Gå til innhold

Sniktitt på Gran Turismo 5 Prologue


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

lavoll, hvordan oppfører bilen din seg når du går "over grensen" (i virkeligheten)?

Slik som i Forza 2 eller gt5p?

 

Syns jeg kan huske en filmsnutt fra Forza 2 sine utviklere, der de selv sier at F2 ikke er en sim, men et godt kopromis mellom arcade og sim, med hovedvekt på sim.

Hvordan du eller jeg faktisk opplever oppførselen til bilene (ved f.eks for høy fart inn i en hårnålssving) i et spill, og hvordan vi ønsker at de skal oppføre seg kan være forskjellig. Men hvilken oppførsel som faktisk er mest realistisk, kan vel bare personer som driver med racing svare på (Jeg drifter lite, til og fra jobb).

 

Er ikke ute etter å henge deg ut på noen måte. Men poenget mitt er at pr.dd. er gt5p det spillet som er tettest opptil virkeligheten, sett bortfra skademod. Tror jeg.

 

Og ja du kan gjøre doughnuts i gt5p.

Lenke til kommentar

Det eg har kjørt "over grensa" (med liten framhjulsdreven bil på svingete fjellvei) blir best gjengitt best i Forza :) Driftinga mi begrensa seg til grus og snø. Anna enn det er det kun timesvis med Top Gear og Best Motoring eg har som referanse, så du har rett, min kommentar er basert på det intrykket eg har om korleis ein bil skal oppføre seg, når det gjelder biler som er hakket meir eksotisk enn det eg har tilgang på!

 

Har spelt den første demoen som kom ut, og den japanske utgaven av Prolouge

Lenke til kommentar
Det sier seg jo selv at man kjører ikke bånn gass når motstanderen er så langt bak at han ikke er en trussel (ta et eksempel på WRC Sverige for 3 uker siden, da var det et par finner som tok det rolig på søndag siden konkurentene ikke var en trussel lengre)

 

Så det vil si at alle AI'ene kun konkurrerer med deg og ikke med hverandre så da kan de bare slakke av hvis du snurrer ? Veldig naturlig....

Og merkelig ikke de prøver å kjøre fra når du tar innpå da, først når du er forbi blir de plutselig mye raskere.

Gran Turismo og Gran Turismo 2 hadde ihvertfall Catch Up i massevis. Sånt er kjipt - burde i det minste kunne velge det bort.

Lenke til kommentar
GT-serien er definitivt plassert i simulatorsjangeren, og som jeg allerede har skrevet andre steder, ikke alt bygger på samme lest som f.eks. rFactor eller LiveForSpeed. Det finnes mange forskjellige grader av simulatorer, og de har alle sine ulike fordeler og ulemper. Forskjellige spill tar hensyn til forskjellige ting, og gir ulik opplevelse til de som spiller dem.

 

I agree to disagree...Nå kan ikke jeg uttale meg om GT5/GT5P, men ellers vil jeg definitivt plassere GT-serien i arcade sjangeren...

 

Spilte veldig mye GT og GT2 i sin tid, og ikke så mye GT3 og GT4 pga syns ikke de ga så veldig mye mer enn forbedret grafikk. Håper GT5 blir bedre, men forresten ufattelig at de fremdeles holder på den elendige skrikelyden fra dekkene. Et stooooort pluss med GT5 er incar cam. En fantastisk forbedring.

Lenke til kommentar
Gran Turismo er lett tilgjengelig, er langt mer realistisk enn det meste andre på markedet, og gjør en glimrende jobb med å formidle kjørefølelse til mange tilhengere.

Med mindre GT har endret seg veldig er forza 2 noen hakk over når det kommer til selve kjøringen. GT vinner nok på antall skyline dog ;-)

 

Akkurat hvilke elementer man har med i en simulator, hvilke forenklinger man gjør, hvilke deler man tar hensyn til og så videre, vil variere fra spill til spill.

Nesten, bytt ut "en simulator" med "et spill", så stemmer setningen. Ellers så sier egentlig både du og flere andre her akkurat det som er poenget; GT5 er ikke noen simulator..

