Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Avensis vs. Passat


Anbefalte innlegg

Hei! Skal kjøpe en ny bil her i huset... Valget står mellom en VW Passat og en Toyota Avensis , 2006-2008 modell. Selv har jeg lyst på en Passat, men min far påstår man må regne med masse problemer og verkstedskostnader på en slik bil i forhold til en Avensis som det nesten bare er å fylle drivstoff på.

 

Hva mener dere? Har han rett i det han sier? Hadde vært morsomt å høre deres synspunkter og kanskje hjelpe meg til å overtale han.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avensis er jo ikke feilfri, men så lenge den har garanti, så repareres den uten noen spørsmål.

Hvordan det er med Passat, vet jeg ikke. Men jeg vet jo at Møller ikke har de beste kundebehandlerne i Norge, fordi det har Toyota og BMW.

Sånn rent utseendemessig er jo passaten penere/tøffere, synes nå jeg da.

Avensisen er jo meget stille innvendig da, motoren høres jo nesten ikke, i forhold til Passaten da.

Men Avensis er jo ikke akkurat noen kjøremaskinedn er behagelig oppsatt, komfortabel.

Jeg tror at Passat er valget ditt om du vil ha en bil med litt mer sporty kjøreegenskaper og forsåvidt utseende.

Lenke til kommentar
Avensis'en er jo like morsom som bibelstudier på tysk da.

 

Med andre ord, like spennende som en Passat?

 

Nå ville jeg ikke valgt noen av dem, men hvis jeg måtte velge, hadde det nok blitt Avensis, rett og slett fordi den er minst kjip av de to... :D ...og kanskje litt pga driftsikkerhet, da...

 

 

Pantera

Lenke til kommentar
Hei! Skal kjøpe en ny bil her i huset... Valget står mellom en VW Passat og en Toyota Avensis , 2006-2008 modell. Selv har jeg lyst på en Passat, men min far påstår man må regne med masse problemer og verkstedskostnader på en slik bil i forhold til en Avensis som det nesten bare er å fylle drivstoff på.

 

Hva mener dere? Har han rett i det han sier? Hadde vært morsomt å høre deres synspunkter og kanskje hjelpe meg til å overtale han.

 

Faren din høres ut som en veldig fornuftig man :thumbup:

Lenke til kommentar

Toyota Avensis er for folk som ikke trenger noe annet enn et effektivt fremkomstmiddel. er du en tusendel autofil burde Avensis være rimelig uaktuell.

 

nye Mondeo er regnet som noe av det beste som noensinne har hatt fire hjul. en fabelaktig kjerre!

de forrige modellene har helt grei driftsikkerhet, og det er vel ikke så mye som tyder på at Ford har laget en drittbil i den nye heller..

 

Passat er også regnet som en meget bra bil. selv om jeg personlig driver på min andre Mondeo (ikke den nye, da), har jeg en anelse om at Passat ville blitt mitt valg. mye på grunn av det fine interiøret og DSG kassa.

kvaliteten på nettopp denne modellen vet jeg ingenting om..

 

 

hva med Mazda 6? japansk kvalitet med tyske kjøreegenskaper?

 

 

edit: Toyota skal ha for kundevennlighet! nesten så de fortjener pengene våre bare av den grunn!

Endret av toro2
Lenke til kommentar

Hva veit du om at den nye mondeo er det beste som noensinne har hatt 4 hjul? Det finner du ikke ut før bilen er 15år gammal. Den nye mondeoen er vel(var?) lagd på samma plattform som mazda 6 så det er sikkert en bra bil, men man vet ingenting før det har gått mange år..

 

Det er langt flere gode grunner til og velge Avensisen i forhold til Passaten. Jeg ville hørt på din far. Han hørtes fornuftig ut.

Lenke til kommentar
Hva veit du om at den nye mondeo er det beste som noensinne har hatt 4 hjul? Det finner du ikke ut før bilen er 15år gammal. Den nye mondeoen er vel(var?) lagd på samma plattform som mazda 6 så det er sikkert en bra bil, men man vet ingenting før det har gått mange år..

