Gå til innhold

Overklokking på TG... The Aftermath


Anbefalte innlegg

Jeg føler at jeg er nødt til å få ut noe frustrasjon i forhold til det såkalte Overklokkingslaget på TG i år.

 

Det er jeg som var ansvarlig for overklokkingen på TG, gjennom mitt engasjement i crewet på TG. Det som var avtalen til å begynne med, var at de som skulle være med skulle betale ekstra for å få mer plass. Vegard Skjefstad rettet en forespørsel til meg om vi skulle ha overklokkingslaget på TG. Jeg mente det var en god ide, og således ble det sånn.

OK, "de ansvarlige" for overklokkingslaget ga klart uttrykk for at det ville være snakk om ca 20 personer. Med den ekstrasatsen som vi da skulle legge på toppen av billettprisen så kunne ikke dette forsvares økonomisk, men vi valgte å gjøre dette allikevel.

 

OK, da var overklokkingslaget inne på TG. Så begynte balubaen... "De ansvarlige" mente at alle henvendelser rundt sponsing skulle gå gjennom dem, og det ble lagt solide føringer for hva deltagerne kunne gjøre.

Jeg fikk mail fra de som hadde meldt seg på, med spørsmål rundt hva som var reelt her og hva som ikke var reelt. Dette ga jeg svar på etter beste evne.

 

Uansett, det jeg har hørt rundt hva "de ansvarlige" har drevet med i forhold til dette, er det min oppfatning at dette er ganske opprørende. Det er mildt sagt kjipt gjort å stikke av med spons som noen andre har slitt for.. nok om det..

 

Så begynte TG å nærme seg, og da tok like godt "de ansvarlige" så satte seg en annen plass enn hos overklokkingslaget. Ergo, de ville være med på å ha det moro, men de ville ikke betale for deg. Dette er råttent gjort mot de andre som var med, og selvfølgelig kjedelig for meg som hadde "gått god" for denne gjengen.

Wheelman gjorde allikevel en god jobb med fortsettelsen, og dette vil jeg berømme ham for.

Enden på visa var at det kun var 8 stk som skulle sitte der overklokkingslaget skulle være- Ergo, ingen ekstra plass. Kunne enkelt og greit ikke forsvares økonomisk.

 

Det ble litt problemer med å skaffe bord under arrangementet, da det ikke var bord tilgjengelig i det hele tatt. Det ble allikevel lånt ut to bord fra Netshop, underforutsetning av at disse ble satt på plass igjen i løpet av natten.

Neste kveld fikk jeg en telefon fra Netshop, med spørsmål om jeg kunne hjelpe de med å få bordene side tilbake. Som sagt så gjort.

 

Netshop ønsket gjerne å støtte opp om denne gjengen, og tok med et EVGA 780i kort, som deltagerne skulle få leke med. Han ønsket å få dette tilbake i hel tilstand, working or not.

Dette kortet ble isolert med lim (????!!!!), og noe foam guffe, og når jeg og Stian fra Netshop fant kortet på lørdags kveld, var det uten hold down for prosessoren, og med en klynge på ca 10 bøyde pinner i socketen..

I tillegg til dette var en av deltagerne hos Netshop og fikk under tvil låne et Asus P5N-T kort for å teste noe minne. Den som lånte kortet fikk klar beskjed om at kortet skulle leveres tilbake i perfekt tilstand samme kveld.

Dette kortet ble også funnet igjen lørdag kveld, isolert med lim (man skal for guds skyld aldri bruke lim når man isolerer!!!!!) og noe foam guffe, uten hold down for prosessor og med en klynge bøyde pinner.

Den ansvarlig fra Netshop var så sinna at jeg var redd for at han skulle få hjerteattak der og da.

Som om dette ikke skulle være nok, så lånte Netshop også ut en hel maskin til overklokkingslaget, og med denne måtte alle delene spores opp, da maskinen var demontert.

Dette måtte representanten fra Netshop gjøre.

