Gå til innhold

Sniktitt på Gran Turismo 5 Prologue


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg synes det er dårlig gjort og urettferdig mot de bilsimulatorene som faktisk prøver å simulere virkelighetens kjørefysikk å kalle GT spillene realistiske.

 

Kjørefysikken i GT5 må ha en dramatisk overhaling for at spillet kan kalles en simulator. (Jada, bilene ser sinnsykt fine ut, men det er ikke utseendet som gjør at det blir en simulator)

 

Det kan fint være en simulator uten å være rFactor, liveforspeed og lignende. Det finnes større og mindre grad av simulering, og GT5 lar deg også gjøre en del justering på det selv.

 

Aldri vore noko GT-fan, men kva er eigentleg greia med desse prologane? Utan at eg eigentleg veit kva eg snakkar om så virkar det som ein demo, berre at du betalar for den?

 

Rett meg om eg tar feil her, har berre lurt på dette.

 

Det er ganske mye mer omfattende enn en demo, men et godt stykke unna å være det fulle spille. Denne diskusjonen kom også opp forrige gang det ble slippet en prolog i Gran Turismo-serien, så du finner sikkert masse morsomt materiale i diverse nettdebatter siden det :-)

 

En prolog er langt mer utvidet enn en demo, i form av at det er seks baner tilgjengelig, fri spilletid, onlinespilling, 60+ biler og så videre. Det er en enkel versjon av spillet som blir tilgjengelig på et tidlig tidspunkt for som ikke ønsker å vente på den endelige versjonen. De som vil det kan selvsagt fortsatt gjøre det, mens de som er såpass nysgjerrige at de gjerne betaler ~300 kroner for å få leke med ting allerede nå, gjør det (prisen er ikke fastsatt ennå, men det ser ut til å bli der den lander).

Endret av fiskfisk
Lenke til kommentar
Det kan fint være en simulator uten å være rFactor, liveforspeed og lignende. Det finnes større og mindre grad av simulering, og GT5 lar deg også gjøre en del justering på det selv.

 

 

Joda, men det stiller seg vel litt annerledes når spillet (GT4 i hvertfal) blir reklamert som "The Real Driving Simulator".

Lenke til kommentar

Vel, det kan jo også diskuteres hva som gjør en simulator for deg?

 

Ett lite utvalg med fantasi biler og baner, eller ett større utvalg med biler du faktisk kan kjøpe i butikken, og ett høyt antall baner du kan reise til i virkeligheten? Jeg mener ikke å disse LFS, jeg har selv S2 lisens som jeg bruker ukentlig, men jeg synes enkelte har ett litt ensidig syn på hva realisme er.

Lenke til kommentar
"glimrende simulering"

 

GT-serien har aldri vært - og kommer aldri til å bli, noen simulator. Glimrende grafikk og hauger av biler er fint det, men når fysikken ikke tar et vesentlig sted fremover og racing-aspektet fortsatt er ikke-eksisterende - så forsvarer nok ikke GT5 noe PS3-innkjøp nei..

 

Hvordan er AI'en? Er det fortsatt catch-up?

 

Det er skademodell i spillet, dette er GT5 Prologue. Det er bare en demo av ferdige spillet. GT5 har vi vel ikke noe særlig lanseringsdato på enda engang. Så VELDIG mye kan skje. Tingen er at de ville vente med skademodell til at de fikk gjort det SKIKKELIG.

Så jo, GT5 er en bilsimulator mer enn noe annet. Men såklart, lov å ha forskjellige meninger :)

Endret av Avean
Lenke til kommentar
det har aldri vært catch-up i GT serien

Hva var det da? Jeg husker jeg prøvde dette på den skogsbanen som var i GT3. AI'en brukte ett minutt lengre rundt banen når jeg bare stod stille. Kunne også slippe dem laaangt foran, for å så ta dem igjen kjapt, men ikke greie kjøre i fra.. Ødela det lille racingaspektet som var.

 

Det kan fint være en simulator uten å være rFactor, liveforspeed og lignende. Det finnes større og mindre grad av simulering, og GT5 lar deg også gjøre en del justering på det selv.

Eh? Enten prøver du simulere eller så gjør du ikke. Ellers så er jo f.eks trackmania en simulator også - bare med en liten grad av simulering.

 

Vel, det kan jo også diskuteres hva som gjør en simulator for deg?

Tja, man skulle da tro at en bilsimulator prøvde simulere det man gjør med bil; kjøre. Om det er ekte baner eller ikke har lite med det å gjøre.

 

Godt mulig GT5 blir et knakende bra bilspill, men noen simulator blir det ikke.

Lenke til kommentar
Vel, det kan jo også diskuteres hva som gjør en simulator for deg?

