Gå til innhold

Siviløkonom. Men hvilken skole?


Anbefalte innlegg

Jeg er enig i at nettverk kan ha stor betydning. Litt avhengig av hvordan man posisjonerer seg selv så vil man kunne opparbeide seg et nettverk av venner og bekjente som kan tipse og eventuelt anbefale folk til stillinger hos sin arbeidsgiver. Satt på spissen er dette gutteklubben grei på lavere nivå, det som skiller legitime nettverk fra mer korrupte ordninger er imidlertid måten ansettelser foregår på - at objektive kriterier ikke settes til side. Nettverk brukt på riktig måte er en måte å øke informasjonsmengden og -kvaliteten om aktuelle kandidater på, slik at man reduserer risiko for å ansette feil kandidat.

 

På en annen side stiller jeg meg noe tvilende til hvorvidt skolepengene på BI alltid er verdt innsatsen. Dette avhenger nok helt av kandidaten og hvilke valgmuligheter han har ex ante. Nettverk er sannsynligvis det beste argumentet for å velge BI, da de fleste andre faktorer vil være individspesifikke.

 

Skal man spekulere i årsaken til lønnsforskjeller mellom ulike grupper så kan det nevnes at studenter fra BI som gruppe har en nokså forskjellig profil fra studenter fra NHH, og sannsynligvis andre steder. En undersøkelse gjort for Næringslivssymposiet ved NHH i 2004 (tror jeg) som ble presentert ved åpningen, viste for eksempel at studenter ved NHH er mer tilbøyelige til å jobbe for en veldedighetsorganisasjon enn studenter fra BI. Dette kan selvfølgelig komme av at BI-studenter har høyere studielån og derfor ikke føler de kan ta seg råd til slikt arbeid, eller de kan komme av dypere forskjeller i holdninger og verdier.

 

Poenget er at uten en skikkelig undersøkelse er det vanskelig å konkludere med hvilke årsaker som er plausible.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke BI-studenter som gruppe særlig homogene. Blant annet viser undersøkelser at BI-studenter på de åpne studiene kommer fra lavere sosiale lag enn gjennomsnittet, mens det motsatte er tilfellet for siviløkonomstudentene. Med en lang rekke studier innen ulike fagretninger og med store forskjeller innad i studentmassen blir en slik gruppemåling like fornuftig som å måle økonomistudenter på UIO opp mot teologistudenter på UIO. Når det gjelder jobb i veldedighetsorganisasjoner så har BI i større grad enn NHH profilert seg som næringslivets skole, uansett hvor realistisk den differansen måtte være. Det er da naturlig at studentene er mer interesserte i en karrierevei i privat sektor. Som du påpeker nødvendiggjør studielån en godt betalt jobb, og selv vil jeg fremheve boligpriser i hovedstaden som et annet moment.

 

Når det gjelder nettverk så er nå engang verden slik at nettverk ikke alltid fungerer på en politisk korrekt måte. NHH'ere vil være de første til å hevde at man er mer positive til kandidater med samme bakgrunn, og slik fungerer det også for BI og NTNU. Poenget mitt er det at de mindre kjente skolene ikke har et like godt nettverk av muligheter rundt seg, og da vil det oppstå situasjoner hvor like kvalifikasjoner ikke alltid er nok. Selskaper med profesjonalisert rekruttering ser nok gjennom slike ting, men disse er ikke i flertall.

Lenke til kommentar
Pjotrik: er du sikker på at det er lettere å få seg jobb etter tre0 år på BI i Trondheim, enn tre år på BHH? For det er jo det problemstillingen i denne tråden er.

 

Det er ikke det jeg skriver om. Leser du innleggene mine ser du at jeg skriver om BI i Oslo. Når det gjelder småskolene til BI rundt omkring så anbefaler jeg som regel det offentlige alternativet.

Poenget er jo at trådstarter vurderer BI i Trondheim opp mot Bodø Handelshøgskole. Da vil jeg faktisk påstå at Bodø Handelshøgskole er et bedre alternativ på alle måter.

Lenke til kommentar

Jeg er også på jakt etter å finne skole fortest mulig. Skal i likhet med trådstarter bli siviløkonom til slutt.

 

Har 53,3 poeng medregnet alt tillegg osv., er 20 år og har foreløpig HiST(TØH) som mitt foreløpige førstevalg(egentlig NHH men her kommer jeg ikke inn uansett). Tror jeg har utelukket BI for godt. Det er for dyrt og det ville vært svært drastisk å begynne og tenke på det nå.

 

Så, hvilke skoler er best egnet for å utdanne seg til siviløkonom? Nettverk, undervisningskvalitet, profilering og rykte er de momentene jeg veier tyngst.

 

Dessuten er HiBu og UiT utelukket(sammen med NHH, altså).

 

Da gjenstår HiST/TØH, UMB, UiA, UiS og HHB. Hva er best?

