Gå til innhold

Beskriv ditt drømmekamera+objektiv

Anbefalte innlegg

Ja, vi alle drømmer. La oss dele litt, men husk at om du vil ha et 40D med FF, 5" skjerm, videofunksjon, 10-6400 ISO uten ISO-støy, LiveView, 10-500mm f/0,7L IS USM DO Macro-objektiv, innebygd vertikalgrep, byggekvalitet som ei bowlingkule, vekt på maks 1kg og batterikapasitet til 5000 bilder med de tre innebygde ringblitsene så ville det kostet deg over en milliard kroner om det det faktisk var fysisk mulig å lage. Ikke beskriv noe NASA bestiller, men noe du faktisk har råd til.

Jeg åpner vel?

450D med grepet til Sony A350 (likte det grepet, selv om kameraet føles som en leke), skikkelig gummi å holde i, tommelhjul og "joystick" som på 5D/30D/40D/resten av gjengen, innebygd blitsstyring og 6mpx sensor. Kommer aldri til å trenge mer, så fjerner noen mpx for mindre støy. Objektivet er et 30mm f/1.8 med IS og USM. Antatt pris for kamerahuset blir mellom 6000 og 8000kr når den får lagt seg til rette etter lanseringen. Objektivet kommer vel til å koste 5000-6000kr, og ha bildekvalitet deretter (ganske så god). Kommer sikkert til å våkne i morgen tidlig og finne ut at drømmekameraet er et helt annet, men slik er det(/jeg) vel.

Din tur. (Ja, jeg har lite å gjøre akkurat nå.)

Edit: Håper kameraprodusentene begynner å lage custom kamerahus på bestilling. Du velger grep, størrelse på hus, sensor, blitz, prosessor, LCD, knapper (hvilke og hvor) og annet som stort sett har med ergonomi å gjøre. Så får du dyden sendt i posten noen uker senere for en pris som er noe stivere enn på et ferdig kamera. DET er i alle fall noe å drømme om.

Endret av pederk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Legg til et par tusenlapper på mitt kamera og gi meg søkeren til D3 om det er fysisk mulig.

På et 450D? spøker du?

For det første veier jo Canon 450D like mye som et aspeløv, så det ville bli top-heavy (kan noen si Leica R8?) med det digre pentaprismet i D3- Se bare Canon 1DS Mk3, til og med på det kamera måtte de LEGGE TIL litt på toppen for å få plass til den nye søkeren.

Lenke til kommentar

Jeg vil ha four-thirds FF-edition. Alle objektiv-produsenter pålegges å følge denne standarden, og samarbeider om spesifikasjoner for neste generasjon à la USB.

Kameraet skal være FF, med søker, sensor og lysmåler fra Nikon D3. Optikken skal være en 50mm Leica Noctilux.

Kameraet skal også kunne ta opp 120 fps i 1080p.

Ooops. Så ikke siste setning før nå..

Jeg vil ha min Zuiko Digital 50mm f/2 på en Pentax K20D. Det skulle jeg ha råd til.

Lenke til kommentar
Jeg vil ha four-thirds FF-edition.

Dagens four-thirds er FF da det er en ny standard og den har kun en sensorstørrelse.

Jeg mistenker at det du egentlig vil ha er en digital standard som er like god og open som four-thirds men har like stor sensor som et 35mm negativ. Men hvorfor stoppe der? Hvorfor ikke sikte opp mot 6x4.5?

Tom

Lenke til kommentar
Jeg mistenker at det du egentlig vil ha er en digital standard som er like god og open som four-thirds men har like stor sensor som et 35mm negativ. Men hvorfor stoppe der? Hvorfor ikke sikte opp mot 6x4.5?

Helt sinnsykt- men jeg så en Contax 645 med batterigrep og 80mm f2 samt 140mm f2.8 til salgs på finn til kun 15.000!! synd at jeg har blåst kamerabudsjettet- for det finnes vel knapt nok noe finere 645 kamera i verden med hands down perfekt objektivserie fra Zeiss.

Lenke til kommentar

Har alltid ønsket meg et superanvendelig reisekamera. Og her er kravene:

* 1 megapixel LCD, 2.5 eller maks 3 tommer for ikke å bli for stort. Oppfriskningshastighet for LCD er ikke så viktig. Går det fort bruker jeg søkeren uansett. Men skjermen må være vridbar, både for å kunne vri den inn mot kamerahuset for beskyttelse og for å bruke den til bilder i høyt og lavt.

* Speilet må bort, både fordi det bråker og fordi løsning med speil og pentaprisme tar plass. Konskevens: 1 megapixel EVF, min 60HZ oppfriskningsrate

* AF minst som 40D, helst som 1D (uten fokusfeilen)

* Byggekvalitet: OK. Objektivfatning i metall som minimum

* 4/3 fatning og sensor med stabilisering. Canon 1.6 crop (og fatning) hadde vært ennå bedre hvis de hadde laget sensorbasert stabilisering.

* Standardobjektiv: Ultrazoom, noe i likhet med Tamron 18-250. Ønsker meg selvfølglelig ennå bedre optisk kvalitet. Og mulighet for bruk av all 4/3 (Canon) optikk.

* Bps: 3 holder, 5 bedre men vil ha mulighet for lange serier med RAW (+Jpg)

* Størrelse og vekt: Så lite som mulig

* Iso: 50-3200 i Ok kvalitet

Lenke til kommentar
Legg til et par tusenlapper på mitt kamera og gi meg søkeren til D3 om det er fysisk mulig.

På et 450D? spøker du?

