Gå til innhold

Militærpoliti - krav, tester og tjeneste


sunsir

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første ser det ut som om du planlegger MP fordi du skal gå PHS. Det er ikke nødvendigvis en god idé. Greit, du lærer våpenteknikk, arrestasjonsteknikk og diverse annet, men det meste lærer du også som f.eks. vaktsoldat. Politiet bruker også helt andre midler enn politiet, og etter hva jeg har hørt, så teller det ikke positivt å ha MP-bakgrunn når du søker PHS, verken opptaksmessig eller for din egen del, fordi du har endel MP-"uvaner" du må legge av deg såvel som brukbare erfaringer. I tillegg så kan jeg jo nevne at alle vernepliktige hater MP, fordi MP kan gjøre livet surt for dem - selv om de bare gjør jobben sin. Som i tillegg er noe dritt, i mine øyne ihvertfall. Jeg kunne ikke tenke meg å ta pisseprøver i hytt og pine, og ha masse papirarbeid. Jeg har også som vaktsoldat den samme politimyndigheten som MP, bare at den begrenser seg til mitt vaktområde innenfor den tidsrammen jeg er på vakt.

 

Når det er sagt, så har jeg en kamerat i MP i Bardufoss/omegn som visstnok trives ganske bra. Jeg ønsker ikke med dette å ta motet fra deg, men det er viktig at du får med deg alle aspekter - og igjen er jeg altså ikke helt sikker på det jeg skriver her, så om noen kan bekrefte eller avkrefte...

 

edit: jeg vil forklare litt hvorfor vi ikke liker MP. De eneste gangene jeg har hatt noen kontakt med MP utenom i opplæringsøyemed, har vært de gangene de har vært her og tatt pisseprøver/narkosøk. Det har meg bekjent kun forekommet to ganger så lenge jeg har vært her (siden oktober), men begge gangene har en person blitt tatt, tvangspermittert og siden frikjent. Det skaper trøbbel for oss alle, siden færre vaktsoldater betyr mer vakt per mann i det tidsrommet vedkommende er permittert. I tillegg er det jævlig spooky for dem selv, siden de risikerer sivilt søksmål. Nå ble begge disse soldatene frikjent, men hver gang MP kommer hit, betyr det bare trøbbel - selv om menige og korporaler bare gjør jobben sin, uten å i særlig grad ha noen påvirkning på hvordan den må gjøres.

 

At "alle hater MP" kan jeg også skaffe flere referanser på :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg har lett lenge etter en tråd om militærpolitiet, men fant veldig lite. Er noe jeg har lurt på veldig lenge, men har egentlig ikke fått noe svar, så jeg smeller opp en tråd her! Har blitt kalt inn til opptakstprøve på Sessvollmoen til MP-tjeneste. Håper selvfølgelig å bestå opptakskravet, da jeg senere skal søke politihøgskolen. Har ringt inn til Forsvarets fellestelefon og spurt om opptakskravene - og der fikk jeg vite at det ble stilt krav om førerkort klasse B samt god fysisk form. Han jeg snakket med nevnte også at jeg måtte gjennom både fysiske og teoretiske tester. Derfor lurer jeg på hvor god fysisk form man børe være? Og hva slags fysiske og teoretiske tester må man gjennom? Ellers lurer jeg om hvordan det er å tjenestegjøre i Forsvaret som MP, så hadde vært fint om noen kunne fortelle meg om dette.

 

:new_woot: Takker for svar! :new_woot:

 

For å få et godt svar på dette kan du sende en mail til [email protected]. Han er NK-kompani i utdanningskompaniet ("MP-skolen") ved Forsvarets militærpolitiavdeling, og kan svare deg på alt du lurer på.

 

Just my two cents worth for hva du bør ha med deg i ryggsekken dersom du skal komme gjennom seleksjonen og utdanninga på Sessvollmoen:

-grei fysisk form, både kondis og styrke (gidder ikke å spesifisere, de som er i god form vet at de er det)

-over snittet intelligent, kunnskapsrik, samfunnsorientert og lærevillig

-plettfri vandel

-førerkort klasse B

 

Det er ikke hjernekirurgi, men vær forberedt på ganske omfattende testing av teoretiske og praktiske ferdigheter, både under seleksjonen og under utdanningsperioden.

 

Lykke ti!

