Gå til innhold

Tilbud: Lenovo T61P - slå til?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har tenkt litt på det samme og det er nok mange som ikke er enig med meg, men jeg er av den oppfatning at x3100 ikke er noen god løsning. Etter hva jeg forstår er det noen bugs i denne GPU'en, og selv om den (bugfri) holder mål i dag vil behov endre seg. Når man ser på brukte maskiner er det (for meg i alle fall) GPU som er ankepunktet og som gjør maskinen uinterressant. Thinkpads var nokså konservative maskiner som hang etter på spec, særlig på GPU. Dette ser det heldigvis ut til at de har endret.

 

Det er litt å spare på strømforbruk, men slik jeg tenker vil det bli en flaskehals senere fordi bruken av laptops endrer seg med mer fokus på multimedia osv. Når det gjelder strømforbruk er kanskje en nVidia på lav belastning snillere enn en x3100 som jobber livet av seg også?

 

Dette er jo litt synsing da - så ikke legg for stor vekt på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med disse spesifikasjonene, da. På den modellen vi snakker om:

 

Heat emissions: 90W

Sound emissions: 36dB

 

Synes ikke det lover så veldig bra; 90 Watt effektforbruk på T61p i motsetning til T43p som har 75 Watt.

 

Noen som har tanker om dette?

Endret av 7r
Lenke til kommentar
Hva med disse spesifikasjonene, da. På den modellen vi snaker om:

 

Heat emissions: 90W

Sound emissions: 36dB

 

Synes ikke det lover så veldig bra; 90 Watt effektforbruk på T61p i motsetning til T43p som har 75 Watt.

 

Noen som har tanker om dette?

 

 

Fra notebookreview.coms Test av T61p:

 

The T61p managed heat much better than the older T60 under normal use. In situations where the CPU and/or GPU would be close to an idle state, heat was dispersed passively through the chassis and keyboard with the fan turning on in small intervals. Under heavier loads the fans would come on more, but heat would still stay in acceptable ranges. Fan noise was minimal, with the 7200rpm drive almost always louder. Specific idle and load temperatures are listed in the “Build and Design” section above.
Lenke til kommentar

Kjøleløsningen er som det sies her forbedret i forhold til T60-serien. I forhold til både T60 og T43 må man også se dette i sammenheng med at CPU og GPU er vesentlig kraftigere. Selv om teknologien blir mer strømeffektiv er det til enhver tid en hviss balanse i dette. Antar man har noen maxgrenser som man forholder seg til og optimaliserer i forhold til disse.

 

Med kraftigere hardware blir vel belastningen %vis mindre for samme software og applikasjoner/oppgaver. Vista trekker sikkert mer enn XP...

 

Grattis med ny Maskin ;o))

 

Ut ifra hvilken maskinvare som er tilgjengelig i dag tror jeg dette er et skikkelig knallkjøp. Morgendagen vet man mindre om - man må vurdere kjøpet ut ifra dagen i dag. Jeg hadde ihvertfall ikke blunket på den maskinen. Hadde sikkert blitt litt pes for å få levert tilbake Microsoftlisensen men... ;o))

 

Skulle du ikke være fornøyd med maskinen så si ifra, så skal du få addressen min. Jeg tar imot den og skal ikke ha noe for det - skal til og med betale portoen ;O))

Endret av omaha
Lenke til kommentar

Hehe...takk...Som sagt den beste maskinen jeg har hatt og har vært borti så langt er min gamle T40P, så jeg kommer nok til å bli veldig fornøyd med denne også :)

 

Hva som kommer om et halvt år tenker jeg veldig lite om, så lenge den maskinen jeg kjøper pdd er såpass bra specsmessig, så kommer de til å holde ut i minst 3 år, som min gamle T40P. Nye ting kommer hele tiden, kan jo ikke utsette kjøpet fordi det skal komme noe bedre om noen mnd, da får man jo aldri kjøpt noe til slutt.

Lenke til kommentar

Da har jeg bestillt meg denne og en god del ekstra utstyr som sikkert ikke trengs, men kjekt å ha. Kan hvertfall anbefale Amentio til andre, har fått mye hjelp og alltid hyggelig svar på andre enden!

 

Bestiller vel inn for noen få hundretusen kroner iløpet av året i firmaet og den omsetningen vil nå gå fra Netshop (min tidligere favoritt som ikke klarte å levere 2 skjermer de hadde på "fjernlager" på 3 uker og som konsekvent har sluttet å svare på mail) til Amentio. Håper og tror at Amentio kan være min nye favoritt der service er i høysetet. Får se hvor kjapp leveransen kommer på denne bestillingen.

 

Kan vel ikke si at pris er det aller viktigste når det er firmainnkjøp, men det er jo hyggelig at de i tillegg klarer å holde veldig lave priser! Kostkontrolleren vår gnir seg nok heller mere i hendene når de ser prisene. :new_woot:

Lenke til kommentar
De er vel gått ut av produksjon nå, men Sony Ericsson M600 er jo en mobiltelefon som matcher.... :hmm:

 

Den er nok feilpostet ja. :)

 

 

GDDR3 eller GDDR2 minne på skjermkortet?

 

Vil den funke greit til "low-end" gaming? Hørte at Quadro-mobile gpuene ikke var veldig ulike Geforcene, så har et lite håp;)

 

Sånn jeg har lest det er denne bygget på 8600M GT og det burde jo holde til low-end gaming ja, men denne har bare 128mb ram, så den er nok ikke den beste av Quadroene siden det er flere utgaver av denne. Var vel linket til dette skjermkortet tidligere i tråden, og tror den scoret 3800-3900 poeng i 3dMark06? Er jo ikke så hakkandes gale.

