Gå til innhold

Spår Blu-ray nedenom og hjem


Anbefalte innlegg

ATW... du kan jo forske på alt mulig rart.. en forsker stilling gir som regel en doktorgrad som resultat, og doktorgrader kan du ta i alt mulig rart.. Men det er en hårreisende avsporting av temaet så vi legger det dødt..

 

Jeg har sågar kjørt over MiniDiscer med bilen (i cover) uten at de fikk skader av den grunn.. Realtime var noe av det kjipe med MD.. men ingen andre lydkilder bortsett fra kassett hadde muligheten til å kopiere kjappere, og kassett kun fra kassett til kassett.. Lydmessig så var den underlegen cd, dog kun på gode musikkanlegg... Sony fikset på dette ved å oppgradere atrac codecen.. som gjorde bakoverkompatibilitet litt uggen (om jeg ikke husker feil)..

Jeg fatter fremdeles ikke at en teknologi som har sterk tilhørighet til et firma gjør at teknologien er dårlig.. Går da ut i fra at du syntes CD suger pga phillips tilhørigheten.... Nei jeg er ikke Sony fan, jeg går på teknologien ikke på hvem som står bak.. Funker det så funker det... Ei heller hater jeg integrertekretser bare fordi Siemens var blant de første som tenkte på prinsippet....

 

 

Terrabyte SSD disker.. hmmsa.. som jeg skrev.. hvem vet hva som finnes om 10-15 år..

 

Edit:

Siemen.. Det jeg skrev om produksjonskostnader halveres var basert på ditt utsagn om at det hadde gjort det de siste 2-3 årene.. Det har intet hold i virkeligheten.. Det når en minste grense, noen ting er enklere å produsere billigere (som substrat på HDD plater og lesehodene / tekonologien for uthenting av data fra magnetisk lagring) mens andre vil alltid koste mer rett og slett pga fler deler (datamaskiner, hovedkort++).. Et minnekort er forsovit en relativt enkel affære, du trenger en controller chip og en oversetterchip, deretter er det enkel kobling mellom minnebriken(e) og interfacene (enkel og enkel frublom, det er i allefall ikke en avsindig dyr affære)..

 

Jeg tror det er mer realistisk å se at prisen vil stabilisere seg og at vi får mer lagringsplass for pengene.. Ingen distributør eller produsent med mer enn en hjernecelle vil selge produkter for 3øre.. da øker de heller kapasiteten til 100-200gb og selger dem for 800 kroner.. og dermed er det ingen konkurranse...

 

 

Streaming er nais.. intil du har testet de kjipe sidene ved det: usikkerlevering, korrumpering av data, avhengig av dyrere teknologi enn "standalone" spiller og medium (SSD/optisk), avsindig mye værre DRM enn BR har, Ingen filmselskap vil tillate at du laster ned en film i HD kvalitet med alt av features uten at de sikrer seg mot spredning.. Men det er det ingen som tenker på..

 

/Edit

Endret av Phreak Paradize
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ATW... du kan jo forske på alt mulig rart.. en forsker stilling gir som regel en doktorgrad som resultat, og doktorgrader kan du ta i alt mulig rart.. Men det er en hårreisende avsporting av temaet så vi legger det dødt..

 

Jeg har sågar kjørt over MiniDiscer med bilen (i cover) uten at de fikk skader av den grunn.. Realtime var noe av det kjipe med MD.. men ingen andre lydkilder bortsett fra kassett hadde muligheten til å kopiere kjappere, og kassett kun fra kassett til kassett.. Lydmessig så var den underlegen cd, dog kun på gode musikkanlegg... Sony fikset på dette ved å oppgradere atrac codecen.. som gjorde bakoverkompatibilitet litt uggen (om jeg ikke husker feil)..

Jeg fatter fremdeles ikke at en teknologi som har sterk tilhørighet til et firma gjør at teknologien er dårlig.. Går da ut i fra at du syntes CD suger pga phillips tilhørigheten.... Nei jeg er ikke Sony fan, jeg går på teknologien ikke på hvem som står bak.. Funker det så funker det... Ei heller hater jeg integrertekretser bare fordi Siemens var blant de første som tenkte på prinsippet....

