Gå til innhold

nintendo wii: revolusjon eller billig gimmik?


Anbefalte innlegg

Den som vil se god grafikk på Wii, kan bare vente til Factor 5 viser fram sitt prosjekt. Kanskje på årets E3-messe.

 

For meg er HD mye viktigere enn bedre grafikk. Etter å ha spilt på 360'en i over et år nå blir jeg rett og slett kvalm av bildekvaliteten på Wii'en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den som vil se god grafikk på Wii, kan bare vente til Factor 5 viser fram sitt prosjekt. Kanskje på årets E3-messe.

 

For meg er HD mye viktigere enn bedre grafikk. Etter å ha spilt på 360'en i over et år nå blir jeg rett og slett kvalm av bildekvaliteten på Wii'en.

Jeg håper da du brukte komponentkabel. Prøv gjerne å spille Xbox 360, eller PS3 med kompositt, da ser alt horribelt dårlig ut uansett. Forskjellen på kompositt og komponent er som SD VS HD.

 

Selv om Wiien ikke klarer et like høyt teknisk nivå som Xbox 360 eller PS3, så er den grafiske kvaliteten i spill som Zelda Twilight Flame på samme nivå som Xbox kan servere.

Nå må vi legge til at spillet aldri gir fra seg større framedrops, og burde derfor ikke sammenlignes mot spill som Mass-effect der framedrops skjer til stadighet. Da er det bedre å sammenligne mot hal 3 som det så å si aldri lagger i. Og ja, jeg ville nå sagt at det er på høyde med Halo 3 rent grafisk. (ikke teknisk)

 

Er enig med de som synes kanskje ikke Wii'en er noe å spille på i evigheter som singelplayer. Men det skal nevnes at Wii'en er en skikkelig partyboks når man får folk på besøk. (noe som her i huset skjer til stadighet) Rett og slett pga partyspillene du får.

Du har jo: Resident Evil 4, Zelda, Super Smash Brawl (som er utrolig bra!) og Mario Galaxy er skikkelige stortittler som fortjener alt skryten de kan få.

 

Ellers må jeg se meg sterkt uenig i det trådstarter sier om Wii'ens nøyaktighet på kontrollen. Det er i såfall personen som sitter bak spakene osm ikke har god nok øvelse med den. For både i teorien så er den svært nøyaktig, og klarer en oppløsning på 1024x1024, (vi snakker nærmest like høy nøyaktighet som en mus i teorien)

Om den blir slik i praksis kommer kun ann på den som sitter bak spakene.

 

For på nøyaktighet så kan (naturligvis) ikke noen annen kontroller på konsoll nærme seg overhode.

Lenke til kommentar

Wii har et ganske begrenset kontrollsystem, men utviklerne har også en del å gå på. Ghost Squad er et godt eksempel på et spill hvor man føler hvor nøyaktig det kan gjøres hvis de bare gidder. Det systemet er såpass nært på en ordentlig lyspistol at du ikke savner den. Selv kjøpte jeg Wii på release, men var egentlig skeptisk fra første stund. Wii-moten er et friskt forsøk, men jeg har egentlig mistet litt troen på at det i hvert fall i denne omgang vil kunne måle seg med en god gammeldags gamepad. Neste generasjon ustyr bør ha minst en analog akse til, flere knapper og bedre respons.

Lenke til kommentar

Nei, det er for gammeldags tenking. Heller enda mer og bedre utviklede kontroller. Å gå tilbake til det gammle systemet med stikker kan ikke kalles utvikling. Vi må ikke se oss redde for å tenke nytt.

 

Mindre knapper, mer interaktivitet. Når jeg kjøper en ny konsoll så ønsker jeg ikke det jeg allerede har fra før av. Her er PS3 et godt eksempel, der kontrollen nesten ikke har blitt endret siden PS1. :ermm:

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Knapper gir absolutt interaktivitet når de fungerer som en forlengelse av spilleren, og det gjør de når kontrollene er godt laget og man har blitt vant til dem. Et av Wii-ens salgspunkt er jo at man gjør det samme med kontrollen som man ville gjort i virkeligheten, men så langt er det aller meste av Wiimote-gestures ikke mer enn knotete utgaver av knapper; man må gjøre en bestemt bevegelse for å få spillet til å reagere på en bestemt måte. I disse tilfellene er jo interaktiviteten mindre enn den kjappe responsen knapper tilbyr, men viftingen kan jo være morsom på andre måter.

 

Jeg er redd et kontrollsystem som maksimerer potensialet bak tankegangen med Wiimoten (f.eks. at den representerer 100% bevegelsene til et sverd) krever et fysikksystem selv PS3 kan se langt etter, og i tillegg ville et slikt opplegg hatt en mer begrenset nytteverdi enn mer konvensjonelle systemer.