Lenke til kommentar

Og under samfunnsorientert er det kanskje eksepsjonelt viktig å kunne være sosial, forståelsesfull/hensynsfull og ha en positiv innstilling når du møter folk. Nå har vel strengt tatt sorterer vel så å si alle MP-folk jeg har møtt under denne beskrivelsen, men det er likevel irriterende når de kommer her og forstyrrer oss. Og du har forsåvidt et godt poeng ang. at du får vurdert politiyrket bedre gjennom MP-tjeneste. Er det forresten andre tjenester du har vurdert, og hvilke pros og cons ser du for deg mtp disse vs MP?

 

edit: Jeg vet forresten ikke elt om jeg støtter sammenligningen av snut-hat og MP-hat. MP sin jobb er i det store og hele å ivareta forkrifter som gjelder militært personell, da kanskje i hovedsak vernepliktige, og disse regelbruddene gjelder veldig ofte ting som ikke er forbudt i det sivile samfunn, så som oppbevaring av alkohol på forlegningene. Jeg er kanskje litt liberal på mange slike punkter, men så lenge det ikke skader meg eller andre, så ser jeg ikke den store risikoen ved å ha f.eks. alkohol på rommet, så lenge jeg slipper å være på skytebanen eller i felt med en kar som drakk seg kanakas kvelden i forveien og fremdeles er litt rusa. Sivilt straffbare saker tar uansett sivilt politi (=snuten) seg av. Så lenge det ikke går utover andre, ser jeg kun i liten grad nødvendigheten av å slå ned på det. Tjenesteforsømmelse og slike saker har jeg derimot forståelse for at MP håndterer.

 

Snuten, derimot, håndterer i mye større grad saker som påvirker andre negativt, enten det er snakk om enkeltpersoner, mindre grupper, eller hele samfunnet, så som vold/voldtekt, vinningskriminalitet og denslags (jeg vet at mange har innvendinger mot dette: spar dere - dere tar poenget). Jeg setter stor pris på purken så lenge de fatktisk gjør jobben sin.

 

Jeg setter forsåvidt også pris på de MP-folkene jeg har møtt, som enkeltpersoner. Jeg har også forståelse for at de bare gjør jobben sin, og at vi kanskje har behov for et internt organ i forsvaret som sørger for å hindre regelbrudd. Men forsvaret er fullt av gammeldagse, trangsynte regler som det er MP sin jobb å håndheve, og dermed får MP automatisk dårlig anseelse hos de fleste menige.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

"pros and cons" er engelsk for "fordeler og ulemper"

 

I Luftforsvaret finnes det to forskjellige hundetjenester i førstegangstjenesten: hundefører og hunderøkter. "Hundetrener" høres mest ut som hunderøkter, men det er altså ikke disse som benytter seg av hunden som et militært maktmiddel, disse bare trener dem opp (sånn at du er klar over dette). Ang. jagerflypilot, så kan du fint søke dette allerede nå til sommeren hvis du vil. Du trenger ingen militær erfaring for å søke, men mange mener det er en fordel å ha tatt BS fra før, og det kan jeg forsåvidt være enig i. Du får ihvertfall BS eller deler av denne i løpet av din militærkarriære dersom du blir pilot. Forøvrig er du ikke garantert å fly F16 selv om du blir tatt opp, jeg tror det er minst like stor sannsynlighet for å havne på helikopter eller flermotor. Disse virker dog i mine øyne like spennende, og stiller også store krav til deg på hver sin måte. For eksempel så kan helikopter være mye vanskeligere å manøvrere og lande i visse situasjoner enn et F16, selv om det ikke går på langt nær like fort, og stå stille i luften (kommer ikke på hva det heter i farten) er visstnok temmelig vanskelig, ihvertfall hvis du i tillegg har soldater eller redningsmannskap som skal rappelere ut fra helikopteret. Jeg kunne veldig gjerne tenke meg å bli helikopterpilot, men for det første er det litt for bindende for min smak, og jeg har ikke syn til det heller. Sjekk forøvrig ut egne tråder rundt pilotyrket i samme forumkategori!

