Gå til innhold

Lag spil sammen med meg kom og se

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Vil dere lage et spill med meg. så skriv er. samma hvordam spil det er jeg vil helst ha teksbasert, med det er det samma. vis dere ikke vil så tips vilket program som er best jeg lester i hele går om c++, php osv.

Maakay

Info om meg :

jeg er 14 år gammel og bor i trøgstad. jeg har lagd noen spilL.. jeg var med å lagde et mafia spill for 1 månde siden. jeg har vært på tastatur kurs...

vis du lurer på noe mere bare spør...

Endret av maakay
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Også hadde det vært fint å hatt litt relevant info om deg, for å se hvor seriøs du evt er osv.

hvor gammel er du?

hvorfor skriver du så dårlig? (har du f.eks dysleksi)

har du tenkt å bruke mye tid på det her osv

Skrevet (endret)

Men faen da folkens!! Beklager ordbruken men blir meget provosert at slike forumtroll.

maakay siden du akkurat har startet å lese om C++ etc så går jeg utifra du ikke kan lage noe med det enda. Om du ikke er et geni da :)

Kanskje komme med litt ideer om hva du kunne tenke osv? Det er endel programmer der ute som gjør det enklere for nye å lage spill en å starte med tunge ting som C++

Tenker bla på http://www.gamemaker.nl/ som egentlig bare fantasien din setter grenser for hva du kan lage. Det er ivertfall en meget bra start da det ligger mye tutorials ute som sender deg i riktig rettning.

Lykke til maakay! :)

Endret av _LarZen_
Skrevet

*** Trådstarter har all rett til å være på det nivået han er på. 14 år, eller eldre; alle har rett til å bli tatt seriøst. Om 10 år er det kanskje denne karen som har laget spillet du sitter og spiller på nå.. ***

Skrevet

Hei! Et tekstbasert spill kan være et morsomt prosjekt å eksperimentere litt på - men det kan også være en dårlig måte hvis man begynner feil. Hvis du ikke vil bruke et ferdig program til å lage et enkelt spill, så les om objektorientering i tillegg til et programmeringsspråk, det vil spare deg mye frustrasjon senere.

Skrevet

Vil anbefale deg å sjekke ut endel perl- og cgi-script, dersom du lager tekstbasert spill.

Vil tro det er hovedsaklig slike du kan få en bruker-masse på, du kan lage det meste der, store MMORPG, eller mindre enkle spill som folk kan hive opp på hjemmesiden sin. :)

Skrevet

kan du legge ut noen av spillene du har lagd? vis du har spillt mye gamemaker å sånne "enkle" spill så må du ha noen spill vertfall!

Skrevet (endret)

Tekstbaserte browser spill kan du lage ved å studere og lære de de forskjellige web browser språkene som fungerer i en nettleser. Dessverre er ikke dette mitt felt at jeg selv driver med spilldesign på en litt annen skala (3D).

Om du er interesert i å lage spill på en annen skala enn tekstbasert anbefaler jeg deg å laste ned forskjellige studioer som Adventure game studio, RPG maker, FPS maker etc slike programmer. Disse er somregel en veldig fin måte å starte på ettersom du da lærer ting som gameplay, mekanikk, historikk, fortellermåte, fremlegging etc. Grunnleggende elementer av spill. Har en spilleserie som heter 5 days a strange, 7 days a skeptic, 6 days a sacrifice og Trilby's Notes som alle er laget i Adventure game studioes (mener jeg det var). Spill laget i slike studioer er selvfølgelig ikke på høyde grafisk sett med dagens spill men er like fult meget interesange spill og der er mange perler. Jeg er selv svak for gamle P&K spill fra LucasArt tiden.

Om du føler du heller vil ta inn en oppgave fremfor lage et helt spill kan du spesialisere deg innenfor et felt. Er level designer selv og jobber for det meste utfra Source motoren til Valve. Det å spesiellisere seg innenfor et felt gjør det mer sannnsynelig at du kan få innpass i store prosjekter som lager mods til spill som f.eks Half-Life 2.

Du har en lang vei å gå om du skal lage spill og det å skjønne grunnmekanikken mener jeg er alfa og omega. Kjenner du ikke til grunnmekanikken har du heller ingen sjangs å lage fengende spill som kaprer massen.

Endret av Skagen
Skrevet

Heisann! Det er ingen som bare setter seg ned og lager et spill, og det kreves nok svært hard arbeide og lange dager før du blir halvferdig. I tillegg er det nok liten sjanse for at noen er interessert i prøve det ferdige spillet ditt, så jeg synes du er modig som i det hele tatt tenker tanken. Vi må jo alle begynne et sted uansett, så stå på og ikke gi deg! ;)

Men uansett. Etter hva jeg har skjønt har du bare begynt å lese litt om forskjellige programmeringsspråk, og jeg kan si rett ut at det er en tabbe å begynne med en versjon av C. (C, C++, Visual C osv). De er svært kompliserte programmer det er vanskelig å sette seg inn i og passer ikke for nybegynnere. I stedet vil jeg komme med tre forslag.

Visual Basic: Er objektbasert og har et relativt enkelt språk. Greit nok er mer eller mindre umulig å lage et bra 3d-spill, men det er bra som en begynnelse. ;)

Dark Basic: http://darkbasic.thegamecreators.com/ Dette er flere forskjellige programmer for å lage spill, og alle kommer med en demo. Jeg prøvde det en stund og likte det, men dessverre har jeg nok ikke tid til å virkelig jobbe med det. Linken går til 3d-versjonen, men det er en 2d-versjon også du kanskje bør begynne med.

Neverwinter Nights 1/2: Disse er ikke direkte programmeringsspråk, men ble gitt ut som spill og editor samlet. Det interessante er at begge to har en kraftig editor med som inkluderer et ganske bra programmeringsspråk det er relativt lett å sette seg inn i og avansert nok til å gjøre mye rart. Det geniale er at sidet disse også er spill trenger du ikke gjøre stort før du ser konsekvensene i selve spillet, og du kan lage egne moduler for spillene med dine egne scripts. (dvs programmere). Du kan ha den grunnleggende biten i ditt eget spill klar i løpet av minutter og sitte i månedsvis å programmere om du vil. Dessuten er det er meget bra community i begge spillene, så det er lett å få hjelp med det du vil. Greit nok er det et eget programmeringsspråk i begge spillene som ikke vil fungere i for eksempel C, men du lærer mye av det grunnleggende du trenger for å lære et annet språk senere. Dessuten er det jo mye morsommere å spille noe du har laget selv enn å sitte med tørr programmeringskode i flere timer? ;)

Gjest Slettet-aNZFa3
Skrevet

Jeg vil andbefale game maker, er mest til å lage små spill, i 2D. Men der lærer man det helt grunnleggende som har med spillaging å gjøre, og tilogmed kan man lære litt programmering derifra. Ta en gikk med tutoriial'ene på denne siden. Hvis du er interssert, så kan jeg laste opp et lite spill som viser deg noe som er litt avansert, men lett nok til å skjønne.

Skrevet

Jeg vil også anbefale Gamemaker. Jeg begynte på noen tutorialer til programmet for noen dager siden og føler at jeg har lært masse grunnleggende ting om spill-mekanikk o.l. Det er et veldig enkelt program som er lett å lære

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...