Gå til innhold

"Utslitt" 2,5" harddisk, bytte? raskere?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er innehaver av en bærbar PC som idag har en 4200rpm eller 5400rpm 100 GB harddisk.

Denne nærmer seg nå 2 år, og jeg merker at den begynner å bli tregere og tregere. Har prøvd formatering.

 

Jeg regner med at det er harddisken som begynner å bli litt sliten, så jeg vurderer å bytte denne.

Vil dette hjelpe?

Hva slags harddisker anbefales?

Trenger jeg 7200rpm eller holder det lenge med 5400? Ser at 5400 er billigere, men om det er stor forskjell er det ikke galt å legge på 2-300 kroner.

Er enkelte merker å foretrekke?

 

Mange spørsmål her :)

 

Sist men ikke minst lurer jeg litt på hvor vanskelig dette er å bytte på min PC. Har gjort dette før, men det var på et annet merke (har i dag IBM/Lenovo z60m). Kanskje noen har noen erfaringer å dele?

 

Tusen takk for alle svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harddisker blir ikke slitne, de har en mekanisme som gjør at de går 100% før de dør. Sånn utenom at den slår seg av/på, og får korrupt data.

 

Redigert: Og dette kan du vel reklamere for, da det er en vare som burde vare vesentlig lengre enn 2 år. Prøv å defragmentere.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar

En 5400RPM disk med perpendikulær lagring ( f.eks Seagate Momentus) er "nesten" like kjapp som en 7200RPM disk som ikke har det.

 

Så man kan ikke bare si at "alle" 5400rpm disker er treige.

 

Bytte disk på en bærbar er vanligvis lett.

Produsentene har vanligvis tilrettelagt dette slik at det er bare å skru av et lokk og trekke den gamle ut.Flytte over eventuelle skinner og IDE adapter/plugg å lempe inn den nye.

 

Du finner sikkert også "maintnance guide" hvor det er beskrevet og med bilder for din modell om du søker litt på nettet eller hos produsenten.

Lenke til kommentar

Fruktkake: Dette var jeg ikke klar over. Om det du sier stemmer, så er det jo ingen grunn til å bytte disk. Men hva kan da være grunnen til at PC-en er såppas treg? Er det andre deler som blir "leie" over tid?

Den er rask på alt annet enn de tingene hvor den må aksessere harddisken.. Nå har jeg ikke prøvd defragmentering, men har aldri hatt noen oppfatning av at dette har hatt så mye å si? Bør kanskje testes.

 

Takk! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...