Gå til innhold

Tilbud: Lenovo T61P - slå til?


Anbefalte innlegg

Hvordan er prosessoren og skjermkortet på denne maskinen? Den jeg har sett på er denne :http://www.gs.no/shop/index.wa2?ParentProductId=21928

Amientotilbudet er etter min oppfatning vesentlig bedre. Den du oppgir har etter hva jeg kan se 2 fordeler: Den har XP istedet for Vista og den har 1gb ram ekstra ( som koster 433 hos Amenito). Jeg er usikker på evt forskjell i batteriløsning - TROR amentio har 9cell (oppgis i specen på Lenovos sider og er en kjempefordel) - mens den du lenker til oppgis med 6cell. Det vil si at du betaler en 500lapp i tillegg for større 7200rpm hdd (oppgis ikke rpm i den du lenker til) vesentlig bedre batteri og CPU + Vista Ultimate. I tillegg er amentio "rimelige" på annet tilleggsutstyr som slim-powersupply osv. Jeg tror forøvrig det er verdt prisen å legge til for 4 års service.... (det hadde jeg gjort ihvertfall).

 

EDIT:

Her er specene fra Lenovo: (Du sammenligner T61 med T61P)

http://www5.pc.ibm.com/no/products.nsf/...epi=web_express

http://www5.pc.ibm.com/no/products.nsf/...epi=web_express

Endret av omaha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser at det er noen som skriver at denne bare takler 3 gb minne.
Tror det er feil fra nettbutikken, Lenovospec tilsier 4gb og dette er et tilvalg ser jeg.
Ser at det hovedsaklig harddisken, grafikkortet, skjermstørrelsen og prosessoren som er forskjellen her.

6 MB Cache på T9500 mot 4 MB på T7500

200 GB HD mot 160 GB HD

nVidia FX 570M mot nVidia NVS 140M

Begge har 14,1" skjerm men den ene er widescreen. Dette er en smakssak, men fysisk er 4:3 skjermen omtrent like høy som en 15,4" wide, for meg har ihvertfall høyden stor betydning. Ellers er det vesentlige forskjeller og eksempelvis større batteri er for mange viktig. Dersom man kjøper denne med 6cell må man ut med 12-1500 kr i tillegg for 9cell og brenner inne med et 6cell fordi man stort sett like gjerne kan ta med seg powersupply istedet for å ha 6cell som backup. Amentiotilbudet er vesentlig bedre. Endret av omaha
Lenke til kommentar

Jeg hadde vurdert å kjøpe denne, men har begynt å lure litt. For det første trodde jeg kanskje dette var et partikjøp, men nå ser jeg at flere nettbutikker har tatt den inn, og det er allerede andre som selger den billigere enn Amentio. I testen av T61p i PC-world er oppløsningen på 14 tommeren oppgitt til 1680 x 1050. Den modellen som er lagt ut har 1400 X 1050. Vet noen hvorfor?

Lenke til kommentar
Jeg hadde vurdert å kjøpe denne, men har begynt å lure litt. For det første trodde jeg kanskje dette var et partikjøp, men nå ser jeg at flere nettbutikker har tatt den inn, og det er allerede andre som selger den billigere enn Amentio. I testen av T61p i PC-world er oppløsningen på 14 tommeren oppgitt til 1680 x 1050. Den modellen som er lagt ut har 1400 X 1050. Vet noen hvorfor?

 

Ja, prisen har gått noe ned. Amentio har også satt ned sin pris til 11500,-

 

I PC World testet de widescreen-versjonen. Den som er på tilbud er med vanlig 4:3-skjerm. Det er grunnen til annen oppløsning.

Lenke til kommentar

Har en T42p som er moden for utskifting nå. Valget står mellom en FUJITSU SIEMENS CELSIUS H250, T61P og en Dell maskin som jeg ikke har spec på her og nå.

Maksinen vil hovedsaklig bli brukt til SolidWorks 2008, litt photoshop og office pakka.

Hva ville dere valgt ?

Lurer også på om skjermkortet på "kun" 128 mb egner seg til en 24" skjerm ??

Lenke til kommentar
Lurer også på om skjermkortet på "kun" 128 mb egner seg til en 24" skjerm ??
På ThinkPad er det ikke DVI, så du må vel evt ha en dockingstasjon tror jeg - Max oppløsning skal være 2048x1536 som tilsvarer 2 stk 1024x768.... http://www5.pc.ibm.com/no/products.nsf/...epi=web_express

 

Jeg tipper også at det vil dukke opp en T300 og en T300p Montevina / Penryn når Montevina rulles ut for fullt om noen måneder.. Det skulle ikke forbause meg om de har høvlet litt på de slik at de er litt slankere, og at hdmi/dvi blir inkludert. Men jeg tror også at man kan glemme denne prisen for denne spec'en;o)

Lenke til kommentar
Får ta denne prisreduksjonen som et tegn på at det er nye T modeller på vei. Håper det i alle fall. Skal ha ny Thinkpad T til sommeren/høsten.

 

Ørjan...

 

Regner nesten det jeg også, men min forrige T40P holdt i 3 år til mitt bruk, og en så bra maskin til en sånn pris er vanskelig å si nei til.