 

Security kom til meg først på tordag, med bekymringer rundt håndteringen av tørris blant deltagerne på overklokkingslaget. Jeg ga da security beskjed om at dette gikk greit, men ga beskjed om at tørrisen skulle oppbevares med lokkene på kassene igjen, og at det skulle oppbevares på en slik måte at det ikke var til fare for noen av de andre deltagerne ï skipet.

Jeg ga også beskjed om at det var opp til security å bedømme om reglene som var satt var overholdt eller ikke. På spørsmål om hva de skulle gjøre hvis reglene ikke ble overholdt, ga jeg beskjed om at tørrisen da skulle konfiskeres.

 

Jeg har i ettertid blitt informert om at det også har vært lekt med tørrisen med en eller annen veske, og at når de ansvarlige med konfrontert med dette ble slengt ut noe sånt som at "det er vår tørris, og det er vi som bestemmer over den!"

Reglene om å holde boksene forsvarlig oppbevart ble ikke overholdt, med det resultat at security beslagla den. Jeg ble informert om dette rett etter at det skjedde, men på det aktuelle tidsppunktet var jeg rimelig lei av å gå i bresjen for andre som tydligvis ikke kan eller ønsker å følge de enkle retningslinjer som ble satt for dette.

Dette var security sin avgjørelse, og jeg har full tillit til security teamet på TG.

Case closed. Tørrisen ble oppbevart på lageret, hvor den svant hen i det stille. Jeg har hørt noe om en viss MSN samtale mellom flere deltagere i går, hvor det ble hevdet at jeg hadde brukt noe av tørrisen.

Dette er ikke tilfelle. Jeg hadde med meg mer enn nok nitro.

Jeg tok for meg de aller fleste deltagerne i overklokkingslaget på TG, men siden det nå murres i hjørner, mener jeg det er riktig å skrive litt om hva som faktisk skjedde.

 

Det er i allefall tre som jeg vet om som ikke har noe skyld i denne saken, men siden overklokkingslaget må ansees som et kollektivt ansvar, blir det allikevel vanskelig å fordele eller frita noen for skyld. De det gjelder vet at jeg ikke bærer nag til de uansett.

 

Det var jeg som godkjente at overklokkingslaget skulle gjennomføres, og som hadde ansvaret for hele gjengen. Jeg hadde også ansvaret for Netshop, samt mange andre oppgaver på TG.

 

Jeg har snakket med flere andre angående hva som skjdde, og vi er enige om at dette var første og siste gangen det gis disp. og rom for denne typen aktiviteter.

 

Ikke misforstå, det vil fortsatt være overklokking på TG, men ikke i denne formen. Dett vil overlates til sponsorene (Asus med Kinc og Crotale), samt jeg jeg sannsynligvis vil gjøre endel overklokking på TG i årene som kommer.

 

 

Personlig er jeg meget skuffet over resultatet av overklokkingslaget, og oppfordrer de enkelte til å gå litt i seg selv her. Det som ble vist frem på TG er ikke representabelt for forumet på HW.no, som jeg har hatt gleden av å være med på i noen år.

Så, dette er da enkeltpersoner som må lære å oppføre seg.

 

Em ting er i alle fall sikkert, det er lenge til noe sånt kommer med på TG igjen, om det noen gang gjør det. Det er synd, men sånn er det.

 

Med vennlig hilsen

Sturla Haukebø

Overklokker/entusiast

TG Crew

Endret av stoolman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vel ikke annet enn å si meg enig. "Lederene" stikker av fra opplegget, og henger allikevel ved rekken.. hvorfor?

 

Og det med tørrisen kan dere takke dere selv, hvorfor begynne å kødde med tørris inne på ett arrangement med over 5000 deltakere? Greit nok at det var deres tørris, men snakk om å skyte seg i foten.

 

Det med kortene til netshop er jo helt tragisk, hvorfor kastet dere de under tørris? Og attpåtil med LIM rundt socket? Igjen, snakk om å skyte seg i foten hva spons av netshop angår.