 

Det er langt flere gode grunner til og velge Avensisen i forhold til Passaten. Jeg ville hørt på din far. Han hørtes fornuftig ut.

 

 

min personlige erfaring med nye Mondeo begrenser seg til et par minutter bak rattet.. inne i butikken!

men meg skulle du ikke ha hørt på uansett, jeg er ikke en proff bil tester.. det er det derimot mange andre som er. motorjournalister over hele verden får hakeslepp hver gang de kjører den. det er bare å finne frem hvilken som helst artikkel på internett, eller i et bilmagasin, så skjønner du lett hvor bra denne bilen er..

 

jeg hadde en 95 Mondeo, nå har jeg en 02. Mondeo tar kvantesprang ved hvert modellskifte, jeg har ikke tørt å prøvekjøre den nye i frykt for at mitt nye "glis" skal framstå som katta i sekken.

 

som sagt, kvaliteten på Ford Mondeo er ikke noe å skjemme seg over, så hvorfor skulle Ford plutselig snu på den saken?

 

dessuten, om 15 år har faren til Sindre solgt bilen vi snakker om nå. hvor lenge er det til neste bilbytte?

 

 

jeg er selv spent på kvaliteten til dagens modell. det kan jo hende jeg skal ha en om 6-10 år!

 

 

 

og jeg sier det igjen: hvis driftsikkerhet og kundeservice er det eneste for deg, er Avensis det beste valget med GOD margin. dog, syns du bil skal være morsomt, er Avensis det klart dårligste valget.

 

 

 

og nå er det tid for min beste ide på et par dager: unngå hele problemstillingen. kjøp en BMW 5-serie.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ingen av bilene som er nevt i denne tråden så langt er dumme biler.

 

Passaten, uten tvil ett lekkert interiør. Dsg kassa har ingen betydning for min del da jeg foretrekker manuellgearkasse med clutch. Passat er ett godt VW eksempel, god å kjøre men er langt fra feilfri.

 

Avensis, Uten tvil en kvalitetsmaskin, har selv jobbet på toyota verksted. Der hadde vi service på toyota og skrudde på opel (var ett gammelt opel-verksted så det hang igjen) Motoren i Avensisen er en evighetsmaskin med godt med dreiemoment! (D4D) Personlig synns jeg Avensisen er god å kjøre, men det kan nok hende at det er fordi jeg ikke er 1.90...

 

Ford Mondeo, Lekker bil! denne er den peneste bilen på det norske markede synns jeg! Diesel motorene til Ford har RÅTT med dreiemoment! Men om kvaliteten er like god som den opplevde kvaliteten må man nesten bare vente med å se. Har ikke prøvd denne selv men om den er som forgjengeren er den meget god.

 

Mazda 6, bilen er vel igrunn bygget på samme platform som forrige generasjons mondeo. Mazda er kvalitet, ingen tvil. Men personlig synns jeg denne er den mest kjedelige bilen å kjøre. Jeg tror også at dette er bilen som først får rust skader.

 

BMW 5 serie, dette er nok bilen jeg hadde valgt, mest på grunn av bakhjulstrekk. Passaten er vel eneste av nevnte bilen som fås med 4 hjulstrekk, men det er ikke det samme som ren bakhjulstrekk. BMW har bestandig vært en kjøremaskin, alt er rettet mot føreren og dette gir ett meget godt førermiljø. Men den er ikke pen. Eneste virkelig pene bilen BMW har laget er 7 serien fra 1995 til rundt 2000. Hadde denne 7 serien vært mulig å få tak i med manuelle gear hadde jeg nok hatt en slik i dag.

Lenke til kommentar

Når det er snakk om biler så kan Japser alltid snike seg i køen for meg!;) For de er verdt....Skal ikke inn på detaljene men Avensis er en bil som holder lenge uten at du reparerer noe på det! (Ivertfall mindre enn VW Passat) Men om du vil ha en kraftig og sterk bil mot rust og sånn så blir det Passat. :) Forresten er det veldig lett montere ting på Toyota biler enn ka det er på Tyske biler. Kort og fint min mening.

