Gå til innhold

Viktig hvor pluss og minus pol kobles til?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg har tenkt til å koble en liten lcd skjerm til å trekke trøm fra en psu. Skjermen bruker 12v så det burde vel fungere?

På adapteren som følger med står det: output: +12v - 1500mA.

Det er denne typen kontakt som skjermen har:

h2566.jpg

Så jeg lurer på om det har noe å si hvor pluss og minus pol kobles? Hvordan skal en vite forskjell?

Mvh

Mr.Anki

Endret av Mr.Anki
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja det har absolutt noe å si, som regel er det pluss i midten, og minus på den rundt, men ikke alltid. Bruker å stå et tegn på en del ting som viser hvor pluss og minus er, som en halvsirkel som omkranser en prikk, der halvsirkelen er den ytterste, og prikken er midten. så er det et pluss og et minus tegna til de forskjellige

Skrevet

Hmm, her står det pluss på den ene siden og minus på den andre. Men pinnene står midt mellom begge to...

Om en kobler feil, vil skjermen kunne få skade av det ?

Skrevet
... Om en kobler feil, vil skjermen kunne få skade av det ?

Ja, det kan være svært skadelig.

Det kommer an på konstruksjonen, det er mulig å lage det slik at det virker begge veier eller at det bare nekter å virke. Men det er ikke verdt å ta sjangsen.

Skrevet (endret)

Må vel lage hull i kassen til å tre kabelen gjennom da :(

Edit:

Kan evt. teste om det er riktig på noe annet? Forslag til hva?

Endret av Mr.Anki
Skrevet

Mål på adapteren som fulgte med. Evt. sett en diode og en 12V lyspære i serie og se hvilken retning dioden må kobles for å få den til å lyse.

Skrevet

Kjøp eit multimeter, koster deg ingenting, men veldig kjekt å ha. Det er 99% sikkert at minus er rundt og pluss i midten, men ikkje noko å gamble på.

Skrevet

Alle eg har vore borti har hatt pluss på ledningen med strek på og minus på den einsfarga. Det er vel snakk om 4-5-6 forskjellige adapter.

Skrevet (endret)

Ja, testa for sikkerhetsskuld på to eg hadde liggande. Kan sjølvsagt ikkje garantere noko, men det er mine erfaringar.

Endret av Zeph
Skrevet

Jeg får ta og teste litt med dioder før jeg kobler til skjermen. Det stemmer at jeg skal bruke den gule og en svart ledning på molex kontakten ja?

Skrevet
Jeg får ta og teste litt med dioder før jeg kobler til skjermen. Det stemmer at jeg skal bruke den gule og en svart ledning på molex kontakten ja?

Gul er 12V og svart er jord/minus ja :)

Skrevet

Jeg har en adapter der den ledningen med hvit stripe på er minus. Stor sjanse for at den er pluss på din, da dette er vanligst, men jeg ville ikke gamblet på det.

Skrevet

Nå har jeg testet og testet og testet og til slutt fungerte det :D

Så nå kan skjermen kjøres via psu'en :)

Tusen takk for all hjelpen, hva skulle en gjort uten dere!?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...