Lenke til kommentar

Jeg skal bare først nevne at jeg ikke var der de to siste dagene, så det jeg skriver nå er basert på hendelser fram til jeg dro og delvis ting jeg har hørt fra andre på raden.

 

Først vil jeg bare få avklart det med tørrisen. Det ble aldri ifølge min logg nevnt konkert at du brukte noe av isen "vår" (var forsåvidt Haakon som skaffet den, og takk for det), var ment som en spøk fra Ola sin side.

 

Jeg skjønner det at du er skuffet, det hadde jeg også vært hvis jeg sto i din stilling. Og det med leking av tørris er uakseptabelt. Jeg skjønner at det kan være litt morro og ta en flaske vann for så å putte litt tørris oppi, tre en kondom over, for så å løpe som et helsikke før kondomen sprekker kan vekke en liten femåring i enhver ansvarsfull gutt godt oppi tenårene. Men! Hos en normal person, med en viss normal grad av fornuft burde det ringt en liten bjelle oppi toppen som sa det at noe lengere enn det drar vi det ikke. Selv var jeg ikke der da, men ville gjort hva jeg kunne for å sette en stopper før det gikk noe videre. For jeg vet selv hvor morro det kan være. Men som DP sier, er det ikke akkurat ansvarsfullt blant 5000 andre folk. Det er forsåvidt ikke ansvarsfullt om du er alene heller, men jeg ville som sagt gjort det jeg kunne for å sette en stopper for det om jeg hadde vært der. Men når en av deltagerne da i tilleg presterer og presse ut "det er vår tørris, vi gjør hva vi vil med den" så skjønner jeg godt at tørrisen ble tatt fra dem, og selv hadde jeg ikke nølt med å gjøre det om jeg hadde kreftene til det heller.

 

Og det med kortene fra netshop. Ja, vi dreit oss loddrett ut der, det innrømmer jeg. Det å isolere med lim for å kjøre på tørris (isolere for tørris på et lånt kort i det heletatt) burde vi skjønt at ikke hang heeelt på greip. Men vi alle mistenker at noen av oss har blitt drevet av en viss grad med sjalusi, da kortene vi lånte fungerte delvis feilfritt da vi la de fra oss (bortsett fra EVGA kortet som hadde en minnekontroller som levde sitt eget liv). Kortene ble lagret på en forsvarlig måte godt pakket inn i sine egne esker, så noen må tydeligvis ha drevet med hærverk da det har blitt bøyd pins på begge kortene.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

for meg så virker det som at noen har vært innom og drevet hærverk på utstyret de brukte.

cpu pinner på s775 skal endel til for å bøyes om man tar av cpuen, og det så ut som at noen hadde kjørt en kniv/skrutrekker inn i cpu socketen, rett å slett sabotasje av hovedkortet.

Endret av Olanru
Lenke til kommentar

Resultatet av altfor dårlig kommunikasjon, samt at ingen tok ansvar.

Joda, jeg isolerte begge kortene, og bruke en type rørisolasjonsteip som funker fjell - så lenge man ikke skal ha den av. EDIT: Ettersom jeg glemte luftkjøler kjørte jeg tørris både for overklokking og for "24/7" dvs gaming, chatting og musikk. Kortet mitt fungerer enda. Hørte rykter om både at kortene bare var til luftbruk, og at de var kun til utlån, men fikk aldri noe konkret svar av noen. EDIT: En fyr som arbeidet på Netshop, Jul eller Julian eller noe sånt, reagerte ikke når jeg isolerte hovedkortene. På en annen side var det mulig han sa noe, ettersom jeg fikk med meg under halvparten av det folk ta under hele TG(men når det er snakk om hardware til tusenvis av kroner så går det jo an å gi klar beskjed?).