 

 

Terrabyte SSD disker.. hmmsa.. som jeg skrev.. hvem vet hva som finnes om 10-15 år..

 

Man får kjøpt CD-spillere av hvilken som heslt produsent og mange gode alternativer. Ja, det fantes andre produsenter en sony av MD, man man kan vel knapt nok si det bugnet. Det er det jeg mener med for sterk sony-tilhørighet. Og ja de fikk fikset opp endel på MD, men da var det for sent. Angående forskere, selvsagt finner man alltid enkeltunntak den ene ellr andre veien, det var en genrell observasjon.

 

AtW

Lenke til kommentar
Mine kjappe estimater for lagringsplass det neste tiåret: 2008-2013-2018

Blu-ray 25GB: 50-20-10 kr

Blu-ray 50GB: 100-80-70 kr

Blu-ray 100GB: N/A-200-160 kr

8GB flash: 200-40-N/A kr

32GB flash: 1300-80-N/A kr

128GB flash: N/A-800-80 kr

1TB flash: N/A-N/A-800 kr

 

I 2013 kommer 25GB plater gå for 4 kroner, dvs omtrent det samme som DVD-R i dag. Jeg tror du undervurderer kraftig hvor fort prisene kommer til å falle. Det er ikke sammenlignbart med foreksempel DVD-R dual layer platene som har sunket i pris i krypetempo. I Japan kunne man en periode finne 25GB disker for 499 yen (26 kroner). Jeg husker ikke helt hvor jeg leste det, men priskuttene vil nok komme ettervhert.

Endret av Valandil
Lenke til kommentar

Leste nylig noen prediksjoner om at prisen på flashminne ville synke med 75% i årene 2008, 2009, 50% i 2010 for deretter å få en utflating med en nedgang på ca. 20% hvert år fra 2011. Hvis vi da tar en pris/GB på 20 kroner ved starten av 08 vil det si under 50 øre/GB fra 2012.

 

Men det må jo sies at det vil skje ting på den optiske fronten også. Jeg vil tippe filmprodusentene betaler 5-10 kroner stykket for en blu-ray-plate nå, men det vil nok komme kjapt ned som med DVD (hvis blu-ray ikke flopper vel å merke). Prisen vil heller ikke avhenge noe særlig at økt kapasitet på platene i motsetning til flash. Jeg vil tippe produksjonskostnadene til en quad-layer BR-plate (100 GB) ikke er nevneverdig høyere enn en vanlig (25 GB) i masseproduksjon.

 

According to the Blu-ray Disc Association, the overall cost of manufacturing Blu-ray Disc media will in the end be no more expensive than producing a DVD. The reduced injection molding costs (one molding machine instead of two, no birefringence problems) offset the additional cost of applying the cover layer and low cost hard-coat, while the techniques used for applying the recording layer remain the same. As production volumes increase the production costs should fall and eventually be comparable to DVDs.
Endret av kilik
Lenke til kommentar

Fysiske medier vil nok en gang bli erstattet av internet, helt og holdent, men hvor mange tiår snakker vi da om?

 

Siden hele Norge knapt hard adsl tilgang, hvordan skal man da spå fysiske medier nedenom og hjem?

 

Pr. idag er det kun noen utvalgte antall mennesker i storbyene som har raskt nok nett til å streame kvalitet tilsvarende det man kan få ut av en BD plate.

 

Akkurat som det digitale bakkenettet, ikke nok kapasitet pr. idag til å sende HD, og spørs om dem får det i den nærmeste fremtid heller.

 

Flashminne til film?

Tja, med tanke på at det er laaaaaaaaangt fra etablert standard vil det nok ta tid. Den tiden kan vel regnes fra når 50gb koster like lite som en BD plate gjør når BD får fotfeste.

