Gå til innhold

Militærpoliti - krav, tester og tjeneste


sunsir

Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-V5wtB5rV

Jeg har også fått innkalling til forsvarets MP-avdeling på Sessvollsmoen (ellers hvordan det staves). Jeg har på lik linje med trådstarter hatt store forventninger til førstegangstjenesten. Etter å ha lest gjennom alle innleggene kan jeg ikke si jeg er mindre forventningsfull, snarere tvert i mot. Jeg har allerede begynt å trene for å bestå de fysiske opptakskravene med glans. Jeg skal riktig nok ikke inn før Januar neste år, men det skader ikke å være tidlig ute.

 

Jeg er nå bedre forberedt på hva jeg kan oppleve og måtte gå gjennom, takk til informative innlegg :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Du ender selvfølgelig ikke opp som politi om du verver deg i MP, men militærpoliti (d'oh). Men MP har et HRF-kompani på Rena som fungerer som MP utenlands i tillegg til en del andre arbeidsoppgaver og øvingsområder jeg ikke vet noe særlig om. Du kan altså verve deg som MP.

Eventuelt kan du gå befalsskole, MP-linja.

...HRF-tropp.

Lenke til kommentar
Kan man på noen måte verve seg i militærpolitiet om man er heldig og kommer inn, og til slutt ende opp som en politi?

 

Må man igjennom Politihøgskolen?

 

Du blir ikke politi av å være militærpoliti. Vil du bli politi, må du gå Politihøgskolen. Én mulighet for å kombinere er å gå Politihøgskolen med lønn fra Forsvaret v/Krigsskolen (du må da søke Krigsskolen og konkurrere deg til plass, det er som regel mellom en og tre personer i året som går PHS med lønn fra KS), for deretter å avtjene ca 5,5 pliktår i Forsvaret etterpå. Du vil da sannsynligvis tjenestegjøre ved en militærpolitiavdeling, alternativt ved en av Forsvarets narkotikagrupper. Dersom du vil fortsette i Forsvaret kan du søke om å bli avdelingsbefal eller yrkestilsatt (da må du påregne å gå Krigsskolens kvalifiseringskurs), eller du kan slutte og begynne å jobbe i politiet.

 

For spørsmål om verving i MP, vises det til Herr Bruns svar.

Lenke til kommentar
Du ender selvfølgelig ikke opp som politi om du verver deg i MP, men militærpoliti (d'oh). Men MP har et HRF-kompani på Rena som fungerer som MP utenlands i tillegg til en del andre arbeidsoppgaver og øvingsområder jeg ikke vet noe særlig om. Du kan altså verve deg som MP.

Eventuelt kan du gå befalsskole, MP-linja.

...HRF-tropp.

Okei. Sorry. Var fast bestemt på at det var et kompani, men det har du definitivt mer peiling på enn meg ;)

Lenke til kommentar
Du ender selvfølgelig ikke opp som politi om du verver deg i MP, men militærpoliti (d'oh). Men MP har et HRF-kompani på Rena som fungerer som MP utenlands i tillegg til en del andre arbeidsoppgaver og øvingsområder jeg ikke vet noe særlig om. Du kan altså verve deg som MP.

Eventuelt kan du gå befalsskole, MP-linja.

...HRF-tropp.

Okei. Sorry. Var fast bestemt på at det var et kompani, men det har du definitivt mer peiling på enn meg ;)

 

Bagatell, men jeg kunne ikke dy meg :)http://www.mil.no/haren/mpkp/ Les litt her, så ser du at det er en HRF-tropp i MPKP Brigade Nord.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...