 

Ett lite utvalg med fantasi biler og baner, eller ett større utvalg med biler du faktisk kan kjøpe i butikken, og ett høyt antall baner du kan reise til i virkeligheten? Jeg mener ikke å disse LFS, jeg har selv S2 lisens som jeg bruker ukentlig, men jeg synes enkelte har ett litt ensidig syn på hva realisme er.

 

Så så fort man setter opp et spill med lisensierte biler og baner så blir det straks mer realistisk og realisme i det?

 

Når man snakker om realisme i et spill så snakker man vell stort sett om fysikken og kjøreegenskapene til bilene, ikke hvor flotte screenshots man kan ta med spillet.

Lenke til kommentar
GT-serien er like mye simulator som Flight Simulator-serien. Felles for begge er at ingen har kræsjmodeller, men lisensierte kjøretøy som kan stilles på til det uendelige.

Tingen er vell den at Flight Simulator serien faktisk er en av de bedre simulatorene til flyspill, hvis ikke den beste? Så det blir vell feil å si.

 

Uansett, det handler igrunn lite om spillet har "kræsjmodeller" eller ikke, det handler om kjørefølelsen og alt av hva de innebærer i spillet, og for å få til det ordentlig så må spillet ha en god fysikk motor. GT har IKKE det, så hvis de ikke har forbedret den totalt, og da mener jeg fra begynnelsen av så ville ikke jeg ha kalt spillet "den ultimate simulator".

Lenke til kommentar

Til dere som mener det ene og det andre om simulatorer, kan vi ikke ta en skikkelig definisjon på hva vi mener er en simulator før denne diskusjonen blir for usaklig og ubruklig, unnskyld uttrykket. :)

 

det har aldri vært catch-up i GT serien

Hva var det da? Jeg husker jeg prøvde dette på den skogsbanen som var i GT3. AI'en brukte ett minutt lengre rundt banen når jeg bare stod stille. Kunne også slippe dem laaangt foran, for å så ta dem igjen kjapt, men ikke greie kjøre i fra.. Ødela det lille racingaspektet som var.

 

Det sier seg jo selv at man kjører ikke bånn gass når motstanderen er så langt bak at han ikke er en trussel (ta et eksempel på WRC Sverige for 3 uker siden, da var det et par finner som tok det rolig på søndag siden konkurentene ikke var en trussel lengre)

Lenke til kommentar
GT-serien er like mye simulator som Flight Simulator-serien. Felles for begge er at ingen har kræsjmodeller, men lisensierte kjøretøy som kan stilles på til det uendelige.

Tingen er vell den at Flight Simulator serien faktisk er en av de bedre simulatorene til flyspill, hvis ikke den beste? Så det blir vell feil å si.

 

Uansett, det handler igrunn lite om spillet har "kræsjmodeller" eller ikke, det handler om kjørefølelsen og alt av hva de innebærer i spillet, og for å få til det ordentlig så må spillet ha en god fysikk motor. GT har IKKE det, så hvis de ikke har forbedret den totalt, og da mener jeg fra begynnelsen av så ville ikke jeg ha kalt spillet "den ultimate simulator".

 

Kan du utdype litt mer hva du mener med at GT ikke har en god fysikkmotor?

Lenke til kommentar

Jo mer jeg leser om dette spillet, jo større tro har jeg på at dette kommer til og bli veldig bra. Men ingen skade = ingen kjøp. At de nok en gang ikke har med noen skademodell er rett og slett latskap. Håper virkelig at de enten selger det med skademodell, eller lager en oppdatering med dette. Intill da får de ingen penger av meg.

 

Joa, jeg vet de har snakket om at de KANSKJE vill selge det med eller lage en oppdateirng etter spill slipp, med skademodell. Men intill dette blir gjort har jeg fint liten tro på at det vill bli noe av det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

GT5 en simulator... Onkel Frode med pad'en i soff'an igang med å simulere. Vel, den går vel gjennom hos Elkjip kundene.

Det er mye der ute som er vakkert uten å være hverken spesielt intelligent eller virkelighetsnært.

 

i alle fall, etter en såpass lavmåls påstand av Gamer.no så sank troverdigheten til denne websia noen hakk.

Lenke til kommentar
GT5 en simulator... Onkel Frode med pad'en i soff'an igang med å simulere. Vel, den går vel gjennom hos Elkjip kundene.

Det er mye der ute som er vakkert uten å være hverken spesielt intelligent eller virkelighetsnært.

 

i alle fall, etter en såpass lavmåls påstand av Gamer.no så sank troverdigheten til denne websia noen hakk.

 

Jeg trodde faktisk GT var det mest realistiske spillet som er ut til nå. Nå tenker jeg hovedsaklig på hvordan de forskjellige bilene oppfører seg i forhold til underlaget de kjører på. Så hvis man ser bort fra skademodell, så er GT det mest realistiske man får til konsoll.