 

Prisen på en BD spiller faller, og vil fortsette å falle. Det samme gjelder filmer, en film fra en videobutikk på BD koster da ikke så mye mer enn hva en ny spillefilm på dvd kostet for ett par år siden.

Lenke til kommentar

Enhver kalkulering av prisnedgang på flashminne er nok basert på en tilnærmet lik grad av økning/nedgang i forholdet mellom tilbudog etterspørsel på flashminne som i dag. Skulle plutselig flashminne bli aktuellt for distrubusjon av filmer og konkurrere med «plater», ville etterspørselen eksplodert, og dermed også pris.

 

Prisen på flashminne har den siste tiden falt kraftig på grunn av stor tilgang mens etterspørselen har latt vente på seg. Feks så er etterhvert minnekortene blitt så store at en ikke kjøper nytt selv om en bytter fotoapparat el. Det er greit at vi «ekspertbrukere» gjerne vil ha større minnekort til våre duppedingser, men for mannen i gata som kjøper digitalkamera og er vant til maks 36 bilder på en rull fra gamle kamera er det ikke så nøye om det er plass til 100 eller 500 bilder på hans nye.

Lenke til kommentar
Edit: Siemen.. Det jeg skrev om produksjonskostnader halveres var basert på ditt utsagn om at det hadde gjort det de siste 2-3 årene.. Det har intet hold i virkeligheten.. Det når en minste grense

Pristrenden med flash har vedvart i ca 10 år. Ikke 2-3. Miniatyriseringen fortsetter trolig i mange år fremover også. Jeg tviler på at flashprodusentene møter noen vegg før om minst 5 år.

 

Ingen distributør eller produsent med mer enn en hjernecelle vil selge produkter for 3øre.. da øker de heller kapasiteten til 100-200gb og selger dem for 800 kroner.. og dermed er det ingen konkurranse...

Si heller ~50 kroner. Det billigste minnekortet i prisguiden koster for øyeblikket 30 kroner.

PS. Det var du som dro frem 3 øre og latterliggjør det. Det er ingen andre i tråden som har påstått at de tror det kommer til å koste 3 øre noen gang. Du latterliggjør med andre ord bare ditt eget konstruerte argument.

 

Streaming er nais.. intil du har testet de kjipe sidene ved det: usikkerlevering, korrumpering av data, avhengig av dyrere teknologi enn "standalone" spiller og medium (SSD/optisk), avsindig mye værre DRM enn BR har, Ingen filmselskap vil tillate at du laster ned en film i HD kvalitet med alt av features uten at de sikrer seg mot spredning.. Men det er det ingen som tenker på..

- Usikker levering kan enkelt løses ved å øke tidsvinduet man laster ned med. (Nedlasting er også et alternativ)

- Korrumpering av data er ikke noe problem. Hele kjeden er allerede spekket av feilsjekker og feilkorrigeringer.

- Avhengig av dyrere teknologi enn standalone? Den må du utdype. Jeg ser ikke hva det skal være.

- Jepp, DRM kan bli et problem for brukervennligheten til de som ser filmene lovlig dersom ikke filmbransjen tar i bruk eksisterende og mindre forbrukerfiendtlige metoder som f.eks vannmerking.

 

Jeg vil tippe produksjonskostnadene til en quad-layer BR-plate (100 GB) ikke er nevneverdig høyere enn en vanlig (25 GB) i masseproduksjon.

Hvert ekstra lag vil nok øke prisen betraktelig på Bluray, akkurat som på DVD. Jeg ser ikke noen grunn til at ekstra lag skal bli billigere på bluray enn på DVD. Derfor regner jeg med at platene med to lag alltid vil være dyre og platene med ennå flere lag alltid vil være svindyre.

Lenke til kommentar
Prisen på flashminne har den siste tiden falt kraftig på grunn av stor tilgang mens etterspørselen har latt vente på seg.

