Gå til innhold

Sniktitt på Gran Turismo 5 Prologue


Anbefalte innlegg

Det at man ikke kan klare å spinne i GT er jo et greit tegn på at noe er galt når en tenker på fysikken.

Man merker også i hopp at noe er galt.

 

Kan ikke spinne? Har du prøvd GT5? Virker som om du tar ting ut ifra løse luften. Jeg klarer fint og spinne. Om du har et G25 kan du også bruke cluthen og alle trinnene girkassen har å by på.

 

Har selv lekt meg med forskjellige biler på forskjellig underlag, og synes GT5 står seg bra til mine refferanser.

 

G25 + GT5 ... jeg spenner muskler og får høy puls av å se på dette!

som viser GT5 + G25 i fra 3 vinkler.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

messo: Som sakt, det jeg sa tidlig i tråden er at GT5 må være forbedret endel i forhold til tidligere versjoner av spillet for at det skal kunne være en simulator. Jeg har ikke testet GT5 så jeg kan egentlig ikke diskutere om den saken der.

 

EDIT: Nå har jeg sett videoene og det er da klart at det er forbedret endel men det skulle da bare mangle når man går fra PS2 til PS3, men fremdeles syns jeg det ser ut som om bilene har for godt grep.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar
Nei du kan ikke rette meg litt. Du påstår ting om gt5p som er direkte feil, du påstår at alle kjenner igjen dine (feilaktige) påstander om gt5p, du sammenligner realismen i gt5p med NfS og du påstår at min erfaring med RL ikke er relevant.

 

Det er ikke umulig at du har rett i at F2 og RBR er mer realistisk enn gt5p. Men jeg klarer ikke å ta deg seriøst etter diverse utsagn.

Ja, jeg gjorde en feil når jeg skrev NFS, det jeg skulle ha sakt er NFS:Porsche som faktisk var en av de bedre NFS spillene. Dog det spillet kan ikke regnes som en simulator men det kan ikke GT spillene heller.

 

Dra på en hvilken som helst Racingsimulator hjemmeside og du vil ikke finne noen GT spill der, det kan jeg love deg.

 

Du har fremdeles ikke svart meg heller når jeg spurte deg om hvilke andre bil simulatorer du har prøvd. Har du ikke prøvd andre spill så kan du da ikke mene eller ha en personlig mening om at GT er den beste simulatoren på konsoll.

Hvor mange ganger må jeg si det? Tror det er 4. eller 5. gangen nå...

Av alle spill, ser du? spill så er gt5p det mest realistiske, IMO.

Jeg har heller aldri sammenlignet gt5p med en sim, men andre spill som f.eks F2.

Jeg har ikke påstått at gt5p er en sim., men et spill. Så hvorfor jeg må bevise for deg, komme med referanser til erfaring med sim, hvorfor gt er en sim. når jeg ikke har påstått akkurat det, må du gjerne forklare til meg.

 

Les gjennom tråden en gang til du så ser du hva som er skrevet og ikke.

 

Uansett, gleder meg veldig til GT5, fullversjonen

 

Edit: Hvilke spill jeg har spilt?

 

Har ikke sjangs til å huske alle, men kan liste opp de jeg husker:

Collin 1-4 + dirt.

Nfs: Porsche + en rekke andre nfs spill

Har vel hatt, de fleste F1 spill siden F1-97.

Alle GT spillene untatt et, gt3 consept eller noe, husker ikke helt.

WRC 1-gudvethva.

Div burnout spill.

Mf. Husker ikke fler i farten.

Endret av g_knap
Lenke til kommentar
messo: Som sakt, det jeg sa tidlig i tråden er at GT5 må være forbedret endel i forhold til tidligere versjoner av spillet for at det skal kunne være en simulator. Jeg har ikke testet GT5 så jeg kan egentlig ikke diskutere om den saken der.

Ok ... fikk inntrykk av at vi disktuerte GT5 i denne tråden. Har selv ikke prøvd tideligere GT versjoner, men bare sett screenshoots her og der. Men min erfaring er at GT5 har utnyttet PS3'en til det ytterste når det gjelder fysikk. En av fordelene med PS3 er jo at du har 8 SPU'er (6 tilgjenelige for spill), hvor man kan dedikere en SPE kun til f.eks fysikk. Det er en grunn til at man kan ha 16 biler med 200 000 polygoner med full fysikk, uten at kvaliteten reduseres. Sitter selv på en 1080p 42" og nyter hver minste detalj :)

Lenke til kommentar
Hvor mange ganger må jeg si det? Tror det er 4. eller 5. gangen nå...

