Gå til innhold

Siviløkonom. Men hvilken skole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-120696
har kanskje 52, 53...

 

Holder det ikke?:S

 

Sjansen er minimal for at du kommer inn med det. I fjor for inntakskravet 57,5 poeng i primærvitnemålskvoten.

Lenke til kommentar

Få søkere var det nok, men det trenger ikke bety at skolen er dårlig. Det er blitt langt flere skoler som tilbyr siviløkonomstudiet og konkurransen har tilspisset seg. Det er da naturlig at noen skoler, spesielt de som ikke ligger i større byer, får færre søkere.

 

Bodø er en fin by. Det lukter drit og blåser, men fint ellers.

Lenke til kommentar

De rådgiverne har ikke peiling på noe, så det kan stemme eller ikke stemme. Forresten kjenner jeg mange ledige økonomer, selv med såkalt fantastisk arbeidsmarked.

 

Ikke tro på alt det amatørrådgiverne forteller. De er offentlig ansatte som ikke kunne sies opp og som man fant på en ny stilling til.

Lenke til kommentar

Enig i at kvaliteten på rådgivere er veldig varierende. Man naturlig nok bedre informasjon ved å snakke med noen som er nær bransjen.

 

Angående ledige økonomer så er det statistisk veldig få, spesielt for siviløkonomer, men enkelte unntak finnes selvsagt.

 

De som er ledige siviløkonomer i disse dager må som regel skylde på noe annet enn arbeidsmarkedet...

Lenke til kommentar
De rådgiverne har ikke peiling på noe, så det kan stemme eller ikke stemme. Forresten kjenner jeg mange ledige økonomer, selv med såkalt fantastisk arbeidsmarked.

 

Da kjenner du mange folk som har personlige problemer. For late, for stor ego, for ustrukturerte.. osv. Det er personlige egenskaper mange faller gjennom på, hører jeg. Det nytter ikke med allverdens utdannelse om du er en håven kødd. Det er stort behov for økonomikunnskap. Folk på skolen min ble nærmest overfalt av store firmaer på karrieredagen for litt siden. Gleder meg til jeg er ferdig med 3. året.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

Må bare si meg enig med Dux her.

 

Har økonomiutdannelse selv og fikk den første jobben jeg søkte på etter 3.året. Alle jeg fremdeles har kontakt med fra studietiden har også relevant jobb (eller studerer til master).

 

Men det er klart personlige egenskaper og det inntrykket man gir på et intervju, samt eget initiativ til å være aktiv i søkermarkedet, betyr mer enn det meste...

Lenke til kommentar
Må bare si meg enig med Dux her.

 

Har økonomiutdannelse selv og fikk den første jobben jeg søkte på etter 3.året. Alle jeg fremdeles har kontakt med fra studietiden har også relevant jobb (eller studerer til master).

 

Men det er klart personlige egenskaper og det inntrykket man gir på et intervju, samt eget initiativ til å være aktiv i søkermarkedet, betyr mer enn det meste...

 

Hvis du snakker om revisjon så er jeg ikke uenig.

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på økonomiutdanningene her i landet.

 

Selv har jeg gått på Høgskolen i Agder, Høgskolen i Vestfold og nå, NHH.

 

Er mye mer matematikk og krav om å bevise teori på NHH enn de to andre. Høgskolen i Vestfold er såpass lett å komme igjennom (fikk fint A'er og B'er uten å ha lest mer enn et par dager før eksamen) at jeg har vansker for å ta den seriøst.

 

Etter hva jeg har lest, hørt og forstått er rangeringen av økonomiutdanningene her i landet ca slik:

 

NHH

(Ind. Øk, Trondheim kommer litt på siden grunnet ind-siden av studiet)

Universitetet i Agder / BI Nydalen (ca likt)

Høgskolen i Bodø

Alt det andre rælet

Lenke til kommentar

At universitetet i agder skulle stille likt med BI stiller jeg meg svært tvilende til. De har svake fagmiljøer som knapt produserer forskning og som ikke er anerkjente i det hele tatt, og det er nå engang slik at studentene derfra ikke er like attraktive til de virkelig bra jobbene. Jeg kjenner to stykker som har gått der, og de har lite bra å si. Bra jobber har de heller ikke fått.