 

Ratt og pedaler i bilspill er et godt eksempel på et system som fungerer bedre enn knapper. Greia er at den delen av virkeligheten de representerer er veldig enkle og greie mekanismer, som vi har skapt for å håndtere de overveldende fysiske kreftene et kjøretøy må forholde seg til. Så lett er det ikke med sverdhugg og baseballslag, og det er et poeng at Wiimoten ikke kommer i nærheten av å fungere like bra som ratt som f.eks. et Driving Force Pro. Inntil videre er nok Wiimoten litt av en gimmick, men vellykket er den.

Lenke til kommentar
Ratt og pedaler i bilspill er et godt eksempel på et system som fungerer bedre enn knapper. Greia er at den delen av virkeligheten de representerer er veldig enkle og greie mekanismer, som vi har skapt for å håndtere de overveldende fysiske kreftene et kjøretøy må forholde seg til. Så lett er det ikke med sverdhugg og baseballslag, og det er et poeng at Wiimoten ikke kommer i nærheten av å fungere like bra som ratt som f.eks. et Driving Force Pro. Inntil videre er nok Wiimoten litt av en gimmick, men vellykket er den.

Si vi fikk Wii 2 (eller PS4, eller hva man ønsker å kalle det) som en nestegenerasjons konsoll. At konsollen kanskje blir en 5-6 ganger kraftigere enn nåværende PS3 skal vi ikke bort ifra. (PS2 og Xbox var jo regnet som ganske så kraftige når de kom på markedet, akkurat som PS3 i dag)

 

Da snakker vi kanskje om et system som er 10-15 ganger kraftigere enn nåværende Wii.

Ser vi på hvordan Wii sport gjør det med baseballslag, som sånn nogenlunde funker helt ok. Erstatt baseball kølla med et sverd i dag, og du vil ha et ganske bra sverd egentlig.

Med en fysikkmotor som er LANGT bedre og kraftigere enn den vi ser i dag, så tviler jeg ikke på at de fint kunne fått til en ganske så realistisk bevegelse.

 

En slik utvikling skulle jeg gjerne sett, og heller det enn flere knapper og mer stikker.

Skal vel ikke se bortifra at de implenterer mer "hjernebølge scannere", eller hva man kaller det, som visstnok er litt i slaget i dag. At f. eks Microsoft fortsetter med stikkene og knappene sine, eller Sony for den saks skyld ser jeg ikke på som noe negativt. At konsollene går hver sin vei er bare et stort pluss for forbrukerene. Mer og bedre utvalg. :)

Lenke til kommentar
Den som vil se god grafikk på Wii, kan bare vente til Factor 5 viser fram sitt prosjekt. Kanskje på årets E3-messe.

 

Er ganske sikker på at de ikke greier å imponere meg uansett. Er visse begrensinger på hva en wii kan klare.

Kanskje du kan lese setningen en gang til. Jeg skrev ikke hva du ser på som god grafikk. Det er ditt problem at du ikke klarer å spille uten HD. Du har med det gått glipp av utallige perler av spill. Poenget er at Factor 5 vil vise hva Wii er god for innen grafikk. Om de ikke klarer det skikkelig, vil ingen gjøre det. De gjorde magi med Gamecube, som faktisk den dag i dag har bedre grafikk på sine spill ved lansering enn Wii har i dag.

 

Wii er kanskje ikke en revolusjon i seg selv. Men den har endret hvordan folk oppfatter spill. Også utviklere. Spill har gått i fra bildet av en gamer i en mørk kjeller, til en som står oppreist forran skjermen med et smil. Og det sammen med familien.

Lenke til kommentar
De gjorde magi med Gamecube, som faktisk den dag i dag har bedre grafikk på sine spill ved lansering enn Wii har i dag.

:ermm: Må nok si meg uenig i det. Kan du nevne noen eksempler?

Jeg har ikke sett noen gamecube-spill som slår ut f. eks Zelda: Twilight princess på Wii (som var lanseringstittel)

 

Edit: Mente naturligvis Twilight princess, og ikke generals brettet Twilight Flame. :p

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Jeg sier at disse to spillene knuser alt av hva som er på Wii i dag. Og dette er laget på en maskin som er teoretisk 60% svakere. Altså vil Factor 5 få ut noe som er langt bedre enn dette.

 

Disse to spillene har:

- bump mapping

- multitexturing

- self shadowing

- volumetric fog

 

Begge kjører i 60 bilder i sekundet. Teknologisk sett er disse mesterverk på Gamecube.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

På fps synes jeg kontrollene til Wii er fantastiske. Har foreløpig kun spilt Metroid Prime og RE 4 - som jeg har rundet utallige ganger.

 

I ettertid å ha spilt gjenom titler som Bioshock og Halo 3 på xboxen, har jeg stadig tenkt på hvor fantastiske de spillene EGENTLIG hadde vært hvis man hadde Wii kontrollere i stedet for gamepad.

 

En liten revolusjon :)

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...