 

Men poenget mitt er at pr.dd. er gt5p det spillet som er tettest opptil virkeligheten, sett bortfra skademod. Tror jeg.

Da gjetter jeg på at du aldri har kjørt på bane i virkligheten?

Lenke til kommentar

Godt mulig du har rett i at F2 er mest realistisk. Eller kanskje jeg har rett... Hvem vet egentlig?

 

Jeg selv har kjørt bil siden '97, 7 år som drosjesjåfør (ca 60.000km/år på jobb + privat kjøring). Jeg har aldri bremset ned fra +200km/t inn i en hårnålsving i virkeligheten (jfr. suzuka). Men jeg tror, med min begrensede erfaring, at gt5p er den som er mest realistisk.

 

Men hva jeg mener og du mener, er vel egentlig ikke interesant med tanke på vår erfaring fra "racing". Vi får sende en mail til autofil og spørre om Tommy Rustad sin mening om saken :)

Lenke til kommentar
Da gjetter jeg på at du aldri har kjørt på bane i virkligheten?

 

Har du?

Hvilken forutsetning har du for å være ekspert på området?

 

Har kjørt på bane i virkeligheten, dog bare gokart :p

 

 

Enig med deg at sim. bør byttes ut med spill. Men hvilket spill er mest virkelighets nært?

Jeg vet ikke, men jeg tror gt5p.

Endret av g_knap
Lenke til kommentar

Jeg er absolutt ingen ekspert, men har kjørt egne biler på rudskogen og våler, samt kjørt en runde på ringen i leid bil (ringen er MYE brattere og skumlere i virkligheten). Jeg har da bremset hardt ned fra 160 for å så dumme meg ut, snurre rundt og trille baklengs ut i sanda. Skjer fort gitt...

 

Det er uansett enorm forskjell på å kjøre på vei og på bane. Jeg tror få som har kjørt på bane i virkligheten vil se på GT5 som veldig realistisk. At det kan være moro er noe helt annet derimot :)

Endret av hagenisse
Lenke til kommentar
Ett lite utvalg med fantasi biler og baner, eller ett større utvalg med biler du faktisk kan kjøpe i butikken, og ett høyt antall baner du kan reise til i virkeligheten? Jeg mener ikke å disse LFS, jeg har selv S2 lisens som jeg bruker ukentlig, men jeg synes enkelte har ett litt ensidig syn på hva realisme er.

 

 

 

Hvis utseendet er det eneste som betyr noe for deg om du leter etter realisme så er nok GT spillene noe for deg, da disse har hauger av ekte biler. Men når et spill kaller seg "The Real Driving Simulator" forventer jeg at kjøreegenskapene til bilene er bedre enn hva vi har sett til nå.

 

Skal selvsagt sies at jeg ikke har prøvd GT5p, men jeg har mine tvil om at akkurat kjøringen blir så veldig mye bedre.

 

 

På en annen side kan kjøringen på PS3 bli bedre enn på PS2 siden den nye maskinen har langt mer kraft å stille med, fysikk tar tross alt mye ressurser. Mulig at de forrige GT spillene ble hemmet av lite kraft fra konsollen.

Så det er håp, men med mindre de gjør drastiske endringer føler ikke jeg at jeg går glipp av noe om jeg ikke prøver GT5.

Lenke til kommentar

Nå tar du ting ut av kontekst, grafikk eller utseende betyr lite til ingenting for meg, hva jeg sa var at jeg føler mer realisme Når jeg f.eks kan kjøre en bil jeg har kjørt i virkeligheten(og kjenne igjen noenlunde egenskaper av).

 

EDIT: Ok, jeg gir meg. tok en kikk på forskjellige youtube videoer av GT4 og bilene ser ut til å oppføre seg mye mer udetaljert enn hva jeg husket det som. :confused: Jeg kan forstå at folk ikke liker at spillet blir kalt for simulator

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar
Til dere som mener det ene og det andre om simulatorer, kan vi ikke ta en skikkelig definisjon på hva vi mener er en simulator før denne diskusjonen blir for usaklig og ubruklig, unnskyld uttrykket. :)

 

Helt i orden:

A simulation is an imitation of some real thing.