Du beskriver prisen som nesten utelukkende avhengig av etterspørselen. Det er bare halve sannheten da prisen er like avhengig av tilbudet. Kostnadsutviklingen har gått i rasende fart der man hvert år de siste 10 årene har fått dobbelt så mange bit lagret per kvadratcentimeter. Lagringskapasiteten har økt eksponensielt, i likhet med produksjon av transistorer på f.eks prosessorer. Produksjon av flashminne følger altså moores lov på samme måte som prosessorer, ram osv.

 

Men som nevnt har det vært et brattere prisfall enn normalt det siste året grunnet at etterspørselen ikke har økt i samme takt. Prisen er i dag ca 1/4 av det den var for 1 år siden. Uten det ekstraordinære fallet ville det trolig vært 1/2 prisen.

 

Flashminneprodusentene er på jakt etter nye markeder og SSD er en relativt ny mulighet som vil hjelpe dem å få opp etterspørselen nok til at de kan øke opp til full produksjon igjen. Men det vil ta slutt på det området også, trolig om ca 5-10 år. Da vil produsentene igjen være på jakt etter nye markeder og lagring av film kan vise seg å bli perfekt for å klare å utnytte produksjonskapasiteten igjen.

Lenke til kommentar
Jeg vil tippe produksjonskostnadene til en quad-layer BR-plate (100 GB) ikke er nevneverdig høyere enn en vanlig (25 GB) i masseproduksjon.

Hvert ekstra lag vil nok øke prisen betraktelig på Blu-ray, akkurat som på DVD. Jeg ser ikke noen grunn til at ekstra lag skal bli billigere på Blu-ray enn på DVD. Derfor regner jeg med at platene med to lag alltid vil være dyre og platene med ennå flere lag alltid vil være svindyre.

Ok, tenkte først og fremst på trykte plater til filmdistribusjon. Merk at alle filmene man ser i tilbudskurva på Rimi til 49 kroner er på trykte dual-layer DVD-plater. Jeg vil tippe produksjonsprisen til disse platene er på ca. 2 kroner. Uansett, dual-layer BD-R til hjemmebruk vil nok ligge på rundt 20 kroner stykket om fem år. Synes du er vel negativ når prisen på disse bare vil gå ned med 30% på 10 år (!). 30% hvert år i ti år virker mer sannsynlig spør du meg...

 

Jeg har ikke spesielt tro på optiske diskmedier, men det er ikke på grunn av pris/GB. Der vil de nok være ledende i lang, lang tid framover. For noen år siden var det snakk om 1 terabyte optisk disk som skulle komme ut i disse tider. Vet ikke hva som skjedde med prosjektet, men sier litt om potensialet hvis man får masseprodusert de til normale priser (les: under 100 kroner stykket).

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Det og få filmbransjen over på flash tror jeg egentelig ikke ville vært så vanskelig, hovedprobelmet ligger i prisen på nok lagringsplass i dag.

 

At vanlige usb pinner/sd kort/ cf kort blir brukt er lite trolig, det må i hvertfall være en eller annen form for kopispærre, denne kan komme i flere former:

 

Proreitær kontakt på brikken

En chip på brikken kom koder innholdet.

 

Se for deg et minnekort på størelse med vanlige bankkort, like flatt også. kontakten til kortet er fire metalplater på ca 3 mm x 5 mm, alle fire under på kortets høyre side. Oppå kortet er det et lag med e-papir som viser hilken film som ligger på kortet.

Kortet kan selges med en film på eller tomt, skal du ha en ny film stikker du bare innom butikken, setter kortet i en automat og velger hvilken film som skal ligge på kortet, videre kan man også laste ned filmene hjemmefra, forutsatt at du har en kortleser i datamaskinen for disse filmkortene.

 

Oppå kortene er det e-Papir som viser hilken film som ligger på kortet, denne trekker ikke strøm når den ikke endres så batterier trengs heller ikke.