Av alle spill, ser du? spill så er gt5p det mest realistiske, IMO.

Jeg har heller aldri sammenlignet gt5p med en sim, men andre spill som f.eks F2.

Jeg har ikke påstått at gt5p er en sim., men et spill. Så hvorfor jeg må bevise for deg, komme med referanser til erfaring med sim, hvorfor gt er en sim. når jeg ikke har påstått akkurat det, må du gjerne forklare til meg.

 

Les gjennom tråden en gang til du så ser du hva som er skrevet og ikke.

 

Uansett, gleder meg veldig til GT5, fullversjonen

Hæ? Så en simulator er ikke et spill? Flight simulator er ikke et spill? rFactor er ikke et spill, heller ei Live for Speed?

 

Og hvorfor har du orket å svare meg når det er det jeg diskuterer? Om GT serien fortjener ordet "Best driving simulator" eller ikke?

 

Skal jeg definere ordet spill for deg?

Et videospilll er et spill som innebærer interaksjon med et brukergrensesnitt for å generere en visuell tilbakemelding på en grafisk enhet.

Det vil altså da si at arkade og simulatorer går under samme greia. Spill.

 

Så når du da sier noe så enkelt som:

"Men poenget mitt er at pr.dd. er gt5p det spillet som er tettest opptil virkeligheten, sett bortfra skademod. Tror jeg."

"Men jeg tror, med min begrensede erfaring, at gt5p er den som er mest realistisk."

 

Så mener du at GT er den mest realistiske bilspillet sånn i forhold til Arkade spillene som burnout, flatout etc eller hva?

 

Tingen er vell den at når du sier at GT er den mest realistiske spillet så sier du vell at den overgår alle de andre realistiske spillene også? Og som jo er grunnen for at du vekker noen reaksjoner her blandt folk som har spilt diverse spill, spill som faktisk er annerkjent som simulatorer og ikke falske sådan.

 

Edit: Hvilke spill jeg har spilt?

 

Har ikke sjangs til å huske alle, men kan liste opp de jeg husker:

Collin 1-4 + dirt.

Nfs: Porsche + en rekke andre nfs spill

Har vel hatt, de fleste F1 spill siden F1-97.

Alle GT spillene untatt et, gt3 consept eller noe, husker ikke helt.

WRC 1-gudvethva.

Div burnout spill.

Mf. Husker ikke fler i farten.

Du har med andre ord ikke spilt noen andre spill som kan kalles en simulator å være.

Colin McRae 2 var kanskje det nærmeste da det var ganske konge da det kom ut.

 

Siden du liker bilspill så ville jeg ha testet ut Richard Burns Rally som er det beste rally spillet, samt Live for Speed, GT Legends og rFactor. Så vil du skjønne hva jeg diskuterer om.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar
messo: Som sakt, det jeg sa tidlig i tråden er at GT5 må være forbedret endel i forhold til tidligere versjoner av spillet for at det skal kunne være en simulator. Jeg har ikke testet GT5 så jeg kan egentlig ikke diskutere om den saken der.

Ok ... fikk inntrykk av at vi disktuerte GT5 i denne tråden. Har selv ikke prøvd tideligere GT versjoner, men bare sett screenshoots her og der. Men min erfaring er at GT5 har utnyttet PS3'en til det ytterste når det gjelder fysikk. En av fordelene med PS3 er jo at du har 8 SPU'er (6 tilgjenelige for spill), hvor man kan dedikere en SPE kun til f.eks fysikk. Det er en grunn til at man kan ha 16 biler med 200 000 polygoner med full fysikk, uten at kvaliteten reduseres. Sitter selv på en 1080p 42" og nyter hver minste detalj :)

 

Tingen er vell at selv playstation 2 har kraft nok til å kunne gjøre bilspill realistiske nok, hvertfall bedre enn hva GT serien har vært. Richard Burns Rally er jo et bevis på dette.