The act of simulating something generally entails representing certain key characteristics or behaviours of a selected physical or abstract system.

 

Altså for at et spill skal være en simulator så må det ha visse likhetstrekk med hva man vil oppleve i virkeligheten.

 

Det at man ikke kan klare å spinne i GT er jo et greit tegn på at noe er galt når en tenker på fysikken.

Man merker også i hopp at noe er galt.

 

 

QUOTE(Spirre'

Det sier seg jo selv at man kjører ikke bånn gass når motstanderen er så langt bak at han ikke er en trussel (ta et eksempel på WRC Sverige for 3 uker siden, da var det et par finner som tok det rolig på søndag siden konkurentene ikke var en trussel lengre)

 

Men tingen er at AI'en @ 05/03-2008 : 21:48) <{POST_SNAPBACK}>

Kan du utdype litt mer hva du mener med at GT ikke har en god fysikkmotor?

 

Hva er det å utdype?

Har man kjørt bil så har man også en hviss forståelse for hvordan en bil skal oppføre seg.

 

Prøv å drift litt i spillet så merker man at det ikke henger på greip. En bil med 500 hk klarer f.eks ikke å ta en "burnout". Det er jo heller ikke clutch i spillet, en merkelig avgjørelse å ta når man skal anse seg for "Den beste" simulatoren.

 

Jeg trodde faktisk GT var det mest realistiske spillet som er ut til nå. Nå tenker jeg hovedsaklig på hvordan de forskjellige bilene oppfører seg i forhold til underlaget de kjører på. Så hvis man ser bort fra skademodell, så er GT det mest realistiske man får til konsoll.

 

Skyt meg gjerne om jeg tar feil.

 

Joa, GT er faktisk en av de mest realistiske bil spillene man får til konsoll, men det er andre spill som slår dem. Richard Burns Rally og Forza 2 er vell de som leder.

Tingen er vell at de leder såpass mye at det blir totalt feil å kalle GT en simulator imo.

 

Det skal dog sies at Forza 2 heller ikke er en fullblods simulator, men den ligger øverst på tronen når vi snakker om bilspill til konsoll. Richard Burns har jeg ikke testet på konsoll, men regner med at det ikke er alt for ulikt PC versjonen?

 

Godt mulig du har rett i at F2 er mest realistisk. Eller kanskje jeg har rett... Hvem vet egentlig?

 

Jeg selv har kjørt bil siden '97, 7 år som drosjesjåfør (ca 60.000km/år på jobb + privat kjøring). Jeg har aldri bremset ned fra +200km/t inn i en hårnålsving i virkeligheten (jfr. suzuka). Men jeg tror, med min begrensede erfaring, at gt5p er den som er mest realistisk.

 

Men hva jeg mener og du mener, er vel egentlig ikke interesant med tanke på vår erfaring fra "racing". Vi får sende en mail til autofil og spørre om Tommy Rustad sin mening om saken :)

 

Hvis du syns at gt5p er den mest realistiske bilsimulatoren så kan du da aldeles aldri ha fått sladd, vannplaning, kjørt fort, bremset hardt ned, driftet/sladdet, kjent forskjell mellom asfalt og grus osv osv med din egen bil.

Lenke til kommentar

 

Denne videoen summerer GT4 ganske greit, tror ikke GT5 blir så veldig annerledes når det gjelder selve kjøringen.

 

Når det er sagt kan jeg ha det morsomt med GT spillene også, men det blir nok mer brukt på vors enn for seriøs gaming.

 

Jeg står i hvertfall ved det jeg sa, å kalle GT spillene for fullblods bilsimulatorer er en hån mot spill som RBR, LFS, rFactor, og GTR spillene.

 

 

Each to his own, hvis folk liker GT så er det ikke noe galt i det, men jeg må innrømme at det irriterer meg litt at GT spillene blir omtalt som bilsimulatorer.

