Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ville du latt en unge på 17 drikke hjemme?


Anbefalte innlegg

Selv om det ikke er helt stuerent ville jeg nok latt 17åringen min drikke hjemme. Riktignok hadde full fest i kjelleren vært uaktuelt, men et lite vors med vennene hadde vel vært greit. At andre vurderer dette til en no go aksepterer jeg fullt, og så lenge du bor hjemme er det bare å godta det din mor sier, thats life.

 

 

 

Dere er under atten. En fest kan fort bli mer enn bare et par øl. I værste fall drap (ja, det har faktisk skjedd!).

Dine foreldre blir da ansvarlig for det som skjer i huset. Og vil vel ikke ha det ansvaret. For å ikke snakke om å risikerere kjeft fra andre foreldre og bot.

 

Forstår at du er irritert, hadde jeg også blitt. Men nå er jeg såpass 'gammel'(22) at jeg skjønner hvorfor foreldre ikke vil ha hjemmefester -når man er under atten.

 

Hoho!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner egentlig moren din, men tror nok jeg ville latt min unge få hatt vors. Spør kanskje litt hvordan ungen er men ;)

 

Edit: Når jeg leser mitt eget innlegg så ser det ut som jeg faktisk har barn. For orden skyld, jeg har prioritert karrieren framfor barn! ;)

Endret av Mirann
Lenke til kommentar

En 17 åring skal ikke få drikke hjemme. Det er en lov som sier at man ikke skal drikke alkohol før man er 18 år, ikke 17 år! Det er mange grunner til at den loven er satt også. At ikke ungdommer klarer å forholde seg til den loven er en annen sak, for de fleste drikker uten tilatelse. Men visst foreldre begynner å gi alkohol til ungene sine, kan de automatisk få en oppfatning av at det ikke er så ille å drikke alkohol før man er 18 år - og det er det!

Likevell er det jo besre å få smake alkohol første gang hjemme isteden for oss venner.

Lenke til kommentar

Det er ikke ulovlig å drikke alkohol om man er under 18 år - direkte.

 

Det er ulovlig å selge, skjenke eller utlevere alkohol til personer under 18 år. Man må også være over 18 år for å selge, skjenke eller utlevere alkohol.

 

Så det blir ulovlig å drikke det, men bare indirekte. Det er personen som selger, skjenker eller utleverer som i hovedsak er lovbryteren.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne svare med en historie: Det var en gang en jente på 12 som begynte å røyke og drikke alkohol. 12 år senere er hun barnehagetante og har en 4-åring å mate og passe på.

Hun mener da at det er greit å drikke før man er myndig og skjenker meg med sprit og licour for så å sende meg ut i svarte vinternatta for å hente ved. Neste morgen har jeg jævlig hodepine, men det var likevel verdt det. Nettopp fordi alkohol er godt.

 

Så JA, det er greit for en 17 åring å velte seg i øl med et par venner i skjelleren.

 

 

 

Før noe misforstås, jeg er ikke den 4-åringen :roll:

Lenke til kommentar
Det er ikke ulovlig å drikke alkohol om man er under 18 år - direkte.

 

Det er ulovlig å selge, skjenke eller utlevere alkohol til personer under 18 år. Man må også være over 18 år for å selge, skjenke eller utlevere alkohol.

 

Så det blir ulovlig å drikke det, men bare indirekte. Det er personen som selger, skjenker eller utleverer som i hovedsak er lovbryteren.

 

Det stemmer på en prikk. Dersom foreldrene til trådstarter IKKE kjøper alkohol til mindreårige, begår de vel ingen lovbrudd!

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne svare med en historie: Det var en gang en jente på 12 som begynte å røyke og drikke alkohol. 12 år senere er hun barnehagetante og har en 4-åring å mate og passe på.

Hun mener da at det er greit å drikke før man er myndig og skjenker meg med sprit og licour for så å sende meg ut i svarte vinternatta for å hente ved. Neste morgen har jeg jævlig hodepine, men det var likevel verdt det. Nettopp fordi alkohol er godt.

 

Så JA, det er greit for en 17 åring å velte seg i øl med et par venner i skjelleren.

 

 

 

Før noe misforstås, jeg er ikke den 4-åringen :roll:

Jeg skjønte ikke bæra av den historien her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk lov til å ha vors når jeg begynte på VGS. Fest er fortsatt utelukket, selv om jeg er 18. Det er heller ikke noe problem for meg å få tak i alkohol i heimen, ettersom vi har et ganske liberalt forhold til det. Ett glass øl eller to til fredag og lørdagsmiddagen har vært greit siden jeg var 16, og ble med broderen for å brygge. Etter det var det akseptert at jeg tok noen dråper av min "insats" for familieølet. Det samme gjelder vin.