 

Når det kommer til bøyde pins i socketen har jeg ingen anelse, men uten cpu-hold-plate skal det ikke mye til før det blir bøyde pins. Rørte aldri kortet utenom isoleringen, men hørte at det hadde blitt kjørt tørris på kortet over lengre tid, uten av kortet var på. Muligens det døde av kondens altså. En vask ville kansje funket.

 

Når det kommer til PC-en.. HÆ? Så aldri og fikk aldri høre et knyss om noe netshop pc. Var det der vi fikk 2900PRO\XT kortene ifra?

 

Og tørrisen.. Tørris i flaske med kondom på tuten var tydeligvis veldig morsomt både for deltagere i overklokkingsrekka og tilskuere - Veldig forståelig etter flere døgn våkenhet og humoren på sitt mest intelligente nivå. Det var vel ikke flaska det var krangel om? Etter at jeg våknet(tror det var lørdags morgen-formiddag) så var det noen som hadde kost seg med tørrisen, som uforsvarlig ikke var satt tilbake av enten meg eller andre deltakere, og det var blitt tømt brus oppi.

 

MVH Todda7

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar
...Så begynte TG å nærme seg, og da tok like godt "de ansvarlige" så satte seg en annen plass enn hos overklokkingslaget. Ergo, de ville være med på å ha det moro, men de ville ikke betale for deg. Dette er råttent gjort mot de andre som var med, og selvfølgelig kjedelig for meg som hadde "gått god" for denne gjengen.

 

Det var vel de tidligere "chiefene" som stakk, om jeg forstår det rett. Om det graves nok i trådene rundt klokkerekka komemr det fram at de fikk en del (ubegrunnet) pepper, og valgte å trekke seg som chiefer av den grunnen. Å få pepper for å gjøre en innsats syns jeg er bedritent, og om det var klokkerekkedeltagere som holdt på sånn så gir vel det uttrykket "drite på leggen" en ny dimensjon... Håper det går an å holde en bedre tone neste gang det planlegges noe sånt. Jeg kunne se en eller to som vaket rundt rekka ofte, som ikke hadde noe med rekka å gjøre, men ingen av de var såvidt jeg vet "ansvarlige".

 

Det ble litt problemer med å skaffe bord under arrangementet, da det ikke var bord tilgjengelig i det hele tatt. Det ble allikevel lånt ut to bord fra Netshop, underforutsetning av at disse ble satt på plass igjen i løpet av natten.

Neste kveld fikk jeg en telefon fra Netshop, med spørsmål om jeg kunne hjelpe de med å få bordene side tilbake. Som sagt så gjort.

 

Netshop ønsket gjerne å støtte opp om denne gjengen, og tok med et EVGA 780i kort, som deltagerne skulle få leke med. Han ønsket å få dette tilbake i hel tilstand, working or not.

Dette kortet ble isolert med lim (????!!!!), og noe foam guffe, og når jeg og Stian fra Netshop fant kortet på lørdags kveld, var det uten hold down for prosessoren, og med en klynge på ca 10 bøyde pinner i socketen..

I tillegg til dette var en av deltagerne hos Netshop og fikk under tvil låne et Asus P5N-T kort for å teste noe minne. Den som lånte kortet fikk klar beskjed om at kortet skulle leveres tilbake i perfekt tilstand samme kveld.

Dette kortet ble også funnet igjen lørdag kveld, isolert med lim (man skal for guds skyld aldri bruke lim når man isolerer!!!!!) og noe foam guffe, uten hold down for prosessor og med en klynge bøyde pinner.

Den ansvarlig fra Netshop var så sinna at jeg var redd for at han skulle få hjerteattak der og da.

Som om dette ikke skulle være nok, så lånte Netshop også ut en hel maskin til overklokkingslaget, og med denne måtte alle delene spores opp, da maskinen var demontert.

Dette måtte representanten fra Netshop gjøre.

