Endret av jadz
Lenke til kommentar
Det finnes da masse andre telefoner på markedet som er langt bedre for de som ikke bare er opptatt av fashion.

 

Feil. Det finnes mange forholdsvis unike programmer til iPhone som enten ikke finnes på andre mobiler eller fungerer adskillig dårligere, og er man avhengig av disse programmene har eierskapet intet med mote å gjøre. Det er bare ett av flere argumenter man kan bruke mot det tåpelige "mote"-stempelet de som ikke kjenner telefonen så godt liker å vifte med.

 

Feil. Apple har så enorme begrensniger på telefonen og hadde de fått det slik de ville hadde ingen kunnet innstallere noe som helst på iPhone til no. Man må sammenligne produkta ut fra hvordan produsentene har tiltenkt telefonen. Ikke etter hva man kan sveise på putte under skallet, ligger sjult, modifisere eller hacke seg fram til.

Jeg har hatt iPhone som hovedtelefon og ja det er en dårlig telefon men en kul leke.

 

Så lei av folk snakker om alt man kan gjøre med iPhone, du kan sikkert greie å mekke til 3g på den også er du flink nok, eller greie å rote det til slik at du får inn programmer på en SE eller Nokia som ikke er tiltenkt det.. Men det er utrolig uinntresangt. Fabrikkinstillinger er man sammenligner telefoner med

 

Hvordan telefonen er tiltenkt brukt fra produsent blir forholdsvis irrelevant i praksis når ALLE som eier telefonen, i alle fall i Norge, åpner den slik at de får installert programmer på den. Man må gjerne kritisere Apple for alle de tåpelige og unødvendige begrensningene de forsøker å påtvinge kunden, men det endrer ikke det faktum at en iPhone i praksis er langt mer enn hva Apple har ment at den skal være. Ville det være riktig å bedømme en Opel som en Opel om alle som kjøpte Opelen kunne oppgradere den til en Ferrari uten kostnad eller videre bry? Ville ikke bilmagasiner trukket fram muligheten for Ferrari-oppgradering som noe ekstremt positivt? Jeg tror i alle fall at de som ikke liker merket Opel, ville hevdet at Opelen måtte bedømmes som Opel fordi det er slik den kommer fra fabrikk :)

 

Ja jeg vil hevde at skal man sammenligne opel med bmw for "folket" f.eks så måtte d være biler i samme klasse og selvfølgelig slik de leveres når man kjøper dem. Uansett om jeg liker opel eller ikke.. Blir feil drive tuning på opelen og ta en BMW fra samlebåndet. Det er ikke det kunden får i butikken og man må i tillegg bryte garantien. Tviler på så mange ville fåretatt den gratis oppgraderingen av opelen dersom de viste at de mistet garantien på en ny bil de har lån på osv. Ikke sikkert at når flere vanlige folk som vil kjøpe iphone når den kommer til Norge, vil bryte garantien heller. Mange som ikke vil tørre, greie, vite hvordan osv. De fleste vet jo ikke i dag hvilke mulighet f.eks en smarttelefon har selv om de har en. Skal en telefon sammenlignes er det fra samlebåndet. Alt annet blir bare teit. ER man flink nok er det bare fantasien som setter begrensninger for hva du kan gjøre uansett hvilken telefon du har.

Lenke til kommentar
Nokia Tube basererer seg på stylus-input. ALLE "normale" brukere HATER stylus! Det er INGEN som vil ha stylus! gah...

 

Ingen multi-touch.

ganske sikkert ingen solid glassplate over selve skjermen, slik at den er ordentlig motstandsdyktig mot riper.

 

Skriftgjenkjenning basert på stylus input? Jadda... det var fantastisk på min P800 en gang i tiden, men jeg ble fort LEI av å bruke stylus der også, aldri mer!

 

Tekniske spesifikasjoner satt til side, men bruksopplevelse og brukervennlighet satt i sentrum, så kan jeg aldri se for meg at denne Tube vil vippe iPhone av tronen. iPhone er så lett og bruke for ALLE at den kommer ikke med en manual engang (og det er INGEN som etterlyser det!).

 

Fordelen med Tube er jo at den forhåpentligvis er i 1.6:9 aspect ratio, mot iPhone's 1.5:1 (ikke ordentlig widescreen) og at den har høyere oppløsning.

 

Bakdelen er at jeg kan se for meg at dette blir den nye N95, som trenger mange oppgraderinger for og bli perfekt, og som kommer med et alt for dårlig batteri i utgangspunktet. Men håper altså på at Nokia ikke gjør den tabben igjen.