Endret av Javad
Lenke til kommentar
Når det er snakk om biler så kan Japser alltid snike seg i køen for meg!;) For de er verdt....Skal ikke inn på detaljene men Avensis er en bil som holder lenge uten at du reparerer noe på det! (Ivertfall mindre enn VW Passat) Men om du vil ha en kraftig og sterk bil mot rust og sånn så blir det Passat. :) Forresten er det veldig lett montere ting på Toyota biler enn ka det er på Tyske biler. Kort og fint min mening.

Det med rust stemmer ikke, tyskerne ruster minst like mye som japser. har hatt en vectra og den rusta noe sinnssykt og samboeren til pappa hadde en 92 modell passat helt oppruste.. Ser mange flere oppruste tysker enn japser i samme års gruppe, enkelte audi modeller var tidelig ute med galvanisering så noen er gode men ser mange som ruster der å.

 

Jeg ville valgt passat 2t higline med 4motion men en 2l fwd passat er ikke noe mere spennende enn 2l avensis.

 

Men hvis det var opp til meg ville jeg valgt Subaru Legacy en bil som kjører MYE bedre enn passat samt selve 4wd systemet er bedre og mindre på verksted.

Lenke til kommentar

Jeg hadde uten tvil valgt Vw Passat! Det er faktisk en ganske sporty bil! Skal ikke si noe dritt om Avensisen da jeg ikke har prøvd den, men man kan ikke sammenligne den enten interiørt eller utseende.

 

Du kan ta en titt på min mors bil: (Står dessverre ikke på 18" Individual felgene :ermm: )

 

Vw Passat Highline DSG 2.0TDI 140hk

 

Den er dååårlig redigert, så bare spol over når jeg viser musikkanlegget :p

Endret av HighlineDSG
Lenke til kommentar

Joda, jeg har en del mil bak ratten i Passat`en, og det er en fantastisk bil som jeg elsker! Jeg klarer i hvertfall ikke å finne en bil som jeg liker like godt til samme pris... Det er bare det at folk jeg har snakket med har mye vondt å si om denne bilen. En eier jeg kjenner røyk diesel og vannpumpe på samme tid, og han har nå byttet inn bilen pågrunn av alt verkstedsoppholdet.

Har han bare vært uheldig, eller må man regne med å masse slike problemer med Passat?

Endret av sindre2
Lenke til kommentar
Joda, jeg har en del mil bak ratten i Passat`en, og det er en fantastisk bil som jeg elsker! Jeg klarer i hvertfall ikke å finne en bil som jeg liker like godt til samme pris... Det er bare det at folk jeg har snakket med har mye vondt å si om denne bilen. En eier jeg kjenner røyk diesel og vannpumpe på samme tid, og han har nå byttet inn bilen pågrunn av alt verkstedsoppholdet.

Har han bare vært uheldig, eller må man regne med å masse slike problemer med Passat?

 

Jeg vil heller ha et lite problem og ha en fantastisk bil, enn å heller ha en bil man egentlig ikke gleder seg så veldig til å kjøre eller trives i... selv om den er "feilfri".

 

EDIT: Hele driten er fjernet.

Endret av HighlineDSG
Lenke til kommentar

ja, vi har jo denne testen fra Motor. færre feil står det.

 

http://www.motor.no/tester/nye_biler/article184460.ece

 

 

http://www.vdtuev.de/presse/tuevnachrichte...tuv-report-2008

 

slik jeg forstod det har en to-tre år gammel Passat like mye feil som gjennomsnittsbilen..

 

Avensis og Mazda 6 ligger ganske likt med nesten 40% mindre feil en Passat.

 

(kanskje ikke lurt å vise tuv rapporten til faren din?) :idea::)

Endret av toro2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...