 

en framtid som kansje kan skje

Endret av Brusfantomet
Lenke til kommentar

Tror lagringsmedier som man må drive å putte inn og ut av TV/avspiller er på vei ut. Fremtiden ligger i mediesentere koblet opp mot internett med mulighet for å leie og kjøpe film som blir lastet ned til enten harddisken i mediesenteret eller en sentral hjemmeserver, og/eller streaming. Antakeligvis så vil mediesenterene bli bygd inn i TV-en. Utbygging av fiber er allerede godt i gang, det er mange tilbydere av IP-TV, video on demand og diverse leiefilm-tjenester og folk begynner å bli vant til at "alt" er digitalt og tilgjengelig via nettet.

 

Jeg ser ikke helt bort i fra at man kanskje kan kjøpe filmer på flas-minne om noen år, men da ser jeg mer for meg at man tanker opp minnet i videosjappa eller lignende, ikke at man kjøper flash-minne som er låst med trykk og cover og full pakke.

 

Å spå fremtiden er kanskje ikke det smarteste man kan gjøre, regner med at både jeg og Laurie Fincham tar dundrende feil.

Lenke til kommentar

Ligner litt på en artikkel fra noen uker tilbake i tid... syns jeg husker at Simen1 pekte ut prisutviklingen på SSD (dvs. hvordan den vil falle over tid, med utgangspunkt i prisfallet på SSD i de siste årene).

 

Hvis noe tilsvarende Blu-ray Disc Association hadde dukket opp for SSD markedet, så hadde nok konkurransen blitt nokså het i nærmeste fremtid. Inntil det eventuelt skjer vil nok Blu-ray dominere som kilde for HD materiale.

Lenke til kommentar

Dette er den naturlige veien for alle degitale medier, og du trenger ikke å være forsker for å vite dette. Før eller senere, kommer alt til å havne på SSD i forskjellige former og fasonger.

 

Men jeg lurer på hvorfor så mange tror at disken kommer til å leve evig, og tviler på fremtidige forandringer.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jeg syns noen her er litt vel optimistiske til prisras på flashdisker. Det er og blir en dyrere teknologi enn CD/DVD/BD plater. Sånn er det bare. Har ingenting med at det er et mindre market for flash disker enn plater, teknologien koster mer å lage. I tillegg til det så må man huske på at ny teknologi på markedet skal også godkjennes av de som skal kjøpe varen og selge den videre til oss brukere(i denne sammenheng: Film og musikk(til en grad) bransjen) da kommer hele regla med soneinndeling og anti-piracy teknologi inn, som jo er den delen som vi brukere er happy for at ikke er på flashdisker atm. Hvis flash disker kommer, men har soneinndeling og/eller DRM, så blir brukermarkedet skeptiske og da blir det et mindre market å selge til, som igjen vil føre til skepsis hos bransjen. Jeg tror at vi vil ha en jevn evolusjon(plater) frem til en evt. revolusjon.

 

Revolusjonen i mine øyne er streaming over internet, men foreløpig er det for lite kontroll over internett til at vi kommer til å se noen stor satsning på dette.

Men flash kan ha en backup funksjon i dette markedet, noe mer enn det tviler jeg sterkt på, men det er nå min mening.

 

I tillegg til dette så må man ikke glemme at den vanlige forbruker bryr seg ikke en døyt om at det er en plate eller en flashdisk på kredittkort størrelse han stapper inn i pcen/TVen/spilleren. Eller om det er HD for den sags skyld..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Nå har jeg ikke lest gjennom alle postene her, men glemmer vi ikke en viktig ting ? At det ikke er den beste teknologien som nødvendigvis blir den gjeldende ? Og hvorfor ikke ? Fordi det til syvende og sist er markedet og brukerne som bestemmer det. Greitt nok at mange ser på flash teknologi og streaming som fremtiden, men å få "vanlige" brukere til å ta alt dette i bruk er litt vel optimistisk. Tror aldri de fysiske mediene vil forsvinne, rett og slett fordi majoriteten kjøper filmene i butikken, uansett om det måtte finnes et alternativ. Fordi ? Fysiske medier er noe alle kan bruke, hvor streaming ikke er. Flash disker, hvis prisen går ned, ok. Men med markedskreftene som pusher dette ut på markedet, så tviler jeg på at det kommer til å forsvinne med det første.. og for min del har jeg ikke noe imot å putte plater i en skuffe heller men..