 

Når det er snakk om videoene fra GT5 så ser jeg da flere feil som liksom skal være ganske grunnleggende når vi snakker om simulatorer. Dekk fysikk blandt annet.

Man ser fyren kjører forbi en bil med halve bilen på utsiden av curbsa, ute i grasset.

I nedbremsningen like deretter så har altså ikke den episoden hatt noenting å si for bilens ytelser. Bilen bremser like så godt på høyre som venstre fremhjul.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd de spillene/simulatorene du referer til, rFactor, LFS?

Er rFactor og LFS konsoll spill/sim?

 

Glemte F2 på listen min.

 

Jeg ser jo at jeg ikke har vært presis nok i utalesene mine.

 

Av de spillene jeg har prøvd så er GT5P, det mest realistiske, mener jeg. Jeg har også tenkt utelukkende på konsoll-spill/sim. Ikke pc.

 

"Du har fremdeles ikke svart meg heller når jeg spurte deg om hvilke andre bil simulatorer du har prøvd. Har du ikke prøvd andre spill så kan du da ikke mene eller ha en personlig mening om at GT er den beste simulatoren på konsoll."

 

Hva mener du? sim eller spill?

Blander du begrepene her eller er jeg blitt dum?

Jeg har jo hele tiden sagt at gt5p er et spill... Har jeg ikke?

 

Hvor går grensen mellom sim og spill?

 

Når jeg tenker simulator tenker jeg på noe ala det SAS-piloter trener i som koster x antall tusen i timen for å bruke...

 

Derfor er ikke gt5p noe sim. i mine øyne, men et spill med høy grad av realisme i måten bilene oppfører seg på banen.

 

Men det jeg er mest uenig med deg er de feilagtige utsagnene dine ang. drifting, doughnuts, burnouts.

Lenke til kommentar
Når det er snakk om videoene fra GT5 så ser jeg da flere feil som liksom skal være ganske grunnleggende når vi snakker om simulatorer. Dekk fysikk blandt annet.

Man ser fyren kjører forbi en bil med halve bilen på utsiden av curbsa, ute i grasset.

I nedbremsningen like deretter så har altså ikke den episoden hatt noenting å si for bilens ytelser. Bilen bremser like så godt på høyre som venstre fremhjul.

 

Jeg har merket forsjell i dekkfysikken etter avkjøring. Men da på alle 4 hjul.

Lengre bremselengde og sidegrep i neste sving...

 

Godt mulig du har rett i at gt5p ikke tar hensyn til splitt-bremsing når alle 4 hjul er på samme underlag. Skal teste det.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke prøvd de spillene/simulatorene du referer til, rFactor, LFS?

Er rFactor og LFS konsoll spill/sim?

Nei, disse er til PC.

 

Skal du teste en simulator til konsoll så ville jeg ha testet Richard Burns Rally, ettersom det er det eneste spillet jeg ville ha kalt en ren simulator som man kan få tak i til konsoll. Mulig noen av formel 1 spillene også er ganske bra, men der er jeg ikke særlig oppdatert.

 

 

Jeg ser jo at jeg ikke har vært presis nok i utalesene mine.

 

Av de spillene jeg har prøvd så er GT5P, det mest realistiske, mener jeg. Jeg har også tenkt utelukkende på konsoll-spill/sim. Ikke pc.

Ok, jeg har fremdeles til gode det å få testet GT5P så der kan jeg ikke uttale meg enda om den tar over tronen til noen av de andre spillene på konsoll.

 

Hva mener du? sim eller spill?

Blander du begrepene her eller er jeg blitt dum?

Jeg har jo hele tiden sagt at gt5p er et spill... Har jeg ikke?

 

Hvor går grensen mellom sim og spill?

 

En simulator er da kun en undergruppe av kategorien Spill.

 

Under spill så har vi jo RPG, Arkade, FPS, RTS, Simulatorer osv osv...

 

Når jeg tenker simulator tenker jeg på noe ala det SAS-piloter trener i som koster x antall tusen i timen for å bruke...

 

Derfor er ikke gt5p noe sim. i mine øyne, men et spill med høy grad av realisme i måten bilene oppfører seg på banen.