 

For all del, MP virker ganske spennende, og du møter sikkert på mange oppgaver i tjeneste som du liker. Imidlertid vil du også ganske sannsynlig møte på plenty av oppgaver du ikke liker - noe som strengt tatt ikke er til å unngå i fgtj, men det vil sikkert være færre av den verste typen ved visse andre tjenester. For all del, kjør på hvis du absolutt har lyst til å bli MP, men jeg antar MP er nokså oppskrytt (som om ikke det kan sies om kanskje de aller fleste tjenester, selv om de i seg selv uansett er spennende nok). Se om du får tak i noen som er pratevillige med bakgrunn fra MP, og spør dem skikkelig ut om tjenesten slik du jo ønsker med denne tråden. Se også om du får tak i folk med bagrunn fra andre tjenester som høres interessante ut i dine ører, så kan du begynne å sammenligne.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
For all del, MP virker ganske spennende, og du møter sikkert på mange oppgaver i tjeneste som du liker. Imidlertid vil du også ganske sannsynlig møte på plenty av oppgaver du ikke liker - noe som strengt tatt ikke er til å unngå i fgtj, men det vil sikkert være færre av den verste typen ved visse andre tjenester. For all del, kjør på hvis du absolutt har lyst til å bli MP, men jeg antar MP er nokså oppskrytt (som om ikke det kan sies om kanskje de aller fleste tjenester, selv om de i seg selv uansett er spennende nok). Se om du får tak i noen som er pratevillige med bakgrunn fra MP, og spør dem skikkelig ut om tjenesten slik du jo ønsker med denne tråden. Se også om du får tak i folk med bagrunn fra andre tjenester som høres interessante ut i dine ører, så kan du begynne å sammenligne.

 

Jeg har jobba i militærpolitiet siden 2003, så spør i vei...

Lenke til kommentar

Ang hunderøkter så må du være klar over at det er kamphunder og tilsvarende du dresserer, ikke søte små kosevalper som noen skal ha som kjæledyr. Dette er farlige dyr, og i alle situasjoner jeg har vært borti hund i Forsvaret, så har hundeførerne holdt skikkelig kustus på disse og holdt dem inne i buret med mindre disse skal brukes til demo. Jeg har også sett demo av hund i forbindelse med SIBO og patruljeutrykning med pågripelse, og hundene er alt annet enn snille og varsomme. De trenes til å bite, men såvidt jeg har forstått ikke til å drepe.

Lenke til kommentar

Hunderøktere er såvidt jeg har forstått ganske trygge på hundene, men vi vaktsoldater fikk streng beskjed om å holde oss unna hunden og helst oppnå minst mulig kontakt, selv om denne er i rolige omgivelser. Jeg tror ikke du skal være redd for bikkjene som hunderøkter eller hundefører, disse dresseres veldig godt. Mitt poeng var, som du har forstått, at forsvarets hunder er ansett for et våpen (faktisk har jeg hørt et sted at de på en eller annen måte tilsvarer batong formelt sett), og i hovedsak ikke noen kjæledegge. TS på en hund ligger forøvrig visstnok på rundt 500k såvidt jeg husker, det er ihvertfall veldig mye ressurser som brukes på hver enkelt hund =\

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Selvfølgelig trenger du ikke være redd for hundene som hundefører eller røkter. De beholder ikke ustabile hunder.

 

Hundene oppfører seg stort sett som vanlige hunder viss du ikke er "skrudd på" av hundefører. I tilfelle er det lurt å holde en viss avstand til hundefører og hund, siden hunden er så konsentrert at den kan angripe andre som har vært i patruljen hele tiden. Drefor går man aldri foran hunden.

 

Selv om hunden er et effektivt våpen, er den først og fremst et verktøy.

 

 

Tror forresten det er få som anbefaler deg å bli hunderøkter. Sats heller på hundefører.

Lenke til kommentar
For all del, MP virker ganske spennende, og du møter sikkert på mange oppgaver i tjeneste som du liker. Imidlertid vil du også ganske sannsynlig møte på plenty av oppgaver du ikke liker - noe som strengt tatt ikke er til å unngå i fgtj, men det vil sikkert være færre av den verste typen ved visse andre tjenester. For all del, kjør på hvis du absolutt har lyst til å bli MP, men jeg antar MP er nokså oppskrytt (som om ikke det kan sies om kanskje de aller fleste tjenester, selv om de i seg selv uansett er spennende nok). Se om du får tak i noen som er pratevillige med bakgrunn fra MP, og spør dem skikkelig ut om tjenesten slik du jo ønsker med denne tråden. Se også om du får tak i folk med bagrunn fra andre tjenester som høres interessante ut i dine ører, så kan du begynne å sammenligne.