Lenke til kommentar

Fra min side synes jeg at de kan kalle GT en simulator, selvfølgelig, 100% simulator er det ikke men hadde det egentlig vært noe gøy? Hvis du liksom måtte ta lån for å kjøpe deg din første bil for så dra til nærmeste bane for å kjøre, kræsje bilen så den må kondemneres å så kommer banken å tar huset ditt fordi du ikke klarte å betale ned lånet?

 

Uanett, syns GT klarer fint å skille mellom feks. forhjul- og bakhjulstrekkere, plages ofte med at jeg kjører rett ut i en sving pga understyringa til forhjulstrekkere fordi jeg er vant med det motsatte når jeg vil gi litt ekstra gass i en sving for å få ut rompa litt;) Å ja, jeg klarer fint å drifte (fint var kanskje feil ord, siden jeg ikke er noe flink til det :!: ) men å lange fine slenger ut av en sving er ikke noe problem! Å ingen klarer å lage burnout med full brems nei :p Men gjør du noen justeringer så går det glatt :)

 

Kan feks. si at Forza2 ikke er noe simulering fordi bilen ikke blir totalvraket når jeg kjører veggen i 200kmt, men bare ødelegger fronten litt å det kommer litt røyk utav motoren men kan fortsatt rygge tilbake ut på banen å fortsette! Men GT får til simuleringen av å ta en Suzuki Swift ut på en bane å fise rundt svingene med den ganske så elegant, i forhold til en gammel amrikaner som er stor å tung å utrolig knotete til å få rundt svingene.

Selvfølgelig har GT noen mangler, å jeg er veldig opptatt av detaljer så jeg savner en del ting ja! Jeg ble jo helt i fra meg da GT4 kom å jeg oppdaga at de hadde fjerna det glødende bremsestøvet som kom ut fra kalipperne ved har nedbremsing å sånne småting som egentlig ikke har noe å si i det hele tatt :p

 

GT5 blir neppe noe dårligere enn 4'ern iallfall, å bare de får fiksa de dumme AI'ene så jeg slipper å bli kjørt i rævva hver gang jeg bremser ned for en sving(som er GT seriens største feil fra mitt synspunkt) så er jeg fornøyd :!:

Lenke til kommentar
Fra min side synes jeg at de kan kalle GT en simulator, selvfølgelig, 100% simulator er det ikke men hadde det egentlig vært noe gøy? Hvis du liksom måtte ta lån for å kjøpe deg din første bil for så dra til nærmeste bane for å kjøre, kræsje bilen så den må kondemneres å så kommer banken å tar huset ditt fordi du ikke klarte å betale ned lånet?

Du har da totalt missforstått hva det dreier seg om og hva diskusjonen handler om.

 

Hvis man skal lage "The ultimate driving simulator" så må det jo være det, en simulator, ikke halvt simulator og halvt arcade. Isåfall gjør det mulig for spilleren å velge. 100% simulator eller litt hjelp slik at det blir en arcade kjørefølelse.

 

Gran Turisimo er mer arcade enn det er simulator. Andre spill som faktisk er arcade spill som f.eks flatout klarer faktisk å få til dette bedre enn hva GT gjør.

Lenke til kommentar

Denne tråden handler vel egentlig om den kommende prologuen til det 5 spillet i serien å ikke om hvor rett de har til å kalle det "The Ultimate Driving Simulator" :hmm:

 

Dette er fortsatt et spill som er ment for underholdning, vil man ha 100% realisme så er det bare å ta med bilen å dra på banekjøring :) Værre er det ikke

Lenke til kommentar

@o(O)phus

 

1. Man kan få hjulspinn i GT5P, osgså i gt3 og gt4.

 

2. Man kan drifte i GT5P, men det er relativt vanskelig fordi friksjonen mellom dekk og undelag varierer fa meter til meter(f.eks over bakketopp (krøn/crest)). Vet ikke dette helt sikkert, men jeg gjetter at dette også er vankelig i RL. Er også mulig i gt4, men enda mer vanskelig enn gt5p.

 

3. Man kan ta en burnout, prøv f.eks med F599. Ikke spesielt vankelig med den bilen.

 

4. I GT5P er det vel kun snakk om tørre asfalt-baner. Hvordan får mann vannplaning på et slikt underlag?? I gt4 og gt3 var det både våte asfalt-baner, grus og snø i tillegg. Man merker stor forskjell på alle underlagene.