 

Å ta en bachelor for så å ta påbygg i 2 år er fortsatt aktuelt, så det er bare å hoste opp forskjellige bachelorgrader også :D

Lenke til kommentar
Nå er ikke BI-studenter som gruppe særlig homogene. Blant annet viser undersøkelser at BI-studenter på de åpne studiene kommer fra lavere sosiale lag enn gjennomsnittet, mens det motsatte er tilfellet for siviløkonomstudentene. Med en lang rekke studier innen ulike fagretninger og med store forskjeller innad i studentmassen blir en slik gruppemåling like fornuftig som å måle økonomistudenter på UIO opp mot teologistudenter på UIO. Når det gjelder jobb i veldedighetsorganisasjoner så har BI i større grad enn NHH profilert seg som næringslivets skole, uansett hvor realistisk den differansen måtte være. Det er da naturlig at studentene er mer interesserte i en karrierevei i privat sektor. Som du påpeker nødvendiggjør studielån en godt betalt jobb, og selv vil jeg fremheve boligpriser i hovedstaden som et annet moment.

 

Når det gjelder nettverk så er nå engang verden slik at nettverk ikke alltid fungerer på en politisk korrekt måte. NHH'ere vil være de første til å hevde at man er mer positive til kandidater med samme bakgrunn, og slik fungerer det også for BI og NTNU. Poenget mitt er det at de mindre kjente skolene ikke har et like godt nettverk av muligheter rundt seg, og da vil det oppstå situasjoner hvor like kvalifikasjoner ikke alltid er nok. Selskaper med profesjonalisert rekruttering ser nok gjennom slike ting, men disse er ikke i flertall.

 

Dette gjaldt så vidt jeg kan huske BI Sandvika, uten at jeg skal si det sikkert. Poenget er uansett at lønnsforskjeller er vanskelige å forklare og at individspesifikke forklaringer er like plausible som faktorer har direkte sammenheng med utdanningsstedet.

 

For øvrig er jeg enig i at nettverk er viktig, samt at rekrutterere foretrekker noen med en profil som er lik sin egen - mht utdannelse, holdninger osv, dermed lages det automatisk en fordel for de største institusjonene. Det er godt mulig det generelt er et ok råd å anbefale folk å velge BI fremfor HHB (Bodø) til tross for skolepengene - jeg synes ikke svaret er opplagt, men det er ikke helt urealistisk. :)

Lenke til kommentar
Hadde jeg vært deg hadde jeg skippet BI. Det viser dårlig økonomisk forståelse å bruke minimum 120k for noe du kan få gratis. ;)

 

Hehe.. er til en viss grad enig. Jeg gikk på TØH (HiST), og jobber nå sammen med bl.a. noen som gikk BI. De blir like forbanna hver gang det er tid for å betale studielån og de må betale tre ganger så mye som meg :p

 

Vil tro man får litt mer personlig oppfølging etc. på BI enn på høyskolene, men uansett er det mest opp til en selv hvor mye man utnytter studiet og skolen.

Lenke til kommentar
Vil tro man får litt mer personlig oppfølging etc. på BI enn på høyskolene, men uansett er det mest opp til en selv hvor mye man utnytter studiet og skolen.

 

Og i stor grad er det nettopp at man selv bruker mulighetene som er avgjørende for hvor bra man gjør det senere.

At mange av de som kommer langt gjerne kommer fra NHH, indøk og etterhvert BI nydalen sier gjerne mer om de som går der enn om skolen.

Lenke til kommentar
Vil tro man får litt mer personlig oppfølging etc. på BI enn på høyskolene, men uansett er det mest opp til en selv hvor mye man utnytter studiet og skolen.

 

Den personlige oppfølgingen er det så som så med på BI. Jeg vil heller trekke frem faglig kvalitet, da BI har store og anerkjente fagmiljøer. Administrasjonen er ofte et minus.

 

Det er mulig at jeg er preget av min bakgrunn når jeg hevder at hvilken skole man har gått på har egenverdi utover objektive kvalifikasjoner. Jeg har fått minst to jobber som jeg med 100% sikkerhet kan si at jeg aldri i verden hadde fått uten papirer fra BI. Det er sikkert ufint, men veldig mange ansetter bare blant sine egne. Ulike skoler "kontrollerer" avdelinger og sågar hele selskaper, og rekrutterer blant sine egne slik de alltid har gjort. Dette gir naturlig nok rom for forskjeller i lønnsbetingelser i disfavør av HHB, TØH, HIA osv.

Lenke til kommentar

Personlig er jeg drittlei lavt faglig nivå fra vgs og legger vekt på at foreleserne kan mest mulig om det de foreleser i. Like viktig er det kanskje å komme seg vekk fra den mølja som ikke skjønner en dritt. Har søkt på NHH og BI og kommer inn begge steder men må jo til syvende og sist takke ja til en av dem. Hadde jeg ikke kommet inn på NHH hadde jeg valgt BI i Oslo uten tvil, men det er ikke dermed sagt at alle andre burde det

 

Jeg har fått minst to jobber som jeg med 100% sikkerhet kan si at jeg aldri i verden hadde fått uten papirer fra BI.