 

Jeg har jobba i militærpolitiet siden 2003, så spør i vei...

 

Jeg er spesielt nysgjerrig på de teoretiske testene. Fikk ikke tydelig svar på dette når jeg ringte inn til forsvarets fellestelefon. Hva slags tester er egentlig dette og hva går de ut på?

 

Har også lyst til å vite mer om hvordan det er å tjenestegjøre som MP-soldat i førstegangstjenesten. Hva slags arbeidsoppgaver er vanlige? Er det mye teori og papirarbeid? Får MP-soldater rykke ut for å bistå politiet i f.eks. bilulykker? mener nemlig å ha lest dette et sted. Ellers er det fint om du forteller om MP-tjenesten generelt. :)

 

De teoretiske testene vil jeg ikke fortelle så mye om, det forstår du sikkert. De fleste av dem er som prøver du hadde på videregående - du blir testet i noe du har lært.

 

I Militærpolitikompani/Utdanning (MPKP/U) ved Forsvarets militærpolitiavdeling (FMPA) på Sessvollmoen vil du først gjennomgå vanlig rekruttskole. Dersom du kommer gjennom seleksjonen og får begynne på grunnleggende MP-utdanning, vil du få undervisning i blant annet rettslære, rapport- og etterforskningslære, åstedslære, ordenstjeneste, sanitet og arrestasjonsteknikk. I tillegg vil du kunne få kurs i bruk av laser og alkometer, batongkurs, militært utrykningskurs og diverse andre vognførerkurs. Arbeidsoppgavene i de siste 6 månedene av førstegangstjenesten, på en operativ MP-stasjon, vil selvsagt gjenspeiles av hva du har lært under den grunnleggende MP-utdanninga. Noe teori og papirarbeid er det selvsagt, men de fleste steder er man vel så mye ute på patruljer og oppdrag som på MP-stasjonen - dette varierer selvsagt noe fra sted til sted, avhengig av hva slags type oppdrag man pleier å bli tildelt, hvor stort geografisk ansvarsområde man har, hva slags hendelser man kommer over og så videre. For å svare ditt spørsmål helt konkret: det er ikke vanlig at politiet ber MP om hjelp til å håndtere en trafikkulykke, med mindre politiet selv har kapasitetsproblemer. Det hender imidlertid ganske ofte at militærpolitiet kommer først til sivile trafikkulykker, og ved militære trafikkulykker er det selvsagt militærpolitiet som blir tilkalt dersom det er mulig. I "grisgrendte strøk", og spesielt i Nord-Norge, er militærpolitiet ofte bedre bemannet enn politiet, og således vil det være naturlig at militærpolitiet oftere må trå til.

 

Å fortelle om MP-tjeneste generelt er ikke så lett, det blir enten veldig overfladisk eller veldig dyptgående. Foreslår at du leser litt om det på www.mil.no og/eller heller stiller konkrete spørsmål dersom det er noe du lurer på.

 

For øvrig, som svar på et annet innlegg lenger ned; du kan ikke nødvendigvis velge å bli hundefører dersom du ikke kommer inn på MP-skolen - de som skal bli hundeførere i K-9 i Nord-Norge må først komme inn på MP-skolen og gjennomføre den første delen av grunnleggende MP-utdanning, før de blir overført til Forsvaret Hundeskole. Dette fordi at også hundeførerne i K-9 er MP-soldater.

Lenke til kommentar

Er det teoretiske tester som tilsvarer ca det du går igjennom på sesjon og utdanningsopptak også? De testene vi fikk på opptaket i vinter, gikk i alle fall på ordlikhet, figurlikhet og tallrekker - dog endel mer avansert enn på sesjon (synes jeg).

 

Imidlertid er det helt sikkert som Jurist sier, jevnlige tester underveis i utdannelsen, omtrent som skoleprøver. Dette hadde vi ca hver uke gjennom de tre mndene jeg har hatt med militær utdannelse, og i MP er det nok særdeles mye teoretisk opplæring ka jeg tenke meg, så det er viktig å kontrollere at ingen faller utenfor og går glipp av noe de skal ha lært. Dette er jo tross alt, ulikt min opplæring, ting du mest sannsynlig vil få bruk for i tjenesten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...