 

Så for at det skal bli en simulator i dine øyne så må man ha hydraulikk, et bur man sitter i som kan bli "kastet" frem og tilbake o.l?

 

Det er jo programmet jeg snakker om, grunnen til at det SAS-pilotene bruker blir kaldt en simulator er jo fordi det programmet de bruker skal være så virkelighetsnært som overhodet mulig på samme måte som at et bilsimulator skal være så virkelighetsnært som overhodet mulig og får da tittelen en simulator.

 

Så når en persin sier at GT ikke er en simulator så tilsier vell det at h*n ikke syns det er særlig virkelighetsnært. Noe jeg ikke syns. Det er alt for mange feil i de GT spillene jeg har spilt for at jeg skal kunne gi det spillet tittelen "simulator", og da hvertfall ikke "The best...".

 

 

Men det jeg er mest uenig med deg er de feilagtige utsagnene dine ang. drifting, doughnuts, burnouts.

 

Jeg har enda tilgode å finne en film på youtube der man ser en ordentlig doughnut, eller en burnout hvor bilen oppfører seg som den skal, heller har jeg erfart det i spillet.

 

Så jeg håper GT5 klarer å fikse de feilene spillserien har hatt fra dag 1.

Lenke til kommentar
Når det er snakk om videoene fra GT5 så ser jeg da flere feil som liksom skal være ganske grunnleggende når vi snakker om simulatorer. Dekk fysikk blandt annet.

Man ser fyren kjører forbi en bil med halve bilen på utsiden av curbsa, ute i grasset.

I nedbremsningen like deretter så har altså ikke den episoden hatt noenting å si for bilens ytelser. Bilen bremser like så godt på høyre som venstre fremhjul.

 

Jeg har merket forsjell i dekkfysikken etter avkjøring. Men da på alle 4 hjul.

Lengre bremselengde og sidegrep i neste sving...

 

Godt mulig du har rett i at gt5p ikke tar hensyn til splitt-bremsing når alle 4 hjul er på samme underlag. Skal teste det.

En annenting du kan teste er jo å "grisekjøre" slik at dekkene blir røde/varme. Så stopp litt og se om de blir kalde igjen. Det kan jeg ikke huske de ble i GT3/4 hvertfall.

 

Med G25 så burde det være enkelt å sjekke dette. Rattet burde vri seg hvis du har vært ute på grasset med den ene siden av bilen pga dekkene tar mindre tak der det er grass/grus.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe forskjell på hjulparene ang. splitt-bremsing. Når de er på samme underlag.

 

Det er dessverre ikke noe dekkslitasje på gt5p, regner med det kommer i fullversjonen.

Det har vært slitasje på de tidligere spillene, men om dekkene blir kalde igjen er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Sjekk ut dette også hvis du orker ^^

 

Hvis du har en tverrstilt motor i en bil, krenger bilen når du gir gass pga dreimomentet?

 

Hvis du har en bil med turbo på, holder den på turbotrykket hvis du holder brems og gass inne samtidig?

 

Gi eksempler på en bil med tverrstilt motor så skal jeg sjekke.

Lenke til kommentar

F.eks m3? viper, f599, vette?

Vi kan ta dette på pm også legge til en post når vi har funnet ut noe?

 

Testet med m3 og corvette, ingen vridning. Du mener i fri, sant?

 

Testet Subaru Imreza sti, holder på turbotrykket med gass og brems inne.

Endret av g_knap
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefalle de som mener GT5 er det yppeste av realisme å prøve richard burns rally og Live for speed. Hvem vet, kanskje dere liker det også? :-)

 

Hovedankepunktet mot tidligere GT er rett og slett at hele karriere-modusen har vært rimelig gørr kjedelig pga den ubrukelige AI'en. Håper virkelig de har greid lage en som er klar over at du også er på banen denne gangen.

 

Kjøre online blir vel en mulighet i GT5, men erfaringen fra forza2 online er at nivået på folk er håpløst. Det er ikke det at folk ikke kjører fort - men at folk er ubrukelig til å kjøre løp. I ordentlig racing er det regler for hva man har lov til av sperring, hvordan man tar forbikjøringer osv - men hvermansen har ikke snøring på slikt og da blir det bare tøys.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...