 

5. Det er støtte for clutch i gt5p. Men kun med ratt som har dette, f.eks g25(Heter det det?)

 

Til sist. Har du mye erfaring med hopping i bil. Har du spilt gt?

Endret av g_knap
Lenke til kommentar
1. Man kan få hjulspinn i GT5P, osgså i gt3 og gt4.

Selvfølgelig kan man få det. Tingen er at bilen oppfører seg som et tog når man spinner.

Det er konstant overstyring helt til man treffer grasset og da kommer understyringa.

Det skal da være mulig for en bil med 500 hk å kunne regulere dette som man vil når man spinner, ved å regulere litt med gassen. Det at man ikke kan utføre "donuts" i GT er et godt eksempel på at det er noe galt som jeg tidligere har sakt.

 

 

. Man kan drifte i GT5P, men det er vanskelig. Vet ikke dette helt sikkert, men jeg gjetter at dette også er vankelig i RL. Er også mulig i gt4, men enda mer vanskelig enn gt5p.

Nei, man kan ikke drifte i GT. Man kan slenge ut ræva ved å bruke brekket for så å regulere det på den måten, men med engang man prøver å holde "driftinga" gående ved å justere litt med gassen så tar bilen tak og man går rundt.

 

Se på drift videoer på youtube og si at det ser "normalt" ut, for det gjør det ikke.

 

 

3. Man kan ta en burnout, prøv f.eks med F599. Ikke spesielt vankelig med den bilen.
Burnout i GT er å slenge på ræva, så tar bilen tak igjen og man gjør det samme igjen, slenger på ræva. Dette er ikke en "burnout".

 

4. I GT5P er det vel kun snakk om tørre asfalt-baner. Hvordan får mann vannplaning på et slikt underlag?? I gt4 og gt3 var det både våte asfalt-baner, grus og snø i tillegg. Man merker stor forskjell på alle underlagene.

Jeg snakket om erfaring fra egenkjøring med bil. Man vet da hvordan en bil oppfører seg og kan da sammenligne dette med spill for å se om det er virkelighetsnært.

 

5. Det er støtte for clutch i gt5p. Men kun med ratt som har dette, f.eks g25(Heter det det?)

Ja det er hvertfall et steg i riktig retning.

Nå gjenstår det å få fikset på resten av fysikken så er vi i mål når vi snakker om simulatorer.

 

Jeg har da aldri sakt at GT spillene har vært kjipe eller kjederlige. Jeg har da brukt mange timer bak TV skjermen med det spillet for det er jo gøy å underholdende. Men det er ikke pga at det er en simulator, men en "RPG like" bilspill hvor man gjør fremgang.

 

Til sist. Har du mye erfaring med hopping i bil. Har du spilt gt?

 

Hehe, ja jeg kan jo si at jeg har hoppet 19 meter med en Toyota Camry. Hoppet 7 meter med samme bilen med 5 stk i bilen, men da kom dempertårna inn i bagasjerommet. ;)

Dette var dog en "jordebil" som skulle til skrapen.

 

Har også hatt firehjulsløft på vanlig vei. Dette på samme vei som man kjører larviksrally.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor mange hundre timer jeg har spilt gt serien totalt. Men det jeg kan si med sikkerhet er at jeg ikke kjenner igjen utsagnene dine ang. spillet.

 

Man kan gjøre doughnuts, man kan gjøre bournouts, man kan drifte uten bruk av brekk og hvordan hoppene blir, varierer fra bil til bil pga forskjellig vektfordeling.

 

Snakker vi om samme spill?

 

Erfaring fra RL... Vel jeg har kjørt bil siden '97, kjørt drosje i 7 år(ca60.000km/år + privat kjøring). Så jeg vil kunne påstå at jeg har god og bred erfaring med bilkjøring. Men ikke i de hastighetene som i gt5p :)

Har opplevd understyring, overstyring, slipp på alle 4, vannplaning, harde nedbremsinger m.m. så jeg vet jo litt og annet om å kuske en bil.

Endret av g_knap
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...