Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ville du latt en unge på 17 drikke hjemme?


Anbefalte innlegg

Hei

 

I påska hadde jeg tenkt til å fest hjemme, da jeg regnet med at foreldrene skulle på hytta. Men så viser det seg at de ikke drar før på onsdag, av diverse grunder.. blandt annet at jeg må komme meg til tg og sånn.

 

Men så er det morra mi som er ganske streng på alkohol, hu vet jeg drikker, har ikke noe imot at jeg fester og sånn. Men jeg husker godt hvordan hun ble da vi da vi drakk hos meg i 14-15års aldern. Da var det helt uakseptabelt, enda det kun var snakk om noen få øl. Pappa er det ikke så farlig med, han synes det er greit. Men morra mi er kjip.

 

Men nå er jeg 17 år, mange av vennene mine er 18(født i 90), og jeg tenker da at det egentlig burde få lov til å ha fors/fest hjemme, hvis vi holder oss nede i kjelleren og holder et greit lydnivå. Er kun snakk om nære venner, som både jeg og foreldrene mine kjenner, dvs de veit hvem de er ihvertfall.

 

Ville dere latt ungen deres på 17år, drikke alkohol med venner i deres hus? Har aldri vært noe problembarn, og foreldrene mine veit jeg klarer å passe på meg selv osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel ettersom du straks er 18 og virker som de alt godtar at du drikker litt. Så ville jeg personlig ha sett bedre på at du smådrikker i kjelleren hvor foreldrene i det miste er i nærheten hvis noe skulle skje. Men kan vel på noen måter forstå det med er greit at du gjør det bare ikke fortell meg om det opplegget.

Lenke til kommentar
Du høres no ansvars bevist ut, og man har gjerne modnet frå 14-15 års alderen.

Eg meiner vertfall du burde få rettigheiten til ein fest i kjellaren.

Du holder sikkert lydnivået nede, spørs om alle andre gjør det :!:

Skal en del lyd til for at det høres fra kjelleren til 2.etasje :p Tenkte mer sånn at vi ikke spilte alt for høy musikk og sånn.

 

Både faren min og moren min har tilbudt seg å hente meg på fester, faren min har jeg vært ganske åpen til så han vet jeg drikker, og har ikke sagt at han har noe imot det ihvertfall.

 

Men moren min kan være ganske rar, de veit feks at jeg snuser, og de har ikke noe imot at jeg snuser hjemme eller noe. De har godtatt det med andre ord, men alikevel nekter moren min å kjøpe snus til meg på taxfri osv, selv om de ikke bruker opp kvoten selv. Faren min pleier å kjøpe med til meg, men kun sålenge ikke mamma merker det.

 

Jeg veit heller ikke om jeg burde spørre på forhånd, eller om jeg bare skal invitere folka over å ta det som en selvfølge at jeg får lov. Hvis jeg spør på forhånd kan jeg jo få nei, og det er jo litt kjipt. Hvis jeg bare inviterer dem over, kan muligens morra mi finne på å kaste ut hele gjengen, og det ville vært litt flaut :p

 

Men de begynner å klage hvis jeg bare sitter på pcen hele tiden, og vil at jeg skal være sosial og sånn. Da syntes jeg at de burde la meg ha en liten fest hjemme. Blir jo nesten det samme som når foreldrene mine inviterer venner over å drikker, bare at de ikke drikker seg fulle.

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Anbefaler deg vell å spørr før du inviterer hele gjengen på et uønsket party. Du burde da få lov, ettersom foreldrene dine vet at du drikker en del. Skulle da ikke vært store problemet hvis dere holder et lavt lydnivå. Det er jo bedre at hun er i nærheten, enn at du drikker deg dritings i en grøft.

Lenke til kommentar

Spurte min kjære mor idag. Hun sa nei og at det ikke var aktuelt. Når jeg spurte hvorfor sa hun bare at jeg ikke var atten enda. Jeg prøvde å argumentere med at mange av vennene mine er over atten, og at det er vel det samme om jeg drikker hjemme eller hos noen andre. Men neida, hun kunne ikke være ansvarlig for det, og jeg måtte pent vente de

7 månedene til jeg fyller atten. Dette var ikke noe å diskutere engang... Ingen av argumentene hjalp i det hele tatt, hun gadd ikke vurdere det engang, men at jeg drakk hos noen andre var liksom helt greit... Rimelig kjipt da dette var noe jeg gledet meg til, spurte ikke om fest engang, spurte bare om vi kunne forse litt.

 

Faen begynner å bygge opp et lite hat mot moren min nå, hun vil liksom at jeg ikke skal sitte på pcen og at jeg må være sosial og aktiv osv, men så får jeg ikke lov til å ha et fors engang. Hadde på følelsen at hun kom til å slå seg vrang slik som hu gjorde, men prøvde alikevel, og nå er hun sur på meg. :S

 

Jaja, får trashe huset engang jeg er aleine hjemme :p

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Var med på noe av det samme for noen år siden. Jeg fikk lov, og mener etter det du forteller, at det heller ikke burde være noe problem for at du skulle kunne gjøre det. Du kan jo som sagt alltids bruke argumentet; "Det er vel bedre at jeg sitter og drikker her, under kontrollerte omstendigheter, isteden for å fly ute på byen?".

Lenke til kommentar

Dere er under atten. En fest kan fort bli mer enn bare et par øl. I værste fall drap (ja, det har faktisk skjedd!).

Dine foreldre blir da ansvarlig for det som skjer i huset. Og vil vel ikke ha det ansvaret. For å ikke snakke om å risikerere kjeft fra andre foreldre og bot.

 

Forstår at du er irritert, hadde jeg også blitt. Men nå er jeg såpass 'gammel'(22) at jeg skjønner hvorfor foreldre ikke vil ha hjemmefester -når man er under atten.

Lenke til kommentar

Gårdsveien?

 

Jeg er 18 selv, holdt meg edru til nå, hvertfall, og skjønner godt at foreldre ikke vil ha noen hjemme-fester, men hvis de titter ned en gang i timen og ser etter at alt er som det skal være, er det vel ikke så store problemet. At man bare inviterer venner som man vet at ikke tar med seg halve byen/bygda og sørger for at det ikke går helt over styr burde jo være en selvfølge siden det ikke er ditt hus festen skal være i :)

 

Dog, tror jeg ikke at jeg hadde fått lov til å ha noe hjemme-fest. Mamma er gammeldags :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...