 

Skyt meg gjerne om jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Eh? Enten prøver du simulere eller så gjør du ikke. Ellers så er jo f.eks trackmania en simulator også - bare med en liten grad av simulering.

Nå må du gi deg...

 

Gran Turismo gjør mye riktig med tanke på "kjørefølelse". Dersom du kjører teknisk riktig virker det ganske bra realistisk, men kanskje ikke så realistisk hvis du kjører som en skroting(går over grensen, eller prøver å brekksladde gjennom svingene ala burnout). Dette går jo igjen tilbake til at GT er et bra kompromiss mellom realisme og tilgjengelighet. Slik at det kan spilles og nytes av både entusiaster og de som ikke spiller så mye.

Endret av OpusNR1
Lenke til kommentar

G_knap, eg skal ikkje skyte deg, men kanskje sparke deg i leggen. Forza 2 er det mest realistiske asvalt-bilspillet man får til konsoll i dag, uten at eg har prøvd "ukjente" importspill. Gran Turismo føles ganske rett, men oppfører seg veldig merkelig sammenlikna med Forza viss du "går over grensa". Slippgrensa på bilane er temmelig merkelig (prøv drifting, feks. det er heller er mulig å "spinne sirkler"). Bilane har og veldig merkelig vekt. Du ser det i nyeste videoen fra Prolouge på Gametrailers.com, der det er eit klipp av eit hopp.

 

Og så skulle det vel komme skademodellering i plastikk-versjonen av Prolouge? Den har eg intrykk av er vekk. Skade tilfører eit nytt element til spelinga, ivertfall online, der det å bruke veggen som brems ikkje lengre er mulig. Det gjelder og skade på motor, slik at ikkje gir kan brukes som brems.

 

Gran Turismo er for meg ein kjøpsgrunn for PS3, håpa dei tar seg sammen og justera fysikk og legg til skade. Håpar og dei legg til mulighetar for kosmetiske forbedringar og (t.d spoilera for bedre fart i svingane og felgar og synlige veltebur som gir vektforbedringar).

 

Eg kjem stadig tilbake til Forza 2, etter eit år med speling, på grunn av desse tinga Gran Turismo ser ut til å mangle.

Endret av lavoll
Lenke til kommentar
Vil vi som har den japanske utgaven også få denne "High Speed Ring" banen ..? Om utgavene skal være "identiske" er det vel logisk at vi får den? Har også hørt noe om nedlastbare Top Gear episoder, håper for all del JAP versjonen får de?

 

I følge Nordisk Film så skal den japanske utgaven oppdateres til å være lik den europeiske når den europeiske slippes. Om det vil være tilgjengelig akkurat samme dag skal jeg ikke uttale meg om, men hensikten er at de skal være identiske i forhold til innhold så vidt jeg forsto det.

 

Top Gear-episoder har jeg ikke hørt noe om.

 

GT5 en simulator... Onkel Frode med pad'en i soff'an igang med å simulere. Vel, den går vel gjennom hos Elkjip kundene.

Det er mye der ute som er vakkert uten å være hverken spesielt intelligent eller virkelighetsnært.

 

i alle fall, etter en såpass lavmåls påstand av Gamer.no så sank troverdigheten til denne websia noen hakk.

 

GT-serien er definitivt plassert i simulatorsjangeren, og som jeg allerede har skrevet andre steder, ikke alt bygger på samme lest som f.eks. rFactor eller LiveForSpeed. Det finnes mange forskjellige grader av simulatorer, og de har alle sine ulike fordeler og ulemper. Forskjellige spill tar hensyn til forskjellige ting, og gir ulik opplevelse til de som spiller dem.

 

Ellers er det fin-fint at onkelen din ikke lar mangelen på ratt og pedaler stoppe han fra å prøve seg på litt mer seriøs racing enn Trackmania og Motor Storm. Gran Turismo er lett tilgjengelig, er langt mer realistisk enn det meste andre på markedet, og gjør en glimrende jobb med å formidle kjørefølelse til mange tilhengere. Akkurat hvilke elementer man har med i en simulator, hvilke forenklinger man gjør, hvilke deler man tar hensyn til og så videre, vil variere fra spill til spill.

 

The latest iteration of the GT series will also be fully online - and, alongside lapping the TG circuit, players will be able to download classic episodes of Top Gear via a dedicated motoring channel called Gran Turismo TV on the Playstation network.

 

http://www.topgear.com/content/news/stories/2368/

 

Dette var nytt for meg og lover veldig godt, men det må presiseres at det er snakk om fullversjonen av GT5, ikke prologen som vi har tittet på her.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...