 

Sprit kan jeg i nøden få lov til å hente i skapet av pappa, f.eks billig whiskey eller vodka. Jeg drikker sjeldent, maks to ganger i måneden og blir sjeldent spyfull. Dette har fungert for meg, og for mine brødre som nå er 33, 30 og 28. Jeg kommer nok til å kjøre samme stilen med mine poder om den tiden kommer :)

Lenke til kommentar

Jeg tror det er viktig å oppdra barn til et sunt alkoholforhold, og gode drikkevaner. Dermed ville jeg si at det er bedre at poden drikker en flaske vin i sitt eget hjem, enn sannsynligvis mer enn det hos noen ukjente folk. Poenget her er vel at undom alltid vil finne måter å skaffe og innta alkohol på. Dermed er trikset å sørge for at de hvertfall holder seg unna hjemmebrent og metanol.

 

Den beste tilnærmingen noen kan få til alkohol må da være en gradvis en. Et glass øl til jul når poden fyller femten ville jeg sannsynligvis ikke sett noe problem med. Et glass øl eller vin i ny og ne hadde vært en fin inngang til alkoholens verden. Å gradvis øke alkoholaksepten mot barna sine er altså veien å gå. Fra å la ungen nyte alkohol på spesielle dager i året til en halvliter øl i helgene når han/hun blir seksten eller sytten virker fornuftig. Nå trenger vi ikke å gå i detaljer her. Men dere tar nok poenget.

Lenke til kommentar

Jeg ble tilbudt øl til jul og slikt da jeg var komfirmert. Ikke for å sjenkes full, men for at jeg selv spurte om jeg fikk smake. Det fikk jeg, jeg fikk også akevitt til julematen, tenk det! Det har ført til at jeg har ett meget godt forhold til alkohol i dag. Jeg har ikke noe problem med å ikke drikke meg full hver helg eller å bare ta meg en pils til maten for kosen sin skyld. Flere som jeg kjente da jeg var yngre som hadde hysteriske foreldre når det kom til alkohol er halvveis alkoholiserte i dag.

 

Foreldrene mine lærte meg å respektere alkohol og at alkohol inntas i moderate mengder. Selv om det er ulovlig så er det bedre at ungdommen holder til i kjelleren med foreldre i huset enn at de raver rundt i grøftene og utsetter seg selv for fare.

 

Det er nok også forbudt å tilrettelegge for at mindreårige inntar alkohold.

Lenke til kommentar

Det er jo fullt lovlig å drikke alkohol i Norge når man er under 18 år. Hvis jeg (som er snart 17) finner en ølflaske på bakken, plukker den opp og drikker den, så har jeg ikke gjort noe ulovlig? Det er jo bare det å kjøpe ølen som er ulovlig, er det ikke?

Lenke til kommentar
Det er jo fullt lovlig å drikke alkohol i Norge når man er under 18 år. Hvis jeg (som er snart 17) finner en ølflaske på bakken, plukker den opp og drikker den, så har jeg ikke gjort noe ulovlig? Det er jo bare det å kjøpe ølen som er ulovlig, er det ikke?

 

Jeg gir deg en øl - NO-GO (smekk på pungen til meg.)

Jeg sitter i kassen på rimi, og lar deg kjøpe - NO-GO (smekk på pungen til meg.)

Jeg legger igjen en kasse på rommet ditt for å være snill - NO-GO (smekk på pungen til meg.)

Du stjeler en øl fra meg - NO-GO (tyveri.)

 

Eneste som er ulovlig for deg som underage ang. alkohol, er drikking på offentlig plass.

Lenke til kommentar
Moren din har ikke lyst å bryte loven, eller oppfordre til at du ruser deg på snus eller alkohol.

 

For ja, det er faktisk de som gjør alkoholen tilgjengelig som er lovbryterne.

 

Helt enig. Jeg kommer fra et hjem hvor jeg fikk smake det som var fra 12-13 års alderen, så lenge det var med foreldrene mine innenfor husets fire vegger, og statistikken sier at folk som får smake hjemme er de verste fyllefantene senere (omskrivning). Selv passer det absolutt ikke for meg. Jeg har med et unntak vist måtehold siden jeg kunne kjøpe selv. Men jeg skjønner moren din så godt. Det er en ting å akseptere at ens sønn drikker og snuser, men det er en helt annen ting å HJELPE sin sønn med å få tak på drikke eller snus. Flink mor synes jeg.

Endret av Hyrutetytetytetur
Lenke til kommentar
Har lest en undersøkelse som sa at de som fikk alkohol hjemme før det ble gammel nok til å kjøpe selv, hadde oftere et mer usunnt forhold til alkohol senere i livet, enn de som ikke fikk lov.

 

Den der skjønner ikke jeg noe av ihvertfall. Alle jeg kjenner, inkludert meg, som fikk smake alkohol hjemme fra jeg var 15-16 i små mengder, som en øl til julematen osv, har i dag et helt sunt forhold til alkohol. Jeg ser heller en sammenheng med at de som alltid må snike seg til alkohol og drikke masse andre steder enn hjemme, fordi de er redd for hysteriske foreldre, kan få langt flere negative opplevelser med alkohol.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...