 

EDIT : er GDDR3 ja, glemte å si det.

Endret av drseafood
Lenke til kommentar

Er fristet til å kjøpe den til 11500 hos Amentio, i tillegg til Lenovo Essential Port Replicator. Noe annet tilbehør som bør være med? Eller bør jeg se på en av de andre dockingstasjonene?

 

Og; er det kun den til 11500 som er et supertilbud, eller er dette en av mange modeller en bør velge mellom? Har den til 11500 mangler på noen som helst måte, eller er det den mest toppspeccede modellen?

Lenke til kommentar
Er fristet til å kjøpe den til 11500 hos Amentio, i tillegg til Lenovo Essential Port Replicator. Noe annet tilbehør som bør være med? Eller bør jeg se på en av de andre dockingstasjonene?

 

Og; er det kun den til 11500 som er et supertilbud, eller er dette en av mange modeller en bør velge mellom? Har den til 11500 mangler på noen som helst måte, eller er det den mest toppspeccede modellen?

 

Sånn jeg ser det så "mangler" den vel ikke noe. Den har ett litt svakere skjermkort, 128mb mot 256 mb som er "normalen".

 

Jeg valgte mini advanced replicatoren, den har jeg til min T60 som jeg har nå og den er jeg veldig fornøyd med så den vil jeg også ha til denne.

 

De har også ett bra tilbud på en T61 pc, tror den gikk for en plass mellom 7000-8000kr. Men om du sammenligner denne T61P mot andre T61P så vil du se at denne er usedvanlig hyggelig priset.

Lenke til kommentar
Takk for gode svar! Trenger du forresten ny port replicator når du har den gamle?

 

Ettersom det er både VGA og DVI-utgang på den, kan begge brukes samtidig i tillegg til den interne skjermen?

 

Treenger og trenger, den T60`en er leaset og jeg er ikke sikker på om vi må levere tilbake ekstrautstyret også da, men om jeg slipper får jeg ha en hjemme også da. :)

 

Jeg vet ikke om en kan bruke tre skjermer (om jeg forstår deg riktig). Vi bruker normalt bare to skjermer på jobben, og ikke den på laptopen i tillegg.

Lenke til kommentar

Hehe... Sony Ericsson M600 matcher utmerket Thinkpad utseendemessig så det var bare litt banal humor som nok ikke er feilpostet :innocent:

 

https://prisguiden.no/product.php?p...amp;view=images

Tilleggsutstyr:

 

Tror det eneste jeg ikke har nevnt er harddiskramme som kan brukes i ultrabay'en. (en kan sette inn hvilken som helst (2,5") hdd, så trenger man større enn 200gb hdd i maskinen kjøper man en ny og smekker den gamle inn i hddrammen. Greit for backup - og kan også smekkes inn i den største docken.

 

Skulle jeg fokusere på en "minimum må ha"liste hadde det vært ekstra 2gb ram, smartkortleser, ultrabaybatteri, og den slanke strømforsyningen med USBlading.

 

 

...og en lille calvados så man kan ta en kjøpskål når maskinen pakkes ut.... :ph34r:

Endret av omaha
Lenke til kommentar
Hehe... Sony Ericsson M600 matcher utmerket Thinkpad utseendemessig så det var bare litt banal humor som nok ikke er feilpostet :innocent:

 

https://prisguiden.no/product.php?p...amp;view=images

Tilleggsutstyr:

 

Tror det eneste jeg ikke har nevnt er harddiskramme som kan brukes i ultrabay'en. (en kan sette inn hvilken som helst (2,5") hdd, så trenger man større enn 200gb hdd i maskinen kjøper man en ny og smekker den gamle inn i hddrammen. Greit for backup - og kan også smekkes inn i den største docken.

 

Skulle jeg fokusere på en "minimum må ha"liste hadde det vært ekstra 2gb ram, smartkortleser, ultrabaybatteri, og den slanke strømforsyningen med USBlading.

 

 

...og en lille calvados så man kan ta en kjøpskål når maskinen pakkes ut.... :ph34r:

 

 

Da er jeg med. :) Var litt "out of the blue" for at jeg fikk det med meg. :D

 

Vi har de samme meningene om tillegsutstyret, jeg bestiller/har:

 

2 Gb ekstra, ultrabay batteriet, ikke smartkort da jeg har "mobilt bredbånd" fra Telenor til site-arbeid. Så kjøpte jeg den skinnvesken, har ranselen fra før, 4 års service, mini docking og en trackball for å forsøke det igjen (sikkert 8-10 år siden jeg hadde det sist).

 

Den strømforsyningen, hva gjør den da? Lader via USB ?

 

Og er det noen som vet om en må fjerne den turbomemoryen? Jeg skal jo selvsagt ikke ha Vista på den siden det er en jobb-pc, og siden XP Pro ikke benytter denne er det da nødvendig å fjerne denne? Jeg tenker jo da på den 4 Gb grensen. Regner jo med at jeg kan ha 3,8gb ram i den når skjermkortet bare er på 128mb? Eller vil den ikke engang finne turbomemoryen i XP?

Lenke til kommentar

32-bits windows, både XP og Vista, får ikke utnyttet mer enn ca 3,3-3,5 GB av tilgjengelig minne til systemminne, selv om skjermkortet bare skal ha 128MB. Ref. bla. til Dell XPS m1330-tråden, der brukere med 4GB minne ikke får mer enn 3,5GB (maskinen har ett 8400M GS skjermkort med 128 mb minne).

 

Edit - XP vil ikke ha noen kontakt med TM og vil ikke bry seg om den er der eller ikke.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...