Lenke til kommentar
...Begge har 14,1" skjerm men den ene er widescreen. Dette er en smakssak, men fysisk er 4:3 skjermen omtrent like høy som en 15,4" wide, for meg har ihvertfall høyden stor betydning. Ellers er det vesentlige forskjeller og eksempelvis større batteri er for mange viktig. Dersom man kjøper denne med 6cell må man ut med 12-1500 kr i tillegg for 9cell og brenner inne med et 6cell fordi man stort sett like gjerne kan ta med seg powersupply istedet for å ha 6cell som backup. Amentiotilbudet er vesentlig bedre.

 

Faktisk er 14,1" i 4:3 format nesten én cm høyere (dersom du ser mot skjermen) enn en 15,4" i 16:10 (8:5) format. Dette kan jeg bevise..

 

Den modellen som er lagt ut har 1400 X 1050. Vet noen hvorfor?
Jeg tror jeg kommer til å gå for 1400x1050, ja. Det er jo mye feil bilder ut og går, når disse nettbutikkene annonserer i hytt og vær.

 

11500 for denne maskinen er jo latterlig.
Må ikke si det så høyt, da setter de vel opp prisen igjen. Kall det heller en mer fornuftig pris. Jeg synes ikke det er en krone for billig. Jeg tror jeg venter noen uker til for å se om den blir billigere...hehe

 

På ThinkPad er det ikke DVI, så du må vel evt ha en dockingstasjon tror jeg - Max oppløsning skal være 2048x1536 som tilsvarer 2 stk 1024x768....

Dette må da være feil å si; Når grafikkortet gir en oppløsning på 2048x1536, så gjør det det på begge skjermene (eller etter skjermens begrensning, da)

Endret av 7r
Lenke til kommentar

DVI: Bare logikk - tallene sammenfaller med 2 skjermer i 1024x768 og husker jeg ikke feil har "toppmodellen" av docken 2 uttak. Antar derfor at dette er intensjonen med de oppløsninger Lenovo opererer med. Disse grafikkortene/GPU'ene greier vel fint en 30" i andre maskiner.

 

Jeg bare tittet på en eller annen illustrasjon som viste størrelsesammenligning.. videre så ha jo antall pixler vertikalt/horisontalt litt å si om kvaliteten/oppløsningen på panelene er like.

 

1400x1050 (14" - 4/3)

1680x1050 (15,4-16:10)

I dette eksemplet - samme høyde - 280 px mer horisontalt. Dette stemmer vel bare om pixlene er like store og avstand mellom de er lik...

 

Kan godt hende du har rett og bekrefter min oppfatning av at 14" 4:3 er å foretrekke - Jeg har ikke foretatt noen geometriske beregninger med pytagoras. :thumbup:

Endret av omaha
Lenke til kommentar
DVI: Bare logikk - tallene sammenfaller med 2 skjermer i 1024x768 og husker jeg ikke feil har "toppmodellen" av docken 2 uttak. Antar derfor at dette er intensjonen med de oppløsninger Lenovo opererer med. Disse grafikkortene/GPU'ene greier vel fint en 30" i andre maskiner.

 

Tallene gjelder for en skjerm, og om du regner litt på det er det ikke to, men fire ganger oppløsningen til en 1024x768. 2048x1536 er en standardoppløsning for 4:3-skjermer og betyr at du ikke kan få ut oppløsninger med mer enn 2048 punkter horisontal eller 1536 punkter vertikal oppløsning.

Lenke til kommentar
11500 for denne maskinen er jo latterlig.
Må ikke si det så høyt, da setter de vel opp prisen igjen. Kall det heller en mer fornuftig pris. Jeg synes ikke det er en krone for billig. Jeg tror jeg venter noen uker til for å se om den blir billigere...hehe

 

Fornuftig og fornuftig, jeg kaller det heller krisebillig for en sånn type maskin. Da jeg kjøpte min T40P for 3-4 år siden så var den priset til rundt 40K, men vi fikk den til halvpris, dvs 20k. Så 11 500kr for en Thinkpad T61P kaller jeg grisebillig. Har hatt to maskiner etter at jeg hadde min T40P, og jeg merker stor forskjell, på det meste. Chassiet, tastaturet, musepadden og programvaren til Thinkpad er etter min mening klasser over de nærmeste.

 

Jeg prøvde igår å finne en maskin med nokså samme specs som denne her, og da måtte jeg eventuelt ut med nesten 17000 kr, og da var den eneste forskjellen, bedre skjermkort. Intet annet.

Lenke til kommentar
Jeg prøvde igår å finne en maskin med nokså samme specs som denne her, og da måtte jeg eventuelt ut med nesten 17000 kr, og da var den eneste forskjellen, bedre skjermkort. Intet annet.

 

Men hvis du ser på prisguiden i hw.no nå, så ligger de andre nettbuttikkene hakk-i-hel på Amentio...

 

En annen ting jeg lurer på; er hvor holdbar denne prosessoren er. 45 nm er jo utrolig tynt, de har stappet mange transistorer sammen i et felt, det er mye som kan gå galt...

 

Vel, jeg skal ikke være kritisk til Intel. Men er det noen som har sett tester på T9500???

Lenke til kommentar

Jeg er også intressert i denne maskinen til jobben, men er jo litt skeptisk på prisen da disse pcene låg på 20-30k for en uke siden. :) Noe må de da vel ha byttet ut med billige komponenter osv? Men må si spec`en er meget god her, og det er betryggende at flere butikker har tatt den inn i sortimentet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...