Innenfor hvilken bransje av næringslivet var dette?

Lenke til kommentar

Første jobben var i en stor næringslivsorganisasjon. Jobben var kun utlyst gjennom BI. Andre jobben var i et meglerhus. Den jobben fikk jeg gjennom en klassekamerat som skulle skaffe en person fra BI. Jeg har også nå sjef fra BI men den jobben var ordinært utlyst.

Endret av Pjotrik
Lenke til kommentar

Det er sterk etterspørsel etter personer med økonomisk utdannelse, og det vil det fortsatt være i fremtiden. Økonomisk utdannelse har med unntak av noen få uheldige år vært en veldig sikker retning å gå. Det er ingen grunn til å anbefale folk å ikke studere økonomi, spesielt med en så laber begrunnelse som du gir.

Lenke til kommentar

Jeg går på høyskolen i Hedmark, som ikke er blant de største. Det er selvfølgelig litt mer prestisje å gå på handelshøyskolen i Bergen, så jeg satser på masteren min der!

 

BI har kanskje kommet litt i skyggen av Bergen, og jeg har hørt flere si: "De som har karakterer går til Bergen, de som har penger og ikke fullt så bra karakterer går til BI".

 

Uansett tror jeg ikke du vil slite med å få jobb med en sånn utdannelse. Det var karrieredag her oppe for ikke så lenge siden, og 3-års studenter ble revet bort av de besøkende bedriftene (vi har ikke siviløkonom her, men revisor og regnskapsfører blant annet)

 

 

Det jeg savner med skolen min er et større miljø og et elitestempel (fint når jeg skal søke jobb). Men ingen av de tingene kommer til å oppfylles ettersom stedet er så lite, og kun Bergen kan skilte med et sånt stempel.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

Flott å se at så mange deler sine erfaringer og meninger.

 

Jeg sliter fortsatt med å bestemme meg for hvor jeg skal studere. Jeg har lest mye på nett, snakket med folk og har klart å gjort meg opp noen meninger. Personlig er jeg glad i praktiske caser og diskusjon. Å ha en klasse setting er for meg meget bra, og her har jeg inntrykket av at høgskole er mer innretta mot det enn universitet.

 

Har fortsatt MEGET lyst å bosette meg i trondheim til høsten. Men med min poengsum er det kun BI trondheim som er alternativet. Jeg hører meget mye om BI, både positivt og negativt og det er vansklig å konkludere noe som helst egentlig. Men er litt skeptisk til å betale så mye for en bachelor. Og samt at de fom høsten skal dobble antallet i tr.heim. Virker som BI har god faglig kompentanse men at oppfølginga ikke er god. Ser også at negative uttalelser i media og på internett er med på svekke et evt vitnemål på BI.

 

Fått endel anbefalinger om Handelshøgskolen i Bodø, og fagplanen deres ser greit ut.

Er det noe forskjell på en Handelshøgskole og en høgskole? ..Mulig at jeg spør dumt nå.

 

Tar studiet økonomi og adm. for å bygge på lederskapet. Har økonomi rettet allmenn og befalsutdannelse fra forsvaret. Liker å lede på folk og være med å styre "skuta". Jeg er langt fra noe 6-stjerners akademiker, så tar ikke utgangspunktet å ta bacheloren på de tyngste skolene. Men håper på et godt snitt fra bacheloren, og dermed kan den åpne dører for en 2-årig master ved en attraktiv skole.

 

Står hovedsakelig mellom :

 

- BI trondheim

- Handelshøgskolen i Bodø

- Høgskolen i Tromsø

 

Blir også til å søke høgskolen i sør-trøndelag og bergen men kommer nok mest sannsynligvis ikke inn der.

Dog verdt et forsøk.

 

Mvh Mats.

Lenke til kommentar

Stabilisator: Høgskolen i Narvik tilbyr også økonomi-bachelor, men hva slags profil de har på det vet jeg ikke. Husk at det meste positive du har hørt om BI nok gjelder siviløkonomutdannelsen i Oslo, mens det andre gjelder de åpne studiene.

 

Edit: Positivt, ikke negativt

Endret av gonjimann
Lenke til kommentar
Husk at det meste negative du har hørt om BI nok gjelder siviløkonomutdannelsen i Oslo, mens det andre gjelder de åpne studiene.

 

Omvendt mener du vel. Siviløkonomstudiet har de beste studentene på BI, og har vært skånet for negative oppslag. Tvert imot har så godt som alle positive oppslag vært knyttet til siviløkonmstudiet eller master, mens så godt som 100% av det negative man har hørt stammer fra studiene hvor man ikke har opptakskrav. Saker om juksing, strykprosenter osv, alt det er det de dårlige studentene som står bak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...