Gå til innhold

WLAN - bra signalstyrke/veldig lav hastighet (nytt problem i gammelt trådløst nettv)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Spørsmål fra amatør:

 

Jeg har en nokså gammel D-Link DWL-900AP+ (fra 2003). Den har fungert utmerket - har faktisk blitt mer stabil over årene (det er vel sender/mottager på LapTop'ene som har blitt bedre).

 

Nå har et nytt problem oppstått: Selv om signalstyrken rapporteres som meget bra er ytelse (hastighet) merkbart elendig. Det tar opp til ett-to minutter å laste f.eks. gmail, men det varierer fra akseptabelt til elendig.

 

Jeg har resatt til fabrikkinstillinger og satt alle instillinger på nytt, til ingen nytte.

 

Kan problemet ha med kanalvalg å gjøre (at kanalen er opptatt av andre i området)? Jeg har prøvd å bytte fra kanal 6 til kanal 8 uten at det hjalp nevneverdig.

 

Kan problemet ha med ny lapTop (en Lenovo ThinkPad, som forøvrig er satt opp med et ***lass*** av støtteprogrammer som startes ved oppstart)?

 

Noen ideer om hvordan diagnostisere dette?

 

MiM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig bare noen få kanaler som skal brukes i trådløse nett

 

Det er 3-6-9 og 11, 1 kan også brukes..

 

Dette er fordi frekvensområdet i kanal 2 og 3 overlapper hverandre litt, og kan derfor forstyrre nettet på samme måte som om dere hadde samme kanal.

 

Så prøv å bytte til en av de nevnte kanalene her og se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Det er egentlig bare noen få kanaler som skal brukes i trådløse nett

Det er 3-6-9 og 11, 1 kan også brukes..

 

Takk for råd.

 

Jeg prøvde å bytte til kanal 11. Det er fremdeles uhyggelig treigt.

 

Litt mer info

 

D-Link DWL-900AP+ er et 802.11b+ aksesspunkt (men rapporteres av LapTop’en som 802.11g). Jeg har satt det opp som DHCP-klient med full 256-bit WEP kryptering, nå altså på kanal 11.

 

Den nye lapTopen, en Lenovo ThinkPad R61i støtter IEEE 802.11b, IEEE 802.11a, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n (draft).

 

ThinkPad'en tar et år å starte opp, antagelig på grunn av all støtteprogramvare som må lastes inn (må få gjort noe med det, også). Dette inkluderer ”Network Magic” som jeg ikke skjønner hva jeg skal med, pluss Think Vantage Access Connections system.

 

Network Magic makes setting up your network easy, including such typically complicated matters such as printer and file sharing, monitoring Internet use and restoring broken connections.

 

Access Connections is a connectivity-assistant program for your ThinkPad or 3000 Family notebook computer. With Access Connections, you can quickly switch network settings and Internet settings by selecting a location profile.

 

Any ideas?

 

MiM

Lenke til kommentar
ThinkVantage Access Connections har jeg bare gode erfaringer med. Kan du ikke låne en annen laptop og prøve da? :roll:

 

Jepp. Da har jeg prøvd en Dell som det gikk ca 100 x raskere med enn min, på samme sted, begge rapporterer om god signalstyrke.

 

- hjelp -

 

MiM

Lenke til kommentar

Da har jeg kvittet meg med endel av programvaren som ble lastet ved oppstart uten at det hjelper.

 

Hva forårsaker at en oppkobling er elendig selv om signalstyrken er bra?

 

Stasjonær PC som er koblet rett på router går som bare det, mens LapTop leser ca 25kb/sek. Det går saaaaaaaakte...

Endret av Man_in_Motion
Lenke til kommentar
Eller TCP/IP parametrene på laptopen som er skrudd opp....

sjekk f.eks. her:

 

http://www.speedguide.net/analyzer.php

 

Ålreit - dette er resultatene.

Kan noen si meg om dette er greit eller et problem?

 

« SpeedGuide.net TCP Analyzer Results »

Tested on: 03.10.2008 16:53

IP address: 80.203.xx.xxx

 

TCP options string: 020405b00103030201010402

MSS: 1456

MTU: 1496

TCP Window: 17472 (multiple of MSS)

RWIN Scaling: 2

Unscaled RWIN : 4368

Reccomended RWINs: 64064, 128128, 256256, 512512

BDP limit (200ms): 699kbps (87KBytes/s)

BDP limit (500ms): 280kbps (35KBytes/s)

MTU Discovery: ON

TTL: 108

Timestamps: OFF

SACKs: ON

IP ToS: 00000000 (0)

 

MiM

Lenke til kommentar

Ja, nå har en annen som har Vista (på en HP Pavillion dv 6500) koblet seg opp og det går fort og fint.

 

Sammendrag - trenger fremdeles hjelp!

 

Jeg har en Lenovo (IBM) ThinkPad R61i m Vista m god signalstyrke på Aksesspunktet, men ELENDIG (!) opplastingshastighet.

 

Alle andre får fin fart på aksesspunktet (D-Link DWL-900AP+) med instillingene gjengitt ovenfor.

 

Jeg får fin fart på andre aksesspunkt.

 

Hva kan det være med akkurat kombinasjonen av denne lapTop'en og dette aksesspunktet?

 

- HJELP -

 

MiM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...