Lenke til kommentar

Mange gode innlegg både for og imot, men der er eit moment eg vil få med og det er fordelen for utleige av film på flashminne.

 

Butikken sit med alt materiale på Harddisk og du som kunde leiger film på gjennburkbare brikker, eller kjøper bikka og har klippekortsystem for filmleige.

Større utvalg i butikken og ingen ødelagte utleigediskar.

 

Har ikkje noke liknande vore prøvt med MP3 i musikkforetningar?

Lenke til kommentar

Vis man hadde gått inn for å innføre flash som standard media for film ville det vel tatt ett år før man hadde hatt priser på rundt 50øre for 40gb flash (for utgivere av filmer). Fordi det er utvikling som koster penger, man er ikke avhengig av høy lese hastighet og man kan velge en litt større fysisk størelse på brikken enn den man bruker i usb pinner.

Lenke til kommentar

Godt poeng med tanke på ytelse. 1xBlu-ray er 4,5 MB/s... Kanskje det også er mulig å utvikle langt billigere NAND flash enn vanlig ettersom de ikke trenger å takle overskriving? (eventuelt takle veldig få overskrivinger: f.eks. 100).

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Det er mange tekniske aspekter til at SSD vil være fordelsmessig, men personlig synes jeg dette er mer ønsketenkning enn realistisk fra denne forskeren.

 

BD har brukt lang tid allerede på å få en fot inn i markedet og nå er døren åpen. SSD vil måtte ta samme kampen og den er ikke en gang klar som teknologi innen filmmarkedet, mye utvikling og tilpasning må til før det i helt tatt kan vises frem som et praktisk alternativ.

 

Kanskje om 5-7 år vil SSD bli et alternativ som vil begynne en kamp BD begynte for flere år siden.

 

Kanskje det fremtidige navnet vil bli SVD eller SMD. Solid Video/Multimedia Disk. Og ant. vil det være billigere utgaver som ikke fokuserer på høyere enn nødvendig leseytelse og ei heller skrivemuligheter. Husk at disse må kunne "trykkes opp"/programmeres på en enkel og rask måte og være små og hendige for brukerne. Størrelsen vil kanskje typisk være som en micro minnepinne eller som dagens DS kasetter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tror dette kan være en ide. Som en kar her skrev, som var litt skeptisk. At når blue ray blir vanligt så blir også SSD billigt. Vel selv om en plate Blu-ray vil koste 4kr pr stk så vil uansett utsalgs prisen være rundt det samme som en DVD i dag. altså 150kr ca. en SSD vil nok også bli ganske rimelig i form av si 50-100gb. Se bare på prisen på disker i dag se hvordan det går der! 750gb til latterlige 900kr... ikke lenge siden disse diskene kosta 2 lapper ;)

billigste disken jeg ser til salgs av vanlige standard koster 250kr for 80gb. Men husk da at prisen på denne er høy pga det ikke lenger lages så mange av disse. ser en på pris pr gb så koster altså en slik liten disk 3kr pr gb! mens en 750gb koster ned mot 1,2kr pr gb. SSD vil nok kunne komme seg ned mot dette selv med tiden så da kan en fort ha en 50gb til 50kr. Men igjen så vil da f.eks en felles ordning for filmer gjøre dette enda billigere pga masseproduksjon! og da kan fort en slik disk koste 25kr. ikke helt ned mot Blu-ray enda. men føler SSD er mer fremtidsrettet. Kommer et mer krevende format er det bare og øke lagringen osv. blu ray vil før eller siden slite med og henge på her selv med flere lag. Samt en SSD er mer (ironisk nok) solid da en ikke har samme problemer med riper i disk osv. Noe jeg ser på platenes største problem. mer og mer komplisert teknologi i disse diskene noe jeg føler gjør dem mer sårbar enn før...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...