Gå til innhold

WD 500 My book Essential, hvordan skru av auto "sleep" funksjonen


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en extern usb 500gb harddisk, problemet et at det er en sånn auto shutdown funksjon på den som skrur den av hvert 5-10 min.

 

Jeg bruke den ikke mye så den skrur seg av self til en form for sleep mode, men blir vekket igjen nesten rett etter den har gått av hver gang.

 

Mest sansynlig et virusprog eller noe annet som lure litt på den nok til at den skrur seg på.

 

Er det en måte og skru dettet av på ?

 

Regner med det ligge innebygget på usb koblingen inni disken som den er festet på, for jeg finne ikke noe i windows om at disken skal gå i sleep.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
Hei,

 

Lurer litt på det samme. Har søkt litt rundt hvor det noen plasser står at det er "låst i hardware", altså ikke håp... håper jo dette ikke stemmer? Noen?

 

Tror det selv for jeg har disablet alt under usb strømsparing osv, dette er meget plagsom og vil gå drastisk utover diskens levetid om den skal stå hele dagen og skru seg av og på.

 

Va en på en databutikk som sa at man kunne skru det av for han selv hadde gjort det, men self husket han ikke hvordan han gjorde det.

 

Får jakte videre jeg for disken komme til og stå på hele dagene som en filedisk, så det er ikke aktuelt at den skal opperere på den måten da.

 

Skrik ut om noen finner ut mer om dette "fenomenet"

Lenke til kommentar

 

 

Please Note: This is a permanent feature of the external hard drives and cannot be disabled.

 

 

POKKER, jaja da blir det og kjøpe et nytt eksternt hardisk kabinett og flytte disken over til, tenkte fra start av at dette er bygget in i det usb greia inni disken.

 

No more WD på meg når det gjelder eksterne disker.

 

Takker for svaret :)

Lenke til kommentar

Hvorfor er det et problem?

 

WD har nok bare gjort dette med gode hensikter, men jeg skal si meg enig i at det burde være mulig å overstyre. Jeg vil tro det er gjort av tre grunner:

 

1. Unngå skade/ustabil drift pga varmgang (varmeutvikling og strømforbruk reduseres i stand-by, høy varme over tid er ikke bra for verken elektronikken i kabinettet eller disken)

2. Støt (disse diskene er de reneste veltepetterne og uhell skjer, sjansene for at den overlever stiger betraktelig om disken ikke spinner når den går i gulvet)

3. Støy (opphører når disken ikke er i bruk.. men desto irriterende når den spinner opp igjen)

 

Disken skal tåle å spinne opp og ned 50.000 ganger (dette tallet er oppgitt på nesten alle 3,5" SATA-disker på markedet, inklusive WD), så det trenger du ikke bekymre deg for.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Sånn det altid va før så var levetiden på en hardisk lengre om man bare lot hardiskene stå på, en og skru dem av og på hver dag, har vel forandret seg nå da.

 

50.000 ganger hvert 10min det er noen tusen timer det, og det er vel max ganger som di mener som man mest sansynligt ikke oppnår engang.

 

Vel det kan ver meg, men muligt bare jeg som tror at disken ryker lettere om den går av og så på igjen hvert 10 min 24 timer i døgnet.

Endret av Digidice
Lenke til kommentar

Den går jo ikke på uten at det er noen aktivitet (aksess) mot den.

Meningen er vel at det er lagrings disk , ikke noe man skal kjøre aksessere program e.l fra hele tiden.

 

Du har i tillegg et WD program for å starte/stoppe disken.Hvis du vil ha den permanent av (til du starter den vha denne WD utility igjen)

Lastes ned her:

http://support.wdc.com/product/download.as...=17&lang=en

 

Edit:

Når det gjelder extern disker som dør er det nesten alltid kontrolleren i boksen som ryker

Først og fremst pga varme.

Andre ting er korrupt data/filsystem grunnet "uvøren" bruk , eller dårlig usb/fw->IDE controller chip brukt av produsenten.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jepp forstår poenget i dette og hva nytte det har.

 

Men vet ikke om du har lest første posten min ?

 

Står der at den skrur seg av, så starte den opp igjen uten jeg røre disken.

 

Muligt det er windows som liker og pirke litt på disken som er nok til at den starte opp igjen.

 

Skal se på det du linka til, klare jeg og skru av disken med det og starte den igjen så kan det ver noe som hadde hjulpet godt på.

Lenke til kommentar
Joda lest 1'ste post.

Men vet jo ikke bruksmønsteret ditt.

En sak som kan få windows til "hands off" er å slå av indexering funksjonen (hvis du har NTFS) på eksterndiskens mapper / eller rootnivå.

 

Det kan jeg prøve, disable index greia under Services, og den som ligger under egenskaper når man høyreklikker på driven ?

Endret av Digidice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...