 

Det er så ufattelig mange misforståelser rundt forholdet netshop->klokkerekka at jeg er overbevist om at beskjedene som ble gitt fra netshop nok var i overkant uklare. Konsekvensen av å drite seg ut er jo åpenbar, og jeg tviler sterkt på at klare ordrer ikke ville blitt fulgt, med mindre noen begynte å benche et kort uten å spørre den som hentet det hva det skulle brukes til. Det KAN skje, men de fleste tar ikke bare et random kort som ligger på benken og begynenr å isolere det uten å være klar over bruksområdet til kortet. Jeg fikk med meg at netshop visstnok sa at det ene kortet "helst" skulle levers tilbake i god stand (dette ble nevnt nede i logistikkrommet). Det er noe helt annet enn at de MÅ ha det tilbake i god stand.

 

Security kom til meg først på tordag, med bekymringer rundt håndteringen av tørris blant deltagerne på overklokkingslaget. Jeg ga da security beskjed om at dette gikk greit, men ga beskjed om at tørrisen skulle oppbevares med lokkene på kassene igjen, og at det skulle oppbevares på en slik måte at det ikke var til fare for noen av de andre deltagerne ï skipet.

Jeg ga også beskjed om at det var opp til security å bedømme om reglene som var satt var overholdt eller ikke. På spørsmål om hva de skulle gjøre hvis reglene ikke ble overholdt, ga jeg beskjed om at tørrisen da skulle konfiskeres.

 

Jeg har i ettertid blitt informert om at det også har vært lekt med tørrisen med en eller annen veske, og at når de ansvarlige med konfrontert med dette ble slengt ut noe sånt som at "det er vår tørris, og det er vi som bestemmer over den!"

Reglene om å holde boksene forsvarlig oppbevart ble ikke overholdt, med det resultat at security beslagla den.

 

Tørrisen ble vel neppe oppbevart med lokket av, eller har jeg misforstått?? Jeg hadde en eske stående hos meg med åpent lokk, men den var HELT tom. Brus+tørris-leken er da helt harmløs, er jo ikke plastflasker vi holder på med.

 

Uansett må jeg si at eskene er MERKET og at om noen stikker hånden nedi stiller det på samme linje som å drikke av en flaske med dødningehode på etiketten. Er du ikke skikket til å la være å klå på andres eiendeler på tg burde du ikke vært der i utgangspunktet, da er du ikke oppegående nok. Skal man legge seg på den lista for sikekrhet bør stikkontakter bannlyses - noen kunne jo finne på å stikke fingrene nedi dem. De er jo også umerket. For ikke å snakke om de som snekret hyller med hammer. Folk kunne jo finne på å plukke den opp og slå seg selv i hodet med den.

 

Mulig jeg er litt flåsete nå, men penget mitt kommer vel fram uansett.

 

Det ble vel også nevnt at på et tidspunkt lå det en tørrisklump på gulvet. Det er selvsagt klanderverdig, den BURDE vært plukket opp.

 

Jeg har hørt noe om en viss MSN samtale mellom flere deltagere i går, hvor det ble hevdet at jeg hadde brukt noe av tørrisen.

Dette er ikke tilfelle. Jeg hadde med meg mer enn nok nitro.

... det var en spøk, og du har nettopp avslørt "punchline" ;-)

 

Jeg har snakket med flere andre angående hva som skjdde, og vi er enige om at dette var første og siste gangen det gis disp. og rom for denne typen aktiviteter.

 

Ikke misforstå, det vil fortsatt være overklokking på TG, men ikke i denne formen. Dett vil overlates til sponsorene (Asus med Kinc og Crotale), samt jeg jeg sannsynligvis vil gjøre endel overklokking på TG i årene som kommer.

Hva exactly er det som er første og siste gang? Vi har jo lov til å klokke, men om du mener med spons så er jeg forsåvidt med på tankegangen.

 

Et par andre ting jeg vil nevne også... problemet var at Sturla var den ansvarlige i bunn og grunn, men oppholdt seg 70 meter unna, og var (nesten) aldri der oppe hvor klokkinga vår foregikk. Enten burde rekka vært flyttet ned til radene overfor plassen til Sturla, ELLER så burde noen ha blitt tildelt/tatt på seg ansvaret for sponsa HW og bruken av de delene vi ble tildelt. Det hadde gjort ting MYE enklere.

