Gå til innhold

Objektiver for vidrekommende/proffer med Canon kamera


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg solgte jo min sigma 150-500 mm da jeg syntes den var for soft over 350/400 mm samt at den var treg, og da trenger jeg et annet objektiv som kan "erstatte" den lange delen og tenker da på en Canon 300mm L f/4 IS og så bruke min 1,4 TC på denne .

Jeg vil jo da ha 300 mm f/4 og 420 mm f/,5,6 , noen formeninger om det :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg solgte jo min sigma 150-500 mm da jeg syntes den var for soft over 350/400 mm samt at den var treg, og da trenger jeg et annet objektiv som kan "erstatte" den lange delen og tenker da på en Canon 300mm L f/4 IS og så bruke min 1,4 TC på denne .

Jeg vil jo da ha 300 mm f/4 og 420 mm f/,5,6 , noen formeninger om det :hmm:

 

Jeg har en kjenning som fotograferer med et Canon 300mm + 1.4tc (på 7D) og det ser bra ut det han får til, dog sliter han litt med det kjente problemet: Zoom-mangelen gjør at han mister endel motiver (fugler). Slik sett er det nok ergelig når jeg fikk med meg fjærkreet med en kjapp tilbakezooming på Sigmarøret mitt (150-500'n) og han ikke med sitt faste rør..

 

Vanskelig å få i pose og sekk.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg solgte jo min sigma 150-500 mm da jeg syntes den var for soft over 350/400 mm samt at den var treg, og da trenger jeg et annet objektiv som kan "erstatte" den lange delen og tenker da på en Canon 300mm L f/4 IS og så bruke min 1,4 TC på denne .

Jeg vil jo da ha 300 mm f/4 og 420 mm f/,5,6 , noen formeninger om det :hmm:

 

Jeg har en kjenning som fotograferer med et Canon 300mm + 1.4tc (på 7D) og det ser bra ut det han får til, dog sliter han litt med det kjente problemet: Zoom-mangelen gjør at han mister endel motiver (fugler). Slik sett er det nok ergelig når jeg fikk med meg fjærkreet med en kjapp tilbakezooming på Sigmarøret mitt (150-500'n) og han ikke med sitt faste rør..

 

Vanskelig å få i pose og sekk.

 

Tor

 

Det er det, men sigma sin 100-300 f4 ligger jo på samme pris som canon 300 f4 , dog uten IS men det er ikke det viktigste, da det stort sett er stativfotografering og påmonter TC den blir brukt til .

Lenke til kommentar

Har nylig kjøpt med fotoutstyr (Canon EOS550D + 50mm f/1.4 USM) og i løpet av sommeren skal jeg få utvidet med et med et objektiv som skal erstatte kitlinsa og helst litt til, da jeg føler jeg mangler både vidvinkel og zoom.

 

Hadde nesten bestemt meg for en 17-85mm som Japan Photo selger til 2.499 kr, men etter å ha lest litt mer, så er jeg villig til å legge noe mer i det, da jeg har skjønt at det er et godt kjøp, men ikke allverden til oppgradering fra den ordinære 18-55mm som ligger med kameraet jeg kjøpte.

 

Har da vurdert 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM, 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM og 24-105 f/4L IS USM hvis jeg skal ta det helt ut.

Skal til USA i sommer, så hvis det blir sistnevnte hvertfall er den såpass mye rimeligere der borte at jeg mest sannsynlig kjøper den der.

Men hvis dere ser bortifra det, er den verdt det dobbelte/trippelte av prisen til noe av det andre jeg nevner? Vil 50mm'eren som jeg har i dag være overflødig så jeg evt. burde kvitte meg med den?

 

Er ganske nybegynner når det kommer til manuelle innstillinger og slikt og fotograferingen min hittil har ikke vært allverden. Jeg kommer ikke til å spesialisere meg på hverken blomst- eller fuglefotografering, så blir først og fremst til bylandskap og portretter.

 

Noen råd? :)

Lenke til kommentar

Ville så absolutt ha beholdt 50mmen selv om du kjøper en ny normalzoom. Tror kanskje du vil savne litt vidvinkel om du går for 24-105/4L - og 28-135/3.5-5.6 IS ville jeg ha holdt meg langt unna som normalzoom. Jeg anser 15-85/3.5-5.6 IS og 17-55/2.8 IS som de beste alternativene på crop-formatet (altså xxxxD, xxxD, xxD og 7D) - med mindre du vet at du ikke kommer til å savne videnden av objektivene.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Hadde det vært meg som var i den situasjonen, noe jeg faktisk har vært, så ville jeg gått for 24-105mm. Noe som jeg faktisk gjorde da jeg bare hadde 400D. Skarpt, kontrastrikt og flotte rene farger. Et objektiv mange undervurderer.

 

Jeg kjøpte også 50mm f/1.4 (den du har) som er et fint objektiv for portrett, natur og video for å lære seg bruk av liten dybdeskarphet, og eksperimentere med manuell innstillinger.

 

24-105mm er det objektivet jeg har brukt mest, i alle situasjoner, men kanskje du vil finne det ikke er vidvinkel nok en sjelden gang.

 

Men tenk fremover, til neste år har du sikkert råd til 15-85mm, hvis du da har funnet ut du trenger mer vidvinkel.

 

 

Lenke til kommentar

 

Hadde nesten bestemt meg for en 17-85mm som Japan Photo selger til 2.499 kr, men etter å ha lest litt mer, så er jeg villig til å legge noe mer i det, da jeg har skjønt at det er et godt kjøp, men ikke allverden til oppgradering fra den ordinære 18-55mm som ligger med kameraet jeg kjøpte.

 

Noen råd? :)

 

17-85 IS er bedre en kitobjektivet 18-55 IS både på byggekvalitet,farge-gjengivelse og skarphet, men det er eksemplarvariasjoner her så man kan være uheldig med kjøpet. Aberet er at du ved kjøp av denne vil angre på at du ikke sparte litt lengere og kjøpte 15-85 IS istedenfor :)

 

Du vil merke større forskjeller på kortere brennvidder "15 vs 24mm" en på de lengere " 85 vs 105/135mm" så hvis du kjøper et objektiv som begynner på 24mm vil du sannsynligvis trenge et vidvinkelobjektiv i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...