 

For at Nokia skal matche iPhone så må de også levere et kvalitetsprodukt som kjennes ut som det er ordentlig bygd. iPhone satte ny standard for byggekvalitet av mobiler, uansett merke og prisklasse. Nokia er kjent for plastikk-aktige mobiler som ikke kjennes særlig solide ut, og som gjerne ser ordentlig brukt ut etter 1-2 måneds bruk, og som begynner og knirke her og der... Gi oss et kvalitetsprodukt!

 

Morsom lesing.

Alle normale folk som vil ha en smarttelefon og ikke en ipod bør absolutt få med en stylus. La oss virkelig håpe Nokia aldri går bort fra dette. Men nå er jo ikke iPhonen noen smarttelefon, den bare markesføres slik. Jeg ønsker å ha valget selv, selvfølgelig, det er så utallige mange ting man ikke kan gjøre like godt med fingrene som med en stylus. Ikke på iPhone da, men det sier mer om iPhone en stylus'n.

 

Skal du sammenligne iPhone med Nokia sammenlign med Nokia 8800 Arte Her betaler du ræva mye for å få en telefon som koster alt for mye kjøpt på "lovlig apple vis" og ser bra ut og har bra byggekvalitet men som e så ræva som du kan få det til spess messig i forhånd til pris. Denne standarden var det IKKE Apple som satt, slike telefoner har vært lansert i lang lang tid.

 

Nokia har ingen problem med å vippe Apple av pinnen, Nokia hadde telefoner ute i lang lang tid før Apple kom med sin første telefon som alt da hadde banket iPhone langt ned i skoen.

 

Kan godt være N95 trenger mange oppgraderinger i SW, men det er noe som ikke holder med iphone. Her må hele telefonen byttes ut, både SW HW og Apple måten å tenke på, om den skal kunne være brukenes.

 

Multi-touch er en bra ting, og jævlig kult. Men å ha en telefon med multi-touch og utnytta de enorme mulighetene det gir så utrolig dårlig som Apple har gjort, er det nok bare de som får til. Kommer det et annet selskap med multi-touch telefon for massemarkedet får vi bare be å håpe at de gjør syklig mye mer ut av mulighetene, enn Apple har gjort. Jeg ble så sykt skuffa. Men multi-touch er og blir en kul ting.

 

Dette er helt klart et mye bedre valg enn iPhone om man skal kjøpe telefon, og vil nok være et mye mye bedre valg enn neste genrasjons iPhone også, og ennå skal vist ikke dette være flaggskipet til Nokia.

Lenke til kommentar
At Apple har laget en mobil.......en mobil, og denne sammenlignes alt med, syntes jeg er imponerende av Apple.

 

Hypen kan diskuters, men i mine øyne er det multitouchen som er det viktigste med Iphone. Jeg har hatt touchscreens siden de kom, men etter å ha testet Iphone satt den ganske enkelt en ny standard for hvordan en touchscreen skal være. Jeg forstår ikke at det lanserer Iphone killers hele tiden med vanlige touchscreen. Hva er forskjellen? Skjermen er større og menyen penere. Brukevennligheten til Iphone har den ikke fått.

 

Nei folkens. Apple har gjort et godt stykke arbeid her, enten man vil eller ikke. Bare dumt at de har valg den minst kundevennlige og mest idiotiske måten å selge den på.

Du har så fantastisk rett.

 

iPhone's multitouch er absolutt ikke perfekt (er lett å bomme f.eks), men her er det jo hovedsaklig fingrene som er begrensning

n - de er for store. Så om iPhonen hadde hatt enda større skjerm og knapper i UI'et hadde touchen antagelig vært tilnærmet perfekt. Men da hadde vel folk begynt å klage mer på størrelsen igjen...

 

Uansett er selve gjenkjenningen i Apples touch suveren over de tradisjonelle løsningene som faktisk krever at et punkt faktisk trykker på skjermen (ikke bare berører)

 

Nokia's nye touch, blir nok derfor mest sannsynlig bare nok en middelmådig løsning, tilsvarende alt annet som eksisterer (windows mobile, nokia N800 etc). Veldig knotete å bruke (ser det ut til).

 

BTW: SMS-skrivingen viser jo bare hvor middelmådig dette er - skriftgjennkjenning på PDA'er/palms og slikt så vi vel først for ca 10 år siden - at det fremdeles ikke har tatt av, burde være et hint...

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...