Lenke til kommentar
At universitetet i agder skulle stille likt med BI stiller jeg meg svært tvilende til. De har svake fagmiljøer som knapt produserer forskning og som ikke er anerkjente i det hele tatt, og det er nå engang slik at studentene derfra ikke er like attraktive til de virkelig bra jobbene. Jeg kjenner to stykker som har gått der, og de har lite bra å si. Bra jobber har de heller ikke fått.

 

mulig du kjenner feil folk?

 

UiA benytter mye av de samme ressursene som NHH, men mangler selvfølgelig det samme forskningsmiljøet. At dette slår ut i så stor grad på studentene har jeg vanskeligheter for å tro.

 

BI har nok en fordel av å ligge i Oslo, men bortsett fra det taper de kredibilitet til stadighet og det er almenn kunnskap at BIstudenter har kjøpt seg en utdannelse andre trenger gode karakterer for å få.

 

Når det er sagt så er masterprofilen til BI mye bedre enn bachelor (som er så som så)

Lenke til kommentar
At universitetet i agder skulle stille likt med BI stiller jeg meg svært tvilende til. De har svake fagmiljøer som knapt produserer forskning og som ikke er anerkjente i det hele tatt, og det er nå engang slik at studentene derfra ikke er like attraktive til de virkelig bra jobbene. Jeg kjenner to stykker som har gått der, og de har lite bra å si. Bra jobber har de heller ikke fått.

 

mulig du kjenner feil folk?

 

UiA benytter mye av de samme ressursene som NHH, men mangler selvfølgelig det samme forskningsmiljøet. At dette slår ut i så stor grad på studentene har jeg vanskeligheter for å tro.

 

BI har nok en fordel av å ligge i Oslo, men bortsett fra det taper de kredibilitet til stadighet og det er almenn kunnskap at BIstudenter har kjøpt seg en utdannelse andre trenger gode karakterer for å få.

 

Når det er sagt så er masterprofilen til BI mye bedre enn bachelor (som er så som så)

 

Det er noen solide beskyldninger du kommer med. Siviløkonomstudiet på BI har ikke like strenge krav som andre studier, men i et normalår har det like strenge eller strengere krav enn eksempelvis siv.ing. på NTNU. På masternivå har BI blant de masterne det er aller vanskeligst å komme inn på. Med minstekrav om B i snitt for å søke og deretter fire fem søkere per plass sier det seg selv at det ikke bare er å kjøpe seg plass. At det er allmenn kunnskap at BI-studenter har kjøpt seg papirer er intet annet enn uttrykk for misunnelse fra studenter fra skoler som UIA. Studiene er særdeles krevende, og når man har professorer som er autoriteter på sine områder blir det ikke lette eksamener akkurat. De legger mye stolthet i at gode karakterer skal være vanskelig å oppnå, og det gjør at man virkelig jobber ræva av seg. Forklar gjerne hva det er ved dette du er uenig i. Det er også fint om du prøver å forklare hvorfor eksempelvis konsulentselskaper har ansatt så mange fra BI i år og så få fra UIA. Dersom vi bare har kjøpt oss papirer skulle vi vel ikke være attraktive?

 

Når det gjelder forskningsmiljøer så er det en sterk sammenheng mellom gode faglige ressurser og kvalitet på undervisning. UIA har dårlige forskningsmiljøer og dårlige faglige ressurser som knapt publiserer forskning. Det er en selvfølge at dette gir seg utslag i dårligere kvalitet på utdannelsen og det studentene lærer.

Endret av Pjotrik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...