For det første veier jo Canon 450D like mye som et aspeløv, så det ville bli top-heavy (kan noen si Leica R8?) med det digre pentaprismet i D3- Se bare Canon 1DS Mk3, til og med på det kamera måtte de LEGGE TIL litt på toppen for å få plass til den nye søkeren.

Ikke fysisk mulig, altså. Uffa...

Lenke til kommentar

Kamera: Nikon D3 med følgende modifkasjoner:

- størrelsen og vekta til Olympus E510

- stabilisering på bildebrikken som Olympys og Pentax

- Canon objektivfatning

- Vribar LCD-skjerm

Objektiv: Et godt utvalg med gode objektiver. f.eks

- 14mm f/2,8

- 50mm f/1,4 macro

- 150mm f/2,0 macro

- 17-70mm f/2,8

- 50-300mm f/2,8

Og beveger vi oss over på sci-fi og nasa-budsjett så skulle jeg selvsagt hatt en 5-1000 mm f/1,0 macro :p Jepp, og en tjener til å operere kranbilen som følger med på kjøpet. :p Samt TEC-kjølt sensor i størrelse mellomformat 6x6cm.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Og beveger vi oss over på sci-fi og nasa-budsjett så skulle jeg selvsagt hatt en 5-1000 mm f/1,0 macro :p

La oss ikke glemme en tjener til å bære det ;)

Men jeg skulle gjerne ha sett en større søker (Blir sikkert D3 sin da) på et K10D hus, DA* optikk til Tamron/Sigma pris, bedre utvalg av Pentax i butikker generelt.

Tja... Er vist ikke så storforlangende jeg...

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
F3-hus* med D3-sensor

*Naturligvis med noen adapsjoner til den digitale era

Støttes, selvom den analoge versjonen er plettfri! Ellers er vel dette mitt drømmekamera selvom det har eksistert i mange år:

new503cxza3.th.jpg

Hasselblad 500 serien (her 503cx).

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar

Enkelt - D3 med 24-70, 70-200VR og 14-24 er det jeg ønsker meg i dag - ingen kostnader tatt i betraktning.

I tillegg skulle jeg gjerne hatt en kompakt à la Sigma DP1, med f.eks. sensoren fra D300 eller E-3 og en fast (ikke utskiftbar og ikke zoom) 24mm-30mm (18-25mm med E-3-sensor) f/1.8 eller f/2 (moderat største blender for å lage det kompakt). Trenger ikke være Digital Ixus-klasse på størrelsen, men tar gjerne en høykvalitets kompakt med litt størrelse. E-420 med pancake akkurat blir litt i største laget, selv om den er nokså nært...

bedre utvalg av Pentax i butikker generelt.
Akkurat dét vet jeg at Pentax jobber med...
Lenke til kommentar

Mitt drømmekamera måtte vært et Nikon-apparat med:

- FX-sensor i et kamera med D300-størrelse

- Lysmåling på AI-s og AI-objektiver

- Vribar skjerm med Live View (lei av å kravle på bakken ved makrofotografering)

- Støvfjerning

- Manuellfokusindikatoren til D60 (og sikkert også D3/D300)

- Time-lapse-funksjon (som D300)

- Objektiver: Gjerne 14-24, 24-70 og 70-200 VR (samt makroobjektiv)

- VR i huset (evt. 14-24 VR og 24-70 VR)

- Mulighet for å finjustere fokus på ulike objektiver

- Pixelmapping i tilfelle jeg noen gang skulle fått døde pixler

Det meste har de vel allerede i D300, bortsett fra VR i huset og vribar skjerm (og billig fullformat). Kanskje jeg heller burde hoppe over til Olympus E3?

Lenke til kommentar

Canon 5D med lukkertid som slutter på 300 sek, ikke 30 sek. Et objektiv med rekkevidde 17-40, men sinnsyk skarphet og solblender som justerer seg med brennvidden. På objektivet skal det være et ND filter man kan justere styrken på fra ND8-ND2000 og dette skal på noen måte forklares videre til kameraet, som tar det med i lysmålingen (kanskje måler lys litt ekstra lenge).

Alternativt: kameraet har en egen filterliste. Du kan fylle inn styrken på filtrene du bruker, enten som ND1000 eller f-stops og den tar dette med i vurderingen.

WOW, Canon burde ansette meg....

Lenke til kommentar

Olympus kjøper inn OM-1 og OM-2-hus, bygger dem om med digitalt bakstykke, fullformat sensor, gode løsninger etc. God lysmåler kreves!

Optikken har jeg.

Ellers vil jeg ha et værtettet og skuddsikkert E-4xx med søkeren fra E-3, utflippbar LiveView, originalt grep til E-4xx, en videreutvikling av sensoren fra E-3, trådløs blitsstyring og et 25/1.4.

Lenke til kommentar
Leica M8 med sensoren, bildeprossessoren og skjermen til Nikon D3 + 35mm Summicron ASPH

Støttes. Kommer ikke M9 snart..?

Det tviler jeg på, siden alle M8 eieren nettopp fikk tilbud om oppgradering av sine lukkere og skjermer (for ikke mindre enn 1000$). Dessuen tror jeg ikke Leica som selskap overlever ett nytt M produkt uten å kvitte seg med de barnesykdommer M8 hadde i den digitale overgangen. Jeg tipper de kommer til å strekke seg SVÆRT langt, også tidsmessig, for å levere et "feilfritt" produkt. Men når M9 en gang blir tilgjengelig er jeg sikkert på ventelisten!

Endret av Schnoodleboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...