 

FOrøvrig kan den herpa sokkelen ha vært ren sabotasje, en slask som knakk hjulet på trillebagen min. Det er såpass mange på tg at det er naivt å tro at ingen kan finne på å gjøre noe sånt. Det ermulig plassmangelen gjorde at det kom noe oppi sokkelen for alt jeg vet, men uansett. Det kunne nok vært unngått uansett.

 

Forøvrig går det vel an å vaske bort limen? Jeg vasket jo Venus'et mitt, og i varmt springvann rant jo limet av. Det, og litt pinnemekking, var vel det som var å utsette på det ene HK'et, var det ikke?

Lenke til kommentar

den "væsken" var vann og jeg vet at vann og tørris er relativt harmløst, så sant en ikke skrur korken fast for da vil flaska gå i lufta pga trykket.

 

Og såpass vet vi så, og jeg syns security crew overreagerte, som knopfler her nevnte:

Andre folk har ingenting å snoke rundt i andres private saker, og hvertfall ikke esker som er merket med Advarselsmerking!

Endret av Olanru
Lenke til kommentar
De 2900PRO (flashet til XT) kortene var Pac Man sine. Kortene vi lånte fra maskinen var av typen 2600 om jeg ikke tar feil. Vifteløse kort, som ble brukt for å teste om det var liv i EVGA kortet.

Hmm.. Hva var egentlig meneningen at vi skulle bruken denne maskinen til? HW-Bot? Lever den fortsatt?

Han sa vi fikk "leke oss litt med den"

 

FOrøvrig kan den herpa sokkelen ha vært ren sabotasje, en slask som knakk hjulet på trillebagen min. Det er såpass mange på tg at det er naivt å tro at ingen kan finne på å gjøre noe sånt. Det ermulig plassmangelen gjorde at det kom noe oppi sokkelen for alt jeg vet, men uansett. Det kunne nok vært unngått uansett.

De var bevart i eskene sine, omtrent slik de kommer fra fabrikk. Eneste som manglet, var som flere har påpekt her, cpu hold-down platen. Men etter det jeg har forstått så var pinnene mot midten av socketen vridd rundt, og sto til alle kanter. Det kan kun skyldes at noen har tatt på de, og bøyd de over.

Lenke til kommentar
Hmm.. Hva var egentlig meneningen at vi skulle bruken denne maskinen til? HW-Bot? Lever den fortsatt?

 

Det ble ingen skade eller noe på hardwaren fra den maskinene. Det eneste som ble brukt fra maskinen var PSUen og grafikkortene(kun til testing av forskjellige hovedkort, om de bootet etc).

Lenke til kommentar

Husk at det alltid finnes to sider av en sak, og det er veldig unødvendig å "flame" noen uten å vite alle sidene av saken.

Synes det er dårlig gjort av stoolman å legge skylden over på brukerne uten å vite alle sidene av saken (som jeg har forstått fra en msn-samtale med diverse oc-rekke-deltagere). Jeg synes det også er dårlig gjort av de som har gjort det (oc-rekka?) mot hardwaren og ikke minst mot stoolman og netshop.

 

Med det sagt, så høres det veldig ut som en stor mangel på kommunikasjon. Mulig ledelsen burde vært bedre, eller brukerne burde fulgt opp på en bedre måte.

 

EDIT: Alt bør oppklares med netshop/stoolman og bør naturligvis erstattes dersom netshop mener det er nødvendig.

 

NB: Jeg prøver ikke henge ut noen!!

Endret av Intern
Lenke til kommentar

men som ansvarshavende for den rekka burde han i det minste vært innom oftere og sjekket at alt var i orden da, og nei jeg sa ikke det, men at kommunikasjonen generelt kunne vært bedre mellom netshop, sturla og